عربستان جنگنده امريکايى مى‌خواهد، اسرائیل نمی‌خواهد

۲۰ مرداد ۱۳۸۹ | ۱۵:۲۹ کد : ۸۳۴۷ اخبار اصلی
فروش جنگ‌افزارهایی که ارزش کل آنها به ۳۰ میلیارد دلار می‌رسد، اسرائیل یکی دیگر از متحدان امریکا در منطقه را به شدت ناخشنود کرده است. این معامله قرار است طی یک دهه انجام شود و صدور جنگنده‌های اف ـ ۱۵ به عربستان را نیز در بر دارد.
عربستان جنگنده امريکايى مى‌خواهد، اسرائیل نمی‌خواهد

دیپلماسی ایرانی: روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی خبر از یک معامله بزرگ تسلیحاتی میان عربستان سعودی و ایالات متحده امریکا داده است.

به نوشته‌ این روزنامه، نگرانی ریاض از برنامه‌ اتمی جمهوری اسلامی ایران دولت امریکا را بر آن داشته فروش جنگنده‌های مدرن را به این متحد قدیمی در دستور کار قرار دهد.

فروش جنگ‌افزارهایی که ارزش کل آنها به ۳۰ میلیارد دلار می‌رسد، اسرائیل یکی دیگر از متحدان امریکا در منطقه را به شدت ناخشنود کرده است. این معامله قرار است طی یک دهه انجام شود و صدور جنگنده‌های اف ـ ۱۵ به عربستان را نیز در بر دارد.

این گزارش به نقل از دیپلمات‌ها و مقام‌های دولتی می‌نویسد، جنگنده‌هایی که قرار است در اختیار عربستان سعودی قرار داده شود از مدرن‌ترین انواع اف ـ ۱۵ نخواهند بود. علت این امر نگرانی اسرائیل از تهدید امنیت این کشور عنوان شده است. گفته می‌شود دست‌کم موشک‌های دوربرد بر روی این جنگنده‌ها نصب نخواهد شد. ریاض مدل‌های قدیمی‌تری از فانتوم‌های امریکایی را در اختیار دارد.

کارشناسان با اشاره به این گزارش هدف از معامله میلیاردی واشنگتن و ریاض را قصد امریکا در جلوگیری از افزایش نفوذ ایران در منطقه عنوان می‌کنند. امریکا و بسیاری از کشورهای غربی جمهوری اسلامی را متهم می‌کنند، به بهانه استفاده صلح آمیز از انرژی اتمی، در تدارک دست یافتن به سلاح هسته‌ای است. اتهامی که ایران همواره رد می‌کند.

امریکا معتقد است افشای برخی از فعالیت‌های اعلام‌نشده‌ جمهوری اسلامی، از جمله ساخت پنهانی یک سایت غنی سازی جدید در نزدیکی قم و عدم همکاری همه‌جانبه با بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تردیدها دامن می‌زند.

نگرانی عربستان از افزایش احتمالی نفوذ جمهوری اسلامی ایران در منطقه تا کنون بارها ابراز شده است. این کشور تهران را متهم می‌کند در ناامن کردن مناطقی چون لبنان نقش دارد. برخی از ناظران یکی از دلایل دیدار تاریخی ملک عبدالله از بیروت، هشتم مرداد را همین نگرانی‌ها عنوان کرده‌اند. هم‌زمان با این دیدار بشار اسد، رئیس جمهور سوریه نیز به بیروت رفت.

دیدار سران سوریه و عربستان در بیروت از این جهت نیز با اهمیت تلقی شده که این دو کشور همراه با ایران بیشترین نفوذ را بر گروه‌ها و نیروهای سیاسی و شبه‌نظامی لبنان دارند. دو طرف در این دیدار بر حفظ یکپارچگی لبنان و پرهیز همه‌ گروه‌ها از ایجاد درگیری داخلی و بی ثبات کردن کشور تاکید کردند. برخی از ناظران این سفر را به موفقیت ریاض در محدود کردن نفوذ سیاسی تهران در لبنان تعبیر کرده‌اند.

انتشار خبر معامله بزرگ تسلیحاتی عربستان با امریکا می‌تواند در تقویت موقعیت این کشور در منطقه و کاهش نگرانی‌هایش از سوی ایران موثر باشد. ظاهرا تنها مانع انجام این معامله بزرگ می‌تواند اسرائیل باشد. واشنگتن خود را متعهد می‌بیند اطلاعات مربوط به چنین معامله‌هایی را در اختیار تل‌آویو قرار دهد. همچنین احتمال می‌رود کنگره امریکا در صورتی که امنیت اسرائیل را در خطر ببیند جلوی چنین قراردادی را بگیرد.

اسرائیل خود را از جانب اغلب همسایگانش در خطر می‌بیند و به همین دلیل برتری نظامی نسبت به کشورهای منطقه را برای بقای خود غیرقابل چشم‌پوشی ارزیابی می‌کند. اسرائیل جنگنده‌های اف ـ ۱۵ و اف ـ ۱۶ امریکایی را در اختیار دارد و در صورتی که مدرن‌ترین نوع این جنگنده‌ها در اختیار عربستان قرار نگیرد تا حدی آسوده خاطر خواهد بود. به این ترتیب چنانچه معامله با عربستان تا حد اف ـ ۱۵های کمتر مجهز باشد، نگرانی‌های این کشور تقریبا مرتفع خواهد شد.

روزنامه اسرائیلی هاآرتص ابتدای ماه ژوییه سال جاری میلادی در گزارشی مدعی شده بود این کشور قصد دارد کل معامله تسلیحاتی عربستان با امریکا را متوقف کند. به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال این موضوع اکنون منتفی است.

محافل خبری و مقام‌های اسرائیلی در روزهای گذشته به خبرهای منتشر شده در مورد مذاکرات واشنگتن و ریاض واکنشی نشان نداه‌اند.

یکی از سخنگویان پنتاگون که نخواسته وارد جزئیات این معامله شود به روزنامه یادشده گفته است، امریکا این تجارت را پنهان از چشم اسرائیل انجام نمی‌دهد و متوجه نگرانی‌های این کشور نیز هست. او می‌گوید: «اما اسرائیل تنها کشور منطقه نیست که نگران امنیت خود است.ما در مقابل متحدان دیگرمان نیز تعهداتی داریم.»


نظر شما :