نتیجه انتخابات در دست سبزها و ماموران پست

۰۲ شهریور ۱۳۸۹ | ۰۵:۱۷ کد : ۸۴۶۳ اخبار اصلی
انتخابات اخیر استرالیا بسیار شبیه انتخابات گذشته انگلیس بود که دو حزب مهم نتوانستند رای کافی برای تشکیل کابینه را به دست آورند و مجبور به ائتلاف با حزب لیبرال شدند. گفتگوی دیپلماسی ایرانی با محمد روحی صفت، سفیر سابق ایران در استرالیا درباره انتخابات اخیر استرالیا.
نتیجه انتخابات در دست سبزها و ماموران پست

دیپلماسی ایرانی: با پایان انتخابات استرالیا به نظر می‌رسد بلاتکلیفی سیاسی بر فضای سیاسی این کشور حاکم شده است. در حالی که رقابت میان حزب حاکم کارگر و حزب محافظه کار استرالیا در انتخابات پارلمانی تنگاتنگ بوده، جولیا گیلارد، نخست وزیر این کشور، روز گذشته اعلام کرد با نمایندگان مستقل پارلمان گفتگوهایی را برای تشکیل دولت داشته است. در همین زمینه گفتگویی با محمد روحی صفت، سفیر سابق ایران در استرالیا درباره انتخابات اخیر استرالیا داشتیم:

نتایج انتخابات پارلمانی استرالیا چه وضعیتی را برای آینده سیاسی این کشور نمایان می‌کند؟

همانطور که می‌دانید نتایج اولیه انتخابات پارلمانی استرالیا نشان می‌دهد که دو حزب اصلی این کشور یعنی حزب کارگر و حزب لیبرال هر کدام توانسته‌اند حدود 70 کرسی از 150 کرسی پارلمان این کشور به دست بیاورند. تشکیل دولت در استرالیا به برخورداری از حداقل ۷۶ کرسی پارلمانی نیاز دارد. این نشان دهنده این است که هیچ کدام از این احزاب اکثریت لازم را برای تشکیل کابینه به دست نیاورده‌اند. حزب سبز و چند حزب کوچک دیگر نیز هر کدام یک کرسی به دست آورده‌اند.

آیا ائتلاف دو حزب بزرگ مورد انتظار است یا ائتلاف با احزاب کوچکتر؟

با وضعیت کنونی احزاب کوچک به خصوص حزب سبز که سازماندهی بهتری دارد به یکباره اهمیت زیادی پیدا کرده‌اند. هرکدام از دو حزب بزرگ در حال حاضر مجبور هستند که با این احزاب کوچک ائتلاف کنند و مسلما این منجر به این شده است که این احزاب کوچک خصوصا حزب سبز ضمن درک اهمیت رایشان خواهان سهم بیشتری از قدرت شوند و قیمت خود را بالا ببرند.

وضعیت مشارکت در انتخابات چگونه بوده است؟

در این انتخابات حدود 14 میلیون استرالیایی که بالای 17 در استرالیا واجد شرایط بودند که به این دلیل که در استرالیا رای دادن اجباری است این تعداد در انتخابات شرکت کردند. کمیسیون انتخابات استرالیا در حال حاضر منتظر رای کسانی است که در مناطق دوردست زندگی می‌کنند و رای خود را با پست ارسال می‌کنند. نتیجه قطعی انتخابات تا دو سه روز دیگر مشخص می‌شود.

وِیژگی اصلی این انتخابات چه بوده است؟

انتخابات اخیر استرالیا بسیار شبیه انتخابات گذشته انگلیس بود که دو حزب مهم نتوانستند رای کافی برای تشکیل کابینه را به دست آورند و مجبور به ائتلاف با حزب لیبرال شدند. این اتفاق غیرقابل پیش بینی و تغییری مهم در استرالیا محسوب می‌شود ضمن این که آینده استرالیا مبهم است و نتایج ائتلاف غیرقابل پیش بینی است.

