ابراز نگرانی گیتس از افزایش قابلیتهای دفاعی ایران در برابر تهدیدها

۱۵ اسفند ۱۳۸۹ | ۱۳:۰۳ کد : ۱۰۵۴۰ سرخط اخبار
ابراز نگرانی گیتس از افزایش قابلیتهای دفاعی ایران در برابر تهدیدها

وزیر دفاع آمریکا ضمن ابراز نگرانی درباره قابلیتهای نظامی کره شمالی، چین و افزایش توانمندی دفاعی ایران، از موشکهای کروز ضد کشتی و بالستیک و پدافند هوایی پیشرفته برای خنثی کردن قدرت نظامی آمریکا در جهان یاد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری یونهاپ، "رابرت گیتس" روز گذشته در آکادمی نیروی هوایی آمریکا در کولورادو خطاب به دانشجویان دانشکده افسری گفت : کره شمالی و چین در حال گسترس تسلیحاتی هستند که برتری نظامی آمریکا در جهان را که از پایان جنگ سرد تاکنون به دست آمده است، خنثی می کنند.

وی با اعتراف به افزایش توانمندی دفاعی ایران افزود: در حقیقت، قابلیتهای نظامی کره شمالی، چین و ایران در حال گسترش است، موشکهای کروز ضد کشتی و بالستیک، زیر دریایی های مجهز، موشکهای پدافند هوایی پیشرفته برای خنثی کردن قدرت نظامی آمریکا در جهان طراحی شده است.

 

گیتس همچنین در ماه ژانویه اعلام کرده بود که موشک و سلاح های هسته ای کره شمالی تهدیدی برای آمریکا در 5 سال آینده خواهد بود.

در همین حال روزنامه "چوسون ایبو" کره جنوبی گزارش داد: کره شمالی یک تونل جدید به عمق 800 متر را در محل آزمایشهای هسته ای خود در "پونگیه ری" در استان "هام گیونگ" در شمالی شرقی کشور حفر کرده و کارشناسان بر این باورند که پیونگ یانگ برای آزمایش هسته ای دیگری آماده می شود.

همچنین یک مقام دولتی کره جنوبی به این روزنامه گفت : اگر پیونگ یانگ به حفر این تونل در پونگیه ری با سرعت کنونی ادامه دهد، احتمالا می تواند سومین آزمایش هسته ای خود را پس از ماه آوریل انجام دهد.



قذافی: جوانان به سرم قسم می خورند

معمر قذافى در مراسم جشن سى و چهار سالگى انتقال قدرت به مردم در طرابلس حاضر شد و طى سخنانى به تکرار ادعاهاى خود در حمايت مردمى از وى و عدم وجود هيچ گونه مخالفت و تظاهرات عليه وى پرداخت.

به گزارش ايسنا به نقل از شبکه خبرى الجزيره، معمر قذافى، رهبر ليبى گفت: از سال 1977 به همراه "افسران احرار" قدرت را به مردم سپرديم و ديگر قدرتى در دست نداريم. نمى‌دانم از چه چيزى بايد استعفا کنم. نظام حاکم بر ليبى نظام حکمرانى مردم است نه نظام رياست جمهورى، حکومت، حزب، پادشاه و غيره.

قذافى افزود: کسانى که به حکمرانى مردم در ليبى شک دارند بيايند و با چشمان خود ببينند در ليبى مردم ازطريق کنگره‌ها و کميته‌هاى مردمى قدرت را در دست دارند. قانون و همه سياستگذارى‌ها در ليبى از طرف کنگره‌هاى مردمى صادر مى شود و نيازى به امضاى من و يا هرکس ديگرى ندارد.

رهبر ليبى در ادامه اظهار کرد: اين روزها در کشورهاى خارجى و شبکه‌هاى تلويزيونى خارجى صحبت‌هاى زيادى در مورد من وجود دارد. آنها با من چه کار دارند. من سال 1969 انقلاب کردم، 1977 قدرت را به مردم سپردم و در چادر خود زندگيم را دنبال کردم.

وى گفت: من فقط گاهى بنا به دعوت کميته‌ها و کنگره‌هاى مردمى در جلسه‌هاى آنها شرکت مى‌کنم و تنها به آنها توصيه مى کنم که اجازه ندهند قدرت از دست مردم خارج شود و به دست ديگران بيفتد.

معمر قذافى افزود: افراد القاعده از عراق و افغانستان وارد ليبى شده و گروه‌هاى مخفيانه‌اى را جهت به آشوب کشاندن اين کشور تشکيل دادند.

