تلاش امریکا براى نصب سپر موشکى ضدايرانى در ترکیه

۱۳ شهریور ۱۳۸۹ | ۲۲:۰۳ کد : ۸۵۵۱ سرخط اخبار
تلاش امریکا براى نصب سپر موشکى ضدايرانى در ترکیه

دریاسالار مایکل مولن رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا روز گذشته (جمعه) برای دیدار با مقامات نظامی و سیاسی آنکارا راهی ترکیه شد .

به گزارش عصر ایران و به نقل از رسانه های ترکیه ماموریت اصلی ژنرال مولن در این سفر ، گفتگو با همتایان ترک خود درباره همکاری دولت آنکارا در خروج نیروهای آمریکایی ازعراق است .

ایالات متحده آمریکا از روز چهارشنبه (اول سپتامبر) به ماموریت نظامی خود در عراق پایان داد و ظاهرا واشنگتن از ترکیه می خواهد تا تمهیداتی را برای خروج برخی ادوات نظامی آمریکا از عراق از خاک ترکیه فراهم کند .

روزنامه " ملیت " چاپ استانبول روز گذشته در گزارشی نوشت که مولن علاوه بر موضوع همکاری ترکیه در خروج ادوات نظامی آمریکا از عراق ، با همتایان ترک خود موضوع استقرار سیستم دفاع موشکی آمریکا در خاک ترکیه را نیز بررسی می کند .

آمریکا مدعی است که برای مقابله با آنچه که تهدید موشکی ایران می خواند ، سیستم های دفاع ضد موشکی را در کشورهای مجاور ایران از جمله ترکیه مستقر می کند .
 
مقامات ترکیه  هنوز نظر رسمی و قطعی خود را در خصوص استقرار سامانه دفاع ضد موشکی در خاک این  کشور اعلام نکرده اند .

ترکیه در ماه های گذشته روابط سردی با واشنگتن و تل آویو داشته است و حمله اسراییل به ناوگان آزادی غزه و نیز رای منفی ترکیه به قطعنامه تحریم ایران در شورای امنیت ملل متحد ، روابط ترکیه با دو متحد سنتی خود را به طور بی سابقه ای تحت الشعاع قرار داده است .

مولن در سفر به آنکارا با ژنرال "ایشیک کوشانر" رییس جدید ستاد ارتش ترکیه  و نیز با وجدی گونول وزیر دفاع این کشور دیدار و گفتگو کرد . در این دیدارها علاوه بر دو موضوع فوق مساله درخواست آمریکا از ترکیه برای اعزام نیروهای بیشتر به افغانستان و نیز مانور های دسته جمعی ناتو و حضور یا عدم حضور اسراییل در این مانورها جزء مسایلی بوده است که در گفتگوهای مولن با همتایان ترک خود مورد بررسی قرار گرفته است .

آمریکا در اکتبر سال گذشته میلادی به دلیل عدم صدور مجوز ترکیه برای حضور ناوگان هوایی اسراییل در مانور عقاب آناتولی بر فراز آسمان ترکیه این مانور سالانه هوایی در خاک ترکیه را لغو کرده بود .

در آن زمان رسانه های ترکیه به نقل از منابع آگاه آمریکایی نوشتند که مقامات نظامی آمریکا به همتایان ترک خود گفته اند که در صورتی که اسراییل در مانورهای سالانه ناتو در خاک ترکیه شرکت نکند ، آمریکا نیز از حضور در این مانورها خودداری خواهد کرد .

سعدحریری: من باخودم چاقو حمل نمی کنم

نخست وزیر لبنان در واکنش به درگیری هایی که اخیرا بین برخی از نیروهای حزب الله و حزب مشاریع الاسلام روی داد گفت: در لبنان هیچ طائفه ای نمی تواند بر طائفه ای دیگر غلبه کند.

سعد الحریری در واکنش به انتقادها نسبت به تعامل وی درباره درگیری‌های اخیر بیروت گفت: من هر جا بخواهم می‌روم و هیچ کس برایم تعیین نمی‌کند کجا بروم.

به نوشته روزنامه السفیر حریریری درباره حوادث بیروت که میان گروهی از نیروهای حزب الله و جماعت مشاریع الاسلام درگرفت گفت: من هر جا بخواهم می‌روم و هیچ کس برای برای من تعیین نمی‌کند که کجا بروم همان طور که من کسی نیستم که چاقو با خود حمل می‌کند بلکه با خود قلم حمل می‌کند و نوشته‌ای را تقدیم می‌کنم و مردم را آگاه می‌کنم و بیروت برای همه لبنانی‌ها است نه اینکه مکانی برای نمایش و عرضه سلاح وتجاوز به خانه‌های مردم این شهر.

