ترفند جدید اوباما برای مهار اسرائیل در برابر ایران

۰۴ شهریور ۱۳۸۹ | ۲۲:۵۷ کد : ۸۴۸۵ آمریکا
بر این موج جدید رسانه‌ای دو ایراد وارد است: نخست ناکافی بودن اطلاعات در خصوص برنامه هسته‌ای ایران به نحوی که نمی‌توان بر این اطلاعات در تحولات آتی اطمینان کرد و دوم نبود اعتماد و اطمینان کافی میان دولت اوباما و اسرائیل.
ترفند جدید اوباما برای مهار اسرائیل در برابر ایران

دیپلماسی ایرانی: جد بابین معاون وزیر دفاع ایالات متحده در روزهای ریاست جمهوری جورج بوش جمهوری خواه در یادداشتی در سایت ریل کلیر پالیتیک از ترفند جدید ایالات متحده در بازداری اسرائیل از حمله به ایران می‌نویسد:

با وجود آنکه اطلاعات ایالات متحده در خصوص برنامه هسته‌ای ایران بسیار ناقص است با این همه باراک اوباما رئیس جمهوری این کشور موج رسانه‌ای جدیدی به راه انداخته است تا بر اعتبار داده‌های اطلاعاتی خود بیفزاید و بدین ترتیب مانع از حمله اسرائیل به ایران بدون هماهنگی با آمریکا و جلب حمایت این کشور شود. دولت رئیس جمهور چهل و چهارم از احتمال توسل اسرائیل به گزینه نظامی ‌واهمه دارد و به همین دلیل شیوه جدیدی از اطلاع رسانی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران را به راه انداخته است تا به گونه‌ای اعتماد اسرائیلی‌ها به داده‌های اطلاعاتی سیا و پنتاگون را جلب کند.

بر این موج جدید رسانه‌ای دو ایراد وارد است: نخست ناکافی بودن اطلاعات در خصوص برنامه هسته‌ای ایران به نحوی که نمی‌توان بر این اطلاعات در تحولات آتی اطمینان کرد و دوم نبود اعتماد و اطمینان کافی میان دولت اوباما و اسرائیل. روزنامه نیویورک تایمز روز جمعه در گزارشی به موفقیت باراک اوباما در اقناع اسرائیلی‌ها برای به تعویق انداختن حمله نظامی ‌به ایران پرداخت. بر اساس این گزارش باراک از بی بی قول گرفته است که حداقل در یک سال آتی به تهران حمله نکند.

در گزارش این روزنامه تاکید شده بود که سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده به این نتیجه رسیده‌اند که ایرادهای فنی بوجود آمده در تجهیزات هسته‌ای ایران به ثمر نشستن تلاش‌های تهران را یک تا دو سال به تعویق انداخته است.

روزنامه تایمز نیز در این خصوص نوشت: مقام‌های امریکایی تاکید دارند که ناظران بین‌المللی می‌توانند احتمال دستیابی ایران به مرحله آخر تولید تسلیحات هسته‌ای را چند هفته پیش از وقوع آن پیش بینی و اعلام کنند. در این فاصله زمانی واشنگتن و تل‌آویو برای توسل به گزینه نظامی‌ علیه ایران آمادگی کافی خواهند داشت.

این در حالی‌ست که بسیاری از تحلیل‌گران مسائل ایران و کهنه‌کارهای سیا و پنتاگون اذعان دارند که واشنگتن در مواجه با برنامه هسته‌ای ایران از نبود و بلکه فقدان اطلاعات کافی رنج می‌برد. به گفته این منابع ایالات متحده هیچگونه اطلاعات دقیقی از برنامه هسته‌ای ایران در چنته ندارد. تنها منبع اطلاعاتی دست اول آمریکا شهرام امیری بود که پس از گفتگو با سازمان سیا و اعطای اطلاعاتی به این نهاد جاسوسی به ایران بازگشت. اظهارات امیری نیز در این برهه زمانی قابل اطمینان نیستند.

اکنون پرسش اینجاست که چگونه دولت باراک اوباما با فقدان اطلاعات سری در خصوص برنامه هسته‌ای ایران می‌تواند به اسرائیل اطمینان دهد که سیا و دیگر نهادهای جاسوسی چند هفته پیش از رسیدن ایران به مرحله نهایی دستیابی به تسلیحات هسته‌ای زنگ‌های خطر را به صدا در می‌آورند؟ این ادعای باراک اوباما با اظهارات رابرت گیتس وزیر دفاع در یازدهمین روز از ماه آوریل در برنامه دیدار با رسانه‌ها تغایر دارد.

