عمرو موسی: می‌خواهیم با ایران مذاکره کنیم اما نمی‌گذارند

۰۷ اردیبهشت ۱۳۹۰ | ۱۴:۳۱ کد : ۱۲۲۴۶ سرخط اخبار

عمرو موسی تاکید کرد: احساس می‌کنم قدرت و توانمندی اداره‌ی مصر را دارم و می‌خواهم از توانمندی‌هایم به نفع مصر استفاده کنم.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عمروموسی، دبیر کل اتحادیه‌ی عرب در گفت‌وگوی تفصیلی با روزنامه‌ی عربستانی عکاظ، در خصوص این که چرا می‌خواهد رئیس جمهوری آینده‌ی مصر باشد، تصریح کرد: چون من احساس می‌کنم توانمندی‌هایی دارم که می‌خواهم از آن در جهت منافع مصر استفاده کنم و نمی‌توانم در شرایط کنونی خود را بازنشسته کنم و کاری نکنم.

دبیر کل اتحادیه‌ی عرب عنوان داشت: ریاست جمهوری مصر اصلا برای من وسیله‌ای برای مرفه شدن زندگی نیست بلکه وظیفه‌ای بسیار سنگین است که من تنها می‌خواهم برای چهار سال توانم را برای مصر بگذارم.

وی تاکید کرد: من به لحاظ پستم در اتحادیه‌ی عرب در فضای عربی زندگی کرده‌ام و 10 سال اخیری که در اتحادیه‌ی عرب بودم بسیار مثمرثمر بود. چون ما اقدام به فعال‌تر کردن اتحادیه‌ی عرب نموده و چشم‌اندازهای جدیدی را ایجاد کردیم. ما در حال حاضر در فضای تغییر در منطقه قرار داریم چون من می‌بینم که تغییر در راه است، شاید انقلاب به شیوه‌های مختلفی در هر کشوری صورت بگیرد اما مساله‌ی مهم همان تغییر است که صورت خواهد گرفت.

عمرو موسی خاطرنشان کرد: آنچه که در مصر رخ داد به علت تعامل جدی و نادیده گرفتن مردم و حقوقشان بود. ما در حال حاضر در برابر تغییرات در جهان عرب قرار داریم. این تغییرات به نظام حاکم که بیش از30 سال در قدرت بود، پایان داد و انقلاب 25 ژانویه بهتر از وضعیت انقلاب در ژوئیه‌ی 1952 بود. ما باید این دو مساله را مقایسه و بررسی کنیم در واقع مصر با انقلاب 25 ژانویه وارد عصر جمهوری دوم خود شد.

دبیر کل اتحادیه‌ی عرب تاکید کرد: عصر نخست جمهوری مصر عصری دیکتاتوری بود اما عصر دوم جمهوری، عصر دموکراسی خواهد بود چون قانون‌های اساسی جمهوری نخست فراگیر و کلی بود اما قانون اساسی جمهوری دوم قانون اساسی قرن 21 است. مصر باید به تعهداتش در قبال تمامی شهروندان عمل کند.

وی درباره‌ی طرح نقشه‌ی راه خود در صورت انتخاب شدنش به عنوان رئیس جمهوری مصر گفت: اگر انتخاب شوم اولویت من مبارزه با فساد و ایجاد یک زمینه‌ی کاری و فعالیت در جهت پیشرفت مصر است چون ما قانون داریم. رئیس جمهوری آینده تنها رئیس نیست که همه چیز در اختیار وی باشد. رئیس جمهوری نباید تا آخر عمرش در قدرت باشد.

عمرو موسی ادامه داد: اتحادیه‌ی عرب زنگ خطر را به صدا درآورد و در اجلاس سران عرب در تونس در سال 2004 اسناد تغییر و مدرنیزه کردن سازمان‌ها را ارائه کرد که در آن از حقوق، دموکراسی، حقوق زنان و حقوق بشر صحبت شد.

عمرو موسی در خصوص تحولات اخیر در منطقه و وقایع بحرین افزود: ایران کشوری است که در منطقه حضور دارد و بحرین نیز یک کشور عربی است ما باید در راستای حفظ حاکمیت، وحدت و منافع بحرین عمل کنیم و هر صحبتی غیر از آن ارزشی ندارد. در مورد لیبی نیز ما اصرار کردیم که قطعنامه‌ی شورای امنیت در برگیرنده‌ی تمامیت ارضی لیبی، حاکمیت و ثبات سیاسی و حمایت از شهروندان باشد و ما این مساله را در خصوص بحرین نیز اعلام می‌کنیم.

عمرو موسی در عین حال گفت: ایران همسایه و کشوری در منطقه است و من از زمانی که وزیر خارجه‌ی مصر بودم بر لزوم مذاکره با ایران تاکید کردم. مذاکرات جدی به این معنا است که ما باید تمام شروط خود، شکایت‌ها، نظرات و تردیدهای مربوط به برنامه‌ی هسته‌ای ایران را در پای میز مذاکره مطرح کنیم. من بارها گفته‌ام که آیا عاقلانه است که ایران و همسایگانش مشکلی داشته باشند و کشوری مثل برزیل که دهها هزار مایل با ایران فاصله دارد، بیاید و بخواهد این مشکل را حل کند. مثلا مصر نمی‌تواند آن را حل کند؟ لذا مذاکره با کشوری مثل ایران ضروری است.

وی خاطرنشان کرد: علت این که این امر به جایی نرسید این بود که مصر به این پیشنهاد من اعتراض داشت و اختلاف‌ نظرهایی میان من به عنوان وزیر خارجه‌ی وقت و تصمیم‌گیران مصری وجود داشت.

عمرو موسی تصریح کرد: من همواره در واکنش به هر اعتراض کشورهای عربی در این خصوص نیز گفته‌ام که زمان مذاکره‌ی جدی فرار رسیده، چون ما وارد مرحله‌ی بسیار مهمی شده‌ایم. باید به اسم اتحادیه‌ی عرب با ایران مذاکره کنیم. این پیام من هم به ایرانی‌ها رسیده و آنها عملا اعلام آمادگی کره‌اند اما برخی کشورهای عربی به علت دید مشخصی که در قبال سیاست ایران دارند به آن اعتراض کرده‌اند.

وی ادامه داد: طرح من ارائه‌ی برنامه‌ی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جدید است و شورای نظامی مصر در حال حاضر نقشی موقت در امور سیاسی ایفا می‌کند و آنها به جایگاه عادی خود باز خواهند گشت و حکومت در مصر باید حکومتی غیرنظامی باشد.

عمرو موسی خاطرنشان کرد: من ترجیح می‌دهم ریاست جمهوری در مصر 10 سال باشد تا جامعه‌ی سیاسی مصر به پختگی برسد. ما توافق نظر داریم که در مرحله‌ی انتقالی هستیم و باید قانون اساسی موقت اعلام شود و دستوراتش موقت باشد و ما در این حین به تدوین قانون اساسی جدید بپردازیم.

دبیر کل اتحادیه‌ی عرب تاکید کرد: در مصر یک جریان اسلامی وجود دارد که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. ما باید با آنها تعامل کنیم. آنها باید در مصر نقش و جایگاهی داشته باشند. آنها باید بخشی از کل باشند. مصر در برگیرنده‌ی گروه‌های سیاسی مختلفی است که گروه‌های دینی هم جزو آن هستند، مثلا ما 10 میلیون قبطی داریم که نمی‌توانیم آنها را نادیده بگیریم. کنار گذاشتن آنها اشتباه است.


نظر شما :