مبارک: ايران ميزبان نيروهاى افراط‌گراست

۱۳ مهر ۱۳۸۹ | ۲۱:۱۹ کد : ۸۸۷۹ سرخط اخبار
مبارک: ايران ميزبان نيروهاى افراط‌گراست

حسنی مبارک، ایران را " کشوری مهم " توصیف کرد اما گفت ایران میزبان نیروهای افراط گراست.
به گزارش عصر ایران، رئیس جمهور مصر در گفت وگو با نشریه مصری" القوات المسلحه" (نیروهای مسلح) اضافه کرد: قاهره روابط خود را با ایران قطع نکرد بلکه این اقدام از سوی تهران صورت گرفت.
وی افزود: ایران کشور مهم منطقه ای است. ایران به جای اینکه یکی از دلایل مشکلات خاورمیانه باشد می تواند بخشی از روند حل بحران های این منطقه باشد.
مبارک ادامه داد: همچنان در ایران از مصر می خواهند که قرارداد صلح با اسرائیل را لغو کنیم ولی ما به این قرارداد پایبند هستیم.
وی با اشاره به دیدار با تعدادی از مقامات ارشد ایرانی در سال های گذشته از جمله دیدار با سید محمد خاتمی، علی لاریجانی، ناطق نوری و حدادعادل اظهار داشت: مسائلی که در روابط ایران و مصر قرار دارند بیش از نام یک خیابان یا نقاشی دیواری در تهران در تمجید از قاتل رئیس جمهور سابق مصر است. برخی از این مسائل، بعد امنیتی دارند و بعضی دیگر مربوط به سیاست های ایران در زمینه مخالفت با صلح و میزبانی از نیروهای افراط گراست.
قاهره همیشه معترض نامگذاری یکی از خیابان های پایتخت ایران به نام "شهید " خالد اسلامبولی قاتل انور سادات رئیس جمهور سابق این کشور است. در این خیابان همچنین دو تصویر بزرگ از اسلامبولی نیز بر روی دیوار نقاشی شده است. ایران در سال های گذشته، تمبر یادبوی نیز برای خالد اسلامبولی چاپ و منتشر کرد.
البته شورای شهر تهران پیش از این رای به تغییر نام خیابان خالد اسلامبولی به "انتفاضه" یا "محمد الدره" داد اما این تصمیم اجرایی نشد.
مبارک ادامه داد: مصر از هر مشارکتی که منجر به تقویت ثبات خاورمیانه شود استقبال می کند.مشکل هم اکنون این است که رویارویی درباره برنامه هسته ای ایران کل منطقه را به لبه پرتگاه می برد.
وی افزود: ایران حق دارد مثل مصر و سایر کشورهای امضا کننده معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای، از انرژی اتمی استفاده صلح آمیز کند. صمیمانه امیدوارم که ایران به همکاری با آژانس بین المللی انرژی هسته ای و جامعه بین الملل ادامه دهد تا صلح آمیز بودن برنامه هسته ای خود را ثابت کند و ملت ایران و ملت های منطقه را از عوارض فاجعه بار دور کند.
رئیس جمهور مصر اضافه کرد: خاورمیانه نیازی به سلاح هسته ای ندارد چه از سوی اسرائیل چه از سوی ایران. در غیر این صورت باب مسابقه تسلیح هسته ای با تمام خطرات و تبعات آن در منطقه باز می شود.
سخنان مبارک در حالی منتشر می شود که دو روز پیش، مقامات ایران و مصر در قاهره درباره از سرگیری خط پروازی میان دو کشور به توافق رسیدند.
ایران در سال 1980 میلادی روابط دیپلماتیک خود را با مصر به دلیل اقدام این کشور در امضای قرارداد صلح و به رسمیت شناختن اسرائیل، قطع کرد.
هم اکنون روابط ایران و مصر در سطح دفاتر حفاظت از منافع در پایتخت های دو کشور است.
پیش از این نیز مصر به دلیل اظهارات منوچهر متکی وزیر امور خارجه ایران در انتقاد از حضور مبارک در نشست مذاکرات مستقیم صلح در واشنگتن، سفر وی را به قاهره لغو کرده بود.
متکی قرار بود برای حضور در نشست سه جانبه جنبش عدم تعهد به قاهره سفر کند که این نشست لغو و در حاشیه نشست اخیر مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار شد.

