کانادا ناو به ليبى مى‌فرستد

۱۱ اسفند ۱۳۸۹ | ۱۴:۱۸ کد : ۱۰۵۲۱ سرخط اخبار
کانادا ناو به ليبى مى‌فرستد

 

 

همزمان با تشديد تنش‌ها در آفريقاى شمالى و تلاش کشورهاى مختلف براى خارج کردن اتباع خود از ليبى بحران‌زده، نخست‌وزير کانادا از اعزام يکى از ناوهاى جنگى اين کشور به ليبى و خروج اتباع کانادايى خبر داد.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزارى فرانسه، "استفان هارپر " نخست‌وزير کانادا روز گذشته از اعزام ناو جنگى کانادايى "هاليفکس " به سواحل ليبى با هدف خارج کردن اتباع کانادايى و خارجى از اين کشور بحران‌زده خبر داد.

انتظار مى‌رود اين ناو جنگى تا هفته آينده با ناو‌هاى جنگى "کرسارج " ،‌ ناو هجومى زمينى- دريايى آمريکا همراه با دو کشتى ديگر، که بر اساس اعلام مقامات ناشناس آمريکايى قصد عبور از کانال سوئز از طريق درياى سرخ را دارند، برخورد داشته باشد.

اين ناو جنگى 134 متر طول دارد و ظرفيت آن 225 نظامى است و در عين حال فضاى کافى براى فرود هلى‌کوپتر "سى‌کينگ " نيز روى عرشه آن وجود دارد.

اين در حاليست که رسانه‌هاى محلى از آماده باش نيروهاى ويژه کانادايى براى استقرار در ليبى و ممانعت صبح امروز طرابلس از ورود يک هواپيماى حمل و نقل ارتش کانادا به اين کشور خبر مى‌دهند.

"پيتر مکاى " وزير دفاع کانادا در جمع خبرنگاران، علت رد تقاضاى نشست اين هواپيماى نظامى در فرودگاه طرابلس را عدم فضاى کافى براى فرود در ساعات اوليه صبح اعلام کرده است.

خبر اعزام اين ناو کانادايى به ليبى در شرايطى عنوان مى‌شود که کانادا روز دوشنبه يک تيم 13 نفره متشکل از جاسوسان نظامى را همراه با مواد دارويى به جزيره مالت فرستاد، و همچنين يک جت بارى C-130J و دو هواپيماى حمل و نقلى جمبوجت را براى کمک به تخليه اتباع خارجى ليبى و کمک‌هاى بشردوستانه آتى به اين کشور اعزام کرد.

بر اساس اعلام دفتر نخست‌وزيرى کانادا، تاکنون 289 تبعه کانادايى به صورت هوايى و دريايى از کشور بحران زده ليبى خارج شده‌اند.

اين در حاليست که بر اساس اعلام "مکاى "، بيش از 200 تبعه کانادايى همچنان در ليبى به سر مى‌برند.

علاوه‌ بر اين، يکى از مقامات عاليرتبه دولتى کانادا نيز از توقيف 2.3 ميليارد دلار از دارايى‌هاى ليبى خبر داده است و اعلام کرده که بلوکه دارايى‌هاى "معمر قذافى " و خانواده او همچنان ادامه دارد.



خارج کردن سوخت گامى احتياطى و ضرورى است

شرکت دولتى "روس اتم" اعلام کرد که تخليه‌ى سوخت از قلب نيروگاه اتمى بوشهر را گامى لازم در راستاى تامين امنيت مى‌شمارد.

به گزارش ايسنا، سخنگوى کورپوراسيون دولتى انرژى اتمى روسيه موسوم به "روس اتم" روز دوشنبه به خبرگزارى "نووستى" اعلام کرد: خارج‌سازى سوخت از راکتور اتمى نيروگاه بوشهر گام احتياطى لازم است.

وى افزود: ممکن بود که به خاطر نقص فنى يکى از چهار پمپ، براده و يا تراشه فلزى در کاست‌هاى سوختى نفوذ کند.

سازمان انرژى اتمى ايران پيش از اعلام کرده بود که تخليه سوخت يک روند استاندارد محسوب مى‌شود.

در عين حال بنابر گزارش روزنامه‌ى نيويورک تايمز، روسيه روز دوشنبه توضيح داد که چرا سوخت نيروگاه بوشهر در حال خارج شدن از راکتور است.

در اين بيانيه که اولين دليل رسمى را پس از انتشار اخبار در اين‌باره مطرح مى‌کند، روس اتم اعلام کرد که يکى از چهار پمپ خنک کننده‌ى اصلى راکتور دچار آسيب شده است و اين آسيب خروج سوخت و انجام يک بازرسى از راکتور و مجتمع‌هاى سوخت را براى اين که هيچ گونه ذارات فلزى يا چيپ را درخود جاى نداده باشند، ضرورى است.

بنا به گفته‌ى يک مقام که به نام وى اشاره‌اى نشده است کشف قطعات فلزى باعث انجام پاکسازى و تاخير دو ماه در راه‌اندازى خواهد شد.

مايکل لورادينى ـ يک مهندس هسته‌يى دانشگاه ويسکانيسين ـ گفت که وجود ذرات فلزى در اطراف آب خنک راکتور صدمه‌اى را باعث نمى‌شود اما مانند يک سمپاده عمل مى‌کند که عمر راکتور را کاهش خواهد داد.

او در مصاحبه‌اى گفت: اين يک مساله‌ى عملياتى است.

در بيانيه‌ى روسيه آمده است که مشکل زمانى مطرح شد که فشار در راکتور در طول آزمايشات بالا رفت. پمپ لرزيد و رابط‌ها شکستند. در نتيجه ذرات فلزى کوچک‌تر از سه ميلى‌متر مى‌تواند درون پمپ‌هاى خنک کننده پرتاب شود و در مجمتمع‌هاى سوخت جاى گيرد.

اين بيانيه مى افزايد: رابط‌ها در شرايط لرزش شديد و فشار ارتعاشى شکستند.

در اين بيانيه هم‌چنين آمده است: اگر ذرات فلزى در مجتمع‌هاى سوخت يافت شوند، مجتمع‌ها شسته خواهند شد، بدنه‌ى راکتور پاکسازى خواهد شد و پس از آن سوخت بار ديگر در راکتور بارگذارى خواهد شد.

اين بيانيه مى‌گويد که پمپ دچار اشکال متعلق به سال‌هاى 1970 و زمانى است که آلمان غربى ساخت راکتور را آغاز کرد.

روس‌ها که از سال 1995 ساخت بوشهر را به عهده دارند گفته‌اند که تجهيزات قديمى آلمانى آن‌ها را با چالش‌هايى بيش از آن چه پيش‌بينى مى‌کردند، روبه‌رو کرده است.

روزنامه‌ى نزاويسيمايا ـ چاپ مسکو ـ روز دوشنبه به نقل از يک مقام روسى که به نامش اشاره‌اى نکرد نوشت که در بدترين حالت يعنى زمانى که ذرات فلزى در مجتمع‌هاى سوخت پيدا شوند، تاخير در راه‌اندازى بيش از دو ماه طول نخواهد کشيد.

کودتای نظامی علیه امیر قطر

منابع خبری در حالی از کودتای شکست خورده جمعی از افسران ارشد قطری علیه "حمد بن خلیفه آل ثانی" خبر می دهند که برخی از اعضای خاندان امیر قطر با تداوم حکومت وی موافق نیستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه النهار الجدید الجزایر به نقل از منابع موثق خود نوشت: تظاهرات و قیامهای منطقه ای به قطر رسید. بر این اساس، "شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی" امیر قطر در پایان هفته گذشته توانسته است کودتایی که حکومت وی را هدف قرار داده است، خنثی کند.

منابع آگاه از بازداشت 30 افسر ارشد ارتش قطر پس از شکست این کودتا علیه امیر قطر خبر می دهند. همچنین برخی دیگر از مقامات نظامی قطر تحت اقامت اجباری قرار گرفته اند.

خبر شکست کودتای نظامی علیه امیر قطر در حالی به گوش می رسد که اخیرا برخی از خاندان و نزدیکان شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی اعلام کرده بودند که مشروعیت حکومت وی را قبول ندارند و خواستار به قدرت رسیدن "عبدالعزیز بن خلیفه بن حمد آل ثانی" برادر امیر قطر هستند.

خاطرنشان می شود برادر امیر قطر در سالهای اخیر به فرانسه پناهنده شده است.

