همکارى نزديک ايران و عربستان براى حفظ آرامش در لبنان

۱۴ دی ۱۳۸۹ | ۲۱:۱۲ کد : ۹۸۸۵ اقتصاد و انرژی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
غضنفر رکن‌آبادى، سفير ايران در لبنان به طور مرتب جلسات ويژه شبانه‌اى را با سفراى عربستان و قطر برگزار مى‌کند. به نوشته روزنامه النهار در اين نشست‌ها ديدگاه‌هاى ايران و عربستان براى حفظ آرامش در لبنان بيش از پيش به يکديگر نزديک شده است.
همکارى نزديک ايران و عربستان براى حفظ آرامش در لبنان

ديپلماسى ايرانى: جمود سياسى سختى بر وضعيت داخلى لبنان حاکم شده است. لبنان در انتظار انفجار يا آرامش مطلق است. آرامش چرا که اگر راى دادگاه رفيق حريرى لغو شود يا حداقل به گونه‌اى تعديل شود که حزب الله يا سوريه در آن محکوم نشوند، کشور نفس راحتى خواهد کشيد و لبنان روى آرامش به خود خواهد ديد و انفجار به اين دليل که اگر راى نهايى دادگاه تحت فشارهاى امريکا و اروپا صادر شود، آن گاه آتش فتنه‌اى در لبنان شعله‌وار خواهد شد که به اعتقاد بسيارى از کارشناسان پاى نظاميان اسرائيلى را نيز به لبنان خواهد کشاند و آتشى در لبنان به راه خواهد افتاد که عاقبتى براى آن نمى‌توان متصور بود. به همين دليل رهبران لبنانى به آب و آتش مى‌زنند که کشور دچار چنين فتنه‌اى نشود و با همين هدف به همه قاره‌ها و مناطق دنيا سفر مى‌کنند شايد که بتوانند راه حلى بيابند.

به گزارش روزنامه لبنانى النهار، ابتداى سال جارى ميلادى را ميشل سليمان، رئيس جمهورى لبنان در اسپانيا گذراند و سعد حريرى، نخست‌وزير اين کشور نيز به رياض رفت. سليمان در اسپانيا با رهبران اسپانيايى که چند سالى است در پرونده لبنان حضور فعالى دارند، رايزنى مى‌کند و سعد حريرى نيز در عربستان که نقشى اساسى در تحولات لبنان دارد و يک طرف اصلى تلاش‌هاى خارجى محسوب مى‌شود، به مذاکره نشسته است. در داخل لبنان نيز نبيه برى، رئيس مجلس لبنان تلاش مى‌کند همچنان بخشى از تحرکات سياسى لبنانى‌ها را رهبرى کند. وى دوشنبه، سه ژانويه گفته بود که راى دادگاه تا پايان ماه جارى ميلادى اعلام خواهد شد و هشدار داده بود که اگر راى دادگاه بخواهد بر اساس نيات سياسى جريان‌هاى مغرض صادر شود کشور به التهاب کشيده خواهد شد. با اين حال وى امروز گفت که در حالتى که توافقى بر سر شاهدان الزور حاصل شود، ممکن است جلسات دولت از سر گرفته شود. منابع آگاه حتى مى‌گويند که تلاش‌هاى سوريه و عربستان دور تازه‌اى به خود گرفته و تلاش دارد با شکست ديوارهاى بى‌اعتمادى و تابوهاى سياسى حرکتى تازه در عرصه سياست داخلى لبنان ايجاد کند.

در حال حاضر مى‌توان گفت که کشور در يک حالت نيمه فلج به سر مى‌برد. چرا که جلسات دولت تشکيل نمى‌شود و لوايح دولتى معطل مانده‌اند. اين موضوع بر نگرانى‌هاى موجود در لبنان بيش از پيش افزوده است. از سويى جلسات مجلس نيز به همين دليل به طور مرتب برگزار نمى‌شود.

در همين رابطه يکى از افراد نزديک به دفتر رياست جمهورى تاکيد کرد، تحولات تازه‌اى در تلاش‌هاى عربستان – سوريه به وجود آمده و پيش‌بينى مى‌شود به زودى نتايج مثبت آن نمايان شود.

در همين رابطه روزنامه سورى تشرين نوشت: انتظار مى‌رود با آغاز دوران نقاهت پادشاه عربستان و سپرى شدن دوران بيمارى‌اش تلاش‌هاى سوريه و عربستان براى حل بحران لبنان وارد فاز تازه‌اى شود و وى از سعد حريرى بخواهد که موضع شجاعانه‌اى بگيرد و اتهام‌هايى که به حزب الله وارد آمده است را رد کرده و دست نهادهاى سياسى‌ لبنانى‌اى که تلاش دارند دادگاه ترور رفيق حريرى را دستاويز بهانه‌هاى سياسى کنند، کوتاه کند.

تحرکات ايران

در همين رابطه، ايران نيز تلاش‌هاى تازه‌اى را آغاز کرده است. اسفنديار رحيم مشايى، رئيس دفتر احمدى‌نژاد و مشاور رئيس جمهورى در امور خاورميامه قصد داشت به بيروت سفر کند که به دليل اين که ميشل سليمان در بيروت نبود، سفرش به لبنان به تعويق افتاد.

مشايى قصد دارد در اين سفر پيام ويژه‌ محمود احمدى‌نژاد را به همتاى لبنانى‌اش برساند. روزنامه النهار لبنان در اين باره نوشت که وى سه‌شنبه به لبنان سفر خواهد کرد ولى در برنامه‌ سفرش به لبنان تغييراتى رخ داده از جمله اين که ديدارش با نبيه برى لغو شده است.

پس از سفر امير قطر به ايران و پيامى که براى رهبران ايرانى داشت، تحرکات تازه‌اى در لبنان آغاز شده است. به نظر مى‌رسد اين بار چهار جبهه ايران، قطر، لبنان و سوريه هم‌زمان و متحد مشغول حل بحران لبنان شده‌اند.

کارشناسان بر اين باورند که مسئله لبنان سبب شده تا روابط ايران و عربستان به هم نزديک شود. از اين رو پيش‌بينى مى‌شود به زودى دو طرف سفرهايى را به پايتخت‌هاى يکديگر انجام دهند. به خصوص زمانى که على اکبر صالحى، سرپرست وزارت امور خارجه ايران اعلام کرد که تقويت روابط با عربستان و ترکيه بايد در اولويت سياست خارجى ايران باشد، کشورهاى عربى از اين رويکرد استقبال کرده و آن را تحولى جديد در بعد سياست خارجى ايران قلمداد کردند.

در همين رابطه غضنفر رکن‌آبادى، سفير ايران در لبنان به طور مرتب جلسات ويژه شبانه‌اى را با سفراى عربستان و قطر برگزار مى‌کند. به نوشته روزنامه النهار در اين نشست‌ها ديدگاه‌هاى ايران و عربستان براى حفظ آرامش در لبنان بيش از پيش به يکديگر نزديک شده است. جزئيات اين جلسات به طور کامل به اطلاع پادشاه عربستان، امير قطر و رئيس جمهورى ايران مى‌رسد. شب گذشته سفير سوريه در بيروت نيز به جمع اين سه نفر پيوست. اين در حالى است که در برابر اين جبهه امريکا و مصر تلاش دارند که اين تلاش‌هاى چهارجانبه را به هر قيمتى شده بر باد دهند.   

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :