هيچ‌گونه کانال سرى براى تعامل با ايران وجود ندارد

۲۲ دی ۱۳۸۹ | ۲۰:۴۷ کد : ۹۹۷۱ سرخط اخبار
هيچ‌گونه کانال سرى براى تعامل با ايران وجود ندارد

هيلارى کلينتون گفت: واشنگتن با دستيابى ايران به انرژى هسته اى با اهداف صلح‌آميز مخالفتى ندارد.
به گزارش ايسنا، وزير امور خارجه‌ آمريکا در گفت‌وگو با شبکه‌ خبرى العربيه درباره‌ دستاوردهاى ايران در بخش هسته‌يى مدعى شد: برنامه هسته‌يى ايران با مشکلاتى مواجه است که اين مساله به نفع منطقه است.
وى با تکرار ادعاهاى غرب مبنى بر نظامى بودن برنامه هسته‌يى ايران ادعا کرد: نمى‌توان مدت زمانى را که ايران قادر به دستيابى به سلاح هسته‌يى است، پيش‌بينى کرد اما دستيابى ايران به اين سلاح، امنيت منطقه را متزلزل خواهد کرد.
اين در حالى است که آژانس بين‌المللى انرژى اتمى به عنوان تنها نهاد بين‌المللى مسوول در اين زمينه بارها بر صلح‌آميز بودن برنامه هسته‌يى ايران تاکيد کرده است.
کلينتون وجود هرگونه توافق آمريکايى ـ ايرانى بر سر برخى مسائل منطقه‌يى را رد کرد و گفت: هيچ‌گونه کانال سرى براى تعامل با ايران وجود ندارد.
وى با ادعاى تاثيرگذارى اعمال تحريم‌ها بر ايران، مدعى شد: دلايل زيادى درباره‌ تاثيرگذارى تحريم‌ها بر ايران وجود دارد که حاکى از آن است ايران در حال حاضر از مشکلاتى در تاسيسات هسته‌يى‌اش رنج مى‌برد.
اين ادعاها در حالى مطرح شده است که اکثر کارشناسان بر بى‌تاثير بودن تحريم‌ها بر ايران اذعان دارند.
کلينتون درباره اعمال تحريم‌هاى بين‌المللى عليه ايران نيز مدعى شد: کشورهاى بسيارى در خليج (فارس) هستند که در اجراى اين تحريم‌ها به طور جدى مشارکت دارند و خود را از فرصت‌هاى اقتصادى ايران محروم کرده‌اند.

تلاش نتانیاهو برای تحریک آمریکا علیه ایران

نخست وزیر رژیم صهیونیستی با هدف تحریک آمریکا علیه ایران مدعی شد که "فقط یک تهدید باور پذیر از سوی آمریکا می تواند تهران را متوقف کند."

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از هاآرتض، "بنیامین نتانیاهو" که در جمع خبرنگاران خارجی حاضر در سرزمینهای اشغالی سخن می گفت، اظهار داشت : باید یک تهدید نظامی باور پذیر علیه ایران از سوی آمریکا وجود داشته باشد، اما نباید این تهدید را به صورت یک جا استفاده کرد، بلکه با به کار بردن مرحله به مرحله آن می توانیم به هدف برسیم.

وی در ادامه مدعی شد : هر چند تحریمهای جدید سبب کند شدن پیشرفت برنامه هسته ای ایران شده، اما با این وجود فشارهای موجود برای جلوگیری از رسیدن ایران به نقطه بدون بازگشت کافی نیست.

ناآرامى‌ها به پايتخت تونس کشيده شد

دقايقى پيش منابع خبرى گزارش دادند که درگيرى‌هاى شديدى بين نيروهاى امنيتى و معترضان در پايتخت تونس به وقوع پيوست.

به گزارش مانيتورينگ فارس لحظاتى پيش تلويزيونى العربيه در خبرى فورى از وقوع درگيرى شديد بين معترضان تونسى و نيروهاى امنيتى اين کشور در مناطق حساس پايتخت خبر داد.
العربيه در ادامه اعلام کرد که درگيرى‌ها بيشتر در مقابل اتحاديه کارگرى در پايتخت و در محله‌هاى "باب بحر " و "باب سويقه " و "الشرقيه " در مرکز پايتخت در جريان است.
گزارش‌هاى حاکى از آن است که نيروهاى امنيتى در تلاش هستند تا ساختمان اتحاديه مرکزى کار در شهر تونس را اشغال کنند که با مقاومت مردم مواجهه شده‌اند و تاکنون سه نفر در اين درگيرى‌ها کشته شده‌اند.
پيش از اين نيز کارشناسان نسبت به سرايت اعتراضات از شهرهاى جنوبى به پاتخت تونس هشدار داده بودند
اين شبکه به جزئياتى بيشتر درباره تلفات احتمالى اين درگيرى‌ها اشاره‌اى نکرد.