نبيه برى براى اسد و مبارک پيام فرستاد

ایرنا- ’نبیه بری’ رییس مجلس لبنان روز سه شنبه در پیامی به مناسبت فرارسیدن سالروز جنگ 1973میلادی به ’بشار اسد’ و حسنی مبارک رییسان جمهوری سوریه و مصر این روز را به آنان تبریک گفت.

نبیه بری’ در پیام به اسد آورده است: جنگ اعراب با رژیم صهیونیستی در سال 1973میلادی همچنان اساس مقاومت و پایداری بوده و اعراب توانستند رژیم صهیونیستی را در آغاز این جنگ شکست دهند.
وی در این پیام افزود: بسیار خوشحالم که در سالروز جنگ 1973 میلادی به شما و به مردم سوریه و ارتش عربی سوریه به خاطر حماسه سازی های شما در این جنگ تبریک بگویم.
نبیه بری ادامه داد: نیروهای مقاومت و پایداری توانستند رژیم صهیونیستی را در جنگ 33 روزه سال 2006 میلادی شکست دهند و پایداری قهرمانانه ای نیز در جنگ غزه از خود نشان دهند.
وی ادامه داد: پیروزی های اعراب در جنگ های متعدد به خصوص 1973میلادی بر رژیم صهیونیستی نشان داد که کشورهای عربی بار دیگر قادر به خود باوری بوده و می توانند با پیروزی، تاریخ را ساخته و در مبارزه با دشمنان از اراضی خود دفاع کنند.
همچنین نبیه بری در یک پیام جداگانه ای به حسنی مبارک رییس جمهوری مصر ضمن تبریک به وی به مناسبت سالروز جنگ 1973 میلادی، بر توانایی کشورهای عربی در اتحاد مجدد برای به چالش کشاندن رژیم صهیونیستی تأکید کرد.
گفتنی است جنگ اعراب با رژیم صهیونیستی در سال 1973میلادی ابتدا با پیروزی سریع اعراب پیش رفت ولی در پایان اعراب به خاطر دخالت امریکا و حمایت نظامی از این رژیم شکست خوردند.

اقدام عجیب سفارت امارات در تهران

خبرآنلاین- سفارت امارات در تهران از لیست بلند بالای مهمانان بازی ایران و برزیل در ابوظبی تنها برای دو نفر ویزا صادر نکرد.
فدراسیون فوتبال برای بازی ایران و برزیل تمام اعضای هیات رئیسه و روسای هیات های استانی را در لیست مسافران امارات قرار داد اما از این لیست بلند ، بالا تنها عزیز محمدی و هادی آیت اللهی رئیس هیات فوتبال فارس بودند که با درخواست صدور روادید شان از سوی دولت امارات مخالفت شد.
سفارت امارات در زمان رد درخواست اولیه این دو عضو ارشد فدراسیون فوتبال که از اعضای هیات رئیسه تشکیلات فوتبال ایران هستند ، دلیلی ارائه نکرده است.
عزیز محمدی ، رئیس سازمان لیگ برتر در پاسخ در این باره گفت:« من در جریان نیستم و اصلا نمی دانم قرار است به امارات بروم یا نه.»

تاکید علاوی بر عدم تحریم دولت آتی عراق به ریاست المالکی

ایسنا- منابعی در ائتلاف اتحاد ملی از ارایه درخواست رسمی این ائتلاف برای برگزاری نشست پارلمان طی دو هفته خبر دادند.

