برنامه هسته‌ای ایران عزم ملی می‌طلبد

۲۴ دی ۱۳۸۹ | ۱۴:۵۱ کد : ۱۱۶۲۳ نگاه ایرانی
یاداشتی از محمود خوشرو، تحلیل‌گر مسائل سیاسی برای دیپلماسی ایرانی.

نیاز روز افزون جهان به انرژی‌های نو، گرایش به انرژی جایگزین و سازگار با محیط زیست و کنار گذاشتن تدریجی منابع انرژی سنتی و فسیلی از قبیل نفت و ذغال سنگ را، اجتناب ناپذیر کرده است.

سرمایه گذاران بزرگ جهانی به این امر مهم واقف شده اند که سرمایه گذاری دربخش انرژی پاک، سود آورو بیش از پیش از اهمیت ویژه ای برخوردار است و درصددند تا سهم خود را دراین حوزه افزایش داده و از رقبای خود پیشی گیرند. استفاده از انرژی خورشیدی، باد، و سوخت‌های سازگار با محیط زیست در صدر دستور کار کشورهای زیادی قرارگرفته و هر روز گرایش به این سمت و سو افزایش می‌یابد. استفاده از انرژی هسته‌ای نیز از این قائده مستثنا نیست. گرچه در دهه‌های گذشته حوادث مرگ باری درتأسیسات هسته‌ای از قبیل چرنوبیل به وقوع پیوست و تا حد قابل توجهی ساخت اینگونه تأسیسات را با رکود مواجه کرد، اما مجددا دولت‌ها با توجه به نیاز شدید خود به انرژی پاک و حفظ و تضمین سلامت انسان‌ها و محیط زیست، گرایش مجدد و روز افزونی به انرژی هسته‌ای پیدا کرده اند. موارد کاربرد انرژی هسته‌ای بسیار گسترده است، گرایش دولت‌ها به ساخت تأسیسات هسته‌ای و بهره مندی از آن، امری عقلانی و توجیه پذیراست. اشاره اجمالی به موارد کاربرد انرژی هسته‌ای، تصویر روشنی از چرائی گرایش به آن را دراختیار خواننده قرار می‌دهد:

1- کاربرد پزشکی ( رادیوگرافی، گاما اسکن، استرلیزه کردن هسته‌ای و میکروب زدایی وسایل پزشکی با پرتوهای هسته‌ای، رادیو بیولوژی )

2- کاربرد دامپزشکی و دامپروری ( تشخیص و درمان بیماری های دامی، تولید مثل دام، اصلاح نژاد و دام، تغذیه، بهداشت و ایمن سازی محصولات دامی‌ و خوراک دام )

3- دسترسی به منابع آب ( شناسائی حوزه‌های آب زیر زمینی، هدایت آبهانی سطحی و زیر زمینی، کشف و کنترل نشت و ایمنی سدها، شیرین کردن آبهای شور )

4- کاربردهای کشاورزی ( موتاسیون هسته‌ای ژن‌ها در کشاورزی، کنترل حشرات با تشعشعات هسته‌ای، جلوگیری از جوانه زدن سیب زمینی با اشعه گاما، انبار کرده میوه‌ها، باستان شناسی و صخره شناسی )

5- کاربردهای صنعتی ( نشت یابی با اشعه، سنجش شدت تشعشعات – نورو فیزیک امواج، سنجش پرتویی میزان سائیدگی قطعات درحین کار، سنجش پرتویی میزان خوردگی قطعات، چگالی سنج مواد معدنی با اشعه، کشف عناصر نایاب در معادن )

6- کاربرد انرژی هسته‌ای در پزشکی هسته‌ای و امور بهداشتی نیز از اهمیت ویژه ای برخورداراست.شیوع برخی از بیماریها از جمله سرطان، ضرورت تقویت طب هسته‌ای در کشورهای درحال توسعه، هر روز بیشتر کرده است. موارد زیر از مصادیق تکنیک‌های هسته‌ای در عمل پزشکی است:

تهیه و تولید کیتهای رادیو دارویی جهت مراکز پزشکی هسته‌ای

تهیه و تولید رادیو دارویی جهت تشخیص بیماری تیرویید و درمان آنها

تهیه و تولید کیتهای هورمونی
تشخیص و درمان سرطان پروستات
تشخیص سرطان کولون، روده کوچک و برخی سرطانهای سینه

تشخیص تومورهای سرطانی و بررسی تومورهای مغزی، سینه و ناراحتی وریدی

تصویر برداری بیماریهای قلبی، تشخیص عفونتها و التهاب مفصلی، آمبولی و لختههای وریدی

موارد دیگری چون تشخیص کم خونی، کنترل رادیو داروهای خوراکی و تزریقی و...