واکنش آلمانى‌ها به انتقاد اردوغان

انتقاد نخست وزیر ترکیه از سیاستهای فرهنگی ویژه برلین درباره مهاجران ترک تبار واکنش مقامهای آلمانی را به دنبال داشت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه زوددویچه سایتونگ، سخنان "رجب طیب اردوغان"درباره سیاستهای موسوم به یکپارچگی اجتماعی دولت آلمان بار دیگر مسئله ساز شد.

وی در جمع هزاران نفر از شهروندان ترکیه ای در دوسلدورف از نگرانی آنکارا درباره سیاستهای برلین در مورد مهاجران سخن گفت. به گفته وی کودکان ترکیه ای ساکن آلمان باید پیش از آنکه آلمانی یاد بگیرند، زبان مادری شان را بیاموزند.

اردوغان با انتقاد از اقدامات دولت آلمان که مدعی است از طریق آنها به ترکها کمک می کند وضعیت اجتماعی را در این کشور درک کنند یاد آور شد: بیش از ترکها، آلمانیها باید سعی کنند که آنها را درک کنند.

 این اظهارات با واکنش مقامهای آلمانی روبرو شد به طوریکه "گیدو وستروله" وزیر امور خارجه آلمان ضمن مخالفت با این سخنان سفیر ترکیه در برلین را برای ابلاغ مراتب نارضایتی برلین فراخواند.

 نخست وزیر ترکیه سه سال پیش نیز در تجمع مشابهی در کلن، سیاستهای دولت آلمان در مورد مهاجران ترک را به باد انتقاد گرفته بود. به گفته وی سیاست انسجام اجتماعی مورد نظر برلین تنها در صورت همکاری دو جانبه ترکها و آلمانیها نتیجه بخش خواهد بود.

نگرانى غرب نسبت به استفاده رژيم قذافى از سلاح شيميايى

وزارت خارجه آمريکا اعلام کرد ليبى سفير پناهنده خود به واشنگتن را که به مخالفان پيوسته عزل و يک حامى رژيم را جانشين وى کرده است.

به گزارش ايسنا،‌ فيليپ کراولى، سخنگوى وزارت خارجه آمريکا گفت: اطلاعاتى دريافت کرديم مبنى بر اين که دولت ليبى سفير خود را در آمريکا به دليل پناهنده شدن و مخالفت با رژيم قذافى تغيير داده است.

وى گفت که آمريکا هنوز با ليبى روابط ديپلماتيک دارد اما با توجه به شرايط فعلى امکان تغييرات در اين راستا وجود دارد.

براساس گزارش خبرگزارى فرانسه، کراولى به اين موضوع اشاره نکرد که دولت آمريکا هم‌چنان با سفير عزل شده ليبى در واشنگتن در تماس است يا خير.

با اين حال يکى ديگر از مقام‌هاى وزارت خارجه آمريکا تصريح کرد که واشنگتن هنوز سفير قبلى ليبى در آمريکا را به رسميت مى‌شناسد.

اين مقام وزارت خارجه گفت: ما اطلاعاتى دريافت کرديم که دولت قذافى سفير ليبى در آمريکا را از سمت خود برکنار کرده است. ما در حال بررسى مشروعيت اين موضوع هستيم.

از سوى غرب نسبت به احتمال استفاده از سلاح شيميايى توسط قذافى ابراز نگرانى کرد.

منابعى در انگليس افشا کردند که ليبى هوز ذخاير گاز خردل در اختيار دارد. به رغم وعده سال 2003 رژيم قذافى در مورد کنار گذاشتن سلاح کشتار جمعى افشا شده که اين رژيم 14 تن مواد شيميايى براى توليد گاز خردل در اختيار دارد.

گفته مى شود اين ذخاير مواد شيميايى در تاسيسات امن مخفى در صحراى ليبى نگهدارى مى‌شود.

يک مقام ارشد دولت انگليس گفت: اين مواد شيميايى مى‌تواند از سوى رژيم قذافى به عنوان سلاح عليه معترضان ضد دولتى استفاده شود و اين امر نگرانى‌هاى جدى را موجب شده است.

افشاى اين موضوع در حالى مطرح شده است که سخنگوى فذافى هشدار داد جنگ داخلى تمام عيار در ليبى صدها هزار کشته برجاى خواهد گذاشت.

هم‌چنينى گزارش‌هايى مبنى بر آمادگى نيروهاى فادار به قذافى براى حمله به معترضان در غرب اين کشور منتشر شده است.