گیتس در این برنامه دوشادوش هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه دولت نشسته بود و زمانی که از او پرسیده شد که آیا ایران توانایی ساخت بمب هسته‌ای را دارد؟ گفت: در این خصوص در نهادهای اطلاعاتی هم تناقض گویی‌هایی وجود دارد. گیتس در این گفتگو به صراحت تاکید کرد که ایران در حال حاضر توانایی تولدی تسلیحات هسته‌ای را در اختیار ندارد.

زمانی که مصاحبه کننده از گیتس پرسید: آیا برخورداری از توانایی هسته‌ای برای تولید بمب به اندازه در اختیار داشتن بمب خطرناک است؟ گیتس پاسخ داد: چگونه می‌توان میان این دو تمیز قائل شد؟ ایرانی‌ها تا کجا پیش رفته‌اند؟ اگر سیاست آنها این باشد که تا آستانه تولید بمب بروند اما در نهایت تجهیزات را برای تولید بمب کنار هم نچینند، چگونه می‌توانیم مطمئن باشیم که این کار را نخواهند کرد؟ در حال حاضر نمی‌دانم که چه راهکاری برای مطمئن شدن از هدف ایران در پرونده هسته‌ای وجود دارد؟

این سخنان گیتس و ادعای باراک اباما که ناظران بین‌المللی می‌توانند برنامه هسته‌ای ایران را چند ماه پیش از قرار گرفتن در مسیر تولید بمب پیش بینی کنند، با هم سنخیتی ندارند. سخنان گیتس در خصوص ناکافی بودن اطلاعات و عدم توانایی امریکا در به دست آوردن اطلاعات دقیق، مسیر را برای اسرائیلی‌ها روشن می‌کند. اسرائیلی‌ها نمی‌توانند امنیت سرزمین خود را بر اساس اطلاعات و داده‌هایی متمرکز کنند که صحت و سقم آنها قابل احراز نیست.

خبرهای رسیده از ایران و پرونده هسته‌ای این کشور چندان امیدوار کننده نیست. در  دو هفته گذشته خبر رسیده است که چین و روسیه همچنان در حوزه انرژی با تهران همکاری می‌کنند. همزمان ایرانی‌ها از پروسه جدید غنی سازی اورانیوم و ساخت نیروگاه جدید هسته‌ای در سال آینده خبر می‌دهند. چند روز پیش بود که نیروگاه بوشهر هم به مدد روس‌ها در مسیر تولید قرار گرفت.

با وجود خبرسازی‌های ایالات متحده، اسرائیل همچنان تهران را تهدیدی بالقوه می‌داند. ایران تاکنون بارها بر لزوم حذف اسرائیل از نقشه تاکید کرده است. رابطه میان اوباما و اسرائیل هم آنقدر مخدوش است که سخنان و ترفندهای باراک بر چهره‌های اسرائیلی تاثیری ندارد. در شانرده ماه گذشته نخست رئیس جمهوری سیه چرده آمریکا از تمامی ‌ابزار در اختیار برای جلب رضایت ایرانی‌ها حتی به بهای از دست دادن اسرائیل استفاده کرده است. انتقاد اوباما از موضع شهرک سازی‌ها در بیت‌المقدس تا کرانه باختری و تحت فشار قرار دادن اسرائیل برای گفتگوی مستقیم با فلسطینی‌ها، همه و همه در اسرائیل به یهودی ستیز خواندن رئیس جمهور انجامیده است.

سخنان اوباما در خصوص دستان باز واشنگتن رو در روی تهران و تعیین سفیر برای حضور در سوریه بعد از پنج سال و اصرار وی بر خاورمیانه عاری از تسلیحات هسته‌ای در حالی که از وجود اسرائیل هسته‌ای آگاه است، همه و همه اوباما را در اسرائیل تبدیل به چهره‌ای غیرقابل اطمینان کرده است. هیچ دلیلی وجود ندارد که اسرائیل در یک سال آینده به سخنان اوباما گوش داده و به ایران حمله نکند. در نقطه مقابل این احتمال بسیار قوی است که اسرائیل بی توجه به بازی رسانه‌ای جدید ایالات متحده بر اساس یافته‌های خود به ایران حمله کند.


نظر شما :