توضیحات وزیر اطلاعات درباره جاسوس زن

وزير اطلاعات، در پاسخ به سوالى درباره وضيت على‌رضا عسگرى و اين‌که آيا شما نسبت به شهادت نام برده اطمينان داريد،تصريح کرد: ما به اين حرف اطمينان نداريم ؛چرا که به صهيونيست‌ها اعتماد نداريم.
به گزارش ايسنا، حجت‌الاسلام والمسلمين حيدر مصلحى در حاشيه جلسه هفتگى هيات دولت درباره اظهارات اخير رييس کميسيون اصل 90 مجلس مبنى بر اين‌که ما به دستگاه‌هاى امنيتى در مورد ترور دانشمندان هسته‌يى‌ هشدار داده بوديم، گفت: دستگاه‌هاى امنيتى و اطلاعاتى با هم فرق مى‌کنند، کار دستگاه‌هاى اطلاعاتى جمع‌آورى اطلاعات است و اطلاع رسانى مى‌کنند، ما در اين رابطه به دستگاه‌هاى مربوطه اطلاع‌رسانى کرده بوديم.
وى در پاسخ به اين سوال که آيا شما مى‌خواهيد بگوييد که دستگاه‌هاى مربوطه در اين زمينه کوتاهى کردند،اظهارداشت: من چنين چيزى را نمى‌گويم .
وزير اطلاعات در پاسخ به سوال ديگرى در مورد اخبار منتشر شده در ارتباط با دستگيرى يک جاسوس زن آمريکايى در مشهد و اخبار ضد و نقيضى که در اين ارتباط منتشر شد، گفت: اين فرد در خواست پناهندگى به ايران کرده بود و گفته بود که از طرف آمريکايى‌ها مورد تهديد است. دوستان بررسى کردند و متوجه شدند که حرف‌هاى او پايه‌اى ندارد و او را به داخل کشور راه ندادند.
وزير اطلاعات همچنين با بيان اين‌که در جريان شناسايى اخير يکى از شبکه‌هاى جاسوسى موساد بيش از 10 نفر را دستگير کرديم، در پاسخ به اين سوال که آيا هويت همه آنها ايرانى بوده است گفت: همه آنها ايرانى بودند.
وى در پاسخ به سوالى در مورد وضعيت امنيت در کشور افزود: على‌رغم همه تهديدهاى دشمنان و سرمايه‌گذارى‌هايى که آنها کرده‌اند وضعيت امنيت در کشور خوب است.
مصلحى درباره اين‌که آيا عوامل ترور استادان على‌محمدى و شهريارى مرتبط بوده‌اند، گفت: آنها سلولى کار مى‌کرده‌اند و اين موضوع را ديروز گفتم.
وى در پاسخ به اين سوال که آيا اطلاعات جديدى درباره کسانى که مى خواستند در راستاى اجراى قانون هدفمند کردن يارانه‌ها فتنه ايجاد کنند، داريد؟ گفت: هدفمند کردن يارانه‌ها آنها را در کما برده است.

اوباما از ملک عبدالله دلجويى کرد

رئيس جمهور آمريکا به دنبال نتيجه دادن تلاش‌هاى اين کشور و فرانسه در به شکست کشاندن ابتکار سورى-سعودى براى حل مشکل لبنان در تماس تلفنى با پادشاه عربستان سعى کرد که از وى دلجويى کند.

به گزارش فارس، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌اى "القدس العربى "، کاخ سفيد در بيانيه‌اى اعلام کرد "باراک اوباما "‌ديروز سه‌شنبه در تماس با ملک عبدالله پادشاه عربستان که دوران نقاهت از بيمارى خود پس از مرخص شدن از بيمارستان در نيويورک به سر مى‌برد، احوالپرسى کرد.
در اين بيانيه آمده است: اوباما در اين گفت‌وگو تاکيد کرد در سايه تعهد مشترک آمريکا و عربستان به حمايت از آرامش لبنان و دولت سعد حريرى نخست‌وزير لبنان، آمريکا به کار و تلاش در کنار عربستان و ديگر شرکاء براى حمايت از حاکميت لبنان و استقلال و ثبات اين کشور ادامه مى‌دهد.
اين در حالى است که سعد حريرى از جمعه گذشته در نيويورک به سر مى‌برد و با با ملک عبدالله و "هيلارى کلينتون " وزير خارجه آمريکا و "بان‌کى‌مون " دبيرکل سازمان ملل و "نيکولا سارکوزى " رئيس جمهور فرانسه ديدار و درباره تحولات لبنان گفت‌‌‌وگو کرده است.
انتظار مى‌رود که سعد حريرى يک روز پس از شکست تلاش‌هاى سوريه و عربستان براى دستيابى به توافقى در پايان دادن به تنش‌هاى لبنان امروز با باراک اوباما ديدار کند.
عربستان و سوريه از ژوئن گذشته براى دستيابى به راه حل مورد توافق گروه‌هاى لبنانى تلاش مى‌کنند تا تنش‌هاى ناشى از دادگاه بين‌المللى ويژه ترور "رفيق حريرى " را کم کنند و مانع از بروز درگيرى مجدد قومى مذهبى در اين کشور شوند.
شکست تلاش‌هاى عربستان و سوريه براى حل مشکل لبنان پس از آن صورت گرفت که رؤساى جمهور آمريکا و فرانسه در نشست مشترک خود در واشنگتن بر مواضع خود در ادامه روند دادگاه حريرى تاکيد کردند.
پيش از اين روزنامه فرامنطقه‌اى الحيات نوشت که وزير خارجه آمريکا در ديدار با نخست‌وزير لبنان گفته است که واشنگتن از هر توافقى عليه دادگاه حريرى و راى اوليه آن جلوگيرى خواهد کرد.
روزنامه الحيات نوشت که "هيلارى کلينتون " وزير خارجه آمريکا در ديدار با نخست‌وزير لبنان اعتراض واشنگتن را درباره به هر توافقى که دادگاه حريرى را رد کند، ابراز داشت.
اين در حالى است که منابع مطلع اعلام کردند، عربستان در تماسى با سوريه اعلام کرده است که سعدحريرى به خواسته‌هاى رياض تمکين نمى‌کند و در واقع اين عدم تمکين وى بعد از ديدارهايى است که با مقامات آمريکايى و فرانسوى داشته است.

