ترس اوباما از عملیات کشتن بن لادن

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۰ | ۱۸:۰۵ کد : ۱۲۵۸۴ سرخط اخبار
رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که کشته شدن اسامه بن لادن و به دست آوردن اطلاعات از محل اختفای وی این فرصت را به آمریکا داد تا ضربه مرگبار به القاعده وارد کند.

به گزارش ایسنا، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در گفت‌وگو با برنامه‌ "60 دقیقه" شبکه‌ی سی‌.بی‌.اس در مورد مرگ اسامه بن لادن رهبر القاعده تصریح کرد: کشته شدن بن لادن به معنای این نیست که ما تروریسم را شکست دادیم. بلکه این فرصت را به ما داده است تا ضربه مرگبار به القاعده وارد کنیم. اگر ما در ماه‌های آینده در این مسیر حرکت کنیم می‌توانیم این ضربه را وارد کنیم.

اوباما در ادامه تصریح کرد: هماکنون در حال قرار دادن اطلاعات کنار یکدیگر و تجزیه و تحلیل و ارزیابی تمامی این اطلاعات هستیم. می‌توانیم پیش بینی کنیم که این اطلاعات منجر به این خواهد شد که بتوانیم تروریست‌ها و اهداف ارزشمند دیگر را پیدا کنیم.

وی گفت: مقامات آمریکایی می‌توانند در مورد طرح‌های در جریان القاعده و اینکه این گروه چگونه فعال است و از چه روش‌هایی برای ارتباط استفاده می‌کند موضوعاتی را به دست آورند.

رئیس جمهموری آمریکا در ادامه این مصاحبه افزود: اکنون از این فرصت برخورداریم که اقدامات جدی علیه القاعده انجام دهیم.

اوباما همچنین در این مصاحبه اعتراف کرد که وی پیش از حمله مخفیانه نیروهای آمریکایی به محل اختفای بن لادن نگران بود. حتی برخی از مشاورانش نیز در مورد این حمله ابراز شک و تردید کرده بودند.

اوباما گفت که پیش از این حمله وی خاطرات حمله سال 1993 نیروهای آمریکایی در موگادیشو را در ذهن زنده کرده بود. در این حادثه دو هلی‌کوپتر آمریکایی توسط شبه نظامیان سرنگون شده بود.

این هلیکوپترها تلاش می‌کردند اجساد سربازان آمریکایی را که در خیابان‌های موگادیشو بود جمع آوری کنند. در آوریل 1980 نیز آمریکا یک عملیات ناکام در ایران داشت. جیمی کارتر، رئیس جمهوری اسبق آمریکا در سال 1980 دستور انجام ماموریت مخفیانه برای نجات گروگان‌های آمریکایی در ایران را صادر کرد اما این عملیات آمریکا شکست خورد.

اوباما در این مصاحبه اظهار داشت: پیش از این عملیات مخفیانه آمریکا در پاکستان، به یاد دو عملیات آمریکا در موگادیشو و ایران افتادم.

اوباما افزود: شرایط 55 به 45 بود. منظور من این است که نمی‌توانستیم قاطعانه بگوییم که بن لادن در آن خانه است. اگر بن لادن در آن خانه نبود پیامدهایی پس از این حمله ظهور می‌کرد. انجام عملیات نظامی در یک کشور مستقل خطرات سنگینی به همراه دارد.

اوباما در این مصاحبه گفت که برخی از مشاورانش با انجام این حمله به سبک کماندویی مخالف بودند. اما اوباما تاکید کرده بود که باید در نهایت بن‌ لادن را دستگیر کرد و یا کشت.

وی گفت: به خودم گفتم که اگر این یک شانس خوب است مواجهه با خطرات سیاسی‌اش ارزشش را دارد.

رئیس جمهوری آمریکا گفت: سری بودن این عملیات بسیار مهم و سرنوشت ساز بود. من حتی به خانواده‌ام نیز در مورد این عملیات حرفی نزدم. تعداد اندکی در کاخ سفید نیز در جریان این عملیات بودند. حتی اکثریت مشاوران ارشدم نیز از این عملیات بی‌خبر بودند.

