ایران در مورد موشک‌های S-300 منتظر روسیه نخواهد ماند

۰۲ شهریور ۱۳۸۹ | ۱۸:۳۸ کد : ۸۴۰۵ اخبار اصلی
البته مقامات روسی آنقدر زیرک هستند که به دلیل منافع بیشمار...
ایران در مورد موشک‌های S-300 منتظر روسیه نخواهد ماند

دیپلماسی ایرانی: هنوز مدت زیادی از قطعنامه 1929علیه ایران نگذشته بود که روس‌ها مجبور شدند درباره سامانه پدافند هوایی اس 300 که قبل‌ها قرارداد آن را با ایران امضا کرده بودند موضع‌گیری کنند. گرچه اظهارات مقامات روسی در ابتدا ضد و نقیض بود، اما در نهایت تصمیم روسیه بر این شد تا به خاطر تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران از تحویل این سامانه دفاعی به ایران خودداری کند.

البته مقامات روسی آنقدر زیرک هستند که به دلیل منافع بیشمار اقتصادی ایران برای آنها و اهمیت ارتباط با ایران در موضع‌گیری‌های رسمی خود اشاره صریحی به این مسئله نکنند و با اظهارنظرهای دوگانه در ارتباط با تحویل این سامانه به ایران، بتوانند هم طرف ایران را نگه دارند و هم نظر غربی‌ها را تامین کرده باشند.

لاوروف وزیر امور خارجه روسیه ماه گذشته و پیش از سفر به اسرائیل درباره سامانه دفاعی اس300 گفته بود که تحریم‌ها علیه ایران شامل موشک‌های اس300 نمی‌شود، چرا که این موشک‌ها استفاده دفاعی داشته و علاوه بر آن قرارداد آنها پیش از تصویب قطعنامه منعقد شده است. این درحالی است که پوتین پیش از این ضمن بی اثر دانستن تحریم‌ها علیه ایران گفته بود که روسیه از تحویل موشک های اس300 به ایران خودداری خواهد کرد.

اما به نظر می‌رسد در مورد موشک‌های اس 300، ایران دیگر مانند نیروگاه بوشهر منتظر روس‌ها نخواهد ماند. احمد وحیدی، وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران امروز از رونمایی قریب الوقوع دو موشک ساخته وزارت دفاع خبر داد و گفت که ما منتظر دريافت هيچ محصولى از خارج کشور نخواهيم بود و هرآنچه که نياز داشته باشيم خود در داخل مى‌سازيم. احمد وحیدی با بيان اينکه سامانه موشک اس 300 براى ما موضوعيت ندارد گفت: در حال حاضر ساخت سامانه پدافندى با برد بلند را در داخل کشور در دستور کار داريم که انشاء الله متخصصان داخلى به زودى آنها را توليد مى‌کنند. او همچنین درباره فسخ این قرارداد با روسیه گفت: درباره فسخ این قرارداد منتظر اعلام نظر و موضع‌گیری دولت روسیه هستیم و اگر آنها بخواهند این قرارداد را فسخ کنند باید خسارت‌های پیش بینی شده در قرارداد را بپردازند.


نظر شما :