امارات به دنبال محبوب کردن خود نزد غربی‌‌هاست

۰۴ تیر ۱۳۸۹ | ۲۱:۲۱ کد : ۱۱۴۹۵ نگاه ایرانی
نویسنده خبر: حسین علایى
گفتاری از حسین علایی، کارشناس و تحلیل‌گر مسائل خاورمیانه براى ديپلماسى ايرانى
امارات به دنبال محبوب کردن خود نزد غربی‌‌هاست
روزنامه گلف نیوز چاپ ابوظبی به نقل از یک منبع رسمی امارات نوشت این کشور بیش از 40 شرکت را به دلیل نادیده گرفتن تحریم های بین المللی علیه ایران، تعطیل کرده است. این شرکت‌ها، کالاهای حساسی را به ایران صادر کرده‌اند که ممکن است در ساخت سلاح هسته‌ای مورد استفاده قرار بگیرد.

این منبع رسمی اماراتی که نام وی اعلام نشد؛ افزود: تعطیلی این شرکت‌ها در چارچوب سختگیری دولت امارات علیه شرکت‌هایی است که ممکن است ایران را در پشت سر گذاشتن تحریم ها، کمک کنند.
 
گفتاری از دکتر حسین علایی، کارشناس و تحلیل‌گر مسائل خاورمیانه:
 امارات عربی متحده یکی از کشورهایی است که بیشترین بهره و سود را از اختلافات ایران با شورای امنیت سازمان ملل و کشورهای 5+1 می‌برد.
در طول دوران جنگ صدام با ایران هم این دولت امارات یکی از دولت‌هایی بود که بیشترین سود را از جنگ بین ایران و عراق می‌برد؛ امارات در حالی که به عراق کمک مالی بسیار گسترده‌ای می‌داد، از فرصت جنگ هم به عنوان بهترین زمان برای صدور کالاهایی که به عنوان واسطه از طریق امارات صورت می‌گرفت استفاده می‌کرد.
 در عین حال در سال‌های گذشته دولت امارات به دلیل محدودیت‌های که در حوزه تجارت و بازرگانی بین ایران و کشورهای غرب ایجاد شد، فرصتی را پدید آورد تا هم سرمایه‌های ایرانی را به داخل کشورش جذب کند و هم توانست با تشکیل شرکت‌هایی به عنوان واسطه بین ایران و کشورهای غربی و امریکا در مورد واردات کالا به ایران عمل کند و از این ناحیه سود سرشاری نصیبش شد.
 یعنی تمام محدودیت‌هایی که به دلیل اختلاف روابط و مشکلات تحریم بین ایران و کشورهای غربی ایجاد شده بود، این فرصت طلایی را برای امارات به وجود آورد.
 به طوری که دوبی ظرف 20 سال گذشته حدود 300 میلیارد دلار از سرمایه‌های ایرانیان را به خودش جذب کرده و توسعه امارات و به خصوص دوبی و بندر جبره الخلیل مرهون سرمایه‌گذاری ایرانیان از یک طرف و اختلافات بین کشورهای غربی و ایران از طرف دیگر است.
 با این حال امارات جز کشورهایی بوده که در زمان‌های مختلف تلاش کرده که فشارهای سیاسی را بر ایران وارد کند. همیشه در شرایطی که اختلاف بین ایران و غرب شدت می‌گرفته دولت امارات مسئله جزایر ایرانی را مطرح و تلاش کرده با طرح این موضوع از طریق شورای همکاری خلیج فارس و یا سایر مجامع عربی فشار جدیدی را همسو با غربی‌ها علیه ایران وارد کند.
در شرایط کنونی هم که قطعنامه چهارم تحریم شورای امنیت علیه ایران وضع شده باز می‌بینیم که دولت امارات همسو با کشورهای 5+1 و همسوی با خواسته‌های امریکا علیه ایران وارد عمل می‌شود و از این فرصت برای محبوب کردن خودش نزد کشورهای غربی استفاده می کند تا بتواند علاوه بر جلب نظر کشورهای 5+1، فرصت بیشتری برای بازرگانی خودش از طریق بازار سیاه در ارتباط با ایران و صادرات مجدد کالا به ایران استفاده کند.  
البته این نوع حرکات و گفتار هم مورد علاقه خود دولت‌مردان امارات است و هم فشاری است که امریکا و اروپایی‌ها به امارات وارد می‌کنند تا از این مسیر بتوانند فشار مضاعفی را به ایران وارد کنند.  
در هر صورت ایران باید جاذبه بنادر خودش را افزایش دهد و همین‌طور در قوانین و مقررات کشور اصلاحاتی را فراهم کند که اولا سرمایه‌گذاری‌های ایرانیان در بنادر و سواحل ایران صورت گیرد، و ثانیا بسیاری از کالاها به جای رفتن به امارات مستقسم وارد بنادر ایران شود. از طرف دیگر ایران بایستی که با مشاوره با شرکت‌های ایرانی  که در دوبی یا سراسر امارات دفاتری را دارند راه‌های عملی و واقعی را برای برخورد با این مشکل پیدا کنند.
حسین علایى

نویسنده خبر


نظر شما :