حمله وزير خارجه کانادا به ايران

۱۲ دی ۱۳۸۹ | ۲۰:۲۳ کد : ۹۸۵۲ سرخط اخبار
حمله وزير خارجه کانادا به ايران

 وزیرامور خارجه کانادا، روزگذشته طى اظهاراتى با حمله شديد به جمهورى اسلامى ايران به دليل اعمال مجازات اعدام مدعى وجود زندان هاى غير منصفانه در ايران شد.

به گزارش عصر ايران "لارنس کانن " وزير خارجه کانادا با ابراز نگرانى نسبت به صدور احکام اعدام براى شهروندان کانادايى ايرانى تبار ، دولت جمهورى اسلامى ايران را به رعايت حقوق بشر فرا خواند .

وى همچنين ابراز امیدواری کرد که وزیر خارجه جديد ايران در سال نو( میلادی ) دولتمردان جمهوری اسلامی را تشویق کند که با افرادی که به گفته او به طور "غیرعادلانه " در زندان‌های ایران هستند، با مهربانى رفتار کنند.

وزير خارجه کانادا گفت :‌"‌ من نگران سرنوشت نامشخص دو کانادایی با تابعیت دوگانه هستم که همچنان در زندان ايران به سر می‌برند."

کانن افزود که کانادا از گزارش‌هایی که حکایت از صدور حکم اعدام براى سعید ملک‌پور دارد،‌ دچار نگرانی شده است. وى همچنين درباره حکم اعدام حمید قاسمی شال، دیگر شهروند کانادایی ایرانی تبار ابراز نگرانی کرد.

حمید قاسمی شال شهروند کانادايى ايرانى تبار دو سال پيش  وارد کشورمان شد ولى به اتهام جاسوسى باز داشت شد . همچنين  سعيد ملک پور شهروند کانادايى ايرانى تبار از دو سال پيش و همزمان با سفر به کشورمان به جرم راه اندازى سايت هاى مستهجن  دستگير شد .
 
وزیر خارجه کانادا همچنین درباره وضعیت شین بائر و جاش فتال، دو شهروند آمریکایی و نیز سکینه محمدی آشتیانی و هفت تن از رهبران بهایی زندانی ابراز نگرانی کرد. وی همچنین از زندانی شدن نسرین ستوده، وکیل دادگستری، انتقاد کرد.

جمهوری اسلامی ، این گونه موضع گیری ها را دخالت در امور داخلی خود می داند و اعلام کرده که زیر بار فشارهای خارجی نخواهد رفت.

کشورهاى عربى در آستانه کودتاهای نظامی فراگير

موسس سايت «ويکى لیکس» دو روز پيش از پايان سال 2010 در گفتگو با برنامه «بدون مرز» شبکه خبرى «الجزيره» گفت: اسنادى در دست داريم که نشان مى دهد رفت و آمدهاى سران کشورهاى عربى به آمريکا و تردد فرماندهان نظامى اروپايى و آمريکايى به کشورهاى عربى به دليل احتمال و احساس خطر سران اين کشورها از کودتاهاى نظامى است.

به گزارش «تابناک»، «جوليان آسانژ» در این گفتگو می افزاید: بسيارى از مسائل را بايد در لفافه گفت بنابراين بايد اينگونه بگويم که يکى از دلايل بى ثباتى در کشورهاى عربى تمرکز قدرت در يک فرد به عنوان رئيس، امير و يا پادشاه است و اين فرد زمام تمامى امور را در اختيار دارد و شکنندگى هر کشور از اين نقطه آغاز مى شود. البته من می دانم اگر يک سند اين چنينى را افشا کنم بدون شک موج ترورها در اين کشورها رخ خواهد داد زيرا کانون هاى قدرت در اين کشورها به گونه اى است که هر حلقه قدرت براى ثبات خود بايد ديگرى را نابود کند و اين حادثه هم اکنون در جريان است زيرا اگر يکى از اين کانون ها بشکند ديگران نيز خواهند شکست.

او بهترين نمونه بى ثباتى در کشورهاى عربى را مصر دانست و ادامه داد: اسناد وزارت امورخارجه و دفاع آمريکا نشان مى دهد که «مبارک» با چنگ و دندان در حال حفظ قدرت در مصر است و يک تلنگر داخلى و حتى يک اشاره خارجى به راحتى مى تواند در مصر کودتاى نظامى بکند و همه اين شرايط فراهم است.

