آرزوهاى مالکى در سفر به تهران

۲۶ مهر ۱۳۸۹ | ۱۶:۵۶ کد : ۹۰۰۹ سرخط اخبار
آرزوهاى مالکى در سفر به تهران

سران و ائتلاف‌هاى سياسى در عراق هرچند در داخل کشور خود نمى‌توانند به ائتلاف‌ها ميان يکديگر اعتماد کنند اما اين رهبران به دنبال تقويت محورهاى اتحادهاى منطقه‌اى شان براى تشکيل دولت هستند. 

نخست وزیر عراق امروز در سفری کوتاه برای رایزنی درباره مسائل مهم سیاسی و امنیتی در حالى قرار است پس از سفر به اردن عازم تهران شود و پس از آن از ترکيه و برخى از کشورهاى حاشيه خليج فارس ديدار کند که سران ساير ائتلاف‌هاى عمده سياسى نيز در هفته گذشته به سفرهاى منطقه‌اى خود شدت بخشيدند. عمار حکيم رهبر مجلس اعلا و ائتلاف ملى در هفته گذشته از ترکيه و مصر ديدار کرد و اياد علاوى رهبر ائتلاف العراقيه به عربستان رفت و با پادشاه اين کشور به رايزنى پرداخت تا بلکه بتوانند بن بست حدودا 8 ماهه تشکيل دولت در اين کشور که به تعبير عمار حکيم نام عراق را در فهرست کتاب رکوردهاى گينس ثبت کرده است را بشکنند. 

اين رايزنى‌ها اما در حالى صورت مى‌گيرد که ائتلاف العراقيه با قوت گيرى احتمال تشکيل دولت توسط‌ مالکى به تناقض‌گويى‌ها در خصوص تشکيل دولت ادامه مى‌دهد. در آخرين سخنان قبل از سفر نورى‌مالکى به تهران جواد الفریجی از رهبران فهرست العراقیه به آمادگی این جریان برای حضور در دولت نوری المالکی خبر داده است. به گزارش اصوات العراق، «جواد الفریجی»، تاکید کرد که این ائتلاف در صورتی در دولت آتی عراق مشارکت می‌کند که 50 درصد از تصمیم‌ها در دست اعضاى العراقیه باشد. 

اما در همين حال جواد البولانى وزير کشور عراق که در تهران حضور دارد درباره سفر امروز مالکى به تهران به ايسنا گفت: «نخست وزير عراق در چارچوب تقويت و توسعه همکارى‌هاى مشترک اقتصادى و سياسى دو کشور به تهران سفر مى‌کند.»
 
وزير کشور عراق تاکيد کرد: «روابط ميان ايران و عراق تاکنون شاهد گام‌هاى بسيار بلندى بوده است و ما به دنبال گسترش روابط با کشورهاى همسايه و تمامى کشورهايى هستيم که به‌نوعى به ما کمک مى‌کنند.»
 
در همين حال ديروز خبرگزارى مهر نيز گزارش داد که جواد البولانى روز شنبه در تهران با مقتدی صدر رهبر جریان صدر ديدار کرد. در این دیدار مسائل امنیتی و موضوع تشکیل دولت مورد بررسی قرار گرفت. 

وزارت کشور عراق در بیانیه ای بدون اشاره به جزئیات این دیدار اعلام کرد: «در این دیدار راه‌های تشکیل دولت با مشارکت تمامی جریانهای سیاسی مورد بررسی قرار گرفت.» 

ديدار جليلى با وزير کشور عراق 
دبير شوراى عالى امنيت ملى کشورمان در ديدار با وزير کشور عراق با اشاره به مشکلات موجود در تردد زائران ايرانى، تلاش بيش از پيش دولت عراق جهت افزايش امنيت و ارائه تسهيلات به‌خصوص در مناطق مرزى دو کشور را خواستار شد. 

به گزارش فارس به نقل از دبيرخانه شوراى عالى امنيت ملى، سعيد جليلى عصر شنبه در ديدار با جواد بولانى وزير کشور عراق با اشاره به پيوندهاى عميق فرهنگى و تمدنى بين ايران و عراق، بر تقويت مناسبات دو کشور در عرصه‌هاى مختلف تاکيد کرد. 

دبير شوراى عالى امنيت ملى در اين ديدار با ابراز تأثر از رنج‌هاى ملت عراق در دوران ديکتاتورى و اشغالگرى ابراز اميدوارى کرد با پيشرفت روند امنيتى اين کشور پس از خروج اشغالگران، شاهد موفقيت‌هاى روزافزون دولت و ملت عراق در عرصه‌هاى گوناگون باشيم.