7- کاربرد انرژی هسته در تولید برق

برتری انرژی هسته‌ای بر سایر انرژی‌ها با چند مثال روشنتر می‌شود. منابع فسیلی محدود بوده و متعلق به نسلهای آتی است. استفاده بهینه از نفت خام در صنایع تبدیلی پتروشیمی‌ دارای ارزش افزوده فراوانی است. اما تولید برق از طریق نیروگاه اتمی، آلودگی نیروگاه‌های کنونی را ندارد. تولید سالانه هفت هزار مگاوات برق نیازمند 190 میلیون بشکه نفت خام است و مصرف این میزان نفت خام، هزارتن دی اکسید کربن، 150 تن ذرات معلق درهوا، 130 تن گوگرد و 50 تن اکسید نیتروژن را درمحیط زیست پراکنده می‌کند، در حالی که نیروگاه اتمی‌چنین آلودگی را ندارد. یک پوند اورانیوم قادربه تولید انرژی بیش ازمیزانی است که از بیست هزار پوند ذغال سنگ می‌توان بدست آورد، مضاف براینکه تولید انرژی از ذغال سنگ همچون دیگر منابع سنتی انرژی، همراه با آلودگی فراوان برای محیط زیست است.

دانش هسته‌ای با این قدرت و وسعتی که دارد، هر روز بر دامنه استفاده از فناوری هسته‌ای و به‌ویژه انرژی هسته‌ای افزوده می‌شود. کاربرد انرژی در بخش‌های مختلف به گونهای است که اگر کشوری فناوری هسته‌ای را نهادینه کند، در بسیاری از حوزه‌های علمی‌ و صنعتی، ارتقا پیدا می‌کند و مسیر توسعه را با سرعت طی می‌کند.

با توجه به مزایائی که مصرف انرژی‌های پاک برای محیط زیست دارد، بدیهی است که هر عقل سلیمی‌ گرایش به تولید و مصرف آن داشته باشد. اکنون کشورهای در حال توسعه و اقتصاد‌های نوظهور، متقاضیان اصلی انرژی هسته‌ای هستند. چین در صدرفهرست این کشورهاست. برطبق بررسی وال استریت ژرنال، چین هم اکنون مشغول ساخت بیست و شش رآکتورهسته‌ای جدید است و این میزان دو برابر روسیه، دومین سازنده رآکتور هسته‌ای در جهان است. مقام ارشد سازمان انرژی هسته‌ای چین اخیرا طی سخنرانی خود، اعلام کرده است، چین توان افزایش 112 گیگا وات انرژی هسته‌ای تا سال 2020 میلادی را خواهد داشت. هند نیز انتظار میرود ظرفیت تولید انرژی هسته‌ای به میزان بیست هزار مگاوات تا سال 2020 و بیش از 63000 مگاوات تا سال 2032 داشته باشد.

سازمان بین المللی انرژی هسته‌ای نیز، دربررسی‌ها و برآوردهای خود، چشم انداز رشد انرژی هسته‌ای درجهان تا سال 2030، را به طور مستمر تجدید نظر می‌کند و آخرین پیش بینی حکایت از آن دارد که ظرفیت جهانی انرژی هسته‌ای تا بیست سال آینده به میزان دو برابر افزایش خواهد یافت.

استفاده از انرژی هسته‌ای با توجه به کاربرد‌های گسترده آن، حق حیاتی هر کشور و ملتی است. سالم سازی محیط زیست و در یک کلام حفاظت از کره زمین و تداوم حیات انسان‌ها، گیاهان، جانوران و جانداران بری و بحری، وظیفه همگانی است. گرایش به این سمت و سرمایه گذاری دراین حوزه بر همه سیاستمداران، دانشمندان و فعالان اقتصادی و حتی فرهنگی، یک وظیفه است. در غیر این‌صورت هرروز شاهد حوادث و فجایعی بزرگتر از آنچه تاکنون رخ داده، خواهیم بود که علت اصلی آن، استفاده نامناسب از منابع طبیعی است و البته کشورهای پیشرفته و صنعتی دراستفاده بی رویه ازاین منابع طبیعی گوی سبقت را از دیگران ربوده اند. آمریکا به تنهائی بیش از بیست درصد نفت خام تولید روزانه جهان را مصرف می‌کند و در آلودگی محیط زیست جهان سهم عمده ای دارد.

