حريرى دادگاه پدرش را متوقف کرد

۰۱ دی ۱۳۸۹ | ۲۱:۰۷ کد : ۹۷۲۴ سرخط اخبار
حريرى دادگاه پدرش را متوقف کرد

یک روزنامه لبنانی از صرف نظر کردن نخست وزیر این کشور از دادگاه بین المللی ترور رفیق حریری به خاطر مصلحت کشورش خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه روسیه الیوم، روزنامه "الدیار" لبنان تاکید کرد: "سعد حریری" به نزدیکانش گفته که تصمیم به صرف نظر کردن از دادگاه بین المللی  ترور "رفیق حریری" گرفته است.

این روزنامه بیان داشت: نخست وزیر لبنان قصد دارد که پروتکل همکاری با دادگاه بین المللی را متوقف کند و قضات لبنانی را از دادگاه مذکور فرا بخواند.

این روزنامه به نقل از منابع سیاسی لبنان که روابط نزدیکی با فراکسیون المستقبل و حزب الله دارد از موفقیت تلاشهای سوریه و عربستان خبر داد و اینکه سعد حریری و حزب الله با سند آشتی ارائه شده از سوی کشورهای مذکور موافقت کرده اند.

الدیار ادامه داد: سعد حریری در کنار مقاومت در صدورحکم احتمالی خواهد بود و از دادگاه بین المللی و ادامه فعالیت آن حمایت نمی کند.

احمدى‌نژاد عازم ‌‌استانبول شد


فارس: رئيس جمهور کشورمان لحظاتى پيش به منظور شرکت در اجلاس سران اکو، تهران را به مقصد استانبول ترک کرد.

محمود احمدى‌نژاد رئيس جمهور کشورمان لحظاتى پيش براى شرکت در اجلاس اکو در رأس هيئتى بلندپايه با بدرقه رسمى على‌اکبر ولايتى مشاور مقام معظم رهبرى در امور بين‌الملل و محمدرضا رحيمى معاون اول رئيس جمهور، عازم ترکيه شد.

اسفنديار رحيم‌مشايى رئيس دفتر رئيس‌ جمهور، سيدمجتبى ثمره هاشمى دستيار ارشد رئيس‌ جمهور و مرضيه وحيددستجردى وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکى، احمدى‌نژاد را در اين سفر دوروزه همراهى مى‌کنند.

 کشورهاى ايران، ترکيه، پاکستان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجيکستان، آذربايجان، افغانستان، قرقيزستان و قزاقستان عضو سازمان همکارى‌هاى اقتصادى اکو هستند.

ارتقاى شرايط براى توسعه اقتصادى پايدار و افزايش سطح زندگى و رفاه مردم، گسترش تجارت درون منطقه‌اى و فرامنطقه‌اى و حذف موانع تجارى، تلاش در جهت ادغام تجارت کشورهاى منطقه با تجارت جهانى و ارتقا همکارى‌هاى اقتصادى، اجتماعى، فرهنگى، فنى و علمى، توسعه زيربناهاى حمل و نقل و ارتباطات، توسعه همگرايى بخش دولتى و خصوصى با تاکيد بر آزادسازى اقتصادى و تدوين برنامه مشترک جهت توسعه منابع انسانى و بهره‌بردارى از منابع طبيعى از جمله اهداف مهم سازمان همکارى‌هاى منطقه‌اى اکو است.

ابراز هم‌دردى آمريکا با زلزله‌زدگان کرمان

آمريکا هم‌دردى خود را با زلزله‌زدگان کرمان ابراز کرد و گفت که از مرگ کسانى که در اين زلزله کشته شدند ناراحت است.

به گزارش ايسنا، مايک همر ـ سخنگوى شوراى امنيت ملى آمريکا ـ روز سه‌شنبه گفت: آمريکا از مرگ کسانى که در زلزله روز دوشنبه در کرمان از دست رفتند ناراحت است.