به گزارش روزنامه عراقی الصباح، در حالی که ائتلاف کردستان پس از نشست خود تاکید کرد تصمیم ائتلافش مبتنی بر مواضع جناح‌ها در قبال دستورالعمل این ائتلاف است، فهرست العراقیه بر اهمیت ایجاد مشترکاتی با گروه‌های سیاسی برای پایان دادن به این بحران تاکید کرد.

برخی منابع نیز اعلام کردند: اتحاد ملی طی روزهای آینده دیدارهای فشرده‌ای با ائتلاف کردستان، فهرست العراقیه و دیگر گروه‌ها خواهد داشت.

از سوی دیگر عادل عبدالمهدی، معاون رئیس جمهور عراق و از سران مجلس اعلای اسلامی عراق اظهار داشت: بحران سیاسی کشور به پایان خود نزدیک می‌شود و امور در حال حرکت به سوی دولت مشارکت ملی واقعی است.

وی افزود: ما به دو نامزد خواهیم رسید و هر یک از آن‌ها که اکثریت را از آن خود کند نامزد نخست‌وزیری خواهد شد. هم‌چنین باید درباره ریاست پارلمان و ریاست جمهوری در نتیجه رقابت برای کسب اکثریت مطلق آن‌گونه که قانون اساسی تعیین کرده، توافق صورت گیرد.

عادل عبدالمهدی با بیان این که مخالفت مجلس اعلا با نامزدی نوری المالکی برای دور دوم نخست وزیری روشن و آشکار است، در خصوص بقا مجلس اعلا در اتحاد ملی گفت: مهم نیست که داخل یا خارج این اتحاد باشیم. در هر کشوری گروه‌های سیاسی مشترک در یک ائتلاف یا اتحاد در یک موضع معین با یکدیگر اختلاف دارند. ما در صورت عدم حضور در نشست اتحاد ملی، باز هم نظر روشن خود مبنی بر مخالفت با این نامزدی را اعلام کرده‌ایم و باید بر آن تمرکز شود.

وی درباره‌ی نشست‌های مجلس اعلا با فهرست العراقیه به ریاست ایاد علاوی تصریح کرد: کسی سناریویی در اختیار ندارد و گمان نمی‌کنم برادران در ائتلاف دولت قانون دیدگاه‌های کاملی در این سناریو داشته باشند. آنان در حال حاضر شمار معینی از نمایندگان را در اختیار دارند که حد نصاب لازم را برای آن‌ها کامل نمی‌کند و به سقف قانونی 163 رای نمی‌رسند از این رو همه برای جلب آراء موافقی که لازم دارند تلاش می‌کنند تا مورد قبول اکثریت مطلق قرار گیرند.

از سوی دیگر منابع ائتلاف ملی عراق اعلام کردند: گروه صدر طی گفت‌وگو‌ها با المالکی برای حمایت از نامزدی‌اش تا 15 ماه جاری به وی مهلت داده‌اند که دیگر گروه‌ها را نیز برای این نامزدی قانع کند و در غیر این صورت نشست دیگری با اتحاد ملی برگزار خواهد شد و ممکن است مجلس اعلا برای وضع مکانیزم نامزدی در آن مشارکت کند.

منابعی نیز به روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، از قرارداد سیاسی میان المالکی و الصدر جهت تضمین پست‌های کلیدی به صدری‌ها‌ در دولت آینده خبر دادند.

در همین حال عدنان السراج از سران ائتلاف دولت قانون با رد هر گونه شرط یا مهلت زمانی از سوی گروه صدر تاکید کرد: گروه صدر خواستار تسریع در برگزاری جلسه پارلمان به عنوان مرحله‌ای مهم از مراحل تشکیل دولت است.

در همین راستا مسعود بارزانی، رئیس منطقه کردستان عراق و جوزف بایدن، معاون رئیس جمهور عراق در تماس تلفنی بر ضرورت پایبندی به اصل مشارکت ملی و مشارکت نمایندگان همه گروه‌ها در دولت جدید تاکید کردند.