رئیس جمهوری آمریکا در این مصاحبه به این موضوع اشاره کرد که بن لادن احتمالا از یک شبکه حمایتی درون پاکستان برخوردار بود. وی گفت که با انجام تحقیقات توسط امریکا و پاکستان ماهیت این حمایت‌ها کشف خواهد شد.

اوباما افزود: فکر می‌کنیم که یک شبکه حمایت از بن لادن درون پاکستان وجود داشته است، اما نمی‌دانیم که این شبکه حمایتی را چه کسی و چگونه هدایت می‌کند. نمی‌دانیم که آیا ممکن است برخی افراد درون دولت پاکستان وجود داشته باشند که از القاعده حمایت می‌کردند. در این راستا باید تحقیقات گسترده و دقیق انجام شود.

گفته می‌شود که یوسف رضا گیلانی، نخست وزیر پاکستان قرار است امروز (دوشنبه) در پارلمان سخنرانی کند و احتمالا در مورد کشته شدن بن لادن نیز صحبت‌هایی را ارائه خواهد کرد.

حسین حقانی، سفیر پاکستان در آمریکا در گفت‌وگو با شبکه‌ ای.بی.سی گفت که دولتش در مورد نتایج تحقیقات درباره‌ مرگ بن لادن و همچنین احتمال حمایت‌ها از وی درون پاکستان، تصمیم گیری خواهد کرد.

وی افزود: زمانی که تحقیقات کامل شد در این راستا عمل خواهیم کرد.

رئیس جمهوری آمریکا در این مصاحبه به پاکستان فشار آورد تا در مورد این موضوع تحقیقات انجام دهد که چگونه بن لادن سال‌ها در یک منطقه نظامی زندگی کرده است و گفت که احتمالا بن لادن توسط افراد محلی حمایت شده است.

تام دانیلون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز در اظهار نظری گفت که اطلاعات ارزشمندی از جمله ویدئو، نوارهای صوتی، تجهیزات کامپیوتری، اسناد نوشته شده طی حمله به محل اختفای بن لادن کشف شده است.

وی افزود که آمریکا تمرکز خود را بر دستگیری یا کشتن ایمن الظواهری، معاون بن لادن قرارداده است.

وی به شبکه ان.بی.‌سی گفت: ظواهری تروریست بعدی است که ما به دنبال او هستیم.

کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه‌ سابق آمریکا نیز در گفت‌وگو با شبکه‌ ای‌.بی‌.سی تصریح کرد: این موضوع که بن لادن در منطقه‌ای دراسلام آباد بود تا حدودی چشمگیر است. به نظر می‌رسد که پاکستان سوالات بسیار سختی برای پاسخ خواهد داشت.

اوباما در این مصاحبه از تصمیم برای عدم انتشار تصویر جسد بن لادن دفاع کرد و گفت: شکی وجود ندارد که بن لادن مرده است. هیچ شکی در میان اعضای القاعده وجود ندارد که بن لادن کشته شدن است. بنابراین فکر نمی‌کنیم که یک عکس از او شرایط را تغییر دهد. شنیدم برخی کشتن شدن بن لادن را رد کرده‌اند اما حقیقت این است که بن لادن دیگر بر روی زمین نیست.

اوباما در پاسخ به سوالی درمورد اینکه آیا تصمیم انجام این حمله یکی از سخت‌ترین تصمیمات دوران فعالیتش به عنوان فرمانده کل قوا در آمریکا بوده یا خیر، گفت: بله مطمئنا یکی از سخت ترین تصمیماتم بود. هر زمان که شما زنان و مردانی را به یک عملیات جنگی اعزام می‌کنید، یک تصمیم سخت اتخاذ کرده‌اید. زمانی که شما نامه‌ای را به خانواده‌ای که عزیزی را در جنگ از دست داده می‌فرستید این یک اقدام دردناک است.

وی گفت: بله این تصمیم بسیار سخت بود چون با اطمینان کامل نمی‌دانستیم که بن لادن در این خانه است. بلکه براساس اسناد و مدارک به این نتیجه رسیده بودیم که ممکن است در این خانه پنهان شده باشد. این حمله همچنین خطراتی را برای نیروهای آمریکایی به همراه داشت اما من در نهایت به نیروهایم اعتماد داشتم.