همچنين افرادى که از زندان گوانتانامو برگشتند در آشوب‌هاى اخير ليبى دست داشتند. در آغاز هنگامى که اعتراض‌ها در البيضاء شروع شد ما از گردان‌هاى اين شهر خواستيم که در اين حوادث دخالت نکنند، اما اين اعتراض‌ها خيلى زود به بنغازى منتقل شد.

وى با بيان اينکه مردم استعفاهاى مسئولان اين کشور را باور نکنند، اظهار کرد:‌ تروريست‌ها با تهديد افسران ليبيايى مبنى بر آزار و اذيت خانواده‌هايشان آنها را مجبور به استعفا کردند.

قذافى افزود:‌ يکى از زندانى‌هاى گوانتانامو که آزاد شده بود در شهر دِرنِه همانند ابو مصعب الزرقاوى، مرد شماره دو القاعده مردم را قتل عام کرد.

وى با انتقاد از شبکه‌هاى تلويزيونى خارجى مدعى شد:‌ چرا آنها تصاوير تظاهرات طرفداران من را نشان نمى‌دهند؟ من از حمايت‌هاى مردمى شوکه شدم. هنگاميکه خانه مرا بمباران کردند ملت ليبى در هرجاى اين کشور يک خانه به من داد. جوانان به سر من قسم مى‌خورند. هيچ کس از معمر قذافى متنفر نيست. گروه تروريستى القاعده که در آشوب‌هاى اخير اين کشور دست داشتند هرگز تظاهرات راه نمى اندازند بلکه تظاهرکنندگان را به قتل مى ‌رسانند.

وى با ادعاى اينکه هيچ تظاهراتى در شرق اين کشور برگزار نشده اظهار کرد:‌ در بنغازى تنها يک تظاهرات برگزار شده که در آن خانواده‌هاى افسران کشته شده در اعتراض به کشته شدن آنها به همراه خانواده‌هاى افرادى که توسط القاعده گول خوردند و به افسران حمله کردند و تظاهرات کردند. خانواده‌هاى افراد فريب خورده نيز به فريب خوردن فرزندانشان اعتراض داشتند و هيچ کدام از اين دو گروه نسبت به کسى يا دولت ليبى هيچ گونه اعتراضى نداشتند!

وى با بيان اينکه نيمى از کشته شدگان در حوادث اخير ليبى افسران نيروهاى مسلح اين کشور هستند اظهار کرد: ما در ليبى ملت را به انجام فعاليت‌هاى سياسى تشويق مى‌کنيم.

قذافى از همه کشورهاى جهان خواست که کميته حقيقت ياب به ليبى جهت بررسى حوادث اخير اين کشور اعزام کند.

وى افزود:‌ ما در ليبى با گروه مسلحى همانند رويارويى اسرائيل با افراد مسلح غزه روبرو هستيم! تروريست‌ها در ليبى مقررات منع آمد و شد را به مردم اين کشور تحميل کردند.

وى با تکرار ادعاى گذشته خود اظهار کرد:‌ تمام مردم ليبى براى تائيد من تظاهرات کردند. تمام تظاهرات در تائيد من برگزار شده است. تا آخرين قطره خون از ليبى دفاع خواهيم کرد.‌ ساکنان بنغازى و دِرنِه از ما خواسته‌اند که آنها را از دست گروه‌هاى مسلح رها کنيم. خارج کردن کارمندان خارجى نشانه اعتراف کشورهاى خارجى به وجود گروهاى مسلح در ليبى است.

قذافى افزود: ليبى همچنان قدرتمند باقى خواهد ماند و آنها سرنگون خواهند شد.‌ بايد در مورد حوادث اخير البيضاء و بنغازى تحقيق کنيم چرا که افسران کشته شده و افراد فريب خورده در اين دو شهر همگى فرزندان ليبى هستند.‌ ليبى ها خودشان کميته‌اى جهت بررسى حوادث اخير تشکيل دهند. تشکيل اين کميته به من مربوط نيست بلکه به خود ليبى ها مربوط است. بنغازى در حال حاضر خود را از برنامه توسعه جدا کرده است.

وى از سازمان کنفرانس اسلامى، اتحاديه آفريقا و سازمان ملل خواست کميته حقيقت ياب به ليبى بفرستند تا واقعيت‌هاى اين کشور را از نزديک دريابند و ببينند که هيچ تظاهراتى در ليبى انجام نشده است.