حیدر الملا سخنگوی فهرست العراقیه نیز در یک کنفرانس مطبوعاتی با تاکید بر استحکام روابط این گروه با ائتلاف گروه‌های کرد افزود: موضوع مهم در حال حاضر سخن از زمینه مستحکم و مشترکات درباره ماهیت مشارکت ملی است که می‌تواند ما را به اتحادی برساند که به این بحران پایان دهد.

وی هم‌چنین سخن گفتن از ائتلاف با مجلس اعلا را زود دانست و افزود: پست نخست وزیری حق همه عراقی‌ها و نه طایفه و حزبی مشخص است.

از سوی دیگر محمد خلیل، نماینده ائتلاف کردستان عراق با تبریک به اعضای اتحاد ملی جهت معرفی نامزدی نخست وزیری، حمایت کرد‌ها از این نامزد را منوط به موافقت مکتوب گروه‌های سیاسی عراق با درخواست‌های آنان دانست.

در همین حال شبکه تلویزیونی الفیحاء اعلام کرد: ایاد علاوی تحریم هر دولتی به ریاست المالکی را رد و در عین حال تاکید کرد که العراقیه در صورت چنین رخدادی دست بسته نمی‌ماند.

وی هم‌چنین از حمایت آمریکا از ائتلاف دولت قانون برای عهده‌داری پست نخست وزیری خبر داد.

هم‌چنین بارزانی در بیانیه‌ای از نامزدی المالکی استقبال و آن‌را گامی مهم در جهت حل بحران سیاسی این کشور عنوان کرد.

وی هم‌چنین از حضور هیات کرد در بغداد برای مذاکره با گروه‌های مختلف جهت خروج از اوضاع کنونی خبر داد.

 

حزب الله پشت پرده شاهدان دروغین ترور حریری را افشا مى‌کند

سید حسن نصرالله به زودی در نشستی خبری عوامل پشت پرده شاهدان دروغین دادگاه بین المللی ویژه ترور رفیق حریری نخست وزیر پیشین لبنان را افشا خواهد کرد.

 به گزارش واحد مرکزی خبر ، منابع نزدیک به حزب الله گفتند:این نشست در آینده نزدیک برگزار می شود و دبیرکل حزب الله لبنان ، اسامی کسانی را که شاهدان دروغین را ساختند ، فاش خواهد کرد.

این منابع گفتند: حزب الله در ارتباط با قضیه دادگاه بین‌المللی و حکم اولیه آن و پرونده شاهدان دروغین و بند حمایت مالی از دادگاه در بودجه سال 2011 دولت لبنان می‌خواهد وارد مرحله جدیدی شود.

جمیل السید رئیس سابق امنیت عمومی ، ریمون عازار رئیس سابق سرویس‌های اطلاعاتی ارتش لبنان، علی الحاج فرمانده سابق نیروهای امنیت داخلی و مصطفی حمدان رئیس گارد ریاست جمهوری لبنان چهار افسر بازداشت شده به وسیله این دادگاه بودند که از سپتامبر 2005 در زندان رومیه در شمال شرق بیروت به سر بردند و سرانجام پس از 45 ماه بازداشت، سال گذشته آزاد شدند.

این چهار تن در حالی در آگوست 2005 به دستور «دتلف مهلیس» قاضی آلمانی پرونده ترور رفیق حریری بازداشت شدند که مبنای اتهامی آنها شهادت شاهدان ساختگی و دروغین از جمله زهیر صدیق (مشهور به شاه کلید پرونده ترور حریری) بود که حتی در همان سال بسیاری از وکلای مدافع و حتی قضات تحقیق پرونده در صحت و سقم شهادت وی به طور جدی تردید کرده بودند، امری که پس از گذشت حدود چهار سال به اثبات رسید.

