تازه‌ترین مواضع روس‌ها درباره ایران

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۰ | ۱۶:۲۲ کد : ۱۲۷۷۱ سرخط اخبار
مقامات روسیه طی روزهای گذشته مواضع متفاوتی را در قبال ایران اتخاذ کرده‌اند. از سویی سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه تاکید کرده است که گفت‌وگو با ایران باید برنامه ‌هسته‌ای این کشور را نیز شامل شود. از سویی دیگر، ویتالی چورکین، نماینده روسیه در سازمان ملل اعلام کرده است که گزارش سازمان ملل درباره تحریم‌های ایران را بلوکه می‌کند، چرا که محتویات این گزارش مبنی بر ارسال سلاح به سوریه از سوی ایران، بسیار بی‌ربط است.

به گزارش ایسنا، وزیر خارجه روسیه روز جمعه اظهار کرد که روسیه درصدد متقاعد کردن ایران به پیروی از مطالبات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای‌اش است. این در حالی است که ایران بارها اعلام کرده است دیگر حاضر به گفت‌وگو درباره مسائل هسته‌ای نیست و گفت‌وگوها با 1+5 می‌تواند در چارچوب بسته‌های پیشنهادی تهران ادامه یابد. تازه‌ترین نامه سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی به کاترین اشتون موید همین موضوع است که ایران تمایل دارد درباره موارد طرح شده در بسته پیشنهادی خود مذاکره کند و نه برنامه هسته‌ای‌اش.

در همین رابطه، خبرگزاری نووستی گزارش داده که کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرده است که ایران نامه‌ای را برای اتحادیه اروپا فرستاده و پیشنهاد نشستی برای مذاکراه درباره مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای و نه برنامه‌ هسته‌ای را مطرح کرده است.

لاوروف که در قزاقستان به سر می‌برد، گفت که این نامه را مشاهده نکرده است.

وزیر خارجه روسیه افزود: ما همگی می‌خواهیم 100 درصد اطمینان حاصل کنیم که این (برنامه) اهداف نظامی را دنبال نمی‌کند و به این منظور ایران باید به پرسش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پاسخ دهد.

سازمان ملل چهار دور تحریم بین‌المللی را بر ایران اعمال کرده است و روسیه که عضو دائم شورای امنیت است با تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران مخالف بوده است.

همچنین بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، لاوروف گفت که ایران باید به مذاکره جدی با قدرت‌های بزرگ وارد شود. وی افزود: تهران نباید از پرسش‌های مربوط به فعالیت‌هایی که تردیدهایی را ایجاد کرده است خودداری کند.

شرط عضویت دائم ایران در شانگهای

وزیر خارجه روسیه بعد از مذاکره با همتای قزاقستانی خود نیز تاکید کرد: لغو تحریم‌های سازمان ملل متحد در رابطه با ایران موانع بر سر پیوستن ایران به سازمان همکاری‌های شانگهای را رفع می‌کند. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از ریانووستی، وی درخصوص دورنمای عضویت دائم ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای گفت: اگر تحریم‌ها علیه ایران متوقف یا لغو شوند، هیچ مانعی برای بررسی موضوع پیوستن ایران به سازمان همکاری‌های شانگهای وجود نخواهد داشت.

وی افزود: بر اساس مقررات سازمان همکاری‌های شانگهای، کشورهایی که خواستار عضویت دائم در این سازمان هستند، نباید تحت تحریم‌های سازمان ملل قرار داشته باشند.

کشورهای روسیه، چین، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان در سازمان همکاری‌های شانگهای عضویت دارند. ایران، پاکستان، هند و مغولستان نیز در این سازمان عضو ناظر هستند.

دفاع روسیه از ایران

در همین حال، نماینده روسیه در سازمان ملل متحد اعلام کرده است که گزارش سازمان ملل درباره تحریم ایران را بلوکه می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، ویتالی چورکین، نماینده روسیه در سازمان ملل متحد هشدار داد که مسکو گزارش شورای امنیت سازمان ملل در خصوص تحریم‌های تهران را بلوکه می‌کند. وی تصریح کرد: محتویات این گزارش مبنی بر آنکه ایران به سوریه سلاح می‌فرستد بسیار بی‌ربط است.

وی به خبرنگاران گفت: ما بر این باوریم که این گزارش بسیار غیرمرتبط بوده است و پیشنهاداتی وجود دارد که طبق آن کارشناسان ما با این گزارش به هیچ عنوان موافق نیستند.

نظر شما :