گفت‌وگوى بان کى مون و اوباما با پادشاه عربستان

 دبير کل سازمان ملل از تلاش‌هاى پادشاه عربستان براى ايجاد ثبات در لبنان و خاورميانه قدردانى کرد.
به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزارى کويت‌، دفتر بان کى مون، دبير کل سازمان ملل در بيانيه‌اى اعلام کرد که وى در ديدار با ملک عبدالله بن عبدالعزيز، پادشاه عربستان که در حال حاضر دوران نقاهت پس از عمل جراحى را در نيويورک مى‌گذراند‌، از تلاش‌هاى پادشاه عربستان جهت برقرارى صلح در خاورميانه قدردانى کرد.
در اين بيانيه آمده است که بان کى مون و ملک عبدالله در اين ديدار مسائلى هم‌چون گفت‌وگوى اديان‌، جنگ عليه تروريسم‌، روند صلح خاورميانه و اوضاع لبنان را که براى دو طرف داراى اهميت هستند، بررسى کردند.
از سوى ديگر‌، کاخ سفيد در بيانيه‌اى اعلام کرد که باراک اوباما، رئيس جمهور آمريکا طى تماس تلفنى با ملک عبدالله بن عبدالعزيز از وى براى ديدار با هيلارى کلينتون تشکر کرده و براى پادشاه عربستان آرزوى شفاى عاجل کرد.
اوباما در تماس با ملک عبدالله تاکيد کرد که با توجه به پايبندى دو طرف به رفاه لبنان و حمايت از سعد الحريرى، نخست وزير اين کشور، آمريکا به دنبال ادامه همکارى با عربستان و ساير کشورهاى دوست براى دفاع از حاکميت‌، استقلال و ثبات لبنان است.
اوباما هم‌چنين قرار است که امروز( چهارشنبه) در کاخ سفيد با سعد الحريرى ديدار کند.
اين در حالى است که وزيران مخالف دولت لبنان نيز تهديد کرده‌اند: کناره‌گيرى 11 وزير مخالف دولت لبنان پيش از ديدار عصر امروز الحريرى و اوباما اعلام مى‌شود.

نخست‌وزير کويت وارد عراق شد

نخست‌وزير کويت به منظور تبريک به همتاى عراقى خود به مناسبت تشکيل دولت جديد در اين کشور، امروز وارد بغداد شد.

به گزارش فارس به نقل از روزنامه فرامنطقه‌اى "القدس العربى "، يک مقام مسئول عالى‌رتبه عراقى اعلام کرد که شيخ "ناصر المحمد " نخست‌وزير کويت امروز به منظور تبريک تشکيل دولت جديد در عراق و بررسى روابط دوجانبه وارد اين کشور شد.
"
لبيد عباوى " معاون وزير خارجه عراق در گفت‌وگو با خبرگزارى فرانسه گفت: اين سفر به منظور تبريک به دولت جديد عراق و تاکيد بر ضرورت توسعه روابط دوجانبه عراق و کويت صورت مى‌گيرد.
وى افزود: اين سفر يک جهش بزرگ براى بررسى مسائل موجود در ميان دو کشور به شمار مى‌آيد و يک پيام سياسى مهم براى زمينه‌سازى‌هاى عراق براى ميزبانى نشست آتى سران اتحاديه عرب به شمار مى‌آيد.
از زمان حمله عراق به کويت در دوره حکومت صدام در سال 1990 تا کنون، اين نخستين بار است که يک مقام عالى‌رتبه کويتى طى يک سفر رسمى به عراق مى‌آيد.
از سوى ديگر روزنامه کويتى "القبس " نيز به نقل از منابع بلند پايه ديپلماتيک کويت اعلام کرد که "نورى المالکى " نخست‌وزير عراق نيز تا پايان ماه جارى به کويت خواهد رفت.
اين سفرهاى ديپلماتيک در حالى صورت مى‌گيرد که هنوز مسائل لاينحل ميان دو کشور از جمله غرامت‌ها و قرض‌هاى عراق، موضوع مفقودين و اسراى کويتى و تعهدات مربوط به خروج عراق از بند هفت منشور ملل متحد وجود دارد.

خبر دستگیری جانشین ریگی صحت ندارد

وزیر اطلاعات گفت: خبر دستگیری جانشین ریگی توسط دولت پاکستان صحت نداشت.

حجت الاسلام حیدر مصلحی در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص دستگیری جانشین ریگی توسط دولت پاکستان و تحویل وی به ایران گفت: خبر دستگیری جانشین ریگی توسط دولت پاکستان صحت نداشت.

گفتنی است، چندی پیش مقام های پاکستان اعلام کرده بودند "عبدالرئوف ریگی" که پس از مجازات و اعدام شدن عبدالمالک ریگی به عنوان رئیس جدید گروهک جندالشیطان منصوب شد را دستگیر کردند وبزودی به ایران تحویل خواهند داد.

در این رابطه ماشاءالله شاکری سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان، نیز عنوان کرده بود که مقامات پاکستان تاکنون دستگیری عبدالرئوف ریگی سرکرده گروهک تروریستی شرق کشور را تایید یا تکذیب نکرده است.

