به خاطر ایمنی راه‌اندازی بوشهر به تعویق افتاد

۰۳ اردیبهشت ۱۳۹۰ | ۱۳:۵۹ کد : ۱۲۱۰۷ سرخط اخبار

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت که ما به دلیل اهمیت زیادی که به ایمنی هسته‌ای و سلامت مردم در کشورمان، کشورهای همسایه و جهان می‌دهیم، راه‌اندازی نیروگاه نیروگاه بوشهر را به لحاظ توجه به موارد ایمنی به تاخیر انداختیم و آن را اعلام کردیم.

به گزارش فارس، کین ‌ایچی کومانو سفیر ژاپن در تهران در محل سازمان انرژی اتمی ایران با فریدون عباسی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

سفیر ژاپن در این دیدار که با هدف اطلاع‌رسانی رسمی فاجعه فوکوشیما صورت گرفت، ضمن ابراز تاسف از ترور دکتر عباسی، اقدامات انجام شده در خصوص امدادرسانی و بازسازی، این نیروگاه هسته‌ای را تشریح کرد.

وی در بخشی از سخنانش گفت: کشور ژاپن به دو نکته توجه دارد یکی اینکه تلاش کردیم تا از نشت تشعشعات جلوگیری شود و دیگر اینکه ما خود را در جامعه بین‌المللی سهیم می‌دانیم. اخبار و اطلاعات حادثه را در اختیار دیگران می‌گذاریم و به اذهان عمومی توجه داریم.

کومانو در پایان گفت: چنین زلزله‌ای در 1000 سال گذشته ژاپن بی‌سابقه بوده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز در این دیدار ضمن تسلیت به دولت و ملت ژاپن به خاطر از دست رفتن تعداد زیادی از مردم و آسیب دیدن و آوارگی آنها ابراز همدردی کرد.

عباسی ملت ژاپن را ملتی سختکوش خواند که با سختی‌های زیادی که دیده‌اند می‌توانند این حادثه را مدیریت کرده و آسیب‌ها را کاهش دهند.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با تأکید بر اینکه هر موضوعی را باید به اندازه خودش منعکس کرد. موضوع این حادثه نیز نباید کوچک شود زیرا عواملش به همه بشریت برمی‌گردد و نه آنقدر بزرگنمایی شود که صنعت هسته‌ای را متاثر ساخته و به حاشیه ببرد.

معاون رئیس جمهور ضمن اعلام آمادگی کشور برای حمایت فنی و معنوی از این حادثه گفت: ژاپن از زمانی که به سوی انرژی هسته‌ای گام برداشته، ملاحظات ایمنی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را رعایت کرده است و این حادثه موجب می‌شود در تجارب بعدی ایمنی نیروگاه‌ها در ژاپن و دنیا بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی در مورد نیروگاه اتمی بوشهر گفت: ما به دلیل اهمیت زیادی که به ایمنی هسته‌ای و سلامت مردم در کشورمان، کشورهای همسایه و جهان می‌دهیم راه‌اندازی نیروگاه را به لحاظ توجه به موارد ایمنی به تاخیر انداختیم و آن را اعلام کردیم.

عباسی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تاثر ملت ایران از این حادثه، نظم و صبوری ملت ژاپن را تحسین کرده و گفت: با وجود تحریم‌های ظالمانه‌ای که حتی در موضوعات غیرهسته‌ای که در شأن جامعه جهانی نیست و علیه ما تصویب کرده‌اند، ما به انرژی هسته‌ای نیاز داریم و از دولت ژاپن انتظار داریم به ما کمک کند و می‌خواهیم حق ما را در انرژی هسته‌ای محفوظ بدارید.

عباسی در ادامه با اشاره به ترور دانشمندان ایرانی دکتر شهریاری و دکتر علیمحمدی، این اقدام را لکه ننگی بر جامعه بشری دانسته و گفت: ما به جهان نشان دادیم که کار علمی که در ایران انجام می‌شود کمتر از دیگر نقاط دنیا نیست.

عباسی همچنین گفت: MI6 اطلاعات این ترورها را جمع‌آوری کرده و در اختیار تروریست‌ها گذاشته است.

رئیس سازمان انرژی اتمی شباهت‌های زیاد ملت ایران و ژاپن در زمینه‌های تاریخی، فرهنگی را زمینه همکاری بیشتر دانسته و گفت: با دوستی بیشتر همکاری‌های علمی، فرهنگی و فنی بیشتری می‌توانیم داشته باشیم و شروع این امر می‌تواند با ایمنی هسته‌ای باشد.



نظر شما :