ایران قبل از انقلاب اسلامی ‌دراین عرصه یعنی استفاده از انرژی هسته‌ای وارد شد و دولت‌هائی که هم اکنون داعیه حقوق بشرو امنیت جهانی دارند نیز مشوق اصلی آن بوده اند. جمهوری اسلامی ‌ایران نیز پس از استقرار و خلاصی از جنگ تحمیلی و عوارض ناشی از آن، همچون دیگر کشورها به حق، استفاده از انرژی هسته‌ای و پاک را سرلوحه برنامه‌های خود قرار داد. آمریکا و غرب در رفتاری دوگانه در حالی که دراین امر مهم به رژیم گذشته کمک می‌کردند هم اکنون با جمهوری اسلامی ‌ایران، از در خصومت وارد شده و بهانه تراشی می‌کنند و با تحریم‌های پی در پی در صدد متوقف کردن پروژه‌های هسته‌ای و صلح آمیز جمهوری اسلامی ‌ایران هستند. درحالی که با دیگر کشورها با برنامه‌های مشابه، همکاری و مساعدت فراوان دارند. برای آحاد مردم مسلمان ایران و افکار عمومی‌ جهان بایستی بیش از پیش روشن گردد که تنها علت مخالفت‌های آمریکا و غرب با جمهوری اسلامی ‌ایران درساخت تأسیسات هسته‌ای، استقلال جمهوری اسلامی ‌ایران است و آنها کشوری مستقل و برخوردار از دانش هسته‌ای را برنمی‌تابند. کشورهائی که خارج از باشگاه هسته‌ای هستند و قصد ورود به این فنآوری را دارند به شرط تبعیت و همراهی با سیاست‌های غرب اجازه ورود محدود به این حوزه را دارند. لذا مقابله با این روحیه استکباری و زورمدارانه، یک راه حل دارد، و آن همدلی و همراهی کلیه مردم، دولتمردان، سیاسیون، جناح‌ها و گروه‌های مختلف درداخل و خارج از کشور و روشنگری بیشتر برای افکار عمومی‌ جهان، است. مهمترین سئوال این است که چرا آمریکا مجرم اصلی در کاربرد بم اتم، به خود حق می‌دهد که دیگران را متهم کند. برماست که با روشنگری همه جانبه یکدل و یکصدا با بهره گیری از تمامی‌ظرفیت‌ها و مهارت‌های دیپلماتیک خود در سطح ملی، به جنگ رسانه‌های یکسویه جهانی رفته و با روش‌های نو، خلاق و مؤثر، اثرات منفی تبلیغات غرب را خنثی کنیم.



درهم کوبیدن تبلیغات غرب برعلیه جمهوری اسلامی ‌ایران نیاز به عزم ملی دارد. آمریکا و متحدان غربی آن، به طور مستمر و نفس گیر مشغولند تا افکار عمومی‌ جهان را براساس نظریات خود شکل دهند. هرگونه آشفتگی، پراکندگی و تفرقه از هر جانب، فرصتی مناسب برای دشمنان است تا با هوشیاری و توان اطلاعاتی و جاسوسی خود هرروز ضربه ای خاموش بر توان و ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ‌ایران وارد کنند. عبور ازاین مرحله سخت و سرنوشت ساز، هوشیاری، غیرت دینی، و میهن پرستی می‌خواهد. یکبار در جنگ تحمیلی هشت ساله این مسیر به غایت دشوار را تجربه کرده و سرافراز میدان بودیم. این مهم با عزم ملی و مشارکت همه ظرفیت‌ها و حمایت آحاد مردم و رهبری واحد، در فضائی آرام، اعتماد سازو دور از تنش، البته میسر است.

دکتری روابط بین الملل از دانشگاه تهران- کارشناس وزارت امور خارجه

اطلاعات بیشتر


نظر شما :