نگرانى اسرائيل از گسترش روابط نظامى ايران و سوريه

۱۷ اسفند ۱۳۸۹ | ۱۲:۵۶ کد : ۱۰۵۸۴ سرخط اخبار
نگرانى اسرائيل از گسترش روابط نظامى ايران و سوريه

گسترش روابط نظامى ايران و سوريه صهيونيست‌ها را به شدت نگران کرده و باعث تکاپوى آنها شده است.

به گزارش فارس به نقل از شبکه خبرى العالم، گسترش روابط نظامى جمهورى اسلامى ايران و روسيه از جمله همکارى نيروى دريايى ارتش هاى ايران و سوريه و تجهيز ارتش سوريه به موشک روسى ضد کشتى و قدرتمند "ياخونت "، صهيونيست ها را بشدت نگران کرده است.

گزارشگر کانال 2 تلويزيون رژيم صهيونيستى در اين باره گفت : افزايش توان تسليحاتى همسايگان اسراييل، گسترش دامنه بى ثباتى در منطقه را گوشزد مى کند.

وى افزود : مقامات تل آويو از اقدام روسيه در فروش موشک هاى ضد کشتى ياخونت به سوريه بشدت ابراز نارضايتى کرده اند.

اين گزارشگر اضافه کرد:پيش از اين اسرائيل در خصوص امکان دسترسى حزب الله لبنان به موشک هاى هوشمند ومافوق صوت ياخونت به روسيه هشدار داده است.

وى خاطرنشان کرد:مقامات کرملين، سوريه را بسترى مناسبى براى گسترش نفوذ روسيه در منطقه و نقش آفرينى آن مى دانند و به همين دليل برغم هشدارهاى اسرائيل، در اجراى توافققنامه هاى تسليحاتى خود با سوريه تجديد نظر نمى کنند.

اين گزارشگر صهيونيست ادامه داد:ايران نيز همانند روسيه، سوريه را زمينه مناسبى براى پيشبرد اهداف خود مى داند و اعزام دو ناو نظامى ايران به سوريه در همين راستا مى باشد.

گزارشگر کانال دو تلويزيون رژيم صهيونيستى گفت : اظهارات "بشار اسد " در خصوص صلح (سازش)با اسرائيل برغم روابط مستحکم او با ايران مقامات تل آويو را از سويى دچار شک وشبهه کرده و از سويى ديگر آنان را به جستجوى راهکارهايى براى گسستن رشته هاى ارتباطى ميان سوريه و ايران به تکاپو واداشته است.

وى افزود: اسراييل همزمان با تحولات اخير در منطقه آرايش دستگاه امنيتى خود را تغيير داده است و در همين چارچوب رييس موساد و رييس ستاد مشترک ارتش و بازرس کل پليس تغيير يافته اند و افراد ديگرى جايگزين آنان شده اند؛ در آينده نزديک نيز رييس "شاباک " سازمان اطلاعات و امنيت داخلى اسراييل نيز تغيير خواهد کرد و همزمان با اين تحولات رئيس شوراى امنيت ملى اسرائيل از سمت خويش استعفا کرده است.

سرتيپ "عماد جابر " کارشناس مسائل راهبردى و نظامى براى بررسى اين گزارش، يکشنبه شب در برنامه اين هفته "العين الاسرائيليه "(از نگاه رسانه هاى اسرائيل) شبکه خبرى العالم حاضر شد و تصريح کرد : نگرانى اشغالگران صهيونيست از پيشرفت تسليحاتى محور مقاومت امرى بديهى است.

وى خاطر نشان کرد: موفقيت ايران و سوريه و حزب الله در مخفى نگه داشتن توان نظامى و تسليحاتى خود، صهيونيست ها را در هاله اى از ابهام فرو برده و دچار سردرگمى کرده است.

سه‌شنبه، روز خشم مردم کويت

مردم کويت به دنبال فراخوان احزاب معارض اين کشور در شبکه‌هاى اجتماعى فردا با برگزارى تظاهرات گسترده خشم خود را عليه دولت آل صباح اعلام مى‌کنند و خواستار برکنارى آن خواهند شد.

به گزارش فارس، روزنامه اماراتى "البيان " امروز نوشت با وجود تلاش‌هاى دولت کويت براى راضى کردن معارضان و صدور برخى تصميمات که آخرين آن مربوط به برخوردارى صحرانشينان از حقوق شهروندى و انسانى بود اما خواسته‌ها براى برکنارى دولت کويت به رياست شيخ "ناصر المحمد " همچنان ادامه دارد.

گروهى از معارضان بحرينى در شبکه اجتماعى فيس‌بوک طى فراخوانى با عنوان "ما مى‌خواهيم " براى اولين بار در بيانيه‌اى از مردم اين کشور خواستند فردا سه‌شنبه در ميدان الصفاة در مرکز پايتخت تجمع کنند و خواستار تشکيل دولت جديد و نخست‌وزير جديد با عملکرد و رويه جديد شدند.

در بيانيه اين گروه از جوانان کويتى آمده است: کشور طى پنج سال گذشته با وقايع دردناک و تاسف‌بارى روبه‌رو بوده است که دولت نيز در قبال آن از مسير صحيح خود بر اساس قانون اساسى منحرف شده است و به قهقرا سقوط کرده است.

