انتقاد متکی از بقایی

۱۵ شهریور ۱۳۸۹ | ۲۱:۳۱ کد : ۸۵۷۵ سرخط اخبار
انتقاد متکی از بقایی

وزير امور خارجه با بيان اينکه سياست خارجى عرصه ناپخته سخن گفتن نيست، تصريح کرد: تضعيف دستگاه ديپلماسى کشور به ويژه در شرايط کنونى آن هم توسط برخى از اعضاى دولت مصداق بارز «بر شاخه نشستن و بن بريدن» است.

به گزارش فارس، منوچهر متکى وزير امور خارجه کشورمان در پاسخ به سؤال يکى از خبرنگاران در خصوص اظهارات روز گذشته رئيس سازمان ميراث فرهنگى و گردشگرى و صنايع دستى گفت: مشخص نيست آقاى بقايى بر اساس کدام مسئوليت و از چه جايگاهى اينگونه سخنان نسنجيده را بيان مى‌کند، در حالى که هنوز آثار منفى اظهارات اخير ايشان که موجب بروز مشکل در روابط خارجى شد، از بين نرفته است.

وزير امور خارجه ضمن فصل الخطاب دانستن نظر صريح مقام معظم رهبرى در پرهيز از موازى کارى در سياست‌ خارجى اظهار داشت: تضعيف دستگاه ديپلماسى کشور به ويژه در شرايط کنونى آن هم توسط برخى از اعضاى دولت مصداق بارز «بر شاخه نشستن و بن بريدن» است.

متکى از مسئولين و مديران به ويژه در قوه مجريه خواست هزينه کشور را در اداره روابط خارجى با ناپخته سخن گفتن در اين عرصه بالا نبرند.

امیر قطر امروز با پادشاه عربستان دیدار می‌کند

یک منبع آگاه دیپلماتیک در ریاض با اشاره به سفر امروز امیر قطر به عربستان از بررسی پیشنهادی خبر داد که ایران درباره توسعه همکاری با کشورهای حاشیه خلیج فارس به قطر ارائه کرده است.

 به گزارش مهر به نقل از روزنامه الوسط بحرین، "شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی" امروز دوشنبه با "ملک عبدالله بن عبدالعزیز" در ریاض دیدار کرده و درباره آخرین تحولات منطقه به ویژه روابط شورای همکاری خلیج فارس با ایران گفتگو می کند.

یک منبع دیپلماتیک در ریاض با اشاره به اینکه دیدار امیر قطر از عربستان شامل بسیاری از مسائل قابل بحث می شود، افزود: اهمیت سفر امیر قطر به ریاض این است که پس از دیدار روز گذشته وی با "محمود احمدی نژاد" در دوحه برگزار می شود.

همچنین برخی منابع اعلام کردند: امیر قطر در دیدار با پادشاه عربستان پیشنهادی از سوی ایران را در زمینه توسعه روابط تهران با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس مطرح و درباره آن گفتگو می کند.

این منابع همچنین از بررسی موضوع هسته ای ایران در این دیدار خبر داده اند. خاطر نشان می شود روز گذشته رئیس جمهور ایران در دوحه با امیر قطر درباره راههای توسعه همکاری دوجانبه گفتگو کرده و بر ضرورت افزایش سطح امنیتی و کاهش تهدیدات خارجی در منطقه تاکید ورزیدند.

اکونومیست: نرخ بيکارى ايران افزايش مى‌يابد


 واحد اطلاعات اکونوميست در تازه‌ترين گزارش خود اعلام کرد که نرخ بيکارى ايران در سال جارى به 13.2 درصد افزايش خواهد يافت.

به گزارش ايسنا، اکونوميست در گزارش ماه اگوست 2010 خود که جديدترين گزارش اين واحد به شمار مى‌رود با تاکيد دوباره بر آمارهاى پيشين خود نيروى کار ايران در سال گذشته را 25 ميليون نفر و نرخ بيکارى را 12.9 درصد اعلام و پيش‌بينى کرد که اين شاخص‌ها در سال جارى به ترتيب 25 ميليون و 700 هزار نفر و 13.2 درصد خواهد بود.

انتظار مى‌رود طى دو سال آينده نيروى کار ايران به ترتيب معادل 26 ميليون و 400 هزار نفر و 27 ميليون نفر باشد که اين شاخص براى نرخ بيکارى معادل 14.1 و 15 درصد خواهد بود.

در سال 1392 شمار افراد داراى شغل ايران به 27 ميليون و 700 هزار نفر خواهد رسيد که اين ميزان براى سال 1393 معادل 28 ميليون و 400 هزار نفر پيش‌بينى شده است.

