درخواست حل سریع مساله کوهنوردان

۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ | ۱۹:۴۴ کد : ۱۲۶۷۰ آمریکا
مارک تونر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با اشاره به دریافت اطلاعات در خصوص برگزاری دادگاه 2 کوهنورد آمریکایی متهم به جاسوسی در ایران در روز چهارشنبه، از مقامات تهران خواست نسبت به حل و فصل سریع این پرونده اقدام کنند
درخواست حل سریع مساله کوهنوردان
دیپلماسی ایرانی: مارک تونر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با اشاره به دریافت اطلاعات در خصوص برگزاری دادگاه 2 کوهنورد آمریکایی متهم به جاسوسی در ایران در روز چهارشنبه، از مقامات تهران خواست نسبت به حل و فصل سریع این پرونده اقدام کنند.

این کوهنوردان به همراه یک کوهنورد زن به نام سارا شورد در جولای 2009 در منطقه مرزی ایران با عراق دستگیر شدند. سال گذشته سارا شورد با قرار دادن وثیقه‌ای 500 هزار دلاری آزاد و به کشورش بازگشت اما فاتال و بائر همچنان در بازداشت باقی مانند. هرچند بنا بود شورد نیز در جلسه دادگاه حاضر شود اما وی از این اقدام خودداری کرد و سرانجام پس از بحث و جدل‌های فراوان که برگزاری دادگاه را به بازگشت شورد مشروط می‌کرد، برنامه ریزی برای برگزاری این جلسه در روز چهارشنبه انجام شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز این دادگاه برای نخستین بار بنا بود در نوامبر 2010 برگزار شود. تونر با اشاره به اطلاعاتی که از طریق سفارت سوئیس، دفتر حافظ منافع آمریکا در ایران، در اختیار کاخ سفید قرار گرفته است تاکید کرد روز دادگاه 11 مه تعیین شده و امیدواریم هرچه سریعتر موضوع خاتمه یابد.

وی ادامه داد: از ایران می‌خواهیم امکان دسترسی کنسولی سفارت سوئیس به کوهنوردان را فراهم کند. به گفته تونر سفارت سوئیس تنها در اکتبر گذشته با این افراد دسترسی داشته است. این در حالی است که در بحبوحه اختلافات ایران و آمریکا موضوع بازداشت کوهنوردان با اتهام جاسوسی نیز عمق شکاف‌ها را بیشتر کرده است. هرچند کوهنوردان این اتهام را تکذیب می‌کنند اما طبق قوانین ایران در صورت به اثبات رسیدن جرم احتمال صدور حکم اعدام نیز برای متهمان وجود خواهد داشت.

 

نظر شما :