چرا این اتفاق مهم ارزیابی می‌شود؟

چرا که اینچنین وضعیتی که هیچکدام از دو حزب اصلی نتوانند اکثریت را به دست آورند از جنگ جهانی دوم تاکنون بی‌سابقه بوده است. یعنی این نخستین بار در ۷۰ سال گذشته است که انتخابات پارلمانی استرالیا بدون پیروزی قطعی یک حزب یا گروه مشخصی برگزار شده است. در تمام انتخابات‌های پیشین از قبل تقریبا مشخص بود که کدام حزب پیروز انتخابات خواهد شد و نظر سنجی‌ها عموما به درستی نتیجه انتخابات را نشان می‌دادند. اما در این انتخابات حتی نظرسنجی‌ها هم چندان نشان دهنده پیروز انتخابات نبود. به نظر می‌رسد درگیری‌های داخلی حزب لیبرال یکی از دلایل این وضعیت در انتخابات بود. از سوی دیگر این وضعیت نشان دهنده این است که مردم استرالیا بین این دو حزب تقسیم شده‌اند و یک دو قطبی در جامعه این کشور ایجاد شده است.

کدام یک از دو حزب بخت بیشتری برای ائتلاف و تشکیل کابینه را دارند؟

به نظر می‌رسد حزب کارگر بهتر بتواند با حزب سبز کنار بیاید لذا احتمال به دست گرفتن دولت از سوی حزب کارگر بیشتر است. خانم جولیا گیلارد نخست وزیر استرالیا که اولین نخست وزیر زن استرالیاست دیداری با باب بران رهبر حزب سبز داشته ولی خبری از نتایج این دیدار منتشر نشده است. در واقع می‌توان گفت نتیجه قطعی این انتخابات در دست مامورین پست است که در حال انتقال آرای مناطق دورافتاده هستند و نیز در دست مقامات احزاب که در حال رایزنی با یکدیگر هستند خصوصا حزب سبز.

حزب سبز در فضای سیاسی استرالیا از چه وزنی برخوردار است؟

حزب سبز تا قبل از این انتخابات چندان وزنی در فضای سیاسی این کشور نداشتند و در واقع محلی از اعراب نبودند اما در حال حاضر تعیین کننده سرنوشت و آینده استرالیا شده اند. چرا که با هر حزبی که به توافق برسند آن حزب قدرت را به دست خواهد گرفت.

در حال حاضر وضعیت اقتصادی استرالیا چگونه است ؟

استرالیا به سرعت توانست از رکود اقتصاد جهانی خارج شود که این خود نشانگر ثبات اقتصادی این کشور بود. در حال حاضر وضعیت اقتصادی استرالیا در مقایسه با دیگر کشورهای توسعه یافته بسیار بهتر بوده است و در چند سال گذشته کمتر با بحران اقتصادی روبرو بوده است.

چه تفاوتی در سیاست‌های این دو حزب در رابطه با ایران وجود دارد؟  

گرچه تفاوت عمده‌ای میان این دو حزب در ارتباط با ایران وجود ندارد اما به نظر می‌رسید ایران با حزب کارگر رابطه بهتری داشته باشد. من در زمانی که در استرالیا سفیر بودم با هر دو حزب کار کردم ولی به نظر من در زمانی که حزب کارگر بر سر کار بود راحت‌تر می‌توانیستیم کار کنیم.

از چه جهت کارکردن با حزب کارگر بهتر بود؟

به این دلیل که حزب کارگر بیشتر گرایش آسیایی دارد برخلاف حزب لیبرال که گرایش غربی دارد. خصوصا در زمانی که آقای کیتین نخست وزیر بود او خیلی گرایش به آسیا داشت و همگرایی با کشورهای منطقه‌ای را دنبال می‌کرد. اما پس از این که جان هوارد رهبر حزب لیبرال به قدرت رسید ارتباط استرالیا با غرب آمریکا و انگلیس بیشتر در دستور کار قرار گرفت.


نظر شما :