در همين حال عنوان شده است که نرخ بيکارى در سال 1392 برابر با 15 درصد خواهد بود که با اندکى افزايش در سال پس از آن به 15.5 درصد مى‌رسد.


حمله به کشتی ایرانی در آب های کویت

یک فروند کشتی ایرانی در آب های خارج از آب های ساحل کویت مورد حمله دزدان دریایی عراقی گرفت و تعدادی از خدمه این کشتی در این حمله زخمی شدند

به گزارش تابناک منابع خبری امنیتی کویت به الرای العام تعداد خدمه این کشتی را 9 نفر اعلام کردند.

کشتی ایرانی پس از اشغال توسط دزدان دریای مورد غارت قرار گرفت و مهاجمان پس از ضرب و شتم مسلحانه خدمه کشتی ایرانی متواری شدند.

کشتی های ماهیگیری ایرانی و کویتی بر اساس یک توافق منطقه ای می توانند در آب های خارج از ساحل دوکشور به ماهیگیری پرداخته و این توافق نامه بیش از 40 سال است ( بویژه در فصل صید میگو )که اجرا می شود.

لیبرمن:به صلح اعتقادی ندارم

وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی اعلام کرد به صلح به فلسطینیان اعتقادی ندارد.

بین المقدس آب سردی بر امیدهای ایجاد شده از مذاکرات اخیر صلح ریخت و گفت: بدون به رسمیت شناختن اسرائیل هرگز هیچ توافق صلحی برای پایان دادن به مناقشه امضا نخواهد شد .این مسئله در سالهای آینده و حتی در نسلهای اینده هم صورت نخواهد گرفت.لیبرمن همچنین یادآور شد به احتمال دستیابی به توافق با تشکیلات خودگردان فلسطینی اعتقادی ندارد.
وی تاکید کرد پس از موافقتنامه اسلو در هفده سال پیش بسیاری از سیاستمداران همچنان وعده و وعیدهایی داده‌اند اما هیچ کدام به نتیجه نرسیده است.
وی افزود کوچکترین امتیازی نخواهد داد و موضع اسرائیل در خصوص مسئله شهرکها تغییر نخواهد کرد. لیبرمن گفت: ما با ادامه تعلیق شهرک سازی حتی برای یک دقیقه بیشتر موافق نیستیم. اسرائیل تحت فشارهای آمریکا به مدت ده ماه شهرک سازی را در کرانه باختری متوقف کرد اما این تعلیق در بیست و ششم سپتامبر پایان می یابد و نخست وزیر اسرائیل هنوز تصمیمی برای آینده نگرفته است. بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل نیز روز یکشنبه در جلسه هیئت وزیران گفت: ما باید از هفده سال مذاکره عبرت بگیریم و به روشی خلاقانه تر روی اوریم.هرچند مذاکرات صلح با فلسطینیان از سرگرفته شده است ، نتانیاهو به هیچ سرنخی در خصوص راههای دستیابی به صلح اشاره نکرد.
محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی نیز هشدار داده است اگر ساخت و ساز شهرکها از سرگرفته شود، به مذاکرات پایان خواهد داد.

طالبان: به حوزه‌های رای‌گیری حمله می‌کنیم

ایلنا- طالبان افغانستان تهديد کرد که به حوزه‌هاى راى‌گيرى در انتخابات هجدهم ماه سپتامبر حمله مى‌کند و از مردم خواست اين انتخابات را تحريم کنند

به گزارش رويترز، «ذبيح‌الله مجاهد»، سخنگوى طالبان يکشنبه در مصاحبه تلفنى به اين خبرگزارى گفت: «انتخابات صرفا منافع خارجى‌ها را تامين مى‌کند زيرا آنها قصد دارند با اين روند حضور خود را در افغانستان حفظ کنند و معتقديم که مردم افغانستان هيچ نفعى از آن نخواهند برد.» 

مجاهد گفت: «به همين خاطر توصيه کرده‌ايم که افغان‌ها اين انتخابات را تحريم کنند و در آن شرکت نکنند.» 

وى افزود: «مخالف انتخابات هستيم و تلاش مى‌کنيم مانع برگزارى آن شويم. هدف نخست ما در اين عمليات سربازان خارجى و پس از آنها‏ سربازان افغان هستند.» 