در همین حال پایگاه خبری «المحيط» که گزارش اين مصاحبه را منتشر کرده در تحليل اين گفتگوى مى نويسد: گويا « آسانژ» اسنادى را در اختيار دارد که مى تواند کشورهاى عربى را به هم بريزد و در چند ماهه اخير لبه تيز اين حملات به سوى پايتخت هاى کشورهاى عربى است اما از اين نکته غافل مانده که در خاورمیانه رژيمى وجود دارد که وضعيت سياسى باثباتى نيز ندارد و براستى چرا «ويکى لیکس» از اسرائيل و جريان هاى قدرت در تل آويو اسنادى را منتشر نمى کند؟ چرا دشمنى خود را با کشورهاى عربى آغاز کرده و اين نشان از همدستى «آسانژ» با اسرائيل نيست ؟ چرا «ويکى لیکس» از خطر برخى کشورها ـ منظور ایران است ـ در منطقه عربى افشاگرى مى کند اما از خطر بزرگ تر ( يعنى اسرائيل ) سخنى نمى گويد؟ به نظر می رسد اين هديه عيد «جوليان آسانژ» به ماست! مبارک باشد!!

بر پایه این گزارش، در همین حال، «تابناک عربی» نیز درباره اسنادی که اخیرا از سوی «ویکی لیکس» منتشر شده نوشت:  بررسی اجمالی اسناد منتشر شده توسط سایت «ویکی لیکس» در مورد جمهوری اسلامی ایران نشان می دهد که این سایت قصد دارد روابط «تهران» با دیگر کشورهای منطقه مانند ترکیه، عربستان سعودی، عمان و غیره را تیره کند.

 
این سایت در یکی از جدید ترین اسنادی که منتشر کرد مدعی شد که کشور عمان از ایران می ترسد.در این سند آمده است: میان دریابان «ولیام گورتنی»، فرمانده نیروهای مرکزی دریایی آمریکا و سرهنگ «علی بن ماجد المعمری»، مقام ارشد امنیتی عمان دیداری انجام شد که در آن،  طرف عمانی نگرانی خود و کشورش از ایران را اعلام کرد.

«
تابناک عربی»  در ادامه می نویسد، این سند می افزاید: عمان بر خلاف اینکه در رسانه ها اعلام می کند که نسبت به ایران اطمینان دارد، اما حقیقت این است که از این کشور می ترسد. عمانی ها همچنین از برنامه هسته ای ایران نگرانند و می ترسند که مبادا این برنامه موجب وقوع جنگ در منطقه شود زیرا بدون شک عمان اولین و بیشترین کشوری در منطقه است که از این جنگ آسیب خواهد دید.

در همین حال سایت ویکی لیکس در سند دیگری که منتشر مدعی شده که ترکیه به محل فعالیت شدید اطلاعاتی سازمان اطلاعات و امنیت آمریکا «CIA» علیه ایران تبدیل شده است.

این گزارش می افزاید، در یکی دیگر از اسناد منتشر شده توسط سایت «ویکی لیکس» که به ماه دسامبر سال 2006 میلادی مربوط می شود، مطالبی در مورد ترس و نگرانی برخی مقامات ارشد دولت عربستان سعودی از ایران نوشته شده است. این نگرانی و ترس مقامات ارشد عربستان به احتمال پرتاب شدن موشک از سوی ایران به تأسیسات نفتی سعودی که در شرق عربستان است، برمی گردد.

گفته می شود در دیداری که میان «فرانسیس.اف. تاونسند»، رئیس سازمان مبارزه با تروریسم آمریکا با یکی از مقامات ارشد عربستان (ملک عبدالله بن عبدالعزیز آل سعود) انجام شد، پادشاه سعودی این نگرانی خود را برای این مسئول آمریکایی بیان کرد. «ملک عبدالله» در این دیدار اعلام کرد که جلوگیری یا اتخاذ اقداماتی برای پیشگیری از عملیات های تروریستی در خاک سعودی امکان پذیر است اما مقابله با موشک و خمپاره های ایران امکان پذیر نیست.

«
ویکی لیکس» در ادامه این مطلب نوشت: ایران همچنین می تواند از دو طریق دیگر نیز عربستان سعودی را مورد هدف قرار دهد؛ یکی از طریق نیروهای شبکه القاعده و دوم نیروهای گروه کوچک «حزب الله شبه جزیره عربی» که در منطقه شرق عربستان حضور دارند.

ادامه سخنان پادشاه سعودی با این مسئول آمریکایی در مورد مصادره اموال و حساب های بانکی ایران بود. «ملک عبدالله» علیه برخی بانک های موجود در دبی مطالبی بیان کرد. آنها 12 بانک هستند که با ایران روابط و داد و ستد دارند. این سایت مدعی شد که، پادشاه سعودی گفته است: سرمایه مالی ایران در دبی بیش از 12 میلیارد دلار است. ما باید فردی را به دولت امارات متحده عربی اعزام کنیم تا پیش از اینکه ایران سرمایه خود را از دبی بیرون بکشد، این اموال بلوکه و مصادره شوند.