وی افزود: نیمی از اهالی لبنان در بیروت زندگی می‌کنند و بیروت در همه جنگ‌های اسرائیل شهروندان لبنانی را پذیرا بود پس باید این گونه بیروت را مجازات کرد آیا این گونه باید از اهالی بیروت تشکر کرد نه هرگز این طور نیست.
نخست‌وزیر لبنان با تاکید بر پایندی به آرامش و سخن نیک در فضای سیاسی کشور گفت: هنگامی که به خانه‌ها و دارایی مردم تجاوز می‌شود حق نداریم که نظر بدهیم و این راه را ادامه می‌دهیم اما اینکه مشکلاتی در واقع امر وجود داشته باشد و اجازه نداشته باشیم چیزی بگوییم این امر قابل قبول نیست.
وی گفت: هنگامی که برخی تصور می‌کنند که طائفه‌ای می‌تواند در این کشور بر طائفه‌ای دیگر غلبه کند این امر محال است چون بهای آن را لبنان و لبنانی‌ها می‌پردازند.
سعد حریری گفت: پیمان طائف قانون ما است و باید به آن احترام گذاریم و به زندگی مشترک بین لبنانی‌ها ایمان داریم و انصاف بین مسلمانان و مسیحیان پایبندیم.
بسیاری از سران جریان 14 مارس به دنبال درگیری اخیر بیروت بین نیروهایی از حزب الله و جمعیت مشاریع اسلامی که دو حزب متحد در لبنان هستند خواستار خلع سلاح مناطق لبنان و از جمله بیروت شدند تا به این طریق سلاح مقاومت را نیز که محدوده آن از سلاح هرج و مرج جداست هدف قرار دهند. در این راستا سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان نیز کمیته‌ای وزارتی برای رسیدگی به این امر تشکیل داده است.

اعلام زمان گزارش محرمانه آمانو در باره ايران

 يک ديپلمات آگاه  در گفت وگو با ايرنا در وين افزود: گزارش محرمانه آمانو روز دوشنبه آماده و در اختيار اعضاى آژانس قرار خواهد گرفت.

وى افزود:گزارش مديرکل آژانس در باره سوريه نيز همزمان منتشر و در اختيار کشورهاى عضو آژانس قرار مى گيرد.

آژانس تاکنون بارها بر اين نکته تاکيد کرده که هيچ انحرافى در برنامه اتمى ايران مشاهده نشده و مدرکى نيز
در باره اين ادعاها که بيشتر از سوى آمريکا و رژيم صهيونيستى مطرح مى شود وجود ندارد.

فعاليت هاى هسته اى ايران براساس حقوق بين المللى و پادمان هاى امضا شده صورت مى گيرد و بازرسان آژانس بر آن نظارت کامل دارند.

براساس روال کار آژانس، گزارش آمانو بطور معمول 10 روز يا يک هفته پيش از برگزارى نشست فصلى شوراى حکام آماده و براى مطالعه در اختيار کشورهاى عضو آژانس قرار مى گيرد.

نشست شوراى حکام آژانس بين المللى انرژى اتمى 13سپتامبر ’ 22 شهريورماه ’ در مقر آژانس در وين برگزار مى شود

کلینتون: مذاکرات واشنگتن ارتباطی با مساله هسته‌ای ایران ندارد

وزیر خارجه آمریکا این نظر که مذاکرات صلح خاورمیانه مقدمه‌ای برای حمله نظامی به ایران است را رد کرد.

به گزارش خبرآنلاین، «هیلاری کلینتون» یک روز پس از آغاز گفت‌وگوهای مستقیم بین تل‌آویو و حکومت خودگردان فلسطینی در مصاحبه با شبکه دوم تلویزیون اسرائیل، گفت‌ که مذاکرات صلح ارتباطی با مسئله هسته‌ای ایران ندارد.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که آیا مذاکرات جاری با هدف جلب حمایت کشورهای عرب از حمله نظامی احتمالی علیه ایران برگزار می‌شود، به صراحت گفت که این مذاکرات ارتباطی با موضوع ایران ندارد.

به گزارش بی بی سی، وی همچنین گفت که «طرح صلح اعراب» که عربستان سعودی و اردن آن را به پیش می‌برند، بیانگر این طرز فکر رهبران عرب است که مناقشه اسرائیل و فلسطینی‌ها باید حل و فصل شود و چنین تحولی برای تمامی منطقه سودمند خواهد بود.

در همین حال «اسماعیل هنیه»، نخست‌وزیر دولت منتخب فلسطین تاکید کرده است که مذاکرات حکومت خودگردان فلسطین با رژیم‌ صهیونیستی هیچ پشتوانه ملی ندارد و به دستور مستقیم آمریکا برگزار می‌شود.

وی چهارشنبه گذشته در مراسم افطار دسته جمعی با شخصیت‌های برجسته و معتمد غزه که توسط دولت منتخب فلسطین برگزار شد، تاکید کرد که در همین جا و به نمایندگی از تمامی اقشار ملت شریف فلسطین اعلام می‌کنیم که مذاکرات مستقیم هیچ پشتوانه ملی ندارد.

این مقام فلسطینی با تاکید بر این‌که این مذاکرات تحت فشار و اجبار طرف آمریکایی برگزار می‌شود، گفت که این مذاکرات از قبل شکست خورده است و به نفع ملت فلسطین نبوده، بلکه منافع طرف صهیونیستی را تامین می‌کند.

نخست‌وزیر دولت منتخب فلسطین ادامه داد که با این مذاکرات مخالف هستیم و آن ‌را طرحی شکست خورده می‌دانیم؛ نمی‌خواهیم بار دیگر فریب این طرف‌ها را خورده و از یک سوراخ دو بار گزیده شویم؛ ملت فلسطین در همه پیمان‌ها و توافق‌نامه‌ها اعم از کنفرانس مادرید، اسلو، وای ریور و دیگر توافق‌نامه‌ها ضربه خورده است و مذاکرات مستقیم نیز قرار است بر اساس شروط ظالمانه طرف صهیونیستی برگزار شود و به همین دلیل از آن حمایت نمی‌کنیم.

نیروهای ابومازن 600 عضو حماس را بازداشت کردند


مهر- جنبش حماس در بیانیه ای اعلام کرد که نیروهای امنیتی رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین طی روزهای اخیر 600 تن از اعضای این جنبش را در کرانه باختری بازداشت کرده اند

به گزارش پایگاه اینترنتی النشره، جنبش حماس در بیانیه ای اعلام کرد که شمار اعضای بازداشت شده این جنبش توسط نیروهای امنیتی ابومازن از روز سه شنبه تاکنون (عملیات الخلیل) به 600 نفر رسیده است.

جنبش حماس مسئولیت دو عملیات ضد صهیونیستی در کرانه باختری اشغالی را بر عهده گرفته که در عملیات نخست چهار شهرک نشین غاصب در نزدیک شهر الخلیل در شامگاه سه شنبه به هلاکت رسیدند و شامگاه چهارشنبه نیز درعملیات دوم دو شهرک نشین در شرق رام الله زخمی شدند.

حماس در ادامه اعلام کرد که بازداشت اعضای جنبش حماس شامل تمامی مناطق کرانه باختری بوده و در میان افراد بازداشت شده بسیاری از فعالان و افراد دانشگاهی حماس به چشم می خورند.

گفتنی است بازداشت اعضای حماس در کرانه باختری در راستای همسویی تشکیلات خودگردان فلسطین با سیاست های رژیم صهیونیستی مبنی بر حذف مقاومت فلسطین به ویژه در شرایط کنونی (آغاز مذاکرات مستقیم سازش) صورت می گیرد.

در همین حال یک افسر ارشد رژیم صهیونیستی از همکاری امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین در پیگرد و بازداشت مبارزان فلسطینی ابراز رضایت کرده است.

دیدار سفیر ایران در عراق با سفرای آلمان و ترکیه

حسن دانایی فر سفیر جدید کشورمان در بغداد با سفیر جدید آلمان و سفیر ترکیه دیدار و گفت و گو کرد.

به گزارش خبرآنلاین «کریستین کارل جورج» سفیر جدید آلمان، پیش از تسلیم  استوارنامه اش به جلال طالبانی رییس جمهور عراق خواهان دیدار و گفت و گو با سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد شده بود که این تقاضا مورد قبول دانایی فر قرار گرفت.

همچنین «مراد أوزجیلیک» سفیر ترکیه نیز دیدار جداگانه ای با حسن دانایی فر داشته است.

به نظر می رسد پیش بینی سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد در خصوص حل مشکل تشکیل دولت همزمان با عید سعید فطر یکی از موضوعات مورد بحث طرفین بوده است.