طالبان در حالى تهديد به اختلال در روند برگزارى انتخابات را کردند که «حامد کرزى»، رئيس‌جمهورى افغانستان براى آشتى با شبه‌نظاميان طالبان کميته صلح تشکيل داده است

اين در حالى است که تلاش‌هاى مشابهى که در گذشته در همين مورد انجام شده بود، به علت تاکيد طالبان براى خروج سربازان خارجى از کشور و طرح اين موضوع به عنوان پيش‌شرط، به نتيجه نرسيده بودند

مردم افغانستان در 18 سپتامبر براى انتخاب 249 نماينده از بين دو هزار و 500 نامزد انتخاباتى مجلس، به پاى صندوق‌هاى راى خواهند رفت

در آستانه انتخابات پارلمانى افغانستان، تدابير امنيتى و نگرانى‌ها در سراسر افغانستان افزايش يافته است. چهار تن از نامزدهاى انتخاباتى در هفته‌هاى اخير کشته شدند.

گزارش آمانو درباره ایران امروز منتشر می‌شود

يوکيا آمانو، مديرکل آژانس بين‌المللى انرژى اتمى امروز (دوشنبه) بعدازظهر به وقت وين گزارش جديد خود درباره ايران را به طور غيررسمى جهت بررسى 35 عضو شوراى حکام منتشر مى‌کند.

به گزارش ايسنا، همچنين مديرکل آژانس براى اولين بار در بيش از 50 سال گذشته گزارش از بررسى‌هايش درباره فعاليت هسته‌يى رژيم صهيونيستى را که به درخواست کشورهاى عرب عضو آژانس مطرح شده است و يوکيا آمانو چندى پيش براى مذاکره و گفت‌وگو با مقامات رژيم صهيونيستى به سرزمين‌هاى اشغالى سفر کرد، منتشر مى‌کند.

گزارش آمانو درباره فعاليت‌هاى رژيم صهيونيستى روز جمعه گذشته در اختيار 35 عضو شوراى حکام قرار گرفت.

به گزارش ايسنا، همچنين گزارش مديرکل درباره فعاليت‌هاى هسته‌يى سوريه نيز امروز منتشر مى‌شود.

متهم کردن سوريه به ترور حريرى \"سياسى\" بود



نخست‌وزير لبنان اتهامات عليه سوريه در خصوص دخالت اين کشور در ترور حريرى را سياسى خواند و گفت: در متهم کردن سوريه شتاب کرديم و اشتباهات را جبران مى‌کنيم.

به گزارش فارس، "سعد‌الحريرى" در گفت‌وگو با روزنامه  "الشرق الأوسط "، با اشاره به موضوع شاهدان دروغين ضمن تائيد سخنان سيدحسن نصرالله در اين باره گفت: کسانى هستند که تحقيقات را گمراه کردند، اينها به سوريه و لبنان و نيز به ما به عنوان خانواده حريرى آزارهايى رساندند، اينها روابط بين دو کشور [سوريه و لبنان] را خراب کردند و اين ترور را سياسى کردند اما لبنان با اين مسئله از طريق قضايى برخورد مى‌کند.
وى همچنين تصريح کرد که دو تن از اين شاهدان دروغين در زندان‌هاى لبنان هستند و ديگرى نيز به اتهام مشارکت در ترور حريرى تحت تعقيب دستگاه قضايى لبنان است.
سيد حسن نصرالله دبيرکل حزب‌الله لبنان بارها خواستار محاکمه شاهدان دروغين اين پرونده شده بود. دبيرکل حزب‌الله لبنان در يکى از سخنرانى‌هاى خود تاکيد کرد: شاهدان دروغين دادگاه حريرى روند اين دادگاه را به مدت4 سال از مسير خود منحرف کردند.
سعدالحريرى روابط بين سوريه و لبنان را "تاريخى و برادرانه " توصيف کرد و افزود: "بايد واقع‌بينانه بود و سال‌هاى گذشته را مرور کرد تا اشتباهات گذشته تکرار نشود، ما بايد همواره مصلحت دو ملت و دو کشور را در نظر بگيريم، در برخى جاها ما مرتکب اشتباه شديم، در مرحله‌اى ما سوريه را به ترور نخست‌وزير شهيد متهم کرديم اما اين يک اتهام سياسى بود و ديگر تمام شد، اکنون دادگاه هست و فعاليت خود را انجام مى‌دهد، ما بايد اين مسائل را مدنظر قرار دهيم. "
در 14فوريه سال 2005 (25بهمن 1383)، بر اثر وقوع انفجار در يکى از خيابان‌‏هاى اصلى بيروت، «رفيق حريرى» نخست وزير فقيد لبنان و 20 تن از همراهان وى کشته شدند.
گرچه با گذشت پنج سال از ترور رفيق حريرى هنوز عاملان اصلى ترور وى مشخص نشده‌اند اما از همان ابتدا انگشت اتهام به سوى مقامات ارشد سوريه نشانه رفت ، اتهامى که سوريه بارها آن را رد کرد و اعلام کرد که تنها رژيم صهيونيستى از اين ترور سود مى‌برد.
حريرى در ادامه اين مصاحبه رابطه بيروت و دمشق را راهبردى خواند و گفت: روابط با سوريه يک رابطه راهبردى خواه اقتصادى، امنيتى، دفاعى، سياسى و بويژه مسائل منطقه‌اى در سايه لجاجت اسرائيل است و بايد از لبنان و منطقه حمايت کرد و به همين جهت بايد از طريق طرح صلح عربى که پادشاه عربستان مطرح کرده است، ديدگاه‌ها را به يکديگر نزديک کنيم زيرا هماهنگى بين کشورها ضرورى است همچنانکه از بشار اسد نيز شنيدم امنيت لبنان امنيت سوريه است و عکس اين قضيه نيز صادق است، من به عنوان نخست‌وزير به مصلحت کشور نگاه مى‌کنم و بايد از گذشته درس گرفت و براى ساختن آينده‌اى که ملت لبنان و ملت سوريه در آسايش باشند، تلاش کرد و به همين دليل گفت‌وگو با اسد ادامه دارد.
وى در پاسخ به اين سوال که آيا شما مى‌توانيد حکم اوليه دادگاه حريرى تغيير دهيد؟ گفت: من نمى‌دانم در آن حکم چه چيزى است، نمى‌توانم دخالت کنم، هيچ کس نمى‌تواند دخالت کند، آنچه ما مى‌خواهيم تنها حقيقت و عدالت است.