صهیونیستها وارد کشتی سلام شدند

چند کماندو اسرائیلی وارد کشتی «سلام» شده و سولاتی را درباره مقصد کشتی و ماهیت آن داشتند و پس از آن از کشتی پیاده شده و همچنان با ناوچه جنگی به تعقیب کشتی ادامه می دهند.

به گزارش روابط عمومی کاروان غزه، بنا به گفته حاضران در کشتی این کشتی در صورت عدم مشکل ساعت ٨ بعدازظهر به وقت محلی انشاءالله در بندر العریش لنگر خواهد گرفت.

مجسمه استالين در اوکراين منفجر شد!

مجسمه جوزف استالين، رهبر سابق اتحاد جماهير شوروى در اوکراين منفجر شد.

به گزارش ايسنا در اروپاى شرقى، حزب کمونيست اوکراين دراين باره گفت: اين حادثه هم‌زمان با آغاز سال نو ميلادى، رو به روى دفتر مرکزى حزب کمونيست اوکراين در شهر زاپروژيا، روى داده است.

ساختمان حزب کمونيست اوکراين نيز در اين انفجار به سختى آسيب ديده، اما تلفات جانى نداشته است.

هفته گذشته نيز، يک گروه ملى‌گراى اوکراينى تلاش کرده بود تا همين مجسمه را نابود کند.

انفجار يک بمب در شمال لبنان


بامداد امروز يکشنبه يک بمب در شهر طرابلس واقع در شمال لبنان در ساختمان منزل خانواده ’عمر کرامي’ نخست وزير اسبق لبنان منفجر شد.

به گزارش ايرنا از بيروت به نقل از منابع خبرى، چند فرد مجهول الهويه نيمه هاى شب يک بمب را در پارکينگ منزل يکى از اعضاى خانواده ’عمر کرامي’ نخست وزير اسبق لبنان جاسازى کرده و منطقه را ترک کردند که اين بمب لحظاتى بعد منفجر شد.
اين گزارش حاکى است بر اثر انفجار اين بمب 3 تن از محافظان اين ساختمان مجروح شدند که به بيمارستان طرابلس منتقل شدند.
نيروهاى امنيتى لبنان پس از اين انفجار در محل حاضر شده و تحقيقات گسترده اى را در اين خصوص آغاز کردند.
طرابلس در شمال لبنان شهرى کاملا سنى نشين و يکى از مراکز تجمع نيروهاى سلفى و القاعده است.
عمر کرامى در زمان ترور رفيق حريرى، نخست وزير لبنان بود که بر اثر فشار گسترده جريان 14 مارس از مقام خود استعفا کرد و در حال حاضر يکى از حاميان جريان مقاومت در لبنان است

جزييات توقيف 5 کشتى ايرانى

مديرعامل شرکت کشتيرانى جمهورى اسلامى ايران در يک نشست خبرى در توضيح توقيف پنج کشتى ايرانى در کشورهاى سنگاپور، هنگ کنگ و مالتا عنوان کرد: سه کشتى توقيف شده در سنگاپور با پرداخت 200 ميليون دلار بدهى آن به دليل يک وام از بانک فرانسوى بود در آينده آزاد خواهند شد و دو کشتى توقيف شده ديگر به دليل بدهى 280 ميليون دلارى به يک بانک آلمانى در کشورهاى هنگ کنگ و مالتا توقيف شده‌اند که اقدمات براى پرداخت اين بدهى مدنظر است.

همچنين طبق برآورد وى ميزان عدم‌النفع ايران اين پنج کشتى حدود هشت ميليون دلار بوده است.

به گزارش ايسنا، محمدحسين داجمر در اين نشست خبرى به جز موضوع توقيف پنج کشتى ايرانى در مورد اين سخن وزير راه که شرکت کشتيرانى به وزارت راه واگذار شود نيز توضيحاتى داد که نشان مى‌دهد از آنجايى که تنها 20 درصد سهام اين شرکت براى دولت است بنابراين اين موضوع آنچنان جدى نيست.

* هشت ميليون دلار عدم‌النفع توقيف پنج کشتى ايرانى

مديرعامل شرکت کشتيرانى ايران در مورد توقيف کشتى‌هاى ايرانى به توقيف سه کشتى ايرانى در سنگاپور اشاره کرد و گفت:‌ اين اقدام توسط بانک فرانسوى صورت گرفته بود و از وامى که از اين بانک فرانسوى دريافت شده بود 200 ميليون دلار مانده بود که ادعاى مطرح شده آن‌ها اين است که از آنجايى که اين سه کشتى بيمه معتبرى نداشته‌اند وام دين آن‌ها به حال تبديل شده است اين در حالى است که قبل از آن خود آن‌ها اقدامى انجام دادند و بيمه‌هاى انگليسى را از بيمه‌ کردن کشتى‌هاى ايرانى محروم کرده اما در مقابل ما ناچار شديم کشتى‌هاى ايرانى را با اتکا به يک اعتبار يک ميليارد دلارى در بانک مرکزى توسط بيمه معلم که توسط يک کنسرسيومى از بيمه‌هاى ايرانى حمايت مى‌شده بيمه کنيم.