وى از قطعنامه اخير شوراى امنيت انتقاد کرد و افزود:‌ شوراى امنيت حق دخالت در امور داخلى کشورها را ندارد. چگونه شوراى امنيت و سازمان ملل براساس اخبار دروغ برخى خبرگزارى ها و رسانه هاى خارجى عليه ليبى قطعنامه صادر مى‌کنند. درها به روى سازمان ملل جهت اعزام کميته حقيقت ياب به ليبى باز است و هنگامى که اين سازمان کميته حقيقت ياب به ليبى بفرستد از قطعنامه خود عليه ليبى پشيمان خواهد شد.‌

وى با بيان اينکه آماده گفت وگو با القاعده هستم، اظهار کرد: گروه‌هاى مسلح مى‌خواهند کارمندان خارجى در ليبى را بترسانند تا فعاليت شرکت‌هاى نفتى در ليبى را تعطيل کنند. گروه هاى مسلح نفت ليبى را در دست گرفتند.

قذافى افزود:‌ هنگامى که با نخبگان بحث و گفتگو مى‌کنم احساس قدرت مى‌کنم. پيشنهاد مى‌کنم اصلاحات قانون اساسى به دور از هرگونه آشوب و هرج و مرج بررسى شود.

وى با بيان اينکه در صورت مداخله کشورهاى خارجى در ليبى خون به پا مى‌شود افزود: آنچه در حال حاضر در کشورهاى خارجى انجام مى‌شود؛ اموال ليبى را مصادره مى‌کنند در اصل زورگيرى از ليبى است . حوادث اخير در واقع نشان از چشم طمع به ثروت‌هاى ليبى داشت. جهان عرب به ما حسادت مى‌کند.




اردوغان: از ايران پول نگرفته ام

رجب طيب اردوغان ، نخست وزير ترکيه روزنامه ديلى تلگراف بريتانيا را در دادگاه عالى لندن وادار به عذرخواهى و پرداخت غرامت کرد.

به گزارش عصر ايران روز چهارشنبه دادگاهى در لندن به شکايت رجب طيب اردوغان از روزنامه ديلى تلگراف بريتانيا رسيدگى کرد .

اين روزنامه بريتانيايى در شهريور ماه امسال با انتشار گزارشى مدعى شده بود که اردوغان از دولت ايران 25 ميليون دلار گرفته تا آن را صرف هزينه هاى انتخابات آتى ترکيه ( در تابستان 1390) کند .

اين گزارش مدعى شده بود که اردوغان در عوض اين کمک ايران به قطعنامه چهارم تحريمى ايران در شوراى امنيت ( قطعنامه 1929) راى منفى داد و در دور زدن تحريم هاى بين المللى عليه ايران به کمک حکومت تهران شتافت .

پس از انتشار اين مطلب اردوغان طى اظهاراتى به شدت نسبت به انتشار اين گزارش واکنش
نشان داد و مطالب آن را تکذيب کرده و اعلام کرد که از اين روزنامه بريتانيايى شکايت خواهد کرد.

جلسه رسيدگى به شکايت اردوغان روز گذشته در دادگاه عالى لندن برگزار شد و در اين جلسه وکيل اردوغان با اشاره به اينکه اين مطلب خلاف واقعيت روزنامه ديلى تلگراف با ايراد تهمت به نخست وزير ترکيه و حزب متبوع وى ، چهره حزب حاکم ترکيه را مخدوش کرده و انسجام سياسى حزب عدالت و توسعه را به خطر انداخته ، خواستار محکوميت روزنامه بريتانيايى از سوى دادگاه شد.

در اين جلسه وکيل روزنامه ديلى تلگراف با اظهار تاسف از انتشار چنين مطلب بدون سند و مدرک ، از اردوغان بابت انتشار اين گزارش عذرخواهى کرده است.

بر اساس بيانيه اى که وکيل روزنامه ديلى تلگراف انتشار داده ، اين روزنامه متعهد شده تا بابت اين اتهام خود و نيز هزينه هاى دادرسى نخست وزير ترکيه در محاکم بريتانيا غرامت بپردازد.

با وجودى که وکيل اين روزنامه بريتانيايى مبلغ غرامت را اعلام نکرده اما خبرگزارى رسمى " آناتولى " ترکيه اعلام کرده است که ديلى تلگراف متعهد به پرداخت 25 هزار پوند به اردوغان شده است.

رجب طيب اردوغان در رسانه هاى ترکيه  معروف به مرد شکايت از روزنامه ها و رسانه ها است . گفته مى شود دولت ترکيه هم اکنون دهها پرونده شکايت از رسانه هاى ترکيه به اتهام " ايراد افترا و تهمت " دارد.

تا کنون کمتر سابقه داشته که يک مقام سياسى از يک روزنامه خارجى به محاکم کشور متبوع روزنامه شکايت ببرد.