باقرى در پکن با مقامات چينى ديدار کرد

معاون سياست خارجى و امنيت بين‌الملل دبيرخانه شوراى عالى امنيت ملى ايران امروز با معاونان وزارت خارجه چين در پکن ديدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش فارس، خبرگزارى رويترز در گزارشى اعلام کرد: يک مقام عاليرتبه ايرانى و ديپلمات‌هاى چينى امروز چهارشنبه در رابطه با موضوع هسته‌اى ايران گفت‌وگو کردند.
بنا بر اين گزارش، "على باقرى " معاون سياست خارجى و امنيت بين‌الملل دبيرخانه شوراى عالى امنيت ملى ايران امروز با "ژانگ ژيجون " معاون وزير خارجه چين و "وو هيلانگ " دستيار وزير امورخارجه چين در پکن و در محل ساختمان وزارت خارجه اين کشور ديدار و گفت‌وگو کرد.
اين گزارش افزود: دو طرف در اين ديدار ديدگاه‌هاى خود در رابطه با روابط دوجانبه چين و ايران و همچنين موضوع هسته‌اى تهران را مطرح کردند.
رويترز در ادامه در تلاش براى اينکه طورى سناريو را بيان کند که گويا چين تمايلى به پذيرش دعوت ايران براى شرکت در تور هسته‌اى که اخيرا اعلام شده، ندارد، در گزارش خود نوشت: هيچ نشانه اوليه‌اى از اينکه آيا چين دعوت ايران را خواهد پذيرفت و يا آن را رد خواهد کرد، مشاهده نشد.
رويترز همچنين اين جملات را نيز به گزارش خود افزود: چين از قطعنامه تحريم‌هاى شوراى امنيت سازمان ملل عليه ايران بمنظور متوقف کردن برنامه هسته‌اى اين کشور موافقت کرده است اما همچنان روابط نزديکى با ايران در بخش انرژى و تجارت دارد و مخالفت خود را نيز با هر گونه تحريم‌هاى يکجانبه توسط اروپا و آمريکا عليه ايران اعلام کرده است.
جمهورى اسلامى در پيگيرى برنامه هسته‌اى همواره آژانس بين‌المللى انرژى اتمى را طرف خود دانسته و همکارى کامل و همه‌جانبه‌اى نيز با آژانس داشته است. آژانس بين‌المللى انرژى اتمى نيز در گزارش‌هاى مکرر خود درباره برنامه هسته‌اى ايران بر عدم انحراف اين برنامه و تطابق کامل آن با توافقات بين‌المللى تأکيد کرده است.

تهديد 11 وزير کابينه لبنان به استعفا


تهديد 11 وزير کابينه لبنان به کناره‌گيرى از دولت زنگ خطر را نسبت به فروپاشى دولت سعد الحريرى به صدا درآورد.

به گزارش ايسنا، در ادامه تنش‌هاى داخلى لبنان پيش از صدور حکم دادگاه بين المللى در خصوص ترور رفيق الحريرى نخست وزير اسبق لبنان، منابع مخالف لبنان اعلام کردند: 11 وزير کابينه امروز (چهارشنبه) کناره گيرى خود از دولت را اعلام مى‌کنند.

به گفته اين منابع، چنانچه ميشل سليمان رئيس جمهور لبنان، به درخواست مخالفان مبنى بر برکنارى قضات لبنانى از دادگاه بين المللى و توقف فعاليت اين دادگاه پيش از صدور حکم فرضى پاسخ ندهد، 11 وزير کابينه استعفاى خود را اعلام خواهند کرد.

براساس اين گزارش، قرار است در صورت شکست برگزارى نشست فوق العاده دولت طبق خواسته مخالفان، 11 وزير مخالف دولت عصر امروز از مقر ميشل عون، رهبر جريان آزاد ملى لبنان، استعفاى خود را اعلام کنند و اين اقدامى است که دولت سعد الحريرى را به خطر فروپاشى تهديد مى‌کند.

اين در حالى است که دفتر اطلاع رسانى سعد الحريرى، نخست وزير لبنان، در بيانيه‌اى به نقل از وى اعلام کرد که به رايزنى‌ها و گفت‌وگوهايش با ميشل سليمان براى نجات دولت فعلى ادامه مى‌دهد.

سعد الحريرى تاکيد کرده که پس از بازگشت از آمريکا به لبنان، به گفت‌وگوهايش ادامه خواهد داد.

وى قرار است عصر امروز با باراک اوباما، رئيس جمهور آمريکا ديدار کند.

الحريرى تاکيد کرده که راه‌هاى نجات دولت حتى از طريق گفت‌وگو با رهبران مخالف هم‌چنان به قوت خود باقى است.

برخى منابع آگاه نيز به سايت لبنان الآن اعلام کردند که حزب الله و برخى گروه‌هاى مخالف، اعضاى خود را با هدف کنترل هر گونه پيامدهاى منفى ناشى از بحران سياسى به حالت آماده باش درآورده‌اند.

به گفته اين منابع، حزب الله لبنان به نيروهاى خود دستور داده که در حال آماده باش کامل باشند.

اين اظهارات و موضع گيرى‌ها پس از نشست وزيران مخالف کابينه لبنان در مقر ميشل عون و اعلام شکست طرح عربستان و سوريه براى حل و فصل بحران لبنان صورت گرفته است که به گفته محمد فنيش، وزير توسعه ادارى دولت، اعمال فشارهاى آمريکا دليل اين شکست بوده است.