تهران امروز

 جزئیات مذاکرات نفتی تهران -کاراکاس 

هشتمین دور مذاکرات نفتی ایران و ونزوئلا با محوریت ایجاد شرکت مشترک نفتی کشتیرانی، ساخت واحدهای پتروشیمی، مشارکت در پارس جنوبی و حضور در پروژه های بین المللی فردا به میزبانی تهران برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، حضور دکتر محمود احمدی نژاد و هوگو چاوز به عنوان روسای جمهور دو کشور ایران و ونزوئلا و وجود بیش از 250 میلیارد بشکه ذخایر نفت خام از مهمترین دلایل توسعه روابط نفتی تهران – کاراکاس در سالهای اخیر به شمار می رود.

ایران و ونزوئلا در پنج سال گذشته تفاهم نامه و قراردادهای متعددی در زمینه ساخت واحدهای پتروشیمی، تاسیس شرکتهای مشترک نفتی، مشارکت و سرمایه گذاری در طرح توسعه میادین نفت و گاز، ساخت کارخانه LNG و ایجاد ناوگان مشترک کشتیرانی امضا کرده اند.
 
با وجود این، حجم گسترده امضای قرارداد و تفاهم نامه های نفت و گاز اما تاکنون هیچ کدام از این پروژه ها به طور جدی وارد مراحل اجرایی نشده اند.
 
در ادامه همکاریهای دو جانبه نفتی ایران و ونزوئلا، هشتمین نشست مشترک دو طرف همزمان با سفر هوگو چاوز به تهران 27 و 28 مهر ماه به میزبانی وزارت نفت برگزار می شود.
 
اجرای پروژه مشترک پتروشیمی در گروی تعیین قیمت خوراک
 
یکی از مهمترین قراردادهای امضا شده بین دو طرف در سالهای اخیر ساخت دو واحد مشترک متانول است که با وجود گذشت بیش از سه سال از امضای قرارداد، ساخت این واحدهای پتروشیمی هنوز آغاز نشده است.
 
عبدالحسین بیات معاون وزیر نفت مرداد ماه امسال درباره ساخت واحدهای مشترک پتروشیمی با بیان اینکه تاکنون مناقصات برخی انتخاب پیمانکاران این پروژه برگزار شده است، به خبرنگار مهر گفته بود: در حال حاضر هماهنگی مسائل حقوقی، مباحث مالیاتی و تعیین قیمت خوراک به عنوان برخی از کارهای در دست اقدام برای نهایی شدن اجرای این طرح مشترک متانول در حال پیگیری است.
 
ارزش این سرمایه گذاری مشترک پتروشیمی ایران و ونزوئلا حدود 500 میلیون دلار برآورد می شود که به اعتقاد کارشناسان در کنار وجود اختلافات حقوقی و قراردادی، نامشخص بودن نرخ فروش خوراک هم یکی از دلایل این تاخیر به شمار می رود.
 
در حال حاضر برای ایجاد یک میلیون و 650 هزار تن ظرفیت مشترک پتروشیمی شرکت مشترک ایران و ونزوئلا "ونیران" تاسیس شده است ضمن آنکه پیش بینی می شود در این پروژه شرکت پتروشیمی بین الملل ایران 49 درصد، سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی یک درصد، پکیون ونزوئلا 49 درصد و شرکت سرمایه گذاری ونزوئلا (آی.پی.اچ.ال) یک درصد سهم داشته باشند.
 
آخرین وضعیت ایجاد کشتیرانی مشترک نفتی
 
سال گذشته ایران و ونزوئلا یک تفاهم نامه در زمینه ایجاد شرکت مشترک کشتیرانی حمل نفت خام و فرآورده های نفتی امضا کرده بودند که باید این کشتیرانی با سرمایه گذاری مشترک دو طرف ایجاد شود.
 
در حال حاضر تدوین اساسنامه شرکت مشترک کشتیرانی ایران و ونزوئلا مراحل پایانی خود را پشت سر می گذارد ضمن آنکه این شرکت مشترک کشتیرانی در قبرس ثبت بین المللی شده است.
 
مقامات نفتی تهران کارکاس پیش بینی می کنند با راه اندازی این شرکت مشترک زمینه برای انتقال و صدور نفت و فرآورده های نفتی ونزوئلا به کشورهای آسیایی و اروپایی فراهم شود علاوه بر این، مقامات دو کشور برای حمل نفت و فرآورده های نفتی بین بنادر داخلی ونزوئلا هم به توافق رسیده اند.
 
برآوردهای دو طرف حاکی از ان است که حدود 500 هزار بشکه نفت خام ونزوئلا توسط این ناوگان مشترک کشتیرانی جابه جا شود این در حالی است که برای ایجاد این ناوگان کشتیرانی به حدود 400 میلیون دلار سرمایه اولیه جهت خرید 20 فروند نفتکش در دراز مدت نیاز خواهد بود.
 
چهار سال گذشته هم قراردادی برای ساخت چهار فروند نفتکش افراماکس بین شرکتهای صدرا و یکی از کشتیرانیهای ونزوئلا به ارزش تقریبی 232 میلیون یورو امضا شده بود که با وجود تاخیرهایی، ساخت این کشتی ها در بوشهر آغاز شده است.
 