حزب الله لبنان بارها خواستار مجازات شاهدان دروغین و کسانی که آنها را ساخته و پرداخته کرده‌اند شده است.

دادگاه قضایی سوریه یکشنبه گذشته قرار بازداشت 33 نفر از شخصیت‌های لبنانی، عربی و بین‌المللی را که متهم به حمایت از شاهدان دروغین هستند، صادر کرد.

نبیه بری: خشم اسرائیل از حضور احمدی‌نژاد در لبنان طبیعی است

فارس- رئیس پارلمان لبنان خشم رژیم صهیونیستی از سفر رئیس‌ جمهور کشورمان به لبنان را طبیعی خواند و گفت که از واکنش تل‌آویو به سفر احمدی نژاد به لبنان غافلگیر نشده است

"نبیه بری " رئیس مجلس لبنان در گفت‌وگو با روزنامه لبنانی "النهار " گفت که با توجه به موضع "محمود احمدی نژاد " رئیس‌جمهور ایران در قبال رژیم صهیونیستی از واکنش این رژیم نسبت به سفر احمدی نژاد به لبنان غافلگیر نشده است.

وی در عین حال با انتقاد از برخی جریان‌های داخلی لبنان که مخالف حضور احمدی نژاد در جنوب این کشور هستند، گفت که این رفتار با دولتی دوست که رئیس‌جمهورش قصد سفر رسمی به لبنان را دارد، درست نیست و ما آن را قبول نداریم.

نبیه‌بری با اشاره به کمک‌های ایران به لبنان تاکید کرد که ایران همواره و همچنان در کنار لبنان، ملت و مقاومت در این کشور قرار دارد.
وی همچنین ابراز داشت که مخالفان ایران کمی استراحت کنند و اگر درباره تاریخ ایران مطالعه کنند به این نتیجه خواهند رسید که ایرانی‌ها پیشگامان صبر و بردباری و علم شیمی هستند.