به گزارش خبرگزارى فرانسه، همر افزود: مردم پاکستان به دليل اين فاجعه طبيعى رنج بسيارى برده‌اند. ما هم‌دردى خود را با قربانيان اين فاجعه و عزيزان‌شان ابراز مى‌کنيم و آماده‌ايم که کمک‌هاى خود را در اين دوران دشوار به کسانى که نيازمندند ارائه کنيم.

به گزارش ايسنا، زمين لرزه اى به بزرگى شش و نيم ريش‌تر در مقياس امواج درونى زمين حوالى ساعت ‌22 و دوازده دقيقه حوالى شهرستان فهرج در استان کرمان را لرزاند که به کشته شدن تعدادى از هموطنان‌مان و مجروح شدن ده‌ها نفر ديگر منجر شد.

پادشاه عربستان از بیمارستان مرخص شد

منابع خبری از مرخص شدن "ملک عبدالله" پادشاه عربستان از بیمارستانی در نیویورک خبر داد و وضعیت عمومی وی را رضایت بخش اعلام کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، خبرگزاری رویترز لحظاتی پیش در خبری فوری از مرخص شدن پادشاه عربستان پس از بهبودی اش در جریان عمل جراحی اخیر خبر داد.

بر این اساس، ملک عبدالله پس از گذراندن دوران نقاهت که قریب به یک ماه طول کشید از بیمارستان مرخص شده است.

پادشاه عربستان اخیرا عمل جراحی در ناحیه کمر خود را در آمریکا با موفقیت گذرانده بود.

واکنش سعدحريرى به بيانات اخير رهبر انقلاب


سعد حريري’ نخست وزير لبنان طى کنفرانس مشترک خبرى با همتاى بلغارى خود پيرامون بيانات اخير رهبر معظم انقلاب پيرامون حکم دادگاه بين المللى گفت: اين موضع ايران است و ما به نظر رهبر انقلاب ايران احترام مى گذاريم.
   
به گزارش ايرنا از بيروت، سعد حريرى روز سه شنبه در کنفرانس مشترک خبرى با همتارى بلغارستانى خود ادامه داد: دولت لبنان موضع خود را دارد ولى به هر حال همه در راستاى ايجاد ثبات در منطقه تلاش مى کنند و هرکسى نظرى دارد.

وى ادامه داد: تلاش هاى عربستان سعودى وسوريه در راستاى حل بحران لبنان تداوم خواهد يافت.

نخست وزير لبنان ادامه داد: من به ايران سفر کردم و درباره همه مسايل با مسئولان ايرانى بحث وگفتگو کردم؛ در اين سفر هر دو طرف نظر خود را نسبت به قطعنامه هاى جهانى ابراز داشت.

سعد حريرى با اشاره به وضع کنونى درلبنان اضافه کرد: على رغم اينکه روند تلاش ها در بهبود اوضاع لبنان به کندى پيش مى رود، ولى اين تلاش ها مثبت و ارزنده هستند.

نخست وزير لبنان تصريح کرد: ما حمايت خود را از گفتگوى هاى ملى و ايجاد ثبات در لبنان اعلام مى کنيم، چرا که ما مى خواهيم لبنان همچنان نماد زندگى مسالمت آميز و محور مرکزى تلاقى و ديدار اديان باقى بماند.

سعد حريرى ضمن تشکر از موضع بلغارستان در حمايت از لبنان خواستار اعمال فشار بلغارستان بر رژيم صيهونسيتى در روند گفتگوهاى صلح شد.

وى اظهار داشت: لبنان از ابتکار عمل صلح عربى حمايت مى کند.