مخالفان لبنان امروز را ضرب الاجل براى پاسخگويى مناسب دولت و تصميم گيرى درباره ادامه مذاکرات و برگزارى نشست کابينه جهت بررسى بحران اعلام کرده‌اند.

در همين حال، اکثر روزنامه‌هاى چاپ امروز لبنان نسبت به وضعيت سياسى حاکم بر اين کشور ابراز بدبينى کرده و برخى از اين رسانه‌ها نيز فروپاشى زودهنگام دولت را پس از شکست طرح عربستان و سوريه پيش بينى کردند.

روزنامه‌هاى نزديک به گروه هشت مارس، آمريکا را مسئول شکست اين طرح دانسته و روزنامه‌هاى نزديک به گروه مقابل (14 مارس) دمشق را به شکست اين طرح متهم کردند.

همچنين به گزارش مهر شبکه های تلویزیونی عرب زبان از استعفای وزیران گروه 8 مارس پیش از دیدار نخست وزیر لبنان با رئیس جمهوری آمریکا در واشنگتن خبر دادند. شبکه تلویزیونی الجزیره لحظاتی پیش در خبری فوری به نقل از "عباس هاشم" نماینده پارلمان لبنان از جریان هشتم مارس گفت: وزیران اپوزیسیون (8 مارس) پیش از دیدار سعد الحریری با باراک اوباما استعفا خواهند کرد. این خبر در حالی اعلام می شود که حریری و اوباما قرار است امروز با هم دیدار کنند. سعد الحریری روز جمعه راهی آمریکا شد و تاکنون در این کشور به سر می برد. به نظر می رسد موضوع شاهدان دروغین پرونده ترور رفیق الحریری نخست وزیر اسبق لبنان و بی توجهی جریان 14 مارس به بررسی این موضوع حساس سبب ناخرسندی جریان هشتم مارس شده است.

وزیر اطلاعات: هنوز درباره شهادت عسگری اطمینان نداریم


وزیر اطلاعات گفت: هنوز درباره اخبار منتشر شده مبنی بر به شهادت رسیدن علیرضا عسگری در سرزمینهای اشغالی اطمینان نداریم، چون به گفته صهیونیستها اطمینان نداریم.
 
به گزارش واحد مرکزی خبر، حیدر مصلحی پس از جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران همچنین در پاسخ به سوالی درباره جاسوس دستگیر شده در مشهد اظهار داشت: هنوز وقت صحبت کردن در این باره نرسیده است.

از سرگيرى فعاليت بانک ملت در کره جنوبی

بر اساس گزارش يک روزنامه چاپ کره جنوبى، شعبه بانک ايرانى ملت در سئول از 10 دسامبر گذشته ميلادى ( يک ماه پيش ) فعاليت هاى خود را از سر گرفته است.

به گزارش عصر ايران ، روزنامه کره اى" جونگ آنگ ديلى " با انتشار گزارشى درباره فعاليت هاى شعبه کره اى بانک ملت مى نويسد اين بانک پس از دو ماه تعطيلى ( از 11 اکتبر تا 10 دسامبر 2010 ) بار ديگر فعاليت هاى خود را از سر گرفته است.
 
دولت کره جنوبی در 19 مهر ماه سال جارى براى پیوستن به تحريم هاى فزاينده ايالات متحده آمریکا عليه ايران و نيز براى عمل به قطعنامه تحريمى 1929 عليه اين کشور ، فعاليت هاى بانک ملت در سئول را متوقف کرده بود.

بر اساس اين گزارش، پس از گذشت دو ماه، دولت سئول با اين شرط که هر گونه انتقال وجوه بالاى 40 هزار دلار بايد با اطلاع و مجوز بانک مرکزى کره باشد اجازه از سرگيرى فعاليت هاى بانک ملت را داده است.

ناظران دليل عقبگرد دولت سئول از تصميم به تعطيلى شعبه بانک ملت در سئول على رغم فشارهاى آمريکا و اتحاديه اروپا را نياز تجار کره اى طرف معامله با ايران به فعاليت اين بانک ايرانى در سئول مى دانند.
ايران بزرگ ترين شريک تجارى کره جنوبى در منطقه خاورميانه محسوب مى شود.

مقامات بانک مرکزى کره جنوبى به اين روزنامه کره اى گفته اند که على رغم از سرگيرى فعاليت بانک ملت در کره از يک ماه پيش، اين بانک هنوز نقل و انتقال بيش از 40 هزار دلار به انجام نرسانده تا آن را به اطلاع بانک مرکزى کره جنوبى برساند.

با وجود از سرگيرى فعاليت شعبه بانک ملت، يک ديپلمات کره اى به روزنامه "جونگ آنگ ديلى" گفت که تجار کره اى انگيزه زيادى براى انجام کارهاى بانکى شان از طريق بانک ملت ندارند چرا که توقف دو ماهه اين بانک و تحريم آن براى انجام معاملات بالاى 40 هزار دلار، عملا انگيزه تجار کره اى براى تعامل با اين بانک ايرانى را از بين برده است.

اين منبع کره اى به اين روزنامه مى گويد که فعاليت شعبه بانک ملت در کره براى دولت ايران صرف نظر از موضوعات اقتصادى اهميت سياسى دارد.

بنا بر اين گزارش يک مقام مطلع کره اى به اين روزنامه مى گويد که دولت سئول از نزديک تحرکات و فعاليت هاى بانک ملت ايران را در نظر دارد.

