بن لادن در هنگام درگیری 'مسلح نبوده است'

۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۰ | ۱۷:۲۴ کد : ۱۲۴۶۹ سرخط اخبار
بی بی سی- کاخ سفید می گوید که اسامه بن لادن رهبر گروه القاعده روز یکشنبه و زمانی که پس از مقاومت در برابر دستگیری کشته شد مسلح نبوده است.

همزمان سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، گفت که درباره این عملیات به دولت پاکستان چیزی نگفته بود زیرا نگران بود پاکستانی ها اطلاعات را نشت دهند و ماموریت لو رود.

سازمان اطلاعات ارتش پاکستان، آی اس آی، روز سه شنبه گفت که از ناکامی در شناسایی محل اختفای بن لادن شرمنده است.

دولت پاکستان داشتن هرگونه اطلاع پیشاپیش از عملیات علیه بن لادن را رد می کند.

بن لادن، 54 ساله، بنیانگذار و رهبر القاعده بود. تصور می شود که او دستور حملات در نیویورک و واشنگتن در روز 11 سپتامبر 2001 و همچنین شمار دیگری از بمبگذاری های مرگبار را صادر کرده بود.

سرنخ ها

جی کارنی سخنگوی کاخ سفید گفت که همسر بن لادن اولین مامور آمریکایی که وارد اتاق شد را "هل" داد. این زن از ناحیه پا تیر خورد اما کشته نشد.

مقام های کاخ سفید روز دوشنبه گفته بودند که این زن در تبادل آتش و پس از آنکه بن لادن از او به عنوان سپر بلا استفاده کرده بود کشته شد. 

کارنی گفت: "ما انتظار مقاومت زیادی را داشتیم و با مقاومت زیادی هم روبرو شدیم. آدم های زیاد دیگری در مجتمع بودند که مسلح بودند."

او افزود که شخص اسامه بن لادن مقاومت کرد و به ضرب گلوله کشته شد، اما مسلح نبود.

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا هم اکنون مشغول معاینه و بررسی مواد و مدارکی است که در حمله ضبط شده است، که از جمله شامل حافظه سخت کامپیوتر، دی وی دی و سایر اسناد می شود.

کارنی گفت که هنوز تصمیمی در مورد انتشار عکسی از جسد بن لادن گرفته نشده است. به گفته او عکس جسد "خیلی هولناک" است و ممکن است احساسات بعضی را شعله ور کند.

مقاله ای در نشریه تایم که در آن با لئون پانتا رئیس سیا درباره قتل بن لادن گفتگو شده او می گوید که "سیا مشارکت با متحد جنوب آسیایی خود در مراحل اولیه (برنامه عملیات علیه بن لادن) را مردود دانسته بود."

در این مقاله به نقل از پانتا آمده است که "تصمیم گرفته شد که هر تلاشی برای کار با پاکستانی ها می تواند ماموریت را خراب کند. اینکه آنها ممکن است هدف ها را باخبر کنند."

پاکستان سال گذشته یک میلیارد و 300 میلیون دلار کمک نظامی و انساندوستانه از آمریکا دریافت کرد و در مقابل پشتیبانی لجستیکی از ماموریت ناتو در افغانستان ارائه کرد.

با این حال روابط میان اسلام آباد و واشنگتن به دلیل این سوء ظن آمریکا که سازمان اطلاعات ارتش پاکستان (آی اس آی) به طور پنهانی از پیکارجویان در افغانستان حمایت می کند و همچنین به خاطر حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی در نواحی قبیله نشین پاکستان متشنج شده است.

وزارت خارجه پاکستان از عملکرد آی اس آی دفاع کرده و در مورد اقدامات یکجانبه آمریکا ابراز "نگرانی عمیق" کرده است.

این وزارتخانه با تاکید بر اینکه اقدامات یکجانبه نباید عادی شود، افزود که سازمان های اطلاعاتی پاکستان در سال های اخیر اطلاعات خود را با آمریکا سهیم شده اند.

پیشتر یک مقام اطلاعاتی پاکستان در گفت‌وگو با اوئن بنت جونز، خبرنگار بی بی سی در اسلام آباد گفت که مجتمع واقع در ابیت آباد در سال ۲۰۰۳ و زمانی که در حال ساخت بوده، مورد حمله نیروهای دولتی پاکستان قرار گرفته بود.

در آن زمان تصور می‌شد که ابو فرج اللیبی، کارگزار القاعده در آن جا پنهان شده است.

این مقام می‌گوید که از آن به بعد "مجتمع تحت نظارت ما نبوده است. این مایه شرمساری سازمان اطلاعات پاکستان است."

مجتمع محل اقامت بن‌لادن در چند صد متری آکادمی نظامی پاکستان واقع شده بود.

حمله برق‌آسا

مقام‌های آمریکایی تا کنون درباره دستگیری یا قصدشان برای دستگیری فرد یا افرادی در حمله به محل اقامت بن لادن اظهار نظر نکرده‌ اند.

اما مقام اطلاعاتی پاکستان به بی بی سی گفت: "ما کاملا شگفت‌زده شدیم. آنها قبل از این که ما بخواهیم واکنش نشان بدهیم، آمدند و رفتند."

خبرنگار بی بی سی می‌گوید ساکنان ابیت آباد گفته‌اند یک ساعت قبل از حمله، نیروهای پاکستانی از آنها خواستند که چراغ خانه‌هایشان را خاموش کنند. اما مقام آی اس آی در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی این مسئله را رد کرد و گفت که پاکستان هیچ اطلاعی از این عملیات نداشته است.

در اظهار نظری دیگر آصف علی زرداری، رئیس جمهور پاکستان در مقاله‌ای در روزنامه واشنگتن‌پست این موضوع را که کشته شدن بن‌لادن در پاکستان نشانه شکست این کشور در مبارزه با تروریسم است، رد کرده است.

زرداری در این مطلب نوشت که پاکستان "آن طور که غالبا در رسانه‌ها مطرح می شود، هیچ‌گاه خاستگاه و محل پرورش نیروهای افراطی نبوده و نخواهد بود."

اما جان برنن، رئیس بخش مبارزه با تروریسم در کاخ سفید گفته است: "این که بن‌لادن در داخل پاکستان هیچ سیستم حمایتی نداشته، غیر قابل تصور است."

رئیس جمهور پاکستان این "شایعات" را "اخباری هیجان‌انگیز برای رسانه‌های خبری" توصیف کرد که به نوشته او، بازتاب‌دهنده واقعیت نیست.

در مقاله آقای زرداری آمده است: "پاکستان هم به اندازه دیگر کشورها برای نفرت از القاعده دلیل و انگیزه دارد. مبارزه با تروریسم همان قدر که برای آمریکا مهم است، برای پاکستان نیز اهمیت دارد."

نظر شما :