فاسد ترین سران دنیا به گزارش ویکی لیکس

ايلنا- پايگاه اينترنتى «ویکی‌لیکس» براى نخستین بار اطلاعاتی را بر اساس گزارش دیپلمات‌های آمریکائی درباره‌ رهبران ترکمنستان و تاجیکستان منتشر کرد که طى آن، سران آسیای میانه «رشوه‌خوار و فاسد» توصیف می‌شوند

به گزارش دويچه وله، «جولین آسانگ»، بنیانگذار ویکی‌لیکس گفته است که مدارک زیادی علیه رهبران آسیای ‌میانه و اعضای خانواده‌ آنها در دست دارد که روسای جمهورى این کشورها را در جايگاه متهمان قرار خواهد داد

«قربانقلی بردی‌محمداف»، رئیس‌جمهورى ترکمنستان، در کانون افشاگری ویکی‌لیکس قرار دارد. وی شاید تنها رهبر جهان باشد که ویکی‌لیکس پرده از زندگی کاملا خصوصی وى برداشته است. پايگاه اينترنتى روسی زبان «سنترال آیژیا رو» این اطلاعات را جنجالی توصیف کرده است

هفته ‌نامه‌ «اشپیگل» که برخی اطلاعات محرمانه ویکی‌لیکس را منتشر می‌کند، نیز خبر می‌دهد که بردی‌محمداف رشوه‌ای به مبلغ ۶۰ میلیون یورو به شکل ناو تفریحی به نام «غالقینیش» (به معنای رستاخیز)، از شرکت «ایترای» روسیه دریافت کرده است تا با انعقاد قراردادهای سودآور با اين شرکت موافقت کند. اشپیگل نوشت که بردی‌محمداف دراین کشتی نشست کابینه‌‌اش را برگزار می‌کند و ملوانان آن نیز سوئدی هستند

اشپیگل با استناد به گزارش دیپلمات‌های آمریکائی فاش کرده است: «بردی‌محمداف به هدیه‌ روس‌ها قانع نبوده و ناو بزرگ‌تری شبیه ناو تفریحی آبرامویچ، میلیاردر روسی درخواست کرده است اما روس‌ها به دلیل غیرممکن بودن انتقال چنین ناو تفریحی به دریای خزر از آن سرباز زدند.«

«نورمحمد حاناموف»، یکی از وزاری سابق ترکمنستان در اين‌باره گفت که در تاريخ ۱۶ ماه اکتبر شرکت روسی «ايترا» خط لوله‌ گاز «قاراقوم- يی‌لانلی» را راه‌اندازی کرد. حاناموف اطلاعات مربوط به رشوه‌خواری ریاست‌جمهوری ترکمنستان را تائید کرده و گفت: «شرکت‌های روسی در زمان رئیس‌جمهورى سابق ترکمنستان هم رشوه پرداخت می‌کردند و این سیستم فاسد همچنان پابرجا ماند.» 

بنا بر اين گزارش، شرکت ساختمانی «بوئیک» در فرانسه نیز تابه حال۵۰ قرارداد به مبلغ دو میلیارد یورو با ترکمنستان امضا کرده است. منابع خبری آسیای‌ میانه تائید کرده‌اند که با روی کارآمدن بردی‌محمداف در ترکمنستان به‌‌رغم بحران مالی جهانى شرکت فرانسوی بوئیک قراردادهای کلانی را با ترکمنستان بسته است. شرکت بوئیک با صدور بیانیه‌ای ادعای ویکی‌لیکس را رد کرد.
 
در عين حال مدافعان حقوق بشر یادآور می‌شوند که فرانسه تا کنون از ترکمنستان به دلیل فعالیت‌های اقتصادی‌اش انتقادی نکرده است.
افشاگری ویکی لیکس دامن مقام‌های عالی‌رتبه‌ تاجیکستان را نیز گرفته است

روزنامه »گاردین» با استناد به اسناد ویکی‌لیکس از مذاکره‌ محرمانه «همراه‌ خان ظريفی»، وزير خارجه تاجيکستان و سفير سابق اين کشور در واشنگتن نيز پرده برداشته است. در اسناد مربوط به اين موضوع گفته می‌شود که آمريکا در سال ۲۰۰۶ ميلادى برای برکناری «امام‌علی رحمان»، رئيس‌جمهورى تاجيکستان با سفير وقت و وزیر خارجه کنونی اين کشور طرحی را ریخته است. ظريفی به آمريکا قول داده است که «خواسته‌های واشنگتن در مورد برکناری رئيس‌جمهورى روس‌گرای تاجيکستان را عملی کند.» 