نخست وزير لبنان در بخش ديگرى از سخنانش با اشاره به ازسرگيرى مذاکرات مستقيم سازش بين تشکيلات خودگردان و رژيم صهيونيستى گفت: اين مرحله واقعا خطرناک است، اسرائيل اکنون تحت فشارهاى آمريکا و اروپا قرار دارد ما نيز موافق با طرح صلح عربى بر اساس مرجعيت کنفرانس مادريد هستيم اما شکست در مذاکرات اسرائيل را افراطى‌تر مى‌کند و ما مى‌خواهيم اين افراط را به مردم نشان دهيم، نمى‌دانيم که نتيجه اين مذاکرات چه مى‌شود اما من نسبت به عدم دستيابى به نتيجه و بى‌ثباتى هشدار مى‌دهم.

بغداد کمک نظامی آمریکا را خواستار شد

مقام‌های عراقی برای مقابله با بمبگذاران انتحاری در پایگاه استخدام ارتش عراق از سربازان آمریکایی تقاضای کمک کردند.

به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی، حملات روز یکشنبه موجب کشته‌شدن 12 تن و مجروح شدن 20 تن دیگر شد. از شش روز پیش که ماموریت رزمی ارتش آمریکا در عراق پایان یافت، این نخستین بار است که مقام‌های عراقی خواستار کمک نیروهای آمریکایی در چنین عملیاتی می‌شوند.
به گفته یک سخنگوی ارتش آمریکا، نیروهای این کشور با گشودن آتش و پشتیبانی خود به سربازان عراقی برای یافتن دو تن از شورشیان که به داخل این پایگاه راه یافته بودند، کمک کردند.
به نظر می‌رسد حداقل پنج بمبگذار انتحاری در این عملیات شرکت داشتند. یکی از این بمبگذاران با نزدیک شدن به بازرسی ورودی این پایگاه، خود را منفجر کرد و پس از آن چهار تن دیگر با جلیقه‌هایحامل بمب به داخل این مرکز دویدند. بر اساس برخی گزارش‌ها دو تن از آنها قبل از رسیدن به بازرسی بعدی هدف گلوله نیروهای امنیتی قرار گرفته و کشته شدند.
یک مامور عراقی که در محل حاضر بود به بی‌بی‌سی گفت که دو تن دیگر توانستند وارد این پایگاه شوند و با نارنجک دستی به مامورین حمله کردند. وی افزود نیروهای آمریکایی سپس برای کمک فراخوانده شده و به تبادل آتش با این بمبگذاران پرداختند تا اینکه مامورین امنیتی عراقی توانستند وارد ساختمان شده و آن‌ها را بکشند. سرهنگ «اریک بلوم»، سخنگوی ارتش آمریکا گفت که ارتش عراق همچنین خواستار هل‌ کوپتر، هواپیماهای بدون سرنشین و کارشناسان مواد منفجره شده بود. بیش از 20 تن در جریان این عملیات زخمی شدند. این حمله مرگبارترین حمله به بغداد پس از پایان عملیات رزمی ارتش آمریکا است.
این پایگاه سه هفته پیش نیز مورد حمله سازمان تروریستی القاعده قرار گرفت و طی آن بیش از 50 داوطلب استخدام در ارتش عراق کشته شدند.


نظر شما :