ادامه مذاکرات با کاراکاس برای مشارکت در پارس جنوبی
 
یکی از خبر سازترین توافقات چند سال اخیر این دو شریک اقتصادی، واگذاری طرح توسعه چند میدان نفتی و گازی به شرکتهای ایران و سرمایه گذاری ونزوئلا در فاز 12 میدان پارس جنوبی بوده است.
 
غلامرضا منوچهری، مدیر عامل پتروپارس اردیبهشت ماه امسال با اشاره به توافق اولیه با ونزوئلا برای انجام پروژه‌ دوبوکوبی، گفته بود: طرف ونزوئلایی برای توسعه این میدان درخواست 90 میلیون دلار پول کرده که مذاکره با آنها برای پرداخت منابع مالی ادامه دارد.
 
به گفته وی،  در صورت نهایی شدن مذاکرات، در طرح توسعه میدان دوبوکوبی 40 درصد سهام در اختیار پتروپارس و مابقی سهام توسعه این میدان نفتی به شرکت ملی نفت ونزوئلا تعلق می گیرد.
 
از سوی دیگر برای اجرای پروژه های نفتی توسط دو طرف، شرکت مشترک پتروپارس ایران و شرکت ملی نفت ونزوئلا "PDVSA" تحت عنوان ونیروک در اسپانیا به ثبت رسیده است.
 
یکی از اهداف تاسیس این شرکت جدید حضور در طرحهای نفت و گاز آمریکای جنوبی و حوزه دریای کارائیب همچون کوبا، نیکاراگوئه و بولیوی بوده ضمن آنکه اخیرا مذاکراتی برای ساخت مخازن ذخیره سازی نفت و میعانات گازی در چین توسط این شرکت مشترک آغاز شده است.
 
مشارکت 10 درصدی در طرح توسعه فاز 12 به عنوان بزرگترین میدان پارس جنوبی هم یکی از مذاکرات دو طرف در سالهای اخیر بوده که با وجود سرمایه گذاری آنگولا در این پروژه اما طرف ونزوئلایی هنوز اقدام جدی در این پروژه مشترک گازی انجام نداده است.
 
از سوی دیگر اخیرا تلاشهایی توسط شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران برای حضور در پروژه های فراساحلی ونزوئلا آغاز شده اما تاکنون پروژه مشخصی برای مذاکره بین دو طرف نهایی نشده است.
 
ساخت پالایشگاه الفروقلس با مشارکت ایران و ونزوئلا
 
ساخت پالایشگاه 140 هزار بشکه ای نفت در منطقه حمص با مشارکت سوریه، ونزوئلا و ایران یکی از محورهای اصلی مذاکرات مسعود میر کاظمی و رافائل رامیرز وزیران نفت دو کشور در تهران است.
 
پیش از این توافقی دو جانبه بین ایران و ونزوئلا برای ساخت این پالایشگاه توسط شرکت مشترک ونیروک (شرکت مشترک نفت ایران و ونزوئلا) انجام شده بود که در صورت نهایی شدن مذاکرات امکان ساخت این واحد پالایشگاهی فراهم خواهد شد.
 
بر اساس توافقهای قبلی پالایشگاه الفروقلس قرار است با ظرفیت پالایش روزانه 140 هزار بشکه نفت خام  در نزدیکی شهر حمص در نواحی مرکزی سوریه ساخته شود که در شرایط فعلی اساسنامه این شرکت پالایشگاهی (AOA) نیز نهایی شده و مراحل ثبت آن در حال انجام است.
 
خوراک این واحد پالایشگاهی از 20 درصد نفت‌خام سنگین صادراتی ایران، 30 درصد نفت‌خام فوق سنگین ونزوئلا، 25 درصد نفت‌خام سنگین سوریه و 25 درصد نفت‌خام سبک سوریه تشکیل  می شود که براساس برآوردهای اولیه به 2.6 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد.
 

ساخت کارخانه تولید گاز مایع با ظرفیت 10 میلیون تن در ونزوئلا، آموزش کارکنان صنایع نفت و گاز ونزوئلا، انتقال دانش فنی و خدمات مهندسی و خرید برخی از فرآورده های نفتی همچون بنزین هم از دیگر توافقهای سالهای اخیر دو کشور در بخش صنایع نفت و گاز به شمار می رود.

رئیس کل گمرک: از صادرات بنزین بی خبریم

خبرگزاری موج نوشت: رئیس کل گمرک با اعلام این خبر که درآمد گمرک به 10 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد، گفت: تاکنون آماری از سوی گمرکات اجرایی پیرامون صادرات بنزین ارسال نشده است.

اردشیر محمدی رئیس کل گمرک ایران در نشست خبری خود با خبرنگاران، از برگزاری همایشی تحت عنوان "نقش گمرک در توسعه و تسهیل تجارت جهانی بین کشورهای مسیر جاده ابریشم" با حضور 16 کشور خارجی خبر داد.


نظر شما :