بنا بر اين گزارش، ظریفی بعدا قبول کرده است که جانشین رحمان باشد و به عنوان وزیر خارجه تاجیکستان به کار خود ادامه دهد

گاردین از سردی روابط تاجیکستان با روسیه و اعمال نفوذ روسیه در این کشور و همچنین اختلاف رحمان با «اسلام کریم‌اف»، رئيس‌جمهورى ازبکستان هم پرده برداشته است

این روزنامه می‌نویسد که دليل وخیم‌تر شدن روابط ازبکستان و تاجیکستان، اختلاف رحمان با کریم‌اف است. گاردین همچنین افشا می‌کند که رئیس‌جمهورى تاجیکستان و خانواده‌ وى کنترل اقتصاد کشور را در دست دارند

تاجیکستان مدارک ويکی‌ليکس را رد کرده و آن را ساختگی و تحريک‌آميز خوانده است

»
دولت نظری‌يف»، سخنگوی وزارت خارجه‌ تاجیکستان گفته است که چاپ چنین مطالبی تاثیری بر روابط این کشور با دیگر کشورها نخواهد داشت اما تحلیل‌گران تاجیک تاکيد می‌کنند که انتشار اسناد ویکی‌لیکس در روابط تاجیکستان با آمریکا و روسیه بی‌تاثیر نخواهد ماند

ویکی‌لیکس تا کنون بخش کوچکی از گزارش‌های دیپلمات‌های آمریکا در آسیای‌ میانه را منتشر کرده است اما این پايگاه اينترتى اعلام مى‌کند که به زودی با گزارش‌های جدیدی پرده‌ای دیگر از زندگی رهبران آسیای میانه برداشته خواهد شد

آسانگ تائید می‌کند که با مهاجران سیاسی آسیای ‌میانه نیز ارتباط نزدیکی برقرار کرده است

ورمحمد حاناموف به مخالفان دولت ترکمنستان توصیه می‌کند، علیه شرکت‌هایی که به دولت اين کشور و رهبر آن رشوه دادند به مجامع بین‌المللی شکایت کنند

»
میشائل لاوبش»، از بنیاد مدافع حقوق شهروندی در آسیای میانه نیز تاکید می‌کند که گزارش‌های بنیاد وى درباره فساد مالی، اخلاقی رهبران این کشورها با افشاگری ویکی‌لیکس تائید شده است.

صالحى عازم ترکيه شد


دکتر علی اکبر صالحی سرپرست وزارت امور خارجه بامداد چهارشنبه بمنظور شرکت در اجلاس وزیران اکو تهران را به مقصد استانبول ترک کرد.
به گزارش واحد مرکزی خبر ، نوزدهمین نشست شورای وزیران سازمان همکاری اقتصادی موسوم به اکو روز چهارشنبه در شهر استانبول ترکیه برگزار خواهد شد.
دکتر صالحی ضمن ایراد سخنرانی در نشست شورای وزیران، در حاشیه این اجلاس دیدارهای دوجانبه نیز با تعدادی از همتایان خود خواهد داشت.
قرار است یازدهمین اجلاس سران اکو نیز روز پنجشنبه در استانبول برگزار شود و رئیس جمهور اسلامی ایران در این نشست سخنرانی خواهد کرد. جمهوری اسلامی ایران، ترکیه، پاکستان، افغانستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان ده کشور عضو آن هستند.


نظر شما :