حجاب ايرانى‌ها، موضوع دعوای سیاستمداران ترکیه

رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه ، رهبر حزب مخالف ترکیه را متهم کرد که به زنان ترکیه توصیه می کند که حجابشان مثل زنان ایرانی باشد .
به گزارش عصر ایران مذاکره 10 دقیقه ای اخیر  رجب طیب اردوغان نخست وزیر  و رهبر حزب اسلامگرای عدالت و توسعه با " کمال کلیچدار اوغلو " رهبر حزب لاییک جمهوریخواه خلق ، درباره اصلاح قانون اساسی ترکیه با سوژه ای جنجالی درباره مقایسه حجاب زنان ترکیه ای با زنان ایرانی پایان یافت .
رهبر حزب جمهوریخواه خلق در آن دیدار در پاسخ به پیشنهاد اردوغان درباره تشکیل یک کمیسیون ویژه برای اصلاح بند های مربوط به ممنوعیت حجاب به نخست وزیر می گوید که نیازی به تشکیل کمیسیون ویژه برای حجاب نیست بلکه بهتر است همه موضوعات مورد نظر برای اصلاح مورد توجه قرار گیرد .
اما دو رهبر در گفتگوهای خود برای به کار بردن کلمه حجاب از دو واژه مختلف استفاده کردند و بعدها رهبر حزب لاییک جمهوریخواه خلق مجبور شد منظور خود از استفاده کلمه مزبور را توضیح دهد که این توضیح با واکنش شدید اردوغان مواجه شد .
کلیچدار اوغلو در دیدار با اردوغان از لفظ " (توربان)= مقنعه  " که در فرهنگ سیاسی لاییک ها نمادی از اسلام سیاسی محسوب می شود استفاده کرد ، در حالی که اردوغان در اشاره به کلمه حجاب از واژه " ( باش اورتوسو) = روسری " استفاده کرد که از نظر لاییک ها حجاب سنتی و غیر سیاسی زنان ترکیه است و جنبه سیاسی ندارد .
اما کلیچدار اوغلو پس از آن دیدار در توضیح منظور خود از کلمه " توربان " و تفاوت آن با واژه " باش اورتوسو " گفت : " در حجاب توربان تلاش می شود همه موهای سر پوشیده شود در حالی که در حجاب باش اورتوسو بخشی از موها باز هستند و دیده می شوند .
وی در توضیح بیشتر افزود : " همانطور که می دانید نظام سیاسی مستقر در پاکستان " جمهوری اسلامی " است اما خانم بی نظیر بوتو نخست وزیر سابق این کشور حجابی داشت که از نظر من حجاب روسری سنتی ( باش اورتوسو) بود و نه " توربان " چرا که بخش هایی از موهای سر او دیده می شد . در ایران هم علیرغم اینکه حکومت جمهوری اسلامی حاکم است و حکومت تلاش دارد تا قوانین اسلامی را اجرا کند ، حجاب بیشتر زنان از نوع " باش اورتوسو " ( روسری های رنگی ) است که بخش هایی از موهای آنها بیرون است . از نظر من حجاب توربان متفاوت از حجاب سنتی " باش اورتوسو " است که قرن ها است زنان ما در آناتولی آن را بر سر دارند . "
اما رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه روز یکشنبه به این سخنان و توضیحات کلیچدار اوغلو به شدت واکنش نشان داد .
اردوغان گفت : " حزب جمهوریخواه خلق سال هاست که جامعه ترکیه را از ایران می ترساند و همواره شعار " ترکیه دارد ایران می شود " را سر می دهد و بین مردم ترکیه جدایی می افکند و دیوار می کشد اما امروز می بینیم که رهبر حزب جمهوریخواه خلق به دختران محجبه ترکیه توصیه می کند که همچون زنان ایرانی حجاب داشته باشند و موهای خود را بیرون بگذارند .
وی افزود : " حزب جمهوریخواه خلق پس از تایید رفراندوم اخیر قانون اساسی ترکیه به زنان ترکیه توصیه می کند که همچون زنان ایران حجاب داشته باشند ، در حالی که همین آقایان سال هاست مردم ترکیه را از تبدیل شدن کشورشان به ایران یا پاکستانی دیگر می ترسانند ، چطور می توان به صداقت چنین سیاستمدارانی باور داشت ؟

اردوغان: اتحادیه اروپا مانع تراشی می‌کند


ايسنا- نخست وزير ترکيه اعلام کرد: انتخابات پارلمانى ترکيه ابتداى ژوئن 2011 برگزار مى‌شود.
به گزارش خبرگزارى سوريه (سانا)، رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه پيش از سفر به بلغارستان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: «حزب حاکم عدالت و توسعه جهت برگزارى انتخابات در هفته اول ژوئن و پيش از بسته شدن مدارس تلاش مى‌کند.»
حزب عدالت و توسعه که از سال 2002 حزب حاکم ترکيه است در انتخابات سال 2007 نيز با کسب 47 درصد از آرا پيروز شد.
از سوى ديگر خبرگزارى آناتولى ترکيه به نقل از اردوغان پيش از سفرش به بلغارستان اعلام کرد که مسئولان سازمان اطلاعات ملى، وزارت کشور و وزارت امور خارجه ترکيه با مسئولان محلى شمال عراق در ارتباط هستند.
اين خبرگزارى در ادامه افزود: «اين ارتباط ‌ها در خصوص حزب کارگران کردستان ترکيه (پ.ک.ک) مى‌باشد.»
اردوغان هم‌چنين تاکيد کرد: «ما تماش تلاش خود را براى پيشرفت در مبارزه با تروريسم انجام مى‌دهيم.»
از سوى ديگر اردوغان اظهار داشت: «اتحاديه اروپا براى پيوستن ترکيه مانع تراشى مى‌کند.»
وى در کنفرانس مطبوعاتى پس از نشستى با همتاى بلغارى خود در صوفيه تصريح کرد: ترکيه گفت وگوها براى پيوستن به اتحاديه اروپا را با وجود مانع تراشى‌هاى مختلف ادامه مى‌دهد.
در همين حال نخست وزير بلغارستان نيز از حمايت کشورش از درخواست پيوستن ترکيه به اتحاديه اروپا خبر داد.
گفت وگوها براى پيوستن ترکيه با اتحاديه اروپا از سال 2005 آغاز شده ولى به کندى پيش مى‌رود.