افشاى طرح حمله برق‌آساى اسرائيل به سوريه و واکنش ايران

يک ديپلمات غربى دليل واقعى ورود دو ناو نظامى ايران به سواحل سوريه را مقابله با طرح محرمانه آمريکا و رژيم ‌صهيونيستى دانست که بر اساس آن تل‌آويو قصد دارد با حمايت آمريکا به سوريه و لبنان حمله برق‌آسا انجام بدهد.

رهبر جنبش صدر عراق همچنین از هموطنانش خواست تظاهراتی مسالمت آمیزی برگزار کنند و از جان و مال مردم محافظت کنند.

سید "مقتدی صدر" که روز گذشته در جلسه ای مشترک با حضور تمام مدیران دفاتر جنبش صدر در عراق سخن می گفت، در ادامه این درخواست خود از هوادارانش را مطرح نمود. این جلسه مشترک در شهر نجف اشرف برگزار شد.

گفتنی است در جریان اعتراضات و انقلاب های کشورهای عربی مختلف، مردم عراق نیز در اعتراض به وضع معیشتی و نبود خدمات مانند برق و آب شرب سالم و حتی کمبود سوخت مانند نفت، بنزین و گاز به خیابان ها آمده و تظاهرات کردند که در بعضی از مناطق منجر به درگیری با نیروهای امنیتی نیز شده است.

در همین راستا کارشناسان پیش بینی کرده اند با وارد شدن سید "مقتدی صدر" و طرفدارانش به این اعتراض ها، ممکن است وضعیت سیاسی و امنیتی این کشور دوباره منقلب شود.

گفتنی است جنبش صدر تا به حال دو بار جنگ مسلحانه خیابانی با نیروهای اشغالگر آمریکایی و نیروهای امنیتی عراق داشته و ممکن است برای بار سوم نیز درگیری های مسلحانه صورت گیرد.

وزير اقليت‌هاى پاکستان ترور شد

مقام‌هاى بيمارستانى در اسلام آباد اعلام کردند که وزير مسيحى اقليت‌هاى پاکستان در جريان يک حمله مسلحانه در پايتخت پاکستان کشته شد.

به گزارش ايسنا، به نقل از شبکه خبرى بي.بي.سى، پليس پاکستان گفت که شهباز بهاتى، وزير اقليت‌هاى پاکستان هنگام عزيمت به محل کار خود درون خودرويش به گلوله بسته شد.

شهباز بهاتى، مسيحى و از مقام‌هاى حزب حاکم مردم پاکستان بود.

ماه ژانويه، وى به شبکه خبرى بي.بي.سى گفته بود که به علت تلاش‌هايش براى ايجاد اصلاحات در قانون توهين به مقدسات، گروه‌هاى افراطى وى را به مرگ تهديد کرده‌اند.

در قانون توهين به مقدسات براى هر کسى که به مقدسات اهانت کند مجازات مرگ در نظر گرفته مى‌شود اما شهباز بهاتى معتقد بود که اين قانون به معناى ايجاد محدوديت براى اقليت‌ها است.

در چهارم ژانويه گذشته نيز سلمان تيسير، فرماندار ايالت پنجاب پاکستان نيز که مخالفت شديدى را با قانون توهين به مقدسات ابراز داشت، توسط يکى از محافظان شخصى‌اش به قتل رسيد.

