ایران برای هر عملیات یک میلیون دلار می پردازد

۳۰ شهریور ۱۳۸۹ | ۲۱:۵۱ کد : ۸۷۲۵ سرخط اخبار
 ایران برای هر عملیات یک میلیون دلار می پردازد

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین گفت که از انتشار خبرهایی درباره پرداخت یک میلیون دلار برای هر عملیات ضد اسرائیلی توسط ایران ، نگران است.
به گزارش عصر ایران ، محمود عباس که برای حضور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک به سر می برد در گفت وگو با خبرگزاری فلسطینی "معا" اظهار داشت: اخباری منتشر شده که حکایت از اقدام ایران در پرداخت یک میلیون دلار برای هر عملیات ضد اسرائیلی دارد و من از این بابت نگران هستم.
سخنگوی عباس و مقامات تشکیلات خودگردان فلسطین نیز پیش از این نیز بارها مطالبی را علیه جمهوری اسلامی ایران بیان کرده بودند.

شروط جدید العراقیه برای تشکیل دولت عراق

بین الملل  - فهرست العراقیه روز دوشنبه اعلام کرد تنها با فراکسیون هایی که نخست وزیری را حق این گروه بدانند و با کم شدن اختیارات نخست وزیر موافق باشند وارد مذاکره می شود.
به گزارش واحد مرکزی خبر فهرست العراقیه اعلام کرد کاهش اختیارات نخست وزیر آینده و تشکیل دولت جدید توسط این فهرست ،شرط اساسی گروه سیاسی ایاد علاوی برای مذاکره با دیگر فراکسیون های عراقی است .

اسامه نجیفی از سران فهرست العراقیه امروز درجمع خبرنگاران عراقی گفت: اختیارات نخست وزیر اینده عراق باید کاهش یابد و امور کشوری اعم از سیاسی و امنیتی بدست سه ارگان نخست وزیری ، شورای ریاست جمهوری و پارلمان اداره شود .

این عضو برتر العراقیه افزود : تا زمانی که دیگر گروه های سیاسی با کاهش اختیارات نخست وزیر اینده موافقت نکنند این فهرست با هیچ یک از انها رسما مذاکره نخواهد کرد .

العراقیه همچنین اعلام کرد با هر گروهی که پست نخست وزیری را حق مسلم العراقیه نداند مذاکره نمی کند .

اسامه نجیفی گفت : العراقیه معتقد است پست نخست وزیری حق مسلم اوست و کسانی که بخواهند این حق را از انها سلب کنند در واقع به ارای اکثریت ملت توهین کرده اند .

این عضو برجسته العراقیه همچنین تاکید کرد : العراقیه هرگز با روی کار امدن مجدد نوری مالکی به پست نخست وزیری موافقت نمی کند و در حکومتی که وی تشکیل دهد ، شرکت نخواهد کرد .

گفته می شود : کردها دیروز اعلام کردند مسعود بارزانی امروز دوشنبه مقرر کرده است هیاتی از کردها را برای از سر گیر ی مذاکرات تشکیل دولت راهی بغداد کند.

کردها در این سفر خود به بغداد درنظر دارند کاهش اختیارات نخست وزیر اینده را یکی از پیش شرط های خود برای مذاکره با دیگر گروه ها اعلام کنند.

در همین راستا علی شلاه یکی از سران فهرست دولت قانون وابسته به مالکی گفت: فهرستش با کاهش اختیارات نخست وزیر اینده موافقت نخواهد کرد و ان را خارج از چارچوب قانون اساسی میداند.

در همین راستا برخی منابع العراقیه پیش بینی کردند امروز دوشنبه احتمال دارد سران دو فهرست علاوی و حکیم برای بررسی موضوع تشکیل دولت گردهم آیند.

هنوز منابع رسمی دفتر حکیم یا علاوی این خبر را تائید نکرده اند .

گفته میشود : علاوی امروز برای دیدار با مسعود بارزانی راهی اربیل شده است .

شش ماه از برگزاری انتخابات عمومی عراق گذشته است و هنوز نمایندگان مجلس بیش از یک جلسه ناقص و مشورتی را برگزار نکرده اند.

گروه های سیاسی عراق معتقدند قبل از پایان جلسه نخست مجلس،‌ باید روسای جمهوری، پارلمان و نخست وزیر را انتخاب کنند که البته اختلاف نظر همه گروه های سیاسی بر سر اینکه چه جریانی ریاست این سه پست را به عهده گیرد به عامل اصلی رکود سیاسی در این کشور بدل شده است.

