کشورهای کمک دهنده به افغانستان در راه کنفرانس کابل

۲۸ تیر ۱۳۸۹ | ۲۱:۱۵ کد : ۸۱۰۴ آسیا و آفریقا
این‌بار کشور‌های جهان در کابل، پایتخت افغانستان، دور هم جمع می‌شوند تا شیوه‌های کمک به بازسازی و برقراری امنیت در این کشور جنگ‌زده و در‌حال جنگ را بررسی کنند.
کشورهای کمک دهنده به افغانستان در راه کنفرانس کابل

دیپلماسی ایرانی: این‌بار کشور‌های جهان در کابل، پایتخت افغانستان، دور هم جمع می‌شوند تا شیوه‌های کمک به بازسازی و برقراری امنیت در این کشور جنگ‌زده و در‌حال جنگ را بررسی کنند. نمایندگان بیش از هفتاد کشور جهان از جمله وزرای خارجه ایران، روسیه و ایالات متحده و دبیر کل سازمان ملل در این کنفرانس شرکت خواهند کرد.

کنفرانس کابل در ادامه کنفرانس لندن برگزار می‌شود و بناست که در آن کشور‌های جهان کمک‌های جدیدی را برای بازسازی و بهبود اوضاع افغانستان به این کشور اختصاص دهند.

افغانستان برای حل مشکل امنیت در این کشور بحث ادغام طالبان در جامعه و همچنین مسلح کردن مردم روستایی در نواحی مرزی را مطرح کرده است. این در حالیست که مباحث مربوط به امنیت در افغانستان پیوند وثیقی با مسائل اقتصادی و پیرو آن موضوع فساد مالی و اداری دارد. برخی معتقدند که کمک‌هایی که به افغانستان می‌شود به دلیل همین فساد اداری، آنگونه که باید به مصرف نمی‌رسد و بنابراین در بهبود اوضاع چندان موثر نیست. این مسئله باعث شده است که پیگیری و بهبود وضع مالی و اداری هم در این کنفرانس مورد بررسی قرار‌گیرد.

کلینتون هم که قبل از حضور در افغانستان به پاکستان رفته بود، از پاکستان خواسته است که بر شدت عمل خود در قبال طالبان در شمال این کشور بیفزاید تا از این طریق بهبودی نسبی در امنیت افغانستان پدیدار شود.

از دیگر مباحث مهمی که دولت افغانستان در‌این کنفرانس به دنبال آن است، بحث پرداخت کمک‌های بین‌المللی به دولت افغانستان و تخصیص این کمک‌ها از طریق دولت است. تاکنون کمک‌های بین‌المللی که به افغانستان می‌شد، از طریق نیروهای بین‌المللی برای این کشور مصرف می‌شد. برخی تحلیل‌گران معتقدند این کمک‌ها بیشتر در زمینه نظامی به کار رفته است، در صورتی که اگر درصد بیشتری از کمک‌های بین‌المللی در بخش اقتصاد این کشور سرمایه گذاری می‌شد و از این طریق اقتصاد افغانستان سر‌و‌سامانی می‌گرفت، حل کردن مشکل امنیت در این کشور به مراتب ساده‌تر می‌شد.

از دیگر خواسته‌های دولت افغانستان واگذاری مسئولیت امنیت این کشور به نیروهای افغانی است که این به معنی تعیین برنامه خروج نیروهای خارجی از افغانستان است.

در آستانه این نشست، تدابیر امنیتی در کابل بالا رفته است. درحالی که مقامات ناتو دیروز از کشف و خنثی سازی یک برنامه تروریستی در کابل خبر داده بودند، امروز خبرگزاری‌ها یک انفجار انتحاری در این ناحیه را گزارش کرده اند که سه کشته برجای گذاشته است.

این نهمین کنفرانس بین‌المللی درباره افغانستان بعد از شروع جنگ در سال 2001 خواهد بود. کنفرانس کابل هم‌چنین بزرگترین کنفرانس بین‌المللی در این شهر از دهه 1970 خواهد بود.


نظر شما :