تعليق عضويت ليبى در شوراى حقوق بشر

بان کى‌مون دبير کل سازمان‌ملل از تصميم مجمع عمومى سازمان ملل براى تعليق عضويت ليبى در شوراى حقوق بشر اين سازمان خبرداده است.
به گزارش پرس تی وی بان کى‌مون اين مطلب را روز سه‌شنبه (10 اسفند) و در سخنرانى در مجمع عمومى سازمان‌ملل در نيويورک اعلام کرد.
دبير کل شوراى امنيت سازمان‌ملل همچنين اعلام کرد مجمع‌عمومى سازمان‌ملل در مقابل سرکوب شديد تظاهرات مردمى در ليبى با معمر قذافى با قاطعيت رفتار خواهد کرد.
وى افزود، خشونت در ليبى بايد هرچه سريعتر متوقف شود.
بان کى‌مون گفت: "جامعه بين‌الملل بايد در برابر بحران پيش آمده در ليبى با يکديگر متحد باشند."
وى هشدار داد: " جان هزاران نفر در اين کشور در خطر است. "
کى مون افزود: "اين به ما بستگى دارد. جامعه بين‌الملل بايد در مقابل جنايات رژيم قذافى که مشروعيت خود را از دست داده و با مردم خود وارد جنگ شده است، ايستادگى کند. "
وى خاطرنشان کرد: "سازمان‌ملل بايد تحريم‌هاى بيشترى را عليه مقامات ليبى اعمال کرده و افرادى را که عليه بشريت مرتکب جنايات گسترده مى‌شوند به شدت مجازات کند."
شوراى‌امنيت سازمان‌ملل پيش از اين، به منظور اعمال فشار بر قذافى براى توقف سرکوب مخالفان، تحريم‌هايى نظير منع فورش تسليحات نظامى به ليبى و جلوگيرى از سفر مقامات دولتى اين کشور به ساير کشورها را اعمال کرده است.
با اين وجود، مخالفت با تعيين منطقه پرواز ممنوع بر فراز ليبى که از سوى شوراى‌امنيت سازمان‌ملل و به منظور توقف حمله نظامى به تظاهرکنندگان مطرح شده بود، منجر به بروز اختلافاتى بين اعضاى اين سازمان شده است.
هيلارى کلينتون وزير خارجه امريکا روز سه‌شنبه (10 اسفند) گفت، امريکا در مورد پيشنهاد تعيين منطقه پرواز ممنوع در ليبى با متحدان خود در ناتو به طور جدى مذاکره خواهد کرد، اين درحالى است که ژنرال جيمز ماتيس رئيس فرماندهى مرکزى ارتش امريکا در اين زمينه گفت، اين عمليات بسيار دشوار خواهد بود.
ديويد کامرون نخست وزير انگليس نيز اعلام کرده است که تعيين منطقه پرواز ممنوع در ليبى، نيازى به مجوز از سوى سازمان‌ملل ندارد و اين عمليات بدون موافقت اين سازمان هم قانونى خواهد بود.
اين درحالى است که بسيارى از کارشناسان سياسى بر اين باورند که دخالت نظامى امريکا و انگليس در ليبى بيشتر با هدف کنترل منابع نفتى صورت مىگيرد و نه نگرانى درباره کشتار مخالفان دولت اين کشور.
در همين حال، مبارزه ميان تظاهرکنندگان و نيروهاى دولتى وفادار به معمر قذافى ديکتاتور ليبى همچنان ادامه دارد.
نيروهاى طرفدار قذافى در حال حاضر در غرب ليبى گرد آمده‌اند و خود را براى بازپس گيرى شهر نالوت از تظاهرکنندگان آماده مى‌کنند.
درگيرى‌هاى يمن که از حدود دو هفته پيش آغاز شده، تا کنون بيش از 2 هزار کشته درپى داشته است.

کانادا ناو به ليبى مى‌فرستد

همزمان با تشديد تنش‌ها در آفريقاى شمالى و تلاش کشورهاى مختلف براى خارج کردن اتباع خود از ليبى بحران‌زده، نخست‌وزير کانادا از اعزام يکى از ناوهاى جنگى اين کشور به ليبى و خروج اتباع کانادايى خبر داد.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزارى فرانسه، "استفان هارپر " نخست‌وزير کانادا روز گذشته از اعزام ناو جنگى کانادايى "هاليفکس " به سواحل ليبى با هدف خارج کردن اتباع کانادايى و خارجى از اين کشور بحران‌زده خبر داد.

انتظار مى‌رود اين ناو جنگى تا هفته آينده با ناو‌هاى جنگى "کرسارج " ،‌ ناو هجومى زمينى- دريايى آمريکا همراه با دو کشتى ديگر، که بر اساس اعلام مقامات ناشناس آمريکايى قصد عبور از کانال سوئز از طريق درياى سرخ را دارند، برخورد داشته باشد.

اين ناو جنگى 134 متر طول دارد و ظرفيت آن 225 نظامى است و در عين حال فضاى کافى براى فرود هلى‌کوپتر "سى‌کينگ " نيز روى عرشه آن وجود دارد.

اين در حاليست که رسانه‌هاى محلى از آماده باش نيروهاى ويژه کانادايى براى استقرار در ليبى و ممانعت صبح امروز طرابلس از ورود يک هواپيماى حمل و نقل ارتش کانادا به اين کشور خبر مى‌دهند.

"پيتر مکاى " وزير دفاع کانادا در جمع خبرنگاران، علت رد تقاضاى نشست اين هواپيماى نظامى در فرودگاه طرابلس را عدم فضاى کافى براى فرود در ساعات اوليه صبح اعلام کرده است.

خبر اعزام اين ناو کانادايى به ليبى در شرايطى عنوان مى‌شود که کانادا روز دوشنبه يک تيم 13 نفره متشکل از جاسوسان نظامى را همراه با مواد دارويى به جزيره مالت فرستاد، و همچنين يک جت بارى C-130J و دو هواپيماى حمل و نقلى جمبوجت را براى کمک به تخليه اتباع خارجى ليبى و کمک‌هاى بشردوستانه آتى به اين کشور اعزام کرد.