اوباما افزود: مقامات سازمان سیا اطلاعات این ساختمان را به من نشان دادند اما عکسی از بن لادن که در داخل این ساختمان باشد به من نشان ندادند. بنابراین نتوانستیم مدرک مطمئنی را در مورد حضور او در این ساختمان بدست آوریم. سازمان سیا چند ماه این ساختمان را تحت نظر داشت. اولین جلسه‌ ما در مورد این ساختمان اوت سال گذشته بود و مقامات سازمان سیا به من اعلام کردند که در این راستا اقدامات بیشتری را انجام خواهند داد و اطلاعات بیشتری را بدست می‌آورند.

رئیس جمهوری آمریکا در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آیا شما تعجب نکردید که مقامات سازمان سیا به شما گفتند که بن لادن در این ساختمان در یک شهر نظامی مخفی شده است، اظهار داشت: پیش از این نیز در مورد فعالیت مخفیانه برخی از عوامل القاعده در پاکستان مطالبی را شنیده بودم. فکر می‌کنم زمانی که شنیدم بن لادن 5 یا 6 سال است در این خانه زندگی می‌کند تعجب کردم.

وی گفت: ما به این نتیجه رسیدیم که رهبر القاعده احتمالا 5 یا 6 سال در این خانه مخفی شده بود و ما نمی‌دانستیم که آیا او به صورت مرتب به بیرون نیز می‌رود یا خیر. موضوع مهم این بود که شما افرادی را به یک منطقه خطرناک اعزام می‌کنید و خطرات زیادی در پی خواهد داشت.

اوباما در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آیا شما با مقاومت برخی از مشاوران که مخالف این حمله بودند روبرو بودید گفت: آنچه مهم بود گیر انداختن بن لادن بود. البته باید بگویم برخی از مشاوران هم درمورد این عملیات و نگرش آن ابراز شک و تردید کردند.

اوباما خاطرنشان کرد: در نهایت به این نتیجه رسیدم که این عملیات ارزشش را دارد چون به این موضوع فکر کردم که ما سال‌هاست خون‌های زیادی در مقابله با القاعده داده‌ایم واین فرصت خوبی برای وارد کردن ضربه‌ای مهلک به القاعده است.

اوباما در پاسخ به این سوال که چه زمانی پس از این عملیات احساس آرامش کردید، گفت: زمانی که نیروها در آمریکا فرود آمدند و بدون تردید فهمیدم که بن لادن کشته شده است. بررسی‌های اولیه هم نشان داد که او بن لادن است اما در آن زمان هنوز آزمایش DNA انجام نداده بودیم اما 95 درصد مطمئن بودیم که این فرد کشته شده خود بن لادن است.

اوباما افزود: برخی در پاکستان گفته‌اند که کشته شدن بن لادن یک دروغ از سوی آمریکا و یک حقه‌ دیگر از سوی واشنگتن است. اما باید گفت که بدون شک بن لادن کشته شده است.

رئیس جمهوری آمریکا در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آیا انداختن جنازه بن لادن در دریا تصمیم او بوده است، اظهار داشت: این یک تصمیم مشترک بوده است.

اوباما در مورد اینکه آیا اکنون زمان مناسبی برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان است گفت: این را باید به خاطر داشته باشید که زمانی که در کاخ سفید فعالیتم را آغاز کردم اعلام کردم که می‌خواهم جنگ عراق را به پایان ببرم تا تمرکز بیشترمان را به افغانستان و پاکستان بگذاریم. اکنون 100 هزار نیرو از عراق خارج کرده‌ایم و سطح نیروهای آمریکایی در افغانستان افزایش یافت. ما توانستیم پیش از کشته شدن بن لادن اختلال جدی در فعالیت القاعده وارد کنیم.

رئیس جمهور آمریکا گفت: در این مقطع زمانی اعلام می‌کنم که همچنان به روند انتقال مسئولیت‌های امنیتی به افغان‌ها متعهد هستم اما نباید این را فراموش کرد که ماموریت هنوز به طور کامل در افغانستان انجام نشده است.

نظر شما :