وى يادآور شد: اين چنين بيمه‌اى در کشورهاى ديگر وجود ندارد و هيچ کدام از کشتى‌هاى کشورهاى ديگر بيمه‌ آن‌ها به اين ميزان اعتبار مالى و پشتوانه مالى ندارند. اما آن‌ها به دليل اين که قصد فشار آوردن و تبليغات را داشتند اقدام به چنين کارى کردند و وام دين خود را به حال تبديل کرده‌اند.

وى ادامه داد: در حال حاضر نيز هر چند باقى پول را پرداخت کرده‌ايم اما سه کشتى ايرانى هنوز آزاد نشده‌اند چرا که به اواخر سال ميلادى خورده‌ايم و آن‌ها طى يک اقدام غير دوستانه اجازه دادند روند کار به صورت عادى طى شود و ما منتظريم که پس از باز شدن دادگاه‌ها در پنج ژانويه اين کشتى‌ها آزاد شوند.

داجمر در ادامه در توضيح دو کشتى توقيف شده ايران در کشورهاى مالتا و هنگ کنگ بيان کرد: اين دو کشتى به اين دليل توقيف شده‌اند که يک بانک آلمانى وام دين آن‌ها را به حال تبديل کرده که در حال مذاکره هستيم که از طريق تامين منابع از داخل آن‌ها را آزاد کنيم.

به گفته وى مبلغ اين وام کمتر از 280 ميليون دلار بوده است.

همچنين داجمر برآورد کرد که حدود هشت ميليون دلار اين توقيف پنج کشتى ايرانى براى کشتيرانى ايران عدم‌النفع داشته است.

وى در اين مورد اضافه کرد:‌ اين ميزان عدم‌النفع است و هزينه‌هاى مستقيم اين توقيف‌ها بيشتر از اين است.

وى در همين مورد متذکر شد: هر چند قصد آزادسازى اين کشتى‌ها را داريم اما برخى اوقات اگر نتوانيم منابع مورد نظر را تامين کنيم شايد اصلا اجازه دهيم که آن‌ کشتى‌ها از طريق توافق و يا حراج گذاشتن به فروش برسد که اين کار با در نظر گرفتن صرفه اقتصادى انجام خواهيم داد.

داجمر پس از بيان اين جملات اظهار کرد: بعد از اين تحريم‌ها ديگر به اروپا نمى رويم و خط کانتينرى ما به اروپا قطع شده است و در اروپا تا مديترانه مى رويم و وقتى که اروپايى‌ها ما را تحريم‌ کرده‌اند ما هم کشتى‌هاى خود را به بنادر شمال اروپا نمى‌فرستيم.

* توضيحاتى در مورد واگذارى کشتيرانى به وزارت راه

اين مقام وزارت بازرگانى در ادامه در پاسخ به خبرنگار ايسنا در مورد واگذارى اين شرکت به وزرات راه که مدتى پيش وزير آن را مطرح کرده بود گفت:‌ از سال‌هاى اوايل انقلاب و حتى از قبل انقلاب اسلامى اين شرکت غير دولتى بوده اما پس از آن از آنجايى که تجارت کشور با مديريت وزارت بازرگانى بوده است حمل ونقل دريايى هم در اختيار وزارت بازرگانى قرار داده‌اند با وجود اين اکنون تنها 20 درصد سهام اين شرکت را دولت دارد و کشتيرانى به وزارتخانه‌اى نمى‌تواند وابسته باشد.

وى تصريح کرد:‌ البته کشتيرانى بايد در همه بخش‌هاى راه و ترابرى کشور همکارى داشته باشد و حتى اگر دولت هيچ سهميه‌اى در اين شرکت نداشته باشد اما اين شرکت بايد تحت حاکميت دولت اقداماتش را انجام دهد و در چارچوب سياست‌هاى کشور فعاليت کند.

داجمر در ادامه تصريح کرد: شرکت کشتيرانى هيچ اتکايى به منابع داخلى ارزى نداشته و از منابع خارجى کسب اعتبار مى‌کند و با وام‌هاى خارجى ناوگان دريايى کشور را توسعه داده است.

نظر شما :