بر اساس اعلام دفتر نخست‌وزيرى کانادا، تاکنون 289 تبعه کانادايى به صورت هوايى و دريايى از کشور بحران زده ليبى خارج شده‌اند.

اين در حاليست که بر اساس اعلام "مکاى "، بيش از 200 تبعه کانادايى همچنان در ليبى به سر مى‌برند.

علاوه‌ بر اين، يکى از مقامات عاليرتبه دولتى کانادا نيز از توقيف 2.3 ميليارد دلار از دارايى‌هاى ليبى خبر داده است و اعلام کرده که بلوکه دارايى‌هاى "معمر قذافى " و خانواده او همچنان ادامه دارد.


به گزارش فارس، يک ديپلمات غربى در امان (پايتخت اردن) در گفت‌وگو با روزنامه السفير لبنان از طرح رژيم صهيونيستى و آمريکا براى اقدام نظامى فورى در منطقه پرده برداشت و اعلام کرد که اين اقدام براى بازيابى وضعيت دلخواه، در منطقه است.

اين منبع که خواست هويت و منصبش فاش نشود، به روزنامه السفير گفت: ورود دو کشتى جنگى پيامى از ايران براى همه کسانى در رژيم صهيونيستى است که به نحوى با اين مسئله ارتباط دارند، مبنى بر اينکه اگر اسرائيل به سوريه حمله کند، با واکنش ايران مواجه خواهد شد.

پايگاه اطلاع‌رسانى شبکه العالم به نقل از السفير اعلام کرد، اين ديپلمات با توجه به اطلاعات خود در حوزه ماموريت‌هاى ميدانى منطقه‌اى خود افزود: اين دو کشتى جنگى مجهز، در شرايط خاص به عنوان مقر فرماندهى موشکى ايران به شمار مى‌روند، اين دو ناو جنگى همچنين توانايى ورود به هر جنگ الکترونيک را داشته و در برابر هر حمله هوايى نيز قادر به دفاع از خود مى‌باشد که اين مزيت نيز به دليل در اختيار داشتن سيستم دفاع موشکى مشابه اس300 است که ايران پس از امتناع روسيه از فروش اين سيستم‌ها، آن را از طرف سومى خريدارى کرده است.

اين منبع ورود دو ناوچه جنگى ايران را در چارچوب آمادگى اسرائيل براى برافروختن هر بحران به دليل اوضاع استراتژيک، بى‌سابقه دانست.

بنا بر اين گزارش، عوامل پيدايش اين وضع نگران کننده براى اسرائيل را، نبود عامل اطمينان‎بخش دانست که پيش از اين رژيم سابق مصر آن را به وجود مى‌آورد که حتى اگر رژيم جايگزين مبارک اندکى به سياست‌هاى سابق اين کشور پايبند باشد، باز اعتماد اوليه حاصل نمى‌شود؛ زيرا تحولات سياسى اين کشور نتايج تضمين شده‌اى ندارد و هيچ‏کس نمى‌داند نتيجه درگيرى حکومت بعدى در آينده نزديک بين بقاياى نظام و گروه‌هاى مردمى مصر از جمله گروه اخوان المسلمون و ليبرال‌هاى ملى‌گراى مخالف با آمريکا و اسرائيل چه خواهد شد.

اين منبع در ادامه در مورد دلايل ورود ناوهاى جنگى ايران به درياى مديترانه افزود: بدبيني‎اى که در خصوص وضعيت مصر به وجود آمده، بيانگر آن است که اسرائيلى‌ها شش ماه فرصت دارند تا در مرزهاى خود با مصر با وضعى مشابه با آنچه در مرزهاى لبنان است، مواجه نشود به ويژه در پرتو برآوردهايى مبنى بر اينکه تشکيلات خودگردان فلسطين در رام الله اولين قربانيان تغييرات مصر است و جنبش حماس اولين جريانى است که به ويژه در صورت احتمال بازگشايى مرزهاى غزه و مصر از اين ره‌آورد استفاده مى‌کند، زيرا تجربه نظامى و تسليحاتى حزب‌الله را با خود دارد.

از اين رو فرماندهان نظامى اسرائيلى خود را در برابر يک خطر واقعى مى‌بينند که کابينه امنيتى رژيم صهيونيستى 20 فوريه گذشته خطرناک بودن آن را پذيرفت؛ مسئله‌اى که راى نهاد حاکم بر اسرائيل را بر کرسى مى‌نشاند مبنى بر اينکه اسرائيل بايد با هر قيمتى که شده اوضاع را به نفع خويش برگرداند؛ يعنى حمله سريع و فورى به سوريه و لبنان تا از اين طريق خطر سوريه و حزب‌الله را از شمال مرزهاى خود دور کند و در مرحله بعد نيز بر مرزهاى فلسطين و مصر به شکل کامل سيطره پيدا کند و از قاچاق اسلحه براى حماس جلوگيرى نمايد.