ثمره: از معرفی وزیرخارجه بی‌اطلاعم

ايسنا- دستيار ارشد رييس‌جمهور گفت: «ارسال پرونده ايران به شوراى امنيت غيرمنصفانه و غيرقانونى است، اما اين گونه تهديدها در اراده ملت ايران تاثيرى ندارد و اين انتظار وجود دارد که با شروع مذاکرات همه مسائل کنار گذاشته شود». 

مجتبى ‌ثمره‌هاشمى در حاشيه جلسه هيات دولت در پاسخ به سوالی مبنى بر اين‌که آيا دور سوم سفرهاى استانى در طول سال جارى به پايان مى‌رسد، گفت: «تلاش‌ها نيز در اين راستا بوده است که دور سوم سفرهاى استانى تا پايان سال جارى به پايان برسد، ولى ممکن است شرايط آب و هوايى و مسائل پيش‌بينى نشده اتفاق بيفتد و اگر اين سفرها امسال به پايان نرسد تعداد کمى از آن‌ها براى سال آينده باقى مى‌ماند».

ثمره همچنين در پاسخ به سوال ديگر در مورد اجراى قانون هدفمند کردن يارانه‌ها گفت: «آثار مثبت اجراى قانون هدفمند کردن يارانه‌ها را شاهد هستيم و شاهد صرفه‌جويى‌هايى به خصوص در بخش انرژى هستيم».

وى در اين رابطه افزود: «يکى از مسوولان اعلام کرد که حدود 30 درصد در کشور در ارتباط با مصرف گازوييل صرفه‌جويى داشته‌ايم و اجراى اين قانون جلوى خيلى از قاچاق‌ها و تخلفات در اين زمينه را گرفته است و ما شاهد آثار خارجى مثبت آن نيز بوده‌ايم».

دستيار ارشد رييس‌جمهور همچنين در پاسخ به سوالى در مورد برخى از اظهارنظرها در مورد پرونده ايران در شوراى امنيت و اين‌که اين امر يک تهديد محسوب مى‌شود، گفت:« ارسال پرونده ايران به شوراى امنيت غيرمنصفانه و غيرقانونى است، اما اين گونه تهديدها در اراده ملت ايران تاثيرى ندارد و اين انتظار وجود دارد که با شروع مذاکرات همه مسائل کنار گذاشته شود».

وى در مورد معرفى وزير جديد خارجه کشورمان به مجلس گفت: «من اطلاعى در اين زمينه ندارم».

قسمت دوم سریال شاهکار هوایی‌

 محمدحسین مهرزاد در روزنامه جهان صنعت نوشت: پس از اینکه سازمان هواپیمایی کشوری موفق شد سال گذشته رکورد سوانح هوایی را به نام ایران ثبت کند گویی هنوز مسوولان درس نگرفته‌اند و سریال سوانح امسال هم شروع شد. پس از آنکه شامگاه یکشنبه 77 نفر با بوئینگ 37 ساله هما راهی دیار باقی شدند آخرین ساعات دوشنبه باز هم هما حادثه آفرید که البته جای شکرش باقی است که نتوانستند کسی را به آخرت بفرستند چراکه پرواز شماره 439 هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران که با چهار ساعت و 45 دقیقه تاخیر ساری را به مقصد بندرعباس ترک کرده بود در فرودگاه مهرآباد فرود اضطراری کرد و تا ساعت 20:1 بامداد مسافران معطل شدند تا بالاخره در این ساعت به سمت بندرعباس حرکت کردند.
گویی این بار ایرلاین ملی به شدت در حال محقق‌کردن شعار با ما به بهشت بروید است؛ ایرلاینی که زمانی بدون حادثه بودن خود را به رخ بزرگ‌ترین ایرلاین‌های جهان می‌کشید حالا از فوکر گرفته تا بوئینگ سانحه می‌دهد.
سال گذشته حوادث متعدد هوایی باعث شد احساس کنیم سازمان هواپیمایی درس گرفته و دیگر خبری از سوانح سریالی نخواهد بود. حتی وقتی رضا نخجوانی، رییس این سازمان از ایمنی گفت و اینکه حاضر است حتی پروازها لغو شود ولی جان مسافران به خطر نیفتد خدا را شکر کردیم که کسی هست و هنوز هم جان مردم کمی تا قسمتی ارزش دارد.
اما حدود یک‌سال و اندی کافی بود تا بوئینگ پیر هما مسایل زیادی را مشخص کند. هواپیمایی که به تازگی اورهال (تعمیرات اساسی) شده بود و مثلا مجوزهای لازم را هم اخذ کرده بود به جای فرود روی باند 15 کیلومتر آن طرف‌تر کاری کرد که مسوولان نامش را فرود می‌گذارند اما هر چه به عکس‌ها نگاه کردیم شبیه همه چیز بود جز فرود!
 