دانایی فر در آغاز ماموریتش در عراق در مصاحبه ای گفته بود: نشانه های خوبی از تشکیل دولت جدید دیده می شود و من امیدوارم تا پایان ماه مبارک رمضان شاهد تحولات خوبی باشیم.

دیدار حسن نصرالله با سعد حریری

روزنامه ’البلد’ چاپ لبنان روز شنبه پیش بینی کرد که ’سعد الدین حریری’ نخست وزیر لبنان و سید ’حسن نصرالله’ دبیرکل حزب الله بزودی با یکدیگر دیدارمی کنند

این روزنامه با اشاره به تماس ها و رفت و آمدهای فرستادگان دو طرف برای بهبود شرایط ایجاد شده پس از حادثه درگیری برج ابی حیدر از احتمال دیدار حریری و نصرالله خبر داد .
از سوی دیگر روزنامه ’السفیر’ امروزنوشت: حریری در تماس با جنبلاط نارضایتی خود از سخنان اخیر سیدحسن نصرالله را به اطلاع وی رسانده است.
السفیرافزود : جنبلاط از حریری خواسته تا به فضای آرامش پایبند و برای حفظ آرامش به ویژه پس از حوادث برج ابی حیدر بکوشد.
همچنین به دنبال آن جنبلاط به همین منظور با مسوولان حزب الله تماس برقرار کرد .
سید حسن نصرالله در سخنرانی روز جمعه خود بار دیگر تاکید کرد که کار کمیته بین المللی تحقیق در مورد پرونده ترورحریری به ما ارتباطی ندارد.

اوباما بزودى با سران آسه‌آن در نيويورک ديدار مى‌کند

کاخ‌سفيد در بيانيه‌اى از ديدار رئيس‌جمهور آمريکا با سران کشورهاى جنوب شرق آسيا همزمان با نشست سالانه مجمع عمومى سازمان ملل متحد در آسه‌آن در ماه جارى ميلادى خبر داد.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزارى فرانسه، در راستاى تلاش واشنگتن براى تقويت نقش خود در منطقه‌ آسيا-اقيانوسيه که با ظهور چين به عنوان يک قدرت منطقه‌اى مطرح شده است، کاخ سفيد در بيانيه‌اى اعلام کرد: "باراک اوباما " قرار است در ماه جارى ميلادى با رهبران کشورهاى جنوب شرق آسيا در نيويورک ديدار و گفت‌وگو کند.
بنا بر بيانيه کاخ‌سفيد، رئيس‌جمهور آمريکا در تاريخ 24 سپتامبر (2 مهرماه) همزمان با نشست سالانه مجمع عمومى سازمان ملل متحد در نيويورک، با رهبران 10 کشور عضو سازمان کشورهاى جنوب شرق آسيا (آسه‌آن) ديدار و گفت‌وگو مى‌کند.
اين گزارش افزود: ديدار آتى اوباما با سران کشورهاى جنوب شرق آسيا جديدترين تلاش آمريکا براى تجديد سياست‌ها در قبال اين منطقه است؛ منطقه‌اى که اوباما اعلام کرده است در دوران رياست‌جمهورى "جرج بوش " ناديده گرفته شده بود.
بنا بر اين گزارش، رئيس‌جمهور آمريکا سال گذشته نيز با سران کشورهاى عضو آسه‌آن در سنگاپور ديدار کرده بود.
کاخ‌سفيد در بيانيه‌ خود افزود: اوباما سال گذشته در ديدار با سران آسه‌آن در سنگاپور متعهد شده بود تا همکارى‌هاى خود با اين کشورها را در برخى زمينه‌ها از جمله تجارت و سرمايه‌گذارى، امنيت منطقه‌اى، مديريت بحران، امنيت انرژى و مواد غذايى و همچنين تغييرات اقليمى افزايش دهد.
در ادامه اين بيانيه‌ آمده است: رئيس‌جمهور آمريکا به دنبال همکارى با اين کشورها در زمينه ارزيابى پيشرفت‌هاى حاصل شده در خصوص اين مسائل و همچنين مشخص‌ کردن تلاش‌هاى آينده براى تقويت روابط آمريکا و سازمان آسه‌آن است.