پیام مثبت سید حسن نصرالله برای سعدالحریری

فارس- روزنامه لبنانی السفیر نوشت دبیرکل حزب‌الله در دیدار وزیر حمل و نقل دولت لبنان با وی پیام مثبت را تحویل او داد تا آن را به اطلاع نخست‌وزیر این کشور قرار دهد.

به گزارش فارس، "سید حسن نصرالله "، دبیرکل حزب الله یکشنبه شب گذشته "غازی العریضی "، وزیر حمل و نقل دولت لبنان را به عنوان فرستاده ولید جنبلاط، رهبر حزب سوسیالیست ترقی‌خواه لبنان را به حضور پذیرفت.
جنبلاط در گفت‌وگو با روزنامه لبنانی السفیر گفت که دیبرکل حزب‌الله پیام مثبت را به العریضی داده است تا به دست سعد الحریری برساند.
وی افزود: ما دچار وضعیتی ناگوار شده‌ایم که عجیب و غریب است و کشور به سوی زوال پیش می‌رود و همه اینها به دلیل سخنان سیاسی است که در سیاست و امنیت و دل مردم و روحیه آنها منعکس می‌شود.
رهبر حزب سوسیالیست ترقی‌خواه لبنان گفت بسیاری می‌پرسند ما می‌رویم یا می‌مانیم همه لبنانی‌ها و رهبران لبنانی باید موضع مشترک و واحدی برای مقابله با حکم اولیه و رد اثرات مخرب آن اتخاذ کنند و کشور تحمل خودسری و لجاجت را ندارد، خودستایی بس است اکنون بیش از هر زمان دیگر و قبل از اینکه مورد هجوم قرار گیریم باید با تعصبات و تمایلات شخصی مقابله کنیم تا فرصت را از دست ندهیم درغیر این صور پشیمانی سودی ندارد.
جنبلاط ادامه داد: همه ما در برابر کشور خود مسئول هستیم و سعد الحریری در گفت‌وگوی خود با روزنامه الشرق الاوسط گام بزرگی را برداشت اما روشن است که آنها در دام افتادند و ما پیشتر درباره کشیده شدن به فتنه هشدار داده بودیم.
رهبر حزب سوسیالیست ترقی‌خواه لبنان تاکید کرد امروز قبل از هر چیز شعارها و نطق‌هایی که ما را به اختلافات پیشین سوق داده بود، باید متوقف شود.
وی ادامه داد: برخی در گروه 14مارس رابطه با سوریه و راه‌حل‌های مشترک بین دو کشور را نمی‌خواهند در حالی که ما، با بودن راه حل مشترک درباره دادگاه و حکم اولیه به پرتگاه سقوط می‌کنیم.
غازی العریضی نیز در گفت‌وگو با السفیر دیدار خود با دبیرکل حزب الله را در راستای تلاش جنبلاط برای بازگرداندن امور به حالت عادی و کار در درون نهادها و نشستن مردم در کنار یکدیگر و زیر سقف دولت بوده است.
وزیر لبنانی گفت هر تنشی می‌تواند به بروز فتنه و اغتشاش در کشور منجر شود و این چیزی است که باید از آن اجتناب و دوری کرد.

عادل عبدالمهدی: حامیان زیادی دارم

واحدمرکزی خبر- عادل عبدالمهدی یکی از معاونان رئیس جمهور عراق از حمایت گسترده فراکسیون های پارلمانی این کشور برای حمایت از نامزدی نخست وزیری وی خبر داد.

"عادل عبدالمهدی" در گفتگوی اختصاصی با شبکه تلویزیونی العربیه از بغداد در ویژه برنامه این شبکه موسوم به "چه کسی بر عراق حکومت خواهد کرد" درباره وضعیت تشکیل دولت این کشور و احتمال نامزدی شدن وی برای سمت نخست وزیری گفت: اگر چه حمایت زیادی از این پیشنهاد وجود دارد ولی بسیار زود است آن را نهایی بدانیم.

از بیشتر فراکسیون های سیاسی تایید مستقیم و صریحی دریافت کردم ولی این مساله نیازمند سازوکار است.

ائتلاف ملی عراق، سران کردی، ائتلاف کردستانی، افرادی از العراقیه و افرادی محدودی از ائتلاف دولت قانون از پیشنهاد نامزدی من حمایت کردند ولی همچنان برخی از ائتلاف ها در حال مذاکره با یکدیگر هستند و مذاکراتی میان العراقیه با دولت قانون و میان ائتلاف ملی با العراقیه جریان دارد. وی در پاسخ به این پرسش که فراکسیون های سیاسی در قبال تایید نامزدی شما چه امتیازی می خواهند؟ گفت: امتیاز به معنای صرف آن وجود ندارد.

فهرست العراقیه خواهان مشارکت حقیقی است و شروط مشارکت می تواند مهیا باشد.

هیچ دشمنی با هیچ طرف درباره موضوعات اساسی وجود ندارد.

تمایلی برای تعریف شروط این مشارکت ایجاد شده است.

رافع العیساوی از فهرست العراقیه بر این مساله تاکید کرده است.

باید بر اساس این چارچوب و تفاهم و بر اساس بندهای قانون اساسی مشکلات موجود را حل و فصل کرد. عادل عبدالمهدی درباره پیشنهاد ائتلاف کردستان گفت:هنوز وارد جزئیات این پیشنهاد نشدیم ولی مذاکرات درباره این پیشنهاد در جریان است.عامل اصلی در پذیرش این پیشنهادها روابط محکمی است که با همه این طرف ها داریم.منتظر نتایج مذاکرات گروه های مختلف میان یکدیگر هستیم تا به مساله شراکت مطلوب نزدیک شویم.ما به مذاکرات خود به ویژه با ائتلاف دولت قانون ادامه می دهیم و هیچ مانعی میان ما و ائتلاف قانون وجود ندارد. عضو ائتلاف ملی در ادامه افزود: در نهایت این عرصه پارلمان خواهد بود که درباره نامزدی نخست وزیری من تصمیم نهایی را خواهد گرفت.شصت و نه نماینده از ائتلاف ملی از این پیشنهاد حمایت می کنند.سازوکاری میان ائتلاف قانون و ائتلاف ملی وجود دارد و در نهایت اگر بخواهند نامزد واحد سمت نخست وزیری را اعلام خواهند کرد.ادغامی میان این دو ائتلاف صورت نگرفته بلکه نوعی توافق ایجاد شده است.هر یک از این ائتلاف ها پنجاه درصد رای دارد و باید طرفین به صورت دموکراتیک در زمینه نخست وزیری به توافق برسند. وی در ادامه با اشاره به این که موافق کاهش اختیارات نخست وزیری نیستم،تاکید کرد:برای حمایت از پیشنهاد نامزدی خود به جمع آوری امضا روی نمی آورم و شمار زیادی در پارلمان از نامزدی من حمایت می کنند.

در صورتی که این بحران ادامه پیدا کند فهرست العراقیه از آنجا که بزرگ ترین ائتلاف پیروز است حق دارد ایاد علاوی را نامزد کند و وی نخست وزیر آینده باشد. عادل عبدالمهدی در پایان تاکید کرد:عراق کنونی به اصلاحات اقتصادی، خدماتی و امنیتی نیاز دارد و در صورتی که این مسائل محقق نشود روابط سیاسی در کشور نیز تحت الشعاع قرار می گیرد.باید دولت و ملت یکپارچه شوند.

حذف روز گفت‌وگوی تمدن‌ها از تقویم کشور

ایلنا- براساس تصمیم شورای فرهنگ‌عمومی؛ روزهای مبارزه با استعمار انگلستان، بصیرت و میثاق امت با ولایت، بسیج اساتید، مقاومت و پایداری به تقویم‌ملی کشور اضافه و روزهای اسنادملی، گل و گیاه و گفت‌وگوی تمدن‌ها از تقویم حذف می‌شوند.
نشست مناسبت‌های مصوب تقویم رسمی کشور برای سال 1390 هجری شمسی در دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی با حضور منصور واعظی(دبیر شورای فرهنگ عمومی) برگزار شد.
دبیر شورای فرهنگ عمومی ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس درمورد تغییرات متن و ضمیمه تقویم سال 1390 ه. ش. گفت: بخشی از مناسبت‌ها در متن تقویم درج خواهد شد و برخی در ضمیمه آن. همچنین تعدادی از مناسبت‌ها که موضوعیت‌شان را از دست داده‌اند یا متولی‌ای برای پیگیری آنها نبوده؛ حذف شده است.
وی لیست مناسبت‌هایی را که قرار است در متن تقویم منتشر شود، به شرح زیر اعلام کرد:
1
ـ روز مبارزه با استعمار انگلستان.
واعظی توضیح داد: رئیس علی دلواری در مواجهه با نیروهای متخاصم انگلیسی نبرد کرد و به شهادت رسید. با همه‌ شیطنت‌ها و خباثت‌هایی که انگلستان نسبت به ایران انجام داده است، در تقویم مناسبتی برای رویکرد انگلستان موجود نبود. بنابراین 12 شهریور که مصادف با 12 شهریور 1294 است به عنوان سالروز شهادت رئیس علی دلواری در نظر گرفته خواهد شد.
2
ـ 29 دی‌ماه به عنوان روز غزه.
3
ـ نهم دی‌ماه تحت عنوان روز بصیرت و میثاق امت با ولایت.
به‌گفته واعظی، به‌مناسبت ایستادن مردم در برابر جریان نفاقی که پس از انتخابات سال گذشته شکل گرفته است؛ این روز با این نام نامیده شد.
4
ـ 31 خرداد مصادف با سالروز شهادت دکتر چمران به نام روز بسیج اساتید
5
ـ 21 فروردین مصادف با سالروز شهادت سید مرتضی آوینی تحت عنوان روز هنر انقلاب اسلامی.
6
ـ چهارم خرداد به نام روز مقاومت و پایداری. این روز همچنین روز دزفول خواهد بود به دلیل نقش برجسته مردم دزفول در جنگ تحمیلی.
دبیر شورای فرهنگ عمومی؛ 10 مناسبت را که در زمینه‌ی تقویم 1390 هجری شمسی درج خواهد شد، به شرح زیر اعلام کرد:
1
ـ 5 خرداد روز نسیم مهر به بهانه‌ی حمایت از خانواده‌های زندانیان.
2
ـ چهارم ربیع‌الثانی سالروز ولادت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع).
3
ـ 31 مرداد روز صنعت دفاعی و به درخواست وزارت دفاع.
4
ـ 17 شوال روز نبرد علی امیرالمومنین(ع) با عمربن عبدود در جنگ خندق با نام روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای. این روز به درخواست سازمان تربیت‌بدنی درنظر گرفته شده است.
5
ـ سوم صفر مصادف با روایتی ضعیف‌تر که درباره ولادت‌ امام محمدباقر(ع) وجود دارد.
6
ـ 10 تیر به مناسبت روز آزادسازی شهر مهران و به درخواست استانداری ایلام
7
ـ سوم دی به نام روز ثبت‌احوال به مناسبت اولین شناسنامه‌ای که کشور ما و به نام خانم فاطمه ایرانی صادر شده است.
8
ـ نیمه شعبان مصادف با سالروز تولد حضرت امام زمان(عج) به نام روز سربازان گمنام امام زمان(عج) و به درخواست وزارت اطلاعات.
9
ـ 5 ذی‌القعده به مناسبت روز بزرگداشت حضرت صالح بن‌موسی کاظم(ع) و به پیشنهاد هیات امنای امامزاده صالح.
10
ـ 26 آبان همزمان با سالروز آزادسازی سوسنگرد از اشغال بعثی‌ها و تحت نام سالروز آزادسازی سوسنگرد.
منصور واعظی افزود: علاوه بر این تغییرات پنج مناسبت را از متن تقویم حذف کرده‌ایم. اینها مناسبت‌هایی است که دلالت‌های ضعیف‌تری داشتند یا موضوعیت خود را از دست داده بودند یا متولی نداشتند:
1
ـ 17 اردیبهشت روز اسناد ملی
2
ـ 25 خرداد روز گل و گیاه
3
ـ 30 شهریور روز گفت‌وگوی تمدن‌ها
واعظی درمورد حذف این روز توضیح داد: روز گفت‌و گوی تمدن‌ها باتوجه به مسائل سیاسی خاصی نام‌گذاری شد. اما چون اکنون متولی خاصی ندارد از تقویم حذف خواهد شد.