البته احتمالا این‌گونه به زمین اصابت کردن هم در ردیف فرود اضطراری قرار می‌گیرد.با این حال همه تلاش کردیم از گمانه‌زنی پرهیز کنیم و نگوییم وقوع سانحه تنها به علت نقص فنی بوده است اگرچه آن سوی ماجرا مسوولان از خلبان گرفته تا آسمان توفانی را مقصر معرفی کردند و دم بر نیاوردند که یک هواپیمای 37 ساله هم می‌تواند دچار نقص شود اما ما سعی کردیم جانب انصاف  را نگاه داریم.
اگرچه برای رسانه ملی اتفاقات جنوب سودان به اندازه اختصاص گفت‌وگو ویژه خبری مهم بود و کشته شدن قریب به 80 ایرانی در یک سانحه هوایی به زحمت لابه‌لای خبرها پیدا می‌شد اما بد نیست مسوولان این سازمان بدانند این موضوع اصلا برای مردم به همین شکل دنبال نخواهد شد و افکار عمومی سوال‌های بسیاری دارد که مسوولان باید پاسخ دهند  حتی اگر رسانه ملی به راحتی از کنار واقعه‌ای با این درجه اهمیت بگذرد.
با این حال وقتی در آخرین دقایق دوشنبه‌شب منابع خبری از فرود اضطراری دوباره سخن گفتند و نوشتند، مطمئن شدیم که دوباره سریال سوانح آغاز شده و این تازه قسمت دوم شاهکار مشترک مسوولان هوایی کشور است.
اگر سال گذشته رضا نخجوانی می‌توانست به بهانه تازه کار بودن و تاثیر اقدامات روسای قبلی سازمان هواپیمایی مسوولیت سوانح را به دوش دیگران بیندازد امسال دیگر این کار را هم نمی‌تواند بکند.البته ایشان فعلا پاسخگوی مردم نیستند و از دسترس اصحاب رسانه خارج شده‌اند اما بالاخره زمان پاسخگویی هم فرا می‌رسد.

آخرين وضعيت کشتى‌هاى توقيفى ايران


بعد از گذشت حدود دو هفته از اعلام رسمى توقيف دو کشتى ايرانى در دو کشور هنگ‌کنگ و مالتا، مديرعامل کشتيرانى جمهورى اسلامى ايران با توضيحاتى در مورد آخرين وضعيت اين دو کتشى، اظهار اميدوارى کرد که ظرف يک ماه آينده اين کشتى‌ها آزاد شوند.
به گزارش ايسنا، دوازدهم دى ماه امسال مديرعامل کشتيرانى جمهورى اسلامى ايران که در يک نشست خبرى سخن مى‌گفت، موضوع توقيف دو کشتى ايرانى در هنگ‌کنگ و مالتا را که چند روزى به صورت غيررسمى مطرح شده بود تاييد و اظهار کرده بود که علت اين توقيف بدهى 280 ميليون دلارى به يک بانک آلمانى است.
محمد داجمر در اين مورد توضيح داده بود: اين دو کشتى به اين دليل توقيف شده‌اند که يک بانک آلمانى وام دين آن‌ها را به حال تبديل کرده که در حال مذاکره هستيم که از طريق تامين منابع از داخل آن‌ها را آزاد کنيم.
حال پس از گذشت حدود دو هفته از توقيف اين دو کشتى مديرعامل کشتيرانى ايران با اذعان به اينکه هنوز مشکل اين کشتى‌ها حل نشده، اظهار اميدوارى مى‌کند که حداکثر طى يک ماه آينده اين کشتى‌ها آزاد شوند.
داجمر در گفت‌وگو با ايسنا در اين مورد عنوان کرد: پيگير حل شدن اين مشکل هستيم. هنوز در حال مذاکره هستيم و داريم به يک توافقاتى مى‌رسيم که پول آن‌ها را بدهيم و کشتى‌ها آزاد شوند.
وى هرچند پيش از اين تصريح کرده بود اگر منابع مورد نظر براى‌ پرداخت اين گونه بدهى‌ها تامين نشود و يا اين کار صرفه اقتصادى نداشته باشد اجازه حراج شدن را مى‌دهيم اما اکنون تاييد کرد که قطعا اين کشتى‌هاى توقيف شده به حراج گذاشته نمى‌شوند و اضافه کرد: داريم با آن‌ها توافق مى‌کنيم و هنوز قطعى نشده اما در حال قطعى شدن است.
اين مسئول کشتيرانى ايران با اظهار اميدوارى از اينکه در يک ماه آينده مشکل اين دو کشتى حل شود، اظهار کرد: هرچند اين مدت، زمان زيادى است اما به هر حال اين اقدام طول مى‌کشد.
وى همچنين گفت: در حال حاضر کشتى ديگرى از کشتيرانى جمهورى اسلامى ايران با مشکل توقيف مواجه نشده است.

داجمر که پيش از اين برآورد کرده بود ميزان عدم‌النفع توقيف اين دو کشتى و سه کشتى ديگرى که در سنگاپور توقيف شده‌اند حدود هشت ميليون دلار است، در مورد آن سه کشتى توقيف شده در سنگاپور متذکر شد که اين کشتى‌ها هم‌اکنون برگشته‌اند.
در اين مورد وزير بازرگانى نيز پانزدهم دى ماه امسال از آزادسازى اين سه کشتى خبر داده بود.

آمادگى هند براى پرداخت پول نفت ايران با ين، يورو يا درهم

معاون وزير دارايى هند از آمادگى کشورش براى پرداخت پول نفت ايران با ين، يورو و يا درهم امارات خبر داد و گفت هيئت هندى براى حل اختلاف ارزى دو کشور جمعه وارد تهران مى‌شود.

به گزارش خبرگزارى فارس به نقل از رويترز معاون وزير دارايى هند تاکيد کرد دهلى نو آماده پرداخت پول نفت وارداتى از ايران با ين، يورو و يا درهم امارات است .
گوپالان در جمع خبرنگاران تصريح کرد هياتى متشکل از مقامهاى وزارت دارايى، بانک مرکزى و بانک دولتى هند قرار است روز 14 ژانويه به تهران سفر کنند و راهکارهاى حل مشکل در پرداخت پول نفت ايران را با مقامهاى تهران بررسى نمايند .
وى افزود ما گزينه هاى يورو، ين و درهم امارات را روى ميز داريم و مى توانيم بر اساس اين ارزها پول نفت ايران را پرداخت کنيم .
پيش تر رسانه هاى غربى از مخالفت هند با پرداخت پول نفت ايران بر پايه يورو خبر داده بودند که بدين وسيله معاون وزير دارائى هند اين گزارش ها را تکذيب کرده است.
وى گفت هند در شرايط کنونى روپيه را به عنوان گزينه اى براى پرداخت پول نفت ايران در نظر ندارد .
پس از تصميم ناگهانى بانک مرکزى هند مبنى بر متوقف شدن کليه مبادلات نفتى شرکتهاى هندى با ايران در چارچوب مکانيسم اتحاديه پاياپاى آسيايى مشکلات زيادى براى شرکتهاى هندى براى واردات نفت از ايران ايجاد شده است . از سال 1974 ميلادى مبادلات نفتى ايران و هند در چارچوب اين اتحاديه انجام شده است . مقامهاى هند و ايران تلاش زيادى را براى حل اين مشکل انجام داده اند ولى هنوز به راهکار جامع و نهايى دست پيدا نکرده اند .
به اعتقاد کارشناسان فشارهاى آمريکا و اروپا تاثير زيادى بر تصميم اخير بانک مرکزى هند داشته است . مبادلات ارزى دو کشور تا سال 2008 بر مبناى دلار انجام مى شد ولى پس از اعمال تحريم هاى آمريکا اين مبادلات با يورو انجام شده است .
ايران دومين صادر کننده بزرگ نفت به هند پس از عربستان به شمار مى رود و هر سال 12 درصد نفت مورد نياز هند را تامين مى کند .

تظاهرات اعتراض آميز مقابل دفتر اوباما


هواداران چندين گروه حقوق بشر آمريکا روز سه شنبه در نهمين سالگرد ايجاد زندان مخوف گوانتانامو , در مقابل دفتر رياست جمهورى آمريکا در واشنگتن دست به تظاهرات اعتراض آميز زدند.
   
به گزارش ایرنا اين تظاهرات از سوى گروه هاى ’سازمان عفو بين المللي’, ’مخالفين شکنجه’ و گروههاى ديگر متشکل از خانواده هاى قربانيان واقعه يازدهم سپتامبر 2001 سازماندهى شده بود .
بازداشتگاه گوآنتانامو يازدهم ژانويه 2002 با عنوان ’جنگ عليه ترور’ ايجاد شد.

اوباما رييس جمهورى آمريکا در مبارزات انتخابات رياست جمهورى خود وعده داده بود که اگر به عنوان رييس جمهورى اين کشور برگزيده شود ، ضمن اولين اقدامات خود اين بازداشتگاه را تعطيل مى کند.

گروههاى حقوق بشرى آمريکا در بيانيه اى گفتند نزديک به يک دهه از گشايش بازداشتگاه گوآنتانامو مى گذرد و همين اقدام پيوسته موجب مى شود تلاشهاى ما در کسب همکاريهاى لازم از متحدان و جمعيتهاى خارجى در مبارزه با ترور با موانعى مواجه شود.

اين بيانيه مى گويد: زمان آن فرا رسيده که کنگره آمريکا در خصوص بستن آن بازداشتگاه با دولت آمريکا همکارى کند و بيش از يکصد نفر را که از هر گونه جرمى مبرا شده اند به کشورهاى خود بازگرداند چرا که بسيارى از آنان اصلا نمى بايست از همان اول هم بازداشت مى شدند و در کنار اين عده آن دسته از کسانى که را که قوانين بايد در موردش اجرا شود به دست عدالت بسپارند.

تظاهرکنندگان که به عنوان هم دلى با زندانيان گوآنتانامو لباسهاى نارنجى رنگ به تن داشتند، پس از راهپيمايى در مقابل کاخ سفيد به سوى وزارت دادگسترى آمريکا حرکت کرده و در همان مکان به اعتراضات خود ادامه دادند.

به گزارش شبکه هاى تلويزيونى آمريکا , ’تام پارکر’ از مديران سياسى سازمان عفو بين الملل به خبرنگاران گفت تداوم حبس آن افراد به ارزشهاى آمريکا و همينطور قوانين بين المللى ضربه مى زند.

وى در عين حال آن بازداشتگاه را يک نماد جهانى از بى عدالتى و آزار ناميد و تصريح کرد : اين نظريه که بتوان عده اى را بدون هيچ گونه اتهامى در حبس نگاه داشت ، مربوط به دوره قرون وسطى و نقض يکى از اصلى ترين اصول حقوق بشر است.

پارکر افزود : اوباما همچنان وعده ’تغيير’ مى دهد ولى در واقع دولتش به يکى از تاريکترين فصلهاى تاريخ اخير آمريکا ادامه مى دهد.

رسانه هاى آمريکايى در گزارش هاى خود اشاره دارند که هم اکنون 173 نفر در بازداشتگاه گوآنتانامو بدون هيچ تفهيم اتهام و محاکمه اى , زندانى هستند .


نظر شما :