عبدالله صالح از قدرت کناره گیری می کند


رئیس جمهور یمن در واکنش به ادامه اعتراضات گسترده مردمی و درخواستها برای واگذاری قدرت از آمادگی خود برای کناره گیری خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه القدس العربی، "علی عبدالله صالح" گفت : مخالفان خواستار کناره گیری من از قدرت هستند ما آماده ایم از قدرت کناره گیری کنیم به شرط اینکه انتقال قدرت به شکل روان و بدون خشونت صورت گیرد.

وی افزود: پس از 32 سال قدرت به ستوه آمده ایم مردم نیز از دست ما خسته شده اند، ولی ما خواهان انتقال حکومت به طریق مسالمت آمیز هستند.

علی عبدالله صالح گفت : تظاهرات و اعتراضات مردمی بر اوضاع تجاری و اقتصادی تاثیری زیادی داشته است. به ویژه برپایی خیمه در میادین عمومی که این سیاست ثمری ندارد و گفتگو بهتر است.

وی سپس ادعا کرد: برخی با حمایت مالی از تظاهرات ضد من سعی در فتنه دارند. علما باید برای رفع فتنه وارد عمل شوند. هرچه آنها بگویند برای ما سند خواهد بود و ما اطاعت می کنیم.

فرانسه: گزارش آژانس هيچ بهبودى را نشان نمى‌دهد


فرانسه نسبت به بازگشت ايران به پاى ميز مذاکره جدى با 1+5 ابراز اميدوارى کرد.

به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزارى کويت، برنارد والرو ـ سخنگوى وزارت امور خارجه فرانسه ـ در نشست کوتاه خبرى درباره گزارش مديرکل آژانس بين‌المللى انرژى اتمى درباره برنامه هسته‌يى ايران بيان کرد که اين گزارش هيچ بهبودى را نشان نمى‌دهد. اين گزارش اولين گزارشى است که از زمان نشست‌هاى 1+5 با ايران در زمستان امسال در ژنو و استانبول منتشر شده است.

وى مدعى شد: ايران به فعاليت‌هايش در امر غنى‌سازى اورانيوم ادامه داده است و براى اولين‌بار مجموعه دستگاه‌هاى سانتريفيوژ در ايران از مرز پنج هزار دستگاه گذشته است. ايران به فعاليت‌هاى مرتبط با آب سنگين که استفاده از آن نقض قطعنامه‌هاى شوراى امنيت سازمان ملل است، ادامه مى‌دهد.

به گزارش ايسنا، ايران تا کنون در حدود 9 هزار دستگاه سانتريفيوژ در کارخانه غنى‌سازى اورانيوم نطنز نصب کرده است. از سوى ديگر ايران همواره اعلام کرده است که قطعنامه‌هاى غيرقانونى عليه کشورمان را قبول ندارد و به آن عمل نمى‌کند و همين بر اساس و با توجه به مقررات ان‌.پي.تى هر کشور عضو اين معاهده مى‌تواند کارخانه توليد آب سنگين راه‌اندازى کند.

سخنگوى وزارت خارجه فرانسه در ادامه با بيان ادعاى ناکافى بودن همکارى‌هاى ايران با آژانس بين‌المللى انرژى اتمى ادعا کرد: متاسفيم که ايران در اثناى نشست‌هاى اخير در ژنو و استانبول بحث جدى در پيشنهادهاى همکارى از سوى کشورهاى 1+5 و هم‌چنين پيشنهادات ملموس براى ايجاد اعتمادسازى و تسهيل در ورود به مذاکرات را از بين برد.

او ادامه داد: بر عکس ايران شروطى را مطرح کرد که ناقض قطعنامه‌هاى شوراى امنيت سازمان ملل بود و از سوى کشورهاى 1+5 هم قابل قبول نبود.

به گزارش ايسنا، سعيد جليلى ـ دبير شوراى عالى امنيت ملى کشورمان ـ پيش از اين در پاسخ به اين سوال که گفته مى‌شود شروط ايران موجب دست نيافتن به نتيجه در مذاکرات استانبول شده است، گفت: «اين‌گونه مذاکرات بايد با حفظ احترام به حقوق ملت‌ها ادامه يابد.آيا صحيح است که حقوق ملت‌ها را به عنوان پيش شرط ارزيابى کرد؟ اين قاعده‌اى است که توسط جامعه جهانى مورد قبول واقع شده است. خواسته‌هاى ما در راستاى حفظ حقوق ملت ايران در ادامه مذاکرات است

والرو در ادامه نسبت به بازگشت سريع ايران به پاى ميز مذاکره براى انجام مذاکرات جدى با 1+5 ابراز اميدوارى کرد.