اين منبع افزود: تصميمات اسرائيل به آمريکائى‌ها که از اوضاع اسفناک اين رژيم آگاه شده‌اند، ابلاغ شده است، اما آمريکايى‌ها به شدت نگران نظاميان خود در عراق هستند که در صورت بروز هرگونه جنگى ممکن است با حملات سوريه مواجه شوند. اما بر اساس اعلام اين منبع، اسرائيل متعهد شد پس از وارد کردن ضربه محکم به حزب الله در دره بقاع و سپس دور زدن ارتش سوريه در لبنان و رسيدن به اطراف دمشق طى چند روز، رژيم سوريه را در چند هفته سرنگون کند و گروه‌هاى سورى مقيم خارج و هم‎پيمان اسرائيل نيز مردم سوريه را به شورش عليه دولت سوريه تحريک کنند. اسرائيل به آمريکا متعهد شده است در صورت به نتيجه رسيدن اين طرح، به سرعت از اطراف دمشق عقب‌نشينى کرده و کنترل سوريه را به مخالفان واگذار کند.

اين ديپلمات غربى تصريح کرد: اسرائيل خود را براى بد و بدتر آماده کرده است و آن اين است که چنين جنگى اصلا نتيجه تضمين‌شده‌اى ندارد و قدرت موشکى اسرائيل براى هيچ‌کس ناشناخته نيست به طورى که چنين قدرتى کابوسى واقعى براى ساکنان اسرائيل است و از طرف ديگر آماده است تا درگيرى‌هاى مذهبى ساختگى را که گروهک‌هاى تکفيرى در سوريه ايجاد مى‌کنند، تحمل کند.