هزینه جنگ عراق از 3 تریلیون دلار گذشت

مهر- یک روزنامه غربی با اشاره به ضعف سیاست خارجی آمریکا نوشت: «هزینه واقعی جنگ عراق بیش از سه تریلیون دلار است و در صورت مدیریت درست دولتمردان گرفتار جنگی خونین در افغانستان نمی شدیم
واشنگتن پست در گزارشی با اشاره به هزینه های واقعی جنگ عراق و ضعف سیاست خارجی آمریکا به قلم "جوزف ای استیگلیتز" و "لیندا جی بیلمز" نوشت: «درست اوایل سال 2008 در مقاله ای هزینه کلی جنگ عراق را سه تریلیون دلار اعلام کردیم اما امروز همزمان با پایان عملیات رزمی آمریکا در این کشور به نظر می رسد که این برآورد بسیار ناچیز بوده است

این روزنامه آمریکایی در ادامه این مطلب می نویسد: «به عنوان مثال، هزینه تشخیص و معالجه کهنه سربازان معلول آمریکایی جدا از هزینه سه تریلیون دلاری تخمین زده شده در جنگ عراق است

به نوشته واشنگتن پست، اشغالگری عراق توجه ما را از جنگ افغانستان که وارد دهمین سال خود شده، دور کرد. در سال 2003 هنگام اشغال عراق، آمریکا هزینه های خود در جنگ افغانستان را کاهش داد و آن را درعراق هزینه کرد.

این روزنامه آمریکایی در ادامه با اشاره به چالش های موجود در جنگ افغانستان و افزایش شمار تلفات در این کشور می نویسد: «در صورت صرف هزینه و منابع خود در افغانستان امروز گرفتار جنگی خونین در این کشور نبودیم. افزایش شمار نظامیان در سال 2003 در افغانستان بسیار کارآمدتر از افزایش کنونی بود

سفیر جدید ایران در بحرین منصوب شد

بنا به پيشنهاد منوچهر متکى ـ وزير امور خارجه ـ و تاييد دکتر محمود احمدى‌نژاد ـ رييس‌جمهور ـ، مهدى آقاجعفرى به عنوان سفير جديد جمهورى اسلامى ايران در بحرين منصوب شد.

به گزارش ايسنا، آقا جعفرى پيش از اين به عنوان سرپرست سفارت جمهورى اسلامى ايران در ابوظبى، کاردار سفارت جمهورى اسلامى ايران در بغداد و هم‌چنين کاردار سفارت جمهورى اسلامى ايران در بحرين فعاليت کرده است. آخرين سمت آقاجعفرى پيش از اين انتصاب، معاون مديرکل خليج‌فارس و خاورميانه وزارت امور خارجه بوده است.

علاوی: ایران را دشمن عراق نمی‌دانم


رهبر فهرست العراقيه در گفت‌وگو با يک روزنامه کويتى اعلام کرد که ايران دولت دوست و برادر عراق است و وى مشکلى با تهران ندارد و بدنبال داشتن روابطى متوازن با اين کشور است.

به گزارش فارس، "اياد علاوى " رئيس فهرست العراقيه در گفت‌وگوى اختصاصى با روزنامه کويتى "الراى العام " اظهار داشت که العراقيه در انتخابات پارلمانى عراق پيروز شده است و هر کس که اين حقيقت را ناديده بگيرد در واقع به خواست و اراده ملت عراق احترام نگذاشته است و نمى‌خواهد که عراق طعم ثبات پس از اجراى روندى دموکراتيک را بچشد.
وى درباره رابطه‌اش با ايران گفت که با ايران دشمنى ندارد و آن را دشمن عراق نيز نمى‌داند هرچند به سياستهاى آن انتقاد دارد.
رئيس فهرست العراقيه تاکيد کرد که به برقرارى روابطى متوازن با تهران بر اساس دوستى و احترام متقابل و توجه به منافع مشترک دو طرف تمايل دارد.
علاوى تاکيد کرد: مشکلى با ايران وجود ندارد و آن يک دولت دوست و برادر براى عراق محسوب مى‌شود. ما تجاوز به منافع راهبردى آن را نخواهيم پذيرفت. همچنين نمى‌خواهيم که عراق به ايران و منافع آن ضررى وارد کند. لذا از برقرارى روابطى دوستانه بر اساس احترام و توجه به منافع مشترک استقبال مى‌کنيم.
رئيس فهرست العراقيه تاکيد کرد: با برخى از رهبران عرب، دوستان و برادران در ترکيه و روسيه در باره اين موضوع رايزنى کرده‌ام و از آنها خواسته‌ام تا در برقرارى روابطى متوازن با تهران که به نفع هر دو طرف باشد، همکارى کنند و اکنون ما منتظر پاسخهاى ايران به اين موضوع هستيم و اميدواريم که پاسخ آن مثبت باشد.

