روسیه واسطه‌ای برای ایران و زیمنس

۱۷ مرداد ۱۳۸۹ | ۲۰:۱۶ کد : ۸۳۱۲ اقتصاد و انرژی
ماموران گمرک فرودگاه فرانکفورت ماه ژوئن گذشته محموله ای از مبدلها و ماژول های کامپیوتری ساخت شرکت زیمنس را که قرار بود از طریق روسیه برای راکتور بوشهر ارسال شود را توقیف کردند.
روسیه واسطه‌ای برای ایران و زیمنس

دیپلماسی ایرانی: ماموران گمرک فرودگاه فرانکفورت ماه ژوئن گذشته محموله ای از مبدلها و ماژول های کامپیوتری ساخت شرکت زیمنس را که قرار بود از طریق روسیه برای راکتور بوشهر ارسال شود را توقیف کردند.  

 اوایل سال جاری، غول مهندسی آلمانی اعلام کرد که دیگر به دنبال رابطه با ایران نیست. به همین ترتیب به یکی از اولین شرکت‌های آلمانی تبدیل شد که تحت فشارهای دولت آلمان و تلاش‌های بین المللی امریکا به منظور اعمال فشارهای مالی علیه جمهوری اسلامی روابط خود را با ایران قطع کرد.

به گزارش اشپیگل قرار بوده است که تجهیزات توقیف شده  پس از مونتاژ و تکمیل توسط یک شرکت رابط روسی، به ایران ارسال شود. 

 این گزارش می افزاید که مونتاژ قطعات به طور آگاهانه طوری برنامه ریزی شده بود که در روسیه انجام شود تا از بازرسی های اتحادیه اروپا مبنی بر ممنوعیت صادرات تکنولوژی به ایران مصون بماند.

 سخنگوی شرکت زیمنس مدعی شده که این شرکت از این اتفاق اطلاعاتی نداشته و قطعات به احتمال زیاد توسط یک شرکت ثالث به فوش رسیده است. سخنگوی شرکت روسی هم در حالی که جزئیات را تائید می‌کرد از انجام هرگونه اظهارنظری اجتناب کرد.

بازرسان گمرک آلمان می گویند از انتهای سال 2009 تاکنون شش محموله مشابه، شامل قطعات متنوعی برای صنایع هسته ای ایران که ساخت شرکت زیمنس است، به ایران فرستاده شده است. تمام این شش محموله از فرانکفورت بارگیری شده‌اند و مقصدشان هم بندر بوشهر در ایران بوده است.

 دادستانی آلمان تاکنون برای سه شرکت به دلیل اینکه معیارهای تعیین شده از سوی اتحادیه اروپا در مورد صادرات کالا به ایران را رعایت نکرده‌اند، کیفرخواست صادر کرده است که البته زیمنس جزو این سه شرکت نبوده است.

هیات مدیره شرکت زیمنس در ماه اکتبر ۲۰۰۹ تصمیم گرفت که دیگر قرارداد تجاری جدیدى با ایران نداشته باشد.

رئیس هیئت مدیره زیمنس هم در ان زمان اعلام کرده بود: «معاملات ما با ایران غیرنظامی و بیشتر در زمینه مخابرات، حمل ونقل و پزشکی بوده است.»

پتر لوشر همچنین گفته بود: «ما حساسیت معاملات تجارى خود با ایران را درک مى کنیم و به آن با دیدى انتقادی برخورد مى نماییم و به همین دلیل روابط اقتصادی خود با ایران را کاهش مى دهیم. شرکت ما دیگر قرارداد جدیدى با ایران منعقد نخواهد کرد و صرفا قراردادهاى نیمه تمام خود را به اتمام خواهد رساند.

حجم معاملات تجاری سالانه این شرکت با ایران نیم میلیارد یورو است واین میزان کمتر از یک درصد کل فروش این شرکت را تشکیل می دهد.

شرکت زیمنس قبل از پیروزی انقلاب در ایران پیمانکار ساخت نیروگاه اتمی بوشهر بود اما با پیروی انقلاب روابط خود با ایران را قطع کرد و چند سال پس از آن شرکت روسی اتم استروی اکسپورت جایگزین آن شد.


نظر شما :