مجله هفته/ دريچه/ داستان کماندويى ريگى دروغ بود

۱۰ دی ۱۳۸۹ | ۲۰:۵۳ کد : ۹۸۱۹ اقتصاد و انرژی
تاييد و تکذيب هاى خبر دستگيرى عبدالرئوف ريگى برادر عبدالمالک در پاکستان يک هفته ادامه پيدا کرد و در چند مقطع خبرساز شد. درنهايت وزير کشور طى گفتگويى کوتاه به همه داستان هايى که درباره چگونگى بازداشت و نحوه تحويلش به ايران مطرح شده بود، خاتمه داد و دستگيرى عبدالرئوف را از اساس تکذيب کرد.
مجله هفته/ دريچه/ داستان کماندويى ريگى دروغ بود

ديپلماسى ايرانى: اولين حکايت هاى مربوط به دستگيرى برادر عبدالمالک ريگى تروريست معدوم شرق کشور در روزهاى جمعه و شنبه مطرح شد. در آن دو روز سرانجام بعد از چند تاييد و تکذيب، بالاخره مقام های پاکستان از دستگيرى سرکرده جدید گروهک تروريستى جندالله و تحويل او در آینده نزدیک به ایران خبر دادند. با اين خبر اين تصور ايجاد شد که هشدارهاى مقام هاى ايرانى و درخواست از دولت پاکستان براى تحويل تروريست هاى بلوچستان خيلى زود اجابت شده و به دام انداختن عبدالرئوف مى تواند سرآغازى براى همکارى هاى امنيتى دامنه دار در انهدام گروهک تروريستى فوق و ساير فعالان تجزيه طلب باشد.

مقام های پاکستان ماجراى به تور انداختن عبدالرئوف را اين چنين تعريف کرده بودند که او درحالی که با تلفن بی سیم در مرزهای ایران و پاکستان در حال تلفن به روزنامه الشرق الاوسط لندن بوده، ردیابی و دستگير شده و به زودی به ایران تحویل داده مى شود.

پس از اعدام عبدالمالک ریگی، عبدالرئوف به عنوان ريیس جدید گروهک جندالله منصوب شد و عامل ترورها و شرارت هايى در جنوب شرق کشور شد. اسلام آباد اعلام کرد قصد دارد بازجویی های لازم را از او انجام دهد و سپس به ایران تحویلش دهد.

اطلاع از اين خبر بلافاصله چند روز پس از ترورهاى خونين جندالله در چابهار، بسيار اميدوارکننده بود و از قاطعيت دولت ايران در اولتيماتوم به پاکستان و همراهى اسلام آباد در برخورد با تروريست ها خبر مى داد.

پس از اعلام اين خبر که خيال همه را بابت دستگيرى سرکرده جديد تروريست هاى ريگى آسوده مى کرد، رایزنی های دیپلماتیک برای تحویل وى به ايران آغاز شد. اين خبر را علی محمد آزاد استاندار سیستان و بلوچستان اين چنين با خبرنگاران در ميان گذاشت: رایزنى های دیپلماتیک با جدیت و شدت هرچه تمام تر با مقام هاى پاکستان برای تحویل سرکرده گروهک تروریستی به ایران ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه مردم پاکستان نیز خود قربانی تروریسم هستند گفت: ما برای اثبات حسن همجواری مرزهای خود را همواره برای کشور همسایه و برادر پاکستان امن نگه داشته ایم و امروز انتظار داریم که مسئولان این کشور به ویژه مقام های سیاسی و مرزبانی ایالت بلوچستان پاکستان نیز با استرداد گروهک تروریستی، مردم زجرکشیده و مصیبت دیده سیستان و بلوچستان را خرسند کنند.

استاندار سيستان و بلوچستان اين را هم اضافه کرد که رهبر معظم انقلاب، ريیس جمهور، دولتمردان و ملت بزرگ ایران که غم و اندوه ناشی از سیل ویرانگر پاکستان را برنتابیدند از دولت و ملت برادر پاکستان انتظار دارند با تحویل دادن تروریست های جانی به ایران برادران و خواهران مصیبت دیده خود را در سیستان و بلوچستان خوشحال کنند.

درحالى که همگان منتظر بودند تصويرى مشابه فيلم بازداشت عبدالمالک را در هواپيما بار ديگر از تلويزيون تماشا کنند، سخنان جديد وزير کشور اين انتظار را به تعويق انداخت. او اعلام کرد: مقام هاى پاکستان اطلاع دقيقى در مورد بازداشت عبدالرئوف ريگى به ما نداده اند.

نکته عجيب ماجرا اين بود که وزير کشور بعد از جلسه اى که با مقام هاى پاکستانى در ترکيه – در حاشيه اجلاس کشورهاى عضو اکو – داشت، اين خبر را داد. مصطفى محمد‌نجار گفت خبر دستگيرى عبدالرئوف ريگى را ‌در مطبوعات و سايت‌ها ديده و وقتى آن را از مقام هاى پاکستانى جويا شده، آنها اطلاع دقيقى به وى نداده اند.

ظاهرا مقام هاى پاکستانى اطلاع دقيقى به نجار داده بودند ولى اين اطلاعات لزوما حاوى خبر دستگيرى يا تحويل عبدالرئوف به ايران نبوده است؛ چرا که او بلافاصله بعد از ديدار رحمان ملک همتاى پاکستانى اش تنها اين مطلب را در اختيار رسانه ها گذاشت که در ديدار فوق خواستار برخورد جدى پاکستانى ها با تروريست‌ها شده بود.

همان جا خبرنگاران هوشيار بايد متوجه مى شدند که وقتى نجار در ديدار مقام مزبور خواستار برخورد جدى با تروريست هاى چابهار شده، يعنى اينکه هنوز اتفاقى نيفتاده يا دست کم مسئولان پاکستانى اينطور مى گويند. رحمان ملک تنها به اين سخن اکتفا کرده بود که ما آماده هرگونه همکارى با ايران براى مقابله با تروريست‌ها هستيم و نهايت تلاش خود را براى جلوگيرى از تردد آنها به کار خواهيم بست.

با اين حال هنوز تکذيب تازه اى درباره اخبار دستگيرى يا تحويل عبدالرئوف اعلام نشده بود. تا اينکه مسئوليت آن را خود وزير کشور برعهده گرفت و روز سه شنبه در حاشیه همایش روز ملی ثبت احوال به شبکه خبر سيما گفت: "مستقیما موضوع دستگیری این فرد شرور را با رحمان ملک در میان گذاشته ام و وی این خبر را تأیید نکرده است." او تنها اين را اضافه کرد که براساس اسناد و بررسی تجهیزات تروریست ها، مشخص و محرز است که موساد، سیا و MI6 آنها را تجهیز می کنند. اين تاييد نکردن مربوط به همان روز ديدار وزيران کشور دو دولت مى شود که نجار گفته بود "رحمان ملک اطلاع دقيقى در اين باره به من نداده است." درواقع تکذيب خبر دستگيرى ريگى کمى دير انجام شد ولى سرانجام به زبان آمد. حالا بايد ديد آن داستان کماندويى دستگيرى عبدالرئوف در مرز ايران و پاکستان و در حالى که مشغول تلفن زده به الشرق الوسط لندن بوده چه مى شود و اصلا مربوط به فردى ديگر بوده يا اين نيز قرار است بعدا اعلام شود.


نظر شما :