وستروله عهدشکنی کرد؟

۰۴ اسفند ۱۳۸۹ | ۱۸:۵۷ کد : ۱۰۴۴۵ اروپا
گیدو وستروله وزیر امور خارجه آلمان با سفر به ایران خود را در صدر اخبار قاره سبز قرار داد. در فضایی که اروپایی‌ها به واسطه حوادث جاری در خاورمیانه نمی‌دانند در کدام بخش تاریخ بایستند، وستروله را ماجرای دو خبرنگار آلمانی به ایران کشاند. وی با دستان پر به وطن بازگشت اما با موجی از انتقادها روبه‌رو شد.
وستروله عهدشکنی کرد؟

ديپلماسى ايرانى: گیدو وستروله وزیر امور خارجه آلمان با سفر به ایران خود را در صدر اخبار قاره سبز قرار داد. در فضایی که اروپایی‌ها به واسطه حوادث جاری در خاورمیانه نمی‌دانند در کدام بخش تاریخ بایستند، وستروله را ماجرای دو خبرنگار آلمانی به ایران کشاند. وی با دستان پر به وطن بازگشت اما با موجی از انتقادها روبه‌رو شد. اروپایی‌های رادیکال درست مانند تندروهای آمریکایی سرسختانه اصرار دارند که تنها راه برای مهار برنامه هسته‌ای ایران، انزوای سیاسی و اقتصادی این کشور است. وستروله در برابر تمامی‌ انتقادها به گفتن تنها یک جمله بسنده کرد: تمام آنها که نگاه انتقادی به این سفر دارند می‌توانند به دو هموطنی نگاه کنند که آزادانه به میهن بازگشتند.

مطبوعات طرفدار این حرکت وستروله از نخستین روز سفر او به ایران تاکید کردند که تنها هدف او از این سفر در حقیقت بازگرداندن دو خبرنگاری بود که ماه‌ها در ایران زندان بودند. این دو نفر اکتبر گذشته هنگام گفتگو با پسر زنی که محکوم به سنگسار در ایران است، توسط ماموران امنیتی ایران بازداشت شدند.

بسیاری از تحلیل‌گران اعتقاد دارند که آلمان در مواجهه با ایران، از دیگر کشورهای اروپایی فاصله گرفته است. اروپایی‌ها تا دیروز بحث پرونده هسته‌ای ایران را در دست داشتند و امروز یک پرونده هم به آن اضافه کرده اند: سرکوب معترضان ایرانی به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال 2009 میلادی در تهران. مصر که رئیس جمهوری سابق آن حسنی مبارک 32 سال رابطه حسنه‌ای با غرب داشت اکنون روزهای غرب ستیزی و حرکت به سمت اسلام گرایی را طی می‌کند و در این فضا غربی‌ها به دنبال بهانه ای برای مطرح کردن نام ایران به عنوان ناقض حقوق بشر هم هستند.

سایت یو پی آی در این خصوص می‌نویسد: رایزنی‌های عیان و پنهان آلمان برای آزادی این دو آلمانی از نخستین روزهای دستگیری آنها آغاز شد و در نهایت آلمانی‌ها به این نتیجه رسیدند که تنها راه برای آزادی این دو نفر سفر وزیر امور خارجه آلمان به این کشور است. این نخستین بار بود که وستروله با مقام‌های ایرانی اینچنین دیدار دو جانبه ای داشت.

وستروله به همراه دو خبرنگار آلمانی به کشور بازگشت و در فرودگاه مورد استقبال موافقان این حرکت دیپلماتیک قرار گرفت. با این همه موج انتقادها همچنان ادامه دارد. اپوزیسیون در آلمان حرکت وستروله را ژستی دیپلماتیک می‌داند که تنها منفعت ان در کمک به ایران برای برون رفت از انزوای سیاسی است که اروپایی‌ها داعیه دار آن هستند اما در عمل چندان عینیت ندارد. حوادث اخیر در ایران و تنش میان معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال 2009 با نیروهای دولتی تبدیل به ابزاری در اختیار غرب شده است.

غربی‌ها ادعا می‌کنند که سفر وستروله به ایران در موقعیت زمانی انجام گرفت که معترضان ایرانی خواهان برگزاری راهپیمایی در حمایت از مردم مصر بودند اما دولت مجوز ان را صادر نکرد.

این سایت در ادامه می‌نویسد: ایرانی‌ها از سفر وستروله به تهران در این شرایط حساس زمانی کمال استفاده را کردند. نیویورک تایمز به نقل از یکی از مقام‌های وزارت امور خارجه ایران می‌نویسد: سفر وستروله به تهران نشان داد که تلاش‌های اتحادیه اروپا برای تحت فشار قرار دادن ایران بی فایده است.

بروکسل چند ماه پیش و پس از بالا گرفتن تنش در رابطه میان تهران و اروپا از مقام‌های اتحادیه اروپا خواسته بود که از سفر رسمی‌ به ایران و دیدار با مقام‌های این کشور سرباز بزنند. سخنگوی آنگلا مرکل در این خصوص به خبرنگاران گفت: خانم صدر اعظم در جریان این سفر قرار داشت اما تصور بر این بود که وستروله با افرادی به غیر از محمود احمدی نژاد دیدار خواهد کرد.

این مقام المانی در ادامه افزود: در این قبیل حرکت‌های دیپلماتیک همواره نوعی برد و باخت وجود دارد. دوستان ما در اروپا می‌دانند که دیدگاه ما نسبت به ایران اندک تغییری نکرده است. ما بارها تاکید کرده ایم که نسبت به وضع حقوق بشر در ایران انتقاداتی داریم. البته خانم مرکل از دستاورد این سفر راضی بودند.

همزمان با حاشیه‌های سفر وستروله به تهران، سایت ایران فوکس از تلاش غرب برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران سخن می‌گوید. یک مقام دیپلمات اروپایی‌ها در این خصوص می‌گوید: اعدام یک شهروند ایرانی – هلندی در تهران ظرف یک ماه گذشته اروپایی‌ها را خشمگین کرده و بر همین اساس ما به دنبال وضع تحریم‌های جدید علیه ایران هستیم. این بار بحث ما در تحریم ایران پرونده هسته‌ای این کشور نخواهد بود بلکه بحث نقش حقوق بشر در ایران است که ما را به سمت تشدید تحریم‌های حقوقی پیش خواهد برد. شخصیت‌های حقیقی نیز مورد تحریم قرار خواهند گرفت که برخی قضات و دادستان‌های ایرانی در زمره انها خواهند بود.

هفته جاری وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل دور هم جمع شدند و 27 عضو این اتحادیه تاکید کردند که پیش نویس تحریم ایران را در دور آتی نشست خود بررسی خواهند کرد. اتحادیه اروپا اخیرا شرکت اعضای خود در مراسم پیروزی انقلاب اسلامی‌ را ممنوع کرده بود.  


نظر شما :