4
ـ 20 مهر روز اسکان معلولان و سالمندان
5
ـ 5 دی روز ملی ایمنی در برابر زلزله
وی همچنین 6 مناسبتی را که از ضمیمه‌ی تقویم حذف خواهد شد، به شرح زیر اعلام کرد:
1
ـ 10 فروردین روز همه‌پرسی تغییر نظام شاهنشاهی به نظام جمهوری اسلامی ایران
2
ـ 20 فروردین روز قطع مناسبات سیاسی ایران و آمریکا
3
ـ 21 فروردین روز تاسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و افتتاح حساب شماره 100 به فرمان حضرت امام(ره)
4
ـ 1 خرداد روز آغاز محاصره اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در سال 1359 هجری شمسی
5
ـ 5 بهمن روز انتخابات اولین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران در سال 1358
6
ـ 24 اسفند روز برگزاری انتخابات اولین دوره مجلس شورای اسلامی در سال 1358
در ادامه جلسه منصور واعظی در پاسخ به پرسشی مبنی‌بر عدم وجود دلالت محکمی که میان روز شهریار و روز شعر و ادب وجود دارد، گفت: شهریار از برجسته‌ترین شعرای معاصر کشور است. اما درعین حال پیشنهادهای مختلفی داشته‌ایم که روز حافظ، سعدی یا فردوسی به نام روز شعر و ادب فارسی نام‌گذاری شود که این موضوع هنوز به بحث گذاشته نشده است.



طالبان انگشت 3 راى دهنده افغان را قطع کردند

طالبان با تحت کنترل گرفتن يک منطقه در شرق "هرات "، انگشت 3 راى دهنده افغان را که به رنگ آغشته بود قطع کردند.

به گزارش فارس به نقل از سايت خبرى "افغانستان امروز "، ساکنان منطقه "اوبه " ولايت هرات ادعا مى کنند که طالبان مسلح که براى چند ساعت کنترل بازار اين منطقه را در دست گرفته بودند، اقدام به قطع انگشتان راى دهندگان کرده اند.
به نقل از اين سايت، يکى از ساکنان اين منطقه در تماس با راديو محلى "مژده " از قطع انگشت 3 نفر در اين منطقه خبر داده است.
به گفته اين شهروند افغان، به دنبال اين اقدام طالبان، کسانى که انگشت آنان به رنگ آغشته بود، از بيم طالبان در تلاش بودند تا رنگ انگشت خود را به هر وسيله ممکن پاک کنند.
به نقل از اين منبع خبرى افغان، اين ساکن منطقه اوبه از نيروهاى امنيتى افغان به شدت انتقاد کرده و افزوده است که در تمام طول مدتى که طالبان در بازار اوبه حضور داشتند، از هيچ ارگان امنيتى افغان خبرى نبود.
اما "نورخان نيکزاد " سخنگوى پليس هرات ادعاى قطع انگشت راى دهندگان در منطقه اوبه را به شدت رد کرده است.
سايت خبرى افغانستان امروز همچنين از اذيت و آزار راى دهندگان توسط طالبان در مسير هرات – بادغيس خبر داده است.
به نوشته اين سايت، طالبان با کنترل انگشتان مسافران در اين مسير، کسانى را که انگشت دست آنان آغشته به رنگ است، قطع مى کنند.
"
احمد جبرئيلى " کانديداى انتخابات پارلمانى از ولايت هرات در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت که وى خبرهايى دريافت کرده است که انگشت چند مسافر که آغشته به رنگ بوده توسط طالبان قطع شده است.
جبرئيلى افزود که تاکنون اين خبر از سوى منابع مستقل و موثق تائيد نشده است.
در انتخابات رياست جمهورى افغانستان که سال گذشته برگزار شد، طالبان انگشت چند تن از راى دهندگان را قطع کردند.
پيش از برگزارى انتخابات پارلمانى، شبه نظاميان طالبان با تحريم اين انتخابات از مردم خواستند تا از شرکت در انتخابات خوددارى کنند.
حضور بيش از 4 ميليون راى دهنده افغان با وجود تهديدهاى طالبان نشان از عزم مردم افغانستان در تعيين سرنوشت خود و ناديده گرفتن تهديدهاى طالبان داشت.
بروز چنين حوادثى در مناطق تحت کنترل طالبان پس از انتخابات دور از انتظار نيست.