پاسخ مهمان‌‌پرست به شايعه درخواست ويزاى اقامت کانادا

سخنگوى وزارت خارجه در پاسخ به شايعه درخواست ويزاى اقامت کانادا توسط وى، تصريح کرد: من فرزند انقلاب و سرباز نظام مقدس جمهورى اسلامى هستم. حسرت عقب‌نشينى از دفاع از مواضع کشور و تامين حقوق ملت را بر دل همه دشمنان نظام خواهيم گذاشت.
رامين مهمان‌پرست سخنگوى وزارت خارجه کشورمان در گفت‌وگو با خبرنگاران خبرگزارى فارس و روزنامه قدس درباره شايعه منتشر شده مبنى بر درخواست ويزاى اقامت کانادا توسط وى، خطاب به آنهايى که او را خوب نمى‌شناسند و براى اينکه اطلاعات بيشترى داشته باشند، ويژگى‌هاى خود را توضيح داد و گفت: بنده فرزند انقلاب، خدمتگزار ملت، عاشق کشور، سرباز نظام مقدس جمهورى اسلامى ايران، مطيع رهبر هستم و ايشان مرجع تقليد و ولى امر من هستند. از ابتدا دل به اسلام و قرآن سپرديم و اميدواريم تا آخر هم در پناه اسلام و قرآن باشيم.
وى تصريح کرد: حسرت عقب‌نشينى از دفاع از مواضع کشورمان و تامين حقوق ملت را بر دل همه بدخواهان و دشمنان نظام خواهيم گذاشت.
برخى سايت‌ها با انتشار شايعاتى مدعى شدند که رامين مهمان‌پرست سخنگوى وزارت خارجه در صف اخذ ويزاى اقامت کانادا است.

تکذیب ادعای مذاکرات محرمانه ایران و آمریکا


سخنگوى وزارت امور خارجه کشورمان تاکيد کرد: مذاکراتى که منجر به رسميت شناخته شدن حق جمهورى اسلامى ايران باشد حتما مورد تاييد کشور ما است.
به گزارش ايسنا، رامين مهمان‌پرست که در نشست هفتگى خود با خبرنگاران سخن مى گفت در مورد اظهارات وزير خارجه بلژيک مبنى بر احتمال لغو تحريم‌ها در صورت انجام مذاکرات گفت:
 
