ترکیه می گوید صبرش لبریز شده است

۰۸ آبان ۱۳۸۶ | ۱۵:۲۵ کد : ۹۵۰ آسیا و آفریقا
درپی ادامه درگیریها در مناطق مرزی ترکیه و عراق و احتمال آغاز حمله نظامی ترکیه برای مقابله با شورشیان حزب کارگران کرد،‌علی باباجان،‌وزیر امور خارجه ترکیه به ایران سفر کرده است تا به بررسی مسائل منطقه ای با مقامات ایرانی بپردازد.
ترکیه می گوید صبرش لبریز شده است
علی باباجان، وزیر امور خارجه ترکیه درحالی به تهران سفر کرده است که احتمال آغاز جنگ جدیدی در منطقه با به بن بست رسیدن مذاکرات ترکیه و عراق هر لحظه پررنگ تر می شود.
 
درپی کشته شدن 12 نفر توسط شورشیان حزب کارگران کرد(پ.ک.ک) در ماه گذشته، دولت ترکیه لایحه حمله نظامی به شمال عراق برای مقابله با شورشیان این حزب را به پارلمان ارائه داد و این لایحه با وجود مخالفت های شدید آمریکا با تصویب رسید. با تصویب این لایحه درگیریها در مناطق مرزی بین ترکیه و عراق شدت گرفت و احتمال وقوع جنگی جدید را قوت بخشید.
 
افزایش این درگیریها و همزمانی آن با ارائه مجدد پرونده قتل عام ارامنه در سال 1915 توسط دولت عثمانی در مجلس نمایندگان آمریکا این دو پرونده را به هم مرتبط کرده بود، به طوری که به نظر می رسید ترکیه از لایحه حمله نظامی به شمال عراق در مقابل بسته شدن پرونده ارامنه در عراق استفاده کند، اما با ادامه درگیریها و عدم حمایت آمریکا و همچنین به بن بست رسیدن مذاکرات مقامات عراقی و ترک، موضوع حمله به شمال عراق جنبه دیگری به خود گرفته است.
 
از آنجا که آغاز هر نوع درگیری جدید در منطقه فلاکت جدیدی به بار خواهد آورد که آرامش منطقه را بیش از پیش بر هم می زند و به افزایش ناآرامی ها و کشته شدن انسانهای بیگناه می انجامد و دود آتش افروخته شده بیش از همه به چشم کشورهای منطقه می رود، ایران به عنوان یکی از همسایه های هر دوکشور درگیر در این مسئله، خود را بخشی از این درگیری می داند و برای حل این مسئله تلاش می کند.
 
منوچهر متکی، وزیر امور خارجه کشورمان که همراه با علی باباجان در یک کنفرانس خبری شرکت کرده بود با محکوم کردن حملات تروریستی حزب کارگران کرد اعلام کرد که ایران اقدامات تروریستی را محکوم می کند و بر ضرورت جلوگیری از آن تاکید دارد و همکاریهای دوجانبه و منطقه ای را برای توقف اینگونه اقدامات ضروری می داند.
 
این درحالی است که محمود احمدی نژاد، رییس جمهور نیز در گفتگوی تلفنی با عبدالله گل، رییس جمهور ترکیه و همچنین مالکی و طالبانی، مقامات عراقی به بررسی آخرین تحولات منطقه ای پرداخته است.
 
هرچند ایران و ترکیه همواره روابطی خوب را پشت سر گذاشته اند اما امروز ترکیه با توجه به مسائل پیش آمده سعی در بهبود هر چه بیشتر روابط خود با ایران دارد چراکه باوجود مخالفت های آمریکا و اتحادیه اروپا برای همکاری در حل مسئله حزب کارگران کرد پشت خود را خالی می بیند.
 
وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد که هرچند ترکیه به تمامیت ارضی و همبستگی سیاسی عراق به عنوان یک اصل نگاه می کند اما در مبارزه با تروریسم یک عزم جدی دارد و مقامات ترکیه از اقدامات تروریستی پ.ک.ک در شمال عراق علیه ترکیه ناراحت هستند و صبرشان به انتها رسیده است.
 
علی باباجان افزود: ترکیه از ابزارهای مختلفی برای مقابله با پ.ک.ک استفاده می کند. ابزارهای دیپلماتیک، سیاسی، اقتصادی و نظامی که تمامی این ابزارها روی میز است.
 
از آنجا که بر هم خوردن مبادلات اقتصادی ترکیه و عراق که رگهای اصلی آن از شمال عراق می گذرد به نفع ترک ها نیز نخواهد بود، این کشور در صدد است تا در صورتی که درگیریهای شمال عراق مانع از ورود کالاهای ترک به عراق شود راه های جدیدی از جمله حمل کالا از طریق ایران و سوریه انجام گیرد.
 
آمریکا با بهانه اینکه کردستان عراق یکی از امن ترین تقاط عراق به شمار می رود و آغاز هر نوع درگیری در این منطقه این امنیت را برهم خواهد زد، از ترکیه در خصوص مداخله نظامی در شمال عراق حمایت نمی کند.
 
این درحالی است که به گزارش خبرگزاریهای ترکیه سلاح هایی که نیروهای پ.ک.ک از آن استفاده می کنند آمریکایی است، همچنین آمریکا اعلام کرده است که برای مبارزه با تروریسم در افغانستان نیازمند نیروهای جدید است.
حال این سوال پیش می آید که اگر آمریکا شورشیان حزب کارگران کرد را به عنوان یک گروه تروریستی می شناسد چرا مبارزه با این گروه را در برنامه های خود جای نمی دهد؟
 
ترکیه پیش از این اعلام کرده است که در صورتی که عراق و آمریکا خواسته های این کشور را در خصوص حزب کارگران کرد عملی سازند نیازی به اجرایی شدن لایحه حمله به شمال عراق باقی نخواهد ماند.
 
اگر به طور منطقی به خواسته های دولت ترکیه نگاه کنیم متوجه می شویم که عملی شدن این خواسته ها دور از توان آمریکا و مقامات عراقی نخواهد بود. اما مقامات عراقی و آمریکایی اعلام کرده اند که از جایگاه شورشیان حزب پ.ک.ک بی اطلاع هستند.
 
وزیر امور خارجه ترکیه با اعلام اینکه آمریکا خود کشوری است که هدف حملات تروریستی قرار گرفته است گفت که احتمال حمایت آمریکا از گروه های تروریستی فعال در منطقه را نمی دهم و نمی خواهم فکر کنم که آمریکا در حمایت از حزب پ.ک.ک دست دارد.
 
این درحالی است که منوچهر متکی اعلام کرد که از نظر ما این تحولات بدون حمایت های خارجی نیستند و برخی نیروهای خارجی را در پس برخی از اقدامات تروریستی که در منطقه سامان داده می شود، مشاهده می کنیم.
 
علی باباجان در ادامه سفر خود با محمود احمدی نژاد دیدار کرد. آقای احمدی نژاد در این دیدار ضمن اشاره با برادری ملت های ایران، ترکیه و عراق اعلام کرد که سرنوشت همه ما به هم گره خورده است و باید حافظ منافع خود باشیم. دشمنان با یک نگاه بلند مدت می خواهند بر همه مسلط شوند و دوست ندارند کشورهای منطقه از جمله، ایران، ترکیه و عراق قدرتمند و در امن و آسایش باشند. 

نظر شما :