مخالفان کويتى تاکيد کردند: بر اساس اعتقاد به اصل نظارت مردمى و منطبق با حاکميت ملى گروهى از جوانان کويتى با احساس مسئوليت در قبال ميهن خود فراخوانى داده‌اند که در اهداف با محافل جوانان و فراکسيون‌هاى سياسى و پارلمانى مشترک است و آن اينکه خواهان "تشکيل دولت جديد، نخست‌وزير جديد و رويکرد جديد در کشور " هستند.

حزب تريبون دموکراتيک کويت نيز در بيانيه‌اى خبرى با بررسى اوضاع کنونى خواستار اجرايى شدن چند پيشنهاد از جمله انتخاب نخست‌وزير جديد خارج از خاندان حکومتى آل صباح گرديد.

در بيانيه اين حزب آمده است: تغيير و اصلاح خواسته جدى نيروهاى مردمى فعال کويت است که جوانان اين کشور رهبرى آن را برعهده دارند و مورد حمايت همه نيروهاى اجتماعى و جامعه بين‌المللى از جمله آمريکا و کشورهاى اروپايى متحد رژيم‌هاى عربى است که با سلاح و ابزارهاى سرکوب از آنها حمايت مى‌کنند.

اين حزب تاکيد کرد کويت در اوضاع سياسى خود از آنچه که در جهان عرب مى‌گذرد متفاوت نيست چون با مشکلات بزرگى روبه‌رو است و از خواسته‌هاى مهم انتخاب نخست‌وزير و تحقيق درباره چرخش قدرت در قوه مجريه و محاکمه آن و اصلاح ماده 80 قانون اساسى است تا شمار اعضاى پارلمان افزايش يابد و وزراى غيرمنتخب در کابينه که از سوى خاندان حکومتى برگزيده مى‌شوند جزو اعضاى اصلى نباشند و ديگر اينکه ماده 98 قانون اساسى نيز اصلاح شود تا دولت تنها در صورت راى اعتماد مجلس مقبول باشد.

جريان سوسيال کويت نيز بيانيه‌اى مشابه صادر کرد و در آن خواستار سرنگونى دولت و تشکيل دولت جديد با نخست وزيرى شخصى جديد شد.

در اين بيانيه آمده است: دعوت‌هاى مشابه از سوى محافل و جريان‌هاى سياسى و فراکسيون‌هاى پارلمانى نشان مى‌دهد که همگى براى ايجاد اصلاحات توافق دارند.

اين بيانيه تاکيد کرد، دولت کنونى کويت مرتکب فساد و ولخرجى دراموال عمومى و تصميم‌گيرى يک جانبه و تجاوز به حقوق بشر و نقض معيارهاى بين‌المللى است.

گروه جوانان کويت موسوم به "ديوار پنجم " نيز پيشتر با صدور بيانيه‌اى در پايگاه اينترنتى توييتر فردا هشتم مارس برابر با 17 اسفند ماه روز خشم مردم کويت اعلام کرد.

در اين بيانيه آمده بود: ما جوانان کويت همچنان معتقديم که دولت کنونى کويت بايد برکنار شود. اين تنها پاسخ به درخواست‌هاى ما است.


 چاوز تحریم های ایران را نقض می کند

روزنامه های آمریکایی صبح امروز از نقض تحریم های اعمال شده از سوی آمریکا علیه ایران از سوی ونزوئلا خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیویورک تایمز، شواهدی در دست است که نشان می دهد ونزوئلا اقدام به صادرات ماده ای به نام "ریفورمیت" به ایران می کند که از این ماده برای افزایش کیفیت بنزین استفاده می شود.

به نوشته این روزنامه اگر این مدارک درست باشد چاوز نه تنها قوانین آمریکا بلکه حتی اوباما را نیز دور زده است.

از سوی دیگر روزنامه وال استریت ژورنال نیز با اشاره به این موضوع نوشت : پس از مدتها کشمکش در مورد اینکه آیا تحریم های یک جانبه موثر خواهند بود یا نه هیچ کس این پرسش را مطرح نکرد که اگر کسی این تحریم ها را نقض کرد چگونه باید با وی برخورد شود.

بر اساس این گزارش شرکت نفت دولتی "PdVSA" ونزوئلا در امر صادرات این ماده به ایران فعالیت دارد و بر اساس قوانین آمریکا این اقدام نقض قانون "مسئولیت و محرومیت" ( Cisada) که در سال 2010 تصویب شد است.

آمریکا در سال گشته به خیال خود برای آنکه ایران را در فشار بگذارد تحریم هایی را در مورد ممنوعیت صادرات بنزین به ایران اعمال کرد اما پس از مدت کوتاهی ایران با اعلام این مطلب که در صادرات بنزین خودکفا شده این توطئه آمریکا را نقش برآب کرد.

گيتس: افغان‌ها مى‌خواهند بعد از 2014 هم بمانيم

وزير دفاع آمريکا امروز (دوشنبه) در جريان سفرش به افغانستان اظهار کرد:‌ دولت‌هاى آمريکا و افغانستان موافق حضور واشنگتن پس از برنامه خروج نيروهاى آمريکايى از افغانستان در سال 2014 هستند.

به گزارش خبرگزارى دانشجويان ايران(ايسنا)، به نقل از خبرگزارى آسوشيتدپرس‌، رابرت گيتس، وز


نظر شما :