کلينتون خواستار مجازات قذافى شد


وزير امور خارجه آمريکا در نشست شوراى حقوق بشر خواستار مجازات قذافى و همدستانش شد.

به گزارش فارس به نقل از شبکه الجزيره، هيلارى کلينتون وزير امور خارجه آمريکا در نشست شوراى حقوق بشر سازمان ملل در ژنو درباره مسائل ليبى گفت: تمام گزينه‌ها درباره ليبى مطرح است.
وى با اشاره به اينکه دولت ليبى در حال تهديد مردم است، تصريح کرد که قذافى ديگر مشروعيت نخواهد يافت.
کلينتون در ادامه با اشاره به اعتراضات مردمى در ليبى تاکيد کرد که مردم اين کشور خواستار خروج قذافى به شکل فورى هستند.
وى با بيان اينکه قذافى بارها و بارها مردم غير نظامى را هدف قرار داده، تاکيد کرد که ديکتاتور ليبى با سلاح‌هاى سنگين نظامى مردم را مى‌کشد.
وزير امور خارجه آمريکا در ادامه به اخبار منتشر از ليبى و جنايات قذافى اشاره کرد و تاکيد کرد که قذافى و همدستانش بايد محاکمه شوند.
وى در ادامه تصريح کرد که قذافى و همدستانش بايد بخاطر تجاوز به عرف‌هاى بين‌المللى و شکستن قوانين بين‌المللى مجازات شوند.
اين در شرايطى است که دقايقى قبل کاخ سفيد گزينه تبعيد قذافى را براى حل بحران ليبى پيشنهاد کرده بود.

حل مسالمت آميز موضوع هسته‌اى ايران، تنها گزينه‌ روسيه

سرگى لاوروف،‌ وزير امور خارجه‌ى روسيه روز دوشنبه در ديدار با على اکبر صالحى، وزير امور خارجه‌ى ايران در ژنو اعلام کرد که روسيه خواستار حل سياسى - ديپلماتيک موضوع هسته‌يى ايران است.

به گزارش ايسنا، وزارت امور خارجه‌ى روسيه در اطلاعيه‌اى که در اين زمينه منتشر شد، اعلام کرد که در اين ديدار روسيه بر اهميت "راه‌هاى سازشکارانه‌اى که باعث پيشرفت در روند مذاکراتى ميان ايران و گروه "1+5" (آمريکا، فرانسه، انگليس، روسيه، چين و آلمان) شود، تاکيد کرد.

به گزارش خبرگزارى "نووستى"، در اين ديدار وزيران امور خارجه‌ى دو کشور همچنين برخى از جهات روابط دوجانبه را بررسى کردند.

گروه "1+5" از سال 2003 (1382 ) به همراه آژانس بين المللى انرژى اتمى در پى آن است که ايران فعاليت‌هاى مربوط به غنى سازى اورانيوم را متوقف کند. اما ايران با تاکيد بر اين‌که غنى سازى اورانيوم براى اهداف صلح آميز حق مشروعش تحت معاهده‌ى منع اشاعه‌ى تسليحات هسته‌يى است، اين در خواست را نمى‌پذيرد.

