البرادعی: بوش باید محاکمه شود

۰۳ اردیبهشت ۱۳۹۰ | ۱۴:۱۴ کد : ۱۲۱۱۰ سرخط اخبار

محمد البرادعی، مدیرکل سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی با تاکید به لزوم محاکمه جرج بوش رییس جمهور سابق آمریکا به اتهام جنایات جنگی، رویکرد غیر منطقی واشنگتن را در قبال برنامه هسته ای صلح آمیز ایران سرزنش کرد.

البرادعی در کتاب جدید خود که روز سه شنبه در آمریکا منتشر خواهد شد و آسوشیتدپرس بخش هایی از آن را روز جمعه منتشر کرد، بارها واشنگتن را به دلیل رویکرد غیر منطقی در قبال برنامه هسته ای صلح آمیز ایران مورد سرزنش قرار داد و گفت که 'جرج بوش' رییس جمهور سابق آمریکا و اعضای دولت وی باید به اتهام حمله به عراق در یک دادگاه بین المللی جنایی محاکمه شوند.

بر اساس این گزارش البرادعی که اکنون بدون فشار آمریکا می تواند آزادانه تر از زمانی سخن بگوید که مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی بود؛ رهبران آمریکا را به تحریف مضحک واقعیتها پیش از حمله آمریکا در سال 2003 به عراق متهم کرد و نوشت' جرج بوش رییس جمهور وقت آمریکا و دستیارانش بر خلاف یافته های بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی و ناظران تسلیحاتی ادعا کردند که در عراق سلاح های کشتار جمعی انبار شده است.

این حقوقدان 68 ساله می گوید که جنگ عراق نشان داد که تحمیق مردم محدود به کشورهای نسبتا کوچکی نیست که دیکتاتورهای بیرحم بر آنها حکومت می کنند.

البرادعی که از سال 1997 تا 2009 مدیرکل آژانس اتمی سازمان ملل بود و اخیرا در انقلاب مصر چهره ای پیشتاز بر ضد حسنی مبارک دیکتاتور مصر شد، در این کتاب 321 صفحه ای نتیجه می گیرد که مسایل هسته ای نیازمند دیپلماسی بیشتری است.

البرادعی در سال 2005 برنده جایزه صلح نوبل شد.



نظر شما :