آمادگی ایران برای مذاکره با 1+5


سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: در موضوع مذاکره با گروه 1+5، رئیس جمهور نظرات صریحی اعلام کرد و اصل آمادگی برای مذاکره وجود دارد
.
به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر ، رامین مهمان پرست در نشست خبری افزود: امیدواریم با رویکردی صحیح برای به رسمیت شناخته شدن حقوق هسته ای جمهوری اسلامی در زمینه فعالیت های صلح آمیز بتوانیم در آینده نزدیک مذاکراتی داشته باشیم.
سخنگوی وزارت امورخارجه این موضوع را در پاسخ به خبرنگاری اعلام کرد که پرسیده بود "آقای احمدی نژاد اعلام کرده ایران آماده است بدون پیش شرط با 1+5 مذاکره کند، آیا ما جواب پرسش هایمان را گرفته ایم یا دیگر نمی خواهیم این پاسخ ها را دریافت کنیم؟"
مهمان پرست همچنین در پاسخ به پرسشی درباره موضع ایران راجع به برگزاری انتخابات پارلمانی در افغانستان گفت: حضور مردم افغانستان در پای صندوق های رأی و تعیین سرنوشت خود، مورد استقبال ما و همه کشورهای دیگر است که در پی صلح و امنیت در منطقه هستند.
سخنگوی وزارت امورخارجه ابراز امیدواری کرد با اجرای برنامه ای که تنظیم شده است افغانستان بدون حضور نیروهای خارجی بتواند امورات خود را پیگیری کند و مدیریت بدست نهادهای مردمی بیفتد که انتخابات می تواند در این زمینه نقش بسیار مهمی داشته باشد.


ایران سال آینده رئیس اوپک می‌شود

جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از پنج کشور بنیانگذار سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و دومین کشور تولید کننده این سازمان، سال آینده میلادی دهمین دوره ریاست اوپک را بر عهده خواهد داشت.
به گزارش شانا، سید مسعود میرکاظمی، وزیر نفت، هم اکنون نایب رئیس کنفرانس اوپک است و بر اساس برنامه از ابتدای سال آینده میلادی، (دی ماه امسال) ریاست کنفرانس اوپک را بر عهده می گیرد.
اولین دبیر کل اوپک از سال 1961 تا سال 1964 از ایران بود و تاکنون سه بار کنفرانس‌های اوپک در سال‌های 1961 (کنفرانس سوم)، 1971 (کنفرانس بیست و دوم) و مارس 2005 (کنفرانس یکصد و سی و پنج) در ایران برگزار شده است. همچنین ایران تا کنون 9 دوره ریاست کنفرانس اوپک را عهده دار بوده است.
بر اساس ماده 10 اساسنامه اوپک، کنفرانس عالی ترین مرجع سازمان کشورهای صادرکننده نفت است. کنفرانس متشکل از نمایندگان کشورهای عضو بوده و هر کشور عضو باید در تمام کنفرانسها شرکت کند.
در اساسنامه اوپک درباره کنفرانس آمده است: کنفرانس هر سال دو اجلاس عادی برگزار خواهد کرد، اما اجلاس فوق‌العاده ممکن است بنابر درخواست یک کشور عضو به وسیله دبیرکل پس از مشورت با رئیس کنفرانس و تصویب اکثریت عادی کشورهای عضو تشکیل می شود. هر گاه کشورهای عضو تصویب‌کننده اجلاس فوق‌العاده در باره تاریخ و محل برگزاری چنین اجلاسی اتفاق‌نظر نداشته باشند، در این صورت دبیرکل سازمان تاریخ و محل آن را ضمن مشاوره با رئیس کنفرانس، تعیین خواهد کرد.
همچنین کنفرانس در نخستین جلسه مقدماتی، یک رئیس و یا یک علی‌البدل رئیس انتخاب خواهد کرد. علی‌البدل رئیس در غیاب رئیس و یا در مواقعی که وی قادر به انجام مسئولیت های خود نباشد، مسئولیت های وی را اعمال خواهد کرد.
رئیس در اثنای اجلاس کنفرانس و تا زمان اجلاس بعدی مقام خود را حفظ خواهد کرد و دبیرکل اوپک، دبیر کنفرانس خواهد بود.
بر اساس ماده 15 اساسنامه اوپک، وظایف کنفرانس شامل تنظیم خط مشی کلی سازمان و تعیین راه و وسایل مناسب برای تحقق آن، تصمیم گیری درباره هرگونه درخواست عضویت سازمان، تایید نصب اعضای هیئت عامل، راهنمایی هیئت عامل در باره ارائه گزارش ها و توصیه‌ها راجع به هر نوع مسئله و موضوع در جهت مصالح سازمان، بررسی یا تصمیم گیری در باره گزارش ها و توصیه های هیئت عامل در زمینه امور سازمان، بررسی و تصمیم گیری در باره بودجه سازمان که به وسیله هیئت عامل تقدیم می‌شود، خواهد بود.
همچنین بررسی و تصمیم گیری در باره صورتحساب ها و گزارش حسابرس که از سوی هیئت عامل تقدیم می شود، دعوت از آن تعداد کشورهای عضو به منظور تشکیل یک جلسه مشورتی برای مقاصد خاص و در محل هایی که کنفرانس به مصلحت تشخیص دهد، تصویب هر نوع اصلاحیه به این اساسنامه، انتصاب رئیس هیئت عامل و یک علی‌البدل رئیس، انتصاب دبیر کل، انتصاب قائم مقام دبیرکل، انتصاب حسابرس سازمان برای یک دوره یک ساله و رسیدگی به تمام مسائلی که صراحتاً به عهده سایر ارکان سازمان گذارده نشده است، در حدود صلاحیت کنفرانس اوپک است.