روسیه: پیشنهاد مان به ایران همچنان پابرجاست

روسیه اعلام کرد: پیشنهاد ارائه شده به ایران درباره غنی سازی مشترک در خاک روسیه همچنان پابرجاست.
به گزارش عصر ایران،"سرگی پریخودکو" دستیار رئیس جمهور روسیه در گفت و گو با خبرگزاری روسی ایتارتاس اظهار داشت: پیشنهاد ارائه شده به ایران برای غنی سازی مشترک اورانیوم در شهر انگارسک روسیه همچنان به قوت خود پابرجاست.
روسیه چند سال پیش از این به ایران پیشنهاد کرده بود تا در مرکز غنی سازی اورانیوم انگارسک، مشارکت داشته باشد.
دستیار رئیس جمهور روسیه افزود: ما این موضوع را پیش از این نیز به ایران پیشنهاد کرده بودیم اما ایران این پیشنهاد را رد کرد.
وی تاکید کرد: این پیشنهاد همچنان جزء مجموعه ای از ایده های روسیه برای حل مسئله هسته ای ایران است لذا پیشنهاد روسیه همچنان پابرجاست. به هیچ وجه از پیشنهاد یا ایده های خود دست نمی کشیم لذا می توان این پیشنهاد را پابرجا دانست.
پریخودکو اضافه کرد: مرکز بین المللی غنی سازی اورانیوم برپایه مجتمع شیمیایی انگارسک ایجاد شده است و روسیه و قزاقستان نیز در فعالیت آن مشارکت دارند.  کشورهای ارمنستان و اوکراین اقدامات مقدماتی را برای عضویت دراین مرکز انجام داده اند و کشورهای کره جنوبی، بلاروس، بلغارستان  و آفریقای جنوبی قصد دارند عضو مرکز غنی سازی انگارسک شوند.
مرکز بین المللی غنی سازی انگارسک این توانایی را دارد تا خدمات ویژه غنی سازی اورانیوم را به کشورهای عضو این مرکز ارائه کند . فعالیت های این مرکز، تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی هسته ای قرار دارد.
علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران پیش از این از ارائه پیشنهاد تهران به مسکو برای تشکیل کنسرسیوم تولید سوخت هسته ای برای استفاده در نیروگاه اتمی بوشهر خبر داده بود. براساس این پیشنهاد، سوخت هسته ای توسط کنسرسیوم مشترک در خاک روسیه تولید می شود.
قبل از این "سرگی ریابکوف" معاون وزیر امور خارجه روسیه در واکنش به اظهارات صالحی گفته بود: مشکل اصلی در تشکیل کنسرسیوم هسته ای با ایران، مسئله غنی سازی اورانیوم است که ممکن است در زمینه های نظامی کاربرد داشته باشد.
ریابکوف اضافه کرده بود: اطلاعاتی نداریم که ثابت کند ایران تصمیم گرفته برای اهداف نظامی، غنی سازی کند ولی اعتماد کاملی هم نداریم که کل برنامه هسته ای ایران، صلح آمیز باشد به همین دلیل اظهارات صالحی برای تشکیل کنسرسیوم هسته ای با روسیه، نیازمند تحلیل بیشتری است.
ایده تشکیل کنسرسیوم بین المللی برای تولید سوخت هسته ای در خارج از ایران، حدود دو سال پیش از سوی کشورهای 1+5 (کشورهای عضو دائم شورای امنیت و آلمان) مطرح شد ولی ایران آن را رد کرده بود.

عادل عبدالمهدى نامزد ائتلاف ملى عراق

 ائتلاف ملى عراق عادل عبدالمهدى از سران مجلس اعلاى اسلامى اين کشور را به عنوان نامزد اين ائتلاف براى پست نخست وزيرى معرفى کرد.

به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزارى کويت، شيخ خالد الملا، از اعضاى ائتلاف ملى عراق در کنفرانس مطبوعاتى سران اين ائتلاف پس از نشست‌هايى که در منزل عمار الحکيم، رئيس مجلس اعلاى اسلامى عراق برگزار شد، اظهار داشت: گروه‌هاى ائتلاف ملى امروز (جمعه) با يکديگر نشست داشته و بر معرفى عادل عبدالمهدى به عنوان نامزد ائتلاف ملى براى پست نخست وزيرى توافق کردند.