ساختگی  بودن خروج امام موسى صدر از ليبى

خواهرزاده يک وزير ليبيايى که از دولت قذافى ماموريت يافت با شبيه‌سازى خود به چهره امام موسى صدر به «رم» برود تاکيد کرد که آخرين اطلاع وى از امام موسى اين است که وى در پادگانى در غرب ليبى ديده شده است.
روزنامه الاخبار به نقل از «نجيب محمد اغريبيل» خواهرزاده يک وزير ليبيايى اعلام کرد که خروج امام موسى صدر از ليبى و سفر وى به «رم» ساختگى بوده است
بنا به این گزارش، با انقلاب مردمى ليبى عليه معمر القذافى و رژيم وى، روايات ليبيايى‌هايى که روزى از ارکان نظام ليبى در طرابلس بوده‌اند درباره امام موسى صدر و دو همراه وى محمد يعقوب و عباس بدرالدين روزنامه‌نگار و نقش قذافى در ناپديد شدن آنان مختلف شده است.
نجيب محمد اغريبيل خواهرزاده "صالح زايد عبدالکريم " وزير ليبيايى که خود را شبيه امام موسى صدر کرد و به رم ايتاليا سفر کرد تاکيد کرد که دايى او با اين کار به ايتاليا سفر کرد تا [رژيم ليبى] شواهدى خلق کند که نشان بدهد امام موسى ليبى را ترک کرده و به رم رفته است.
نجيب محمد اغريبيل با بيان اينکه او يکى از نزديک‌ترين افراد به دايى خود بوده است، تصريح کرد که صالح زايد عبدالکريم، دايى او پس از سفر به رم به دست همراه شخصى خود ترور شد.
اغريبيل با بيان اينکه مرحوم صالح مرا خيلى دوست داشت و مرا دوست و نزديک‌ترين فرد به خود حتى از نزديک‌ترين فرزندانش به خود مى‌دانست،گفت: «وى آن زمان که وزير [نماينده] تام‌الاختيار در لبنان بود، در اوايل جنگ داخلى لبنان، مرا در جلسات ويژه خود به همراه مى‌برد. وى از شخصيت‌هاى لبنانى مانند کمال جنبلاط و سيد موسى صدر که خيلى از شخصيت وى خوشش مى‌آمد، با احترام ياد مى‌کرد
وى افزود که دايى او اسامى امنيتى بسيارى داشت که در آن زمان اسم او صابر عبدالکريم صالح بود. چهار سال پس از ناپديد شدن امام موسى صدر، دقيقا در تابستان سال 1982، يعنى آغاز جنگ دوم اسرائيل با لبنان دفتر امنيتى قذافى وى را مامور کرد با شبيه‌سازى خود به صدر، به رم سفر کند.
اغريبيل افزود، در جلسه‌اى با يک افسر امنيتى که (او نيز حضور داشته است)، دايى او به دوست امنيتى خود اعلام کرده است که دفتر امنيتى به وى ماموريت ساده‌اى در رم داده است ولى مايل نيست که اين ماموريت را بر خلاف ساده بودنش، انجام دهد ولى به هر حال مجبور است. ولى پس از چند روز جسد صالح براى خانواده‌اش برگشت که در منطقه غرغور در طرابلس ساکن بودند جايى که سران بلندپايه نظام در آنجا ساکنند؛ منطقه‌اى مانند منطقه الخضراء در عراق.
نجيب محمد اغريبيل افزود، قبل از اينکه جسد صالح برسد، نماينده دفتر امنيتى قذافى با خانواده دايى او تماس گرفت و اعلام کرد که صالح در رم درگذشته است. زمانيکه خبر مرگ وى را دادند قذافى و «صفيه» همسر او، مرگ وى را تسليت گفتند ولى پس از دو ساعت "حسن "يکى از پسران صالح وارد خانه شد و گفت که اطلاعاتى به دست آورده است که نشان مى‌دهد پدرش ترور شده و به مرگ طبيعى از دنيا نرفته است. آنان در اتاقش در هتل ريش مصنوعى، عينک و لباس‌هاى مذهبى پيدا کرده‌اند.
اغريبيل به نقل از حسن فرزند صالح افزود: «ما تلاش کرديم در تابوت را باز کنيم ولى تابوت، صندوقى آهنى با در قفل شده بود. زمانيکه تلاش کرديم با زور در آن را باز کنيم، ماموران امنيتى از صداى آن متوجه و داخل اتاق شدند و مانع باز کردن در تابوت شدند و ما را مجبور کردند تا آن را همانطور دفن کينم
بنا بر اين گزارش، خانواده صالح پس از اين، گزارشى رسمى از مرگ صالح دريافت کردند که دو همراه وى شهادت دادند که صالح به هنگام پوشيدن کفش‌هاى خود در هتل دچار حمله قلبى شده است.
نجيب محمد اغريبيل در ادامه مى‌افزايد که خانواده صالح در ادامه اطلاعاتى دريافت کردند مبنى بر اينکه صالح به هنگام ماموريت خود در رم «ترور شده است» و از اينجا بود که خانواده صالح با توجه به اينکه از باز کردن در تابوت منع شدند، اطمينان بيشترى پيدا کرد که صالح ترور شده است.
در ادامه گزارش آمده است که اغريبيل براى امام موسى صدر احترام قائل بوده و وى را شخصيتى بزرگ مى‌دانست که تلاش مى‌کرد با اسرائيل مبارزه کند و شيعه و سنى را يکپارچه کند.
اغريبيل همچنين اشاره کرد که اين حقيقت را که دايى من خود را شبيه صدر کرده است به دلايل معلوم ذکر نکرده‌ام و اين نخستين بار است که اين حقيقت را فاش مى‌کند زيرا مى‌دانم که نظام [ليبى] امروز رو به فروپاشى است هر چند که هيچ چيز قطعى نيست.
وى در ادامه تاکيد کرد که رژيم ليبى تلاش مى‌کند شواهدى ساختگى براى اين درست کند که نشان بدهد امام موسى صدر ليبى را ترک کرده است. رژيم ليبى پيش از اين به تصويرهاى صدر در خروج از ليبى استناد مى‌کرد. رژيم ليبى شيوه‌هايى دارد که به ذهن هيچ کس خطور نمى‌کند ولى روشن بود که رژيم در خصوص صدر با نگرانى شديدى رفتار مى‌کرد.
وى با بيان اينکه انسان بايد با خود صادق باشد، اعلام کرد اين حق خانواده صدر است که از سرنوشت او آگاه باشند. ما با صدر اختلافى نداريم. براى همين بايد در کنار خانواده او باشيم تا آنچه رخ داده است، روشن شود.
اغريبيل در پايان در خصوص آخرين اطلاعات از امام موسى صدر گفت، نمى‌داند براى او چه اتفاق افتاده است ولى آخرين اطلاعاتى که از افراد پرنفوذ شنيده است، نشان مى‌دهد که وى آخرين بار با دو افسر کم‌سن و سال ديده شده است و آخرين جايى که رؤيت شده است، پادگانى در منطقه غرب بوده است.
به گفته اغريبيل نقشى که دايى او در اين قضيه داشته است، فقط شبيه‌سازى خود به چهره صدر بوده است و در ربودن وى هيچ نقشى نداشته است.

نظر شما :