اوباما: بحران ایران راه حل نظامی ندارد


باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در اظهاراتی در برنامه شبکه تلویزیونی " CNBC " آمریکا ایده حمله نظامی اسراییل یا آمریکا برای حل بحران اتمی ایران را راهی ایده آل ندانست .
به گزارش عصر ایران و به نقل از بی بی سی رییس جمهوری آمریکا روز دوشنبه با ادعای اینکه  دستیابی ایران به سلاح اتمی یک  مشکل واقعی  است ، افزود که  او تصور نمی کند که اقدام نظامی توسط اسرائیل یا آمریکا "راهی ایده آل" برای حل بحران باشد.
 
اوباما افزود : "اینکه ایران یک سلاح اتمی در اختیار داشته باشد یک مشکل واقعی خواهد بود. ما شدیدترین تحریم ها تا به امروز را علیه ایران وضع کردیم، که تاثیر هم گذاشته است."
رییس جمهوری آمریکا خاطر نشان کرد : "ما همچنان درها را به روی راه های دیپلماتیک برای حل این موضوع باز می بینیم. فکر نمی کنیم که جنگ میان اسرائیل و ایران یا گزینه های نظامی راهی ایده آل برای حل این مساله باشد. اما همه گزینه ها را همچنان حفظ می کنیم."
اوباما در عین حال گفت  که تحریم های بین المللی شاید هرگز در قانع کردن ایران به عقب نشینی از برنامه هسته ای اش موفق نباشد.
اوباما این اظهارات را در حالی بیان کرده که محمود احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران نیز که برای شرکت در اجلاس مجمع عمومی ملل متحد به نیویورک سفر کرده در اظهار نظری  خواستار مذاکره بدون پیش شرط درباره موضوع هسته ای با گروه 5+1 شده است .
پیش از این اظهار نظر اوباما کالین پاول وزیر امور خارجه اسبق آمریکا نیز طی اظهاراتی در یک شبکه تلویزیونی آمریکا گفته بود که فکر نمی کند در آینده نزدیک اسراییل یا آمریکا قصد حمله به ایران را داشته باشند .
پاول در مصاحبه خود گفت که شاید رهبران آمریکا با وجودی که در راه اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران قدم ببر می دارند ، متقاعد شوند که تحریم ها نمی تواند ایران را از مسیر هسته ای اش بازدارد .
از سوی دیگر  روز دوشنبه  لیندسی گراهام سناتور کارولینای جنوبی در مجلس سنای آمریکا طی اظهاراتی خواستار آمادگی واشنگتن برای حمله نظامی به ایران شد .
سناتور جمهوریخواه عضو کمیته امور نیروهای مسلح سنا افزود که هدف دخالت نظامی علیه ایران باید به زیر کشیدن محمود احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران از قدرت باشد .
این سناتور آمریکایی که در موسسه آمریکن اینترپرایز سخن می گفت افزود : " اگر به ایران حمله کنید شما جعبه پاندورا را باز می کنید و اگر شما به این کشور حمله نکنید و  اجازه دهید  ایران به سلاح هسته ای دست یابد ، جعبه پاندورا نابود می شود ، من فکر می کنم بهتر است چعبه پاندورا باز شود تا اینکه نابود شود ".
وی در ادامه سخنان خود ایده حمله زمینی به ایران را مناسب ندانست و گفت که بهتر است حمله به ایران از طریق هوا و دریا باشد .


نظر شما :