وى افزود: ائتلاف ملى خواستار دولت مشارکت ملى و تشکيل هر چه سريعتر آن است.

الملا خاطرنشان کرد: پس از ارائه فرصت و زمان کافى به ائتلاف دولت قانون جهت تجديدنظر در نامزد خود در راستاى تمايل ما براى تسهيل اين ماموريت و تاکيد بر آنچه پيشتر اعلام کرديم مبنى بر اين که اين ائتلاف قادر به ارايه نامزدى در هر زمانى که نياز باشد، است گروه‌هاى ائتلاف ملى با يکديگر نشستى را برگزار کرده و بر معرفى عادل عبدالمهدى به عنوان نامزد ائتلاف ملى براى نخست وزيرى توافق کردند.

وى افزود: اين گام ماموريت اتحاد ملى براى حل بحران تشکيل دولت و نجات کشور از آن را آسان خواهد کرد.

الملا تاکيد کرد: اتحاد ملى به تعهدات قبلى خود براى استقبال از ديگران و ضرورت تشکيل دولت مشارکت ملى پايبند است.

ائتلاف ملى طى دو روز گذشته براى بررسى انتخاب نامزد خود جهت پست نخست وزيرى از ميان عادل عبدالمهدى، ابراهيم الجعفرى و احمد چلبى نشست‌هايى را برگزار کرد.

ابراهيم الجعفرى و احمد چلبى حضور در نشستى که مجلس اعلا و حزب الفضيله و گروه صدر آن را برگزار نمودند، رد کردند.

عبدالمهدى در دولت اياد علاوى وزير دارايى و پيش از آن عضو شوراى حکومت انتقالى بود.

حمایت نروژ از برنامه هسته‌ای ایران

یوناس گار استوره وزیر امور خارجه نروژ با تاکید بر حقوق قانونی ایران، از برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای این کشور حمایت کرد.

به گزارش پرس تی‌وی، استوره در دیدار با سید حسن رضوانی سفیر ایران در اسلو، ضمن بیان این مطلب ابراز امیدواری کرد که تهران و گروه 1+5 مذاکرات خود را تا رسیدن به توافقی صلح‌آمیز ادامه دهند.

کشورهای 1+5 از 5 عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل شامل امریکا، روسیه، چین، انگلیس و فرانسه و همچنین آلمان تشکیل می‌شوند.

ایران با توجه به مفاد پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان‌پی‌تی)، با تاکید بر صلح‌آمیز بودن فعالیتهایش، بر حقوق قانونی خود درباره برخورداری از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای تاکید می‌کند.

این در حالی است که امریکا و متحدانش با وجود یافت نشدن هیچ گونه انحرافی در بازرسی از تاسیسات هسته‌ای ایران، این کشور را به تلاش برای ساخت سلاح‌هسته‌ای متهم می‌کنند و از آن می‌خواهند که برخلاف حقوق قانونی خود غنی‌سازی سوخت هسته‌ای را متوقف کند.