پيش از اجلاس مجمع عمومى سازمان ملل مباحث مختلفى در مورد مبادله سوخت يا نشست بين نمايندگان ايران و اتحاديه اروپا و همچنين مذاکره با کشورهاى 1+5 صورت مى‌گرفت در حاشيه اجلاس و ملاقات‌هايى که صورت گرفت ايران آمادگى خود را اعلام کرد تا رسما در سطح وزارى خارجه با کشورهاى 1+5 نشستى برگزار کند و حتى در حضور رييس‌جمهور اين کار انجام شود. ظاهرا کشورهاى مقابل آمادگى تصميم‌گيرى را نداشتند و با هم دچار اختلاف‌نظر شدند و فرصت بسيار مناسبى را از دست دادند.
وى افزود: پس از اينکه مشخص شد آنها هماهنگى لازم را براى اين ملاقات و مذاکره ندارند اظهارات مختلفى را شاهد هستيم مبنى بر آمادگى آنها براى مذاکره که از طرف خانم اشتون و وزير خارجه بلژيک و برخى وزراى خارجه کشورهاى 1+5 مطرح مى‌شود.
مهمان‌پرست تاکيد کرد: در هر صورت ما آمادگى‌مان را براى مذاکره قبلا هم اعلام کرده بوديم و در مورد جزييات آن مى‌شود اين مباحث دنبال شود.
مهمان‌پرست در پاسخ به پرسشى د ر مورد اينکه شرکت نفتى اين‌پکس اعلام کرد که در حال تصميم‌گيرى است تا سهم 10 درصدى که در پروژه نفتى آزادگان دارد را کنار‌ه‌گيرى کند، ‌واکنش شما در اين رابطه چيست؟ گفت: تحت فشارهاى کشورهاى غربى و آمريکايى‌ها اين شرکت ژاپنى سهم 70 درصدى خود را به 10 درصد کاهش داد و همچنان تحت فشار است که اين منطقه را به طور کلى ترک کند. البته به نظر مى‌آيد دولت ژاپن با توجه به برنامه‌هاى بلندمدت اقتصادى خود مايل به از دست دادن اين سهام در منطقه آزادگان نباشد.
وى گفت: در هر صورت آنها تحت فشارهاى شديد قرار دارند و با از دست دادن سهام خود در بازار مى‌دانند که اين سهم را کشورها و شرکت‌هاى ديگر بلافاصله جايگزين خواهند کرد و رقباى ديگرى در اين ميدان حضور پيدا خواهند کرد.
وى همچنين در پاسخ به اين پرسش که خانم کلينتون گفته است گروه 1+5 بارها اعلام آمادگى براى مذاکره با ايران داشته است اما ايران آن را اعلام نمى‌کند آيا چنين موضوعى وجود دارد؟ پاسخ داد: نخير. اين موضوع درست نيست ايران اهل مذاکره است و حاضر نيست از حقوق خود عقب‌نشينى کند مبناى مذاکره و اهداف آن و کشورهايى که در مذاکره شرکت مى‌کنند جزء موضوعاتى است که ما پيش از اين به آن اشاره کرده‌ايم .
مهمان‌پرست تاکيد کرد: مذاکراتى که منجر به رسميت شناخته شدن حق جمهورى اسلامى ايران باشد حتما مورد تاييد کشور ما است و اين آمادگى قبلا بارها اعلام شده است.
وى همچنين انجام مذاکرات محرمانه ميان ايران و آمريکا را تکذيب کرد و گفت: مطالبى که در مورد مذاکرات محرمانه اظهار مى‌کنند به هيچ وجه صحت ندارد.
رييس دستگاه ديپلماسى کشورمان در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار ايسنا و در واکنش به اظهارات دبيرکل شوراى همکارى خليج فارس مبنى بر اينکه دولت ايران موضوع مربوط به جزاير سه گانه را به دادگاه‌هاى بين‌المللى ارجاع دهد گفت:
در بحث تکرارى مربوط به جزاير ايرانى دخالت ديگران هيچ تاثيرى در حل آن نخواهد داشت و کمکى به حل آن نمى‌کند. معتقديم کسانى که مايلند ثبات ، امنيت و آرامش در منطقه ما برقرار باشد بايد به جاى پرداختن به اين گونه موضوعات که مى‌تواند ميان کشور ما و امارات که از رابطه دوستى عميقى با ما برخوردار است باعث ايجاد سوءتفاهمات در مورد تصويبات اجرايى شود، بهتر است وارد اين موضوع نشوند. اظهارنظرهاى افراد تاثيرى بر حل اين مساله نخواهد داشت توصيه مى‌کنيم به موضوعات اساسى‌تر و تهديدات امنيتى که در منطقه از جانب رژيم صهيونيستى وجود دارد بپردازند و مباحث انحرافى را دنبال نکنند.


نظر شما :