ناآرامی‌ها به باکو هم رسید


جمعی از مردم جمهوری آذربایجان روز گذشته با برپایی تظاهرات مسالمت آمیز خواهان خاتمه اختلاس‌ها و اعمال فشار از سوی عوامل دولتی شدند.
به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری دنیابولتنی ترکیه، روز گذشته هزاران تن از مردم مناطق سبیرآباد، قاسم بی لی، عسگربی لی، اختاچی و ساعت لی جمهوری آذربایجان در روستای ینی نوروزلی شهرستان ساعت لی دست به تظاهرات زدند.
تظاهرکنندگان که قصد داشتند راهپیمایی کنند، خواهان خاتمه هرچه سریع‌تر اختلاس‌ها و اعمال فشار از سوی عوامل دولتی شدند. شاهدان عینی اظهار داشتند که در پی مداخله خشونت آمیز نیروهای امنیتی جمهوری آذربایجان به تظاهرکنندگان و ممانعت از برگزاری راهپیمایی، تعداد زیادی از مخالفان زحمی شدند.
تظاهرکنندگان تهدید کردند که در صورت عدم رسیدگی به خواسته‌های آنان، به تظاهرات خود به مدت نامحدود ادامه خواهند داد. این در حالی است که بنا به این گزارش مقامات آذری از گسترش دامنه اعتراضات به شهر باکو ابراز نگرانی کرده‌اند.
از سوی دیگر کارشناسان مسائل منطقه احتمال می‌دهند که طی روزهای آتی تظاهرات گسترده‌تری صورت گیرد و مردم باکو نیز از مردم مناطق یاد شده حمایت کرده و دست به تظاهرات بزنند.
کارشناسان مذکور همچنین از ادامه اعمال فشارهای دولت باکو به مردم علیرغم موج قیام‌های آغاز شده در کشورهای شمال آفریقا و خاورمیانه ابراز تعجب می‌کنند.

امريکا به فکر گزينه نظامى عليه معمر قذافى

يک مقام ارشد آمريکايى اعلام کرد واشنگتن در حال گفت‌وگو با شرکاى ناتوى و ديگر همپيمانان خود درباره گزينه‌هاى نظامى در برخورد با معمر قذافى ديکتاتور ليبى است.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزارى رويترز، "سوزان رايس " نماينده دائم آمريکا در سازمان ملل ديروز دوشنبه پس از ملاقات "باراک اوباما " رئيس جمهورى آمريکا با "بان کى‌مون " دبير کل سازمان ملل گفت آمريکا در حال گفت‌وگو با شرکاى ناتو و ديگر همپيمانان خود درباره گزينه‌هاى نظامى در برخورد با معمر قذافى است.

رايس همچنين گفت موج تحريم‌هاى تحميلى عليه ليبى بايد اعضاى دولت قذافى را به اين فکر وادارد که درباره عواقب اعمال خود بيانديشند.

پنتاگون نيز ديروز اعلام کرد ارتش آمريکا در حال استفرار مجدد نيروى دريايى و هوايى خود در اطراف ليبى است.

سرهنگ "ديويد لاپان " سخنگوى وزارت دفاع آمريکا گفت: ما برنامه ريزانى داريم که در حال کار بر روى طرح‌هاى احتمالى مختلف هستند و تصور مى‌کنم درست است که بگويم به عنوان بخشى از آن طرح‌ها ما نيروهاى خود را به منظور داشتن انعطاف پذيرى در زمان اتخاذ تصميمات، مجددا مستقر کرده‌ايم تا قادر باشند از عهده گزينه‌هاى مختلف بر آيند و انعطاف پذيرى داشته باشند.

هيلارى کلينتون وزير امور خارجه آمريکا که براى شرکت در نشست شوراى حقوق بشر به ژنو سوئيس سفر کرده است از تبعيد قذافى به عنوان يکى از گزينه‌هاى احتمالى برخورد با وى ياد کرد.

با توجه به آنکه دو هفته از اعتراضات گستره مردم ليبى عليه ديکتاتور اين کشور مى‌گذرد و صدها نفر توسط نيروهاى قذافى کشته و زخمى شده‌اند اما وى تصميم به کناره گيرى ندارد و اعلام کرده است در ليبى خواهد ماند.

تانک‌هاى عربستان به دولت بحرين کمک مى‌کنند

گزارش ها حاکی از آن است که عربستان در حال ارسال 30 دستگاه تانک به بحرین برای کمک به حاکم این کشور برای سرکوب ملت است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه المصری الیوم، شاهدان در گذرگاه فهد که شاهد عبور تانک ها از عربستان به بحرین بودند می گویند که ریاض این تانک ها را بر اساس توافقی که روز دوشنبه بین دو کشور به امضا رسید به منامه داده است.

همچنین شاهدان اعلام کرده اند که گذرگاه ملک فهد با عبور این تانک ها مسدود شده است.

در پی اوج گیری قیام های مردمی در خاورمیانه و سقوط رژیم های تونس و مصر، مردم بحرین نیز در یکی دو هفته گذشته خواستار رفع تبعیض و دیکتاتوری از این کشور شدند.

آنها با تظاهرات و تجمعات خود در میدان لؤلؤ منامه بر ادامه اعتراض ها علیه آل خلیفه تا برآورده شدن خواست های خود تاکید دارند.


نظر شما :