استقبال آمريکا از تحريم‌هاى جديد ژاپن عليه ايران

آمريکا که همواره به دنبال اعمال فشارهاى بين‌المللى عليه ايران بود، اقدام يکجانبه جانبه ژاپن در تحميل تحريم‌هاى جديد عليه ايران را تحسين کرد.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزارى فرانسه، "هيلارى کلينتون " وزير امور خارجه آمريکا و "تيموتى گايتنر " وزير امور خزانه‌دارى آمريکا روز گذشته در بيانيه مشترکى که پس از تصويب تحريم‌هاى جديد ژاپن عليه ايران منتشر شد، اعلام کردند: آمريکا از اظهارات ژاپن در خصوص تحميل تحريم‌هاى جديد عليه ايران که قطعنامه 1929 شوراى امنيت سازمان ملل متحد را اجرايى مى‌کند، استقبال به عمل مى‌آورد.
در صورتى که رسانه‌هاى غربى تلاش کردند تا اقدامات ژاپن عليه ايران را تحت عنوان تحريم‌ها بزرگنمايى کنند، «سيد عباس عراقچى»، سفير ايران در توکيو روز گذشته مصوبه دولت ژاپن در خصوص تحريم ايران را "تدابير تکميلى در چارچوب قطعنامه 1929 " عنوان کرد و گفت که اين مصوبه تاثير چندانى بر تعاملات اقتصادى دو کشور نخواهد گذاشت.
وى يادآور شد: از نظر ژاپنى‌ها اين تدابير در راستاى همراهى با آمريکا نيست، بلکه تدابير تکميلى در چارچوب قطعنامه 1929 است. البته تفسيرى که ژاپنى‌ها در رابطه با برخى از قسمت‌هاى قطعنامه داشته‌اند يک تفسير مضيق و سختگيرانه‌اى است. به عنوان مثال در قسمت‌هايى که قطعنامه خواستار هوشيارى کشورها در مبادلات مالى با ايران شده، ژاپنى‌ها اين هوشيارى را به اقتضاى روحيه محتاط و محافظه‌کارانه خودشان با قوانين محکم‌ترى همراه کرده اند.
اين بيانيه مى‌افزايد: آنها [کشور ژاپن] گام چشمگيرى در جهت تلاش‌هاى جامعه بين‌الملل براى مبارزه با تکثير تسليحات و جلوگيرى از گسترش تسليحات هسته‌اى توسط ايران برداشتند. ژاپن به کشورهاى متعهد و مسئول ديگرى چون اتحاديه‌ اروپا، استراليا، کانادا و نروژ پيوسته است که چنين تحريم‌هايى را عليه ايران بعلت عدم عمل به تعهدات بين‌المللى خود، به اجرا درآورده‌اند.
آمريکا در حالى ايران را به عدم عمل به تعهدات بين‌المللى خود متهم کرده است که ايران همواره در زمينه برنامه هسته‌اى خود همکارى کاملى با آژانس و جامعه بين‌المللى داشته است و بارها فضا براى بازرسى بازرسان آژانس بين‌المللى انرژى اتمى از تأسيسات هسته‌اى خود را باز گذاشته است.
کابينه ژاپن روز گذشته تحريم‌هاى جديدى عليه ايران به تصويب درآورد که به اين وسيله محدوديت‌هايى را براى بخش مالى ايران به وجود آورد.
بر اساس اين گزارش، اين تحريم‌ها شامل مسدود کردن دارايى افرادى مى‌شود که مرتبط با برنامه هسته‌اى ايران هستند و محدوديت‌هاى بيشتر در بخش معاملات مالى ايجاد مى‌کند.
ژاپن همچنين اعلام کرده است که درصدد است تا هرگونه سرمايه‌گذارى جديد در بخش نفت و گاز در ايران را به حالت تعليق درآورد و اما اين در حالى است که تأکيد کرده است که قصد ندارد واردات نفت خام از جمهورى اسلامى ايران را محدود کند.
کلينتون و گايتنر تأکيد کردند: ما اين مسئله را به رسميت مى‌شناسيم و تحسين مى‌کنيم که تصميم ژاپن به عنوان يک شريک تجارى ايران براى اجراى قطعنامه 1929 شوراى امنيت بدون هزينه نبوده است. اقدامات ژاپن بر راه‌حل بين‌المللى براى ارائه يک گزينه واضح و روشن به رهبران ايران تأکيد مى‌کند و آن اين است که بر تعهدات بين‌المللى خود عمل کنند و از مزاياى يکپارچگى با نظام جهانى بهره برند و در غير اين صورت ادامه رد مسئوليت‌هايشان، انزوا و پيامدهايى را براى آنها به همراه خواهد داشت.
بر اساس اين گزارش، اين اقدامات ژاپن يک ماه پس از آن صورت مى‌گيرد که توکيو در راستاى قطعنامه شوراى امنيت سازمان ملل متحد عليه ايران، اقدامات تنبيهى عليه ايران اتخاذ کرد.
خبرگزارى فرانسه با اشاره به تحريم‌هاى جديد ژاپن عليه ايران نوشت که اين تحريم‌ها شامل مسدود کردن دارايى 88 گروه و 24 فردى مى‌شود که مرتبط با برنامه هسته‌اى ايران هستند.
ژاپن همچنين با قراردادن نام تعدادى از افراد در ليست سياه، از ورود آنها به کشور ژاپن خوددارى مى‌کند.
بسته جديد تحريم‌ها عليه ايران همچنين موسسات مالى ژاپن را از مشارکت در قراردادهايى که توسط بانک مرکزى ايران صادر شده است، منع مى‌کند.
عليرغم آنکه تاکنون هيچ نشانه‌اى مبنى بر انحراف برنامه هسته‌اى ايران، ديده نشده است، آمريکا، اتحاديه اروپا، کانادا و استراليا اقدامات يکجانبه‌اى عليه ايران در نظر گرفته‌اند.


نظر شما :