متکی عازم نیجریه شد

۱۴ تیر ۱۳۸۹ | ۱۷:۲۲ کد : ۷۹۵۳ سرخط اخبار
متکی عازم نیجریه شد

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بامداد روز دوشنبه به منظور شرکت در اجلاس وزیران امور خارجه هشت کشور در حال توسعه موسوم به دی هشت تهران را به مقصد ابوجا پایتخت نیجریه ترک کرد.

 

به گزارش خبرگزاری مهر، جمهوری اسلامی ایران، نیجریه، ترکیه، پاکستان، بنگلادش، اندونزی، مالزی و مصر هشت کشور عضو گروه دی هشت را تشکیل می دهندنشست شورای وزیران امور خارجه دی هشت روز سه شنبه در ابوجا بیانیه نهایی اجلاس را برا ی تصویب در هفتمین نشست سران مورد بررسی قرار خواهند داد.

ارتقای همکاری در حوزه انرژی، حمل و نقل، گردشگری، بانکداری، توسعه و ایجاد موسسات مالی مشترک، علوم و فناوری، کارگران مهاجر، سرمایه گذاری میان اعضا و نقشه راه، همکاری اقتصادی از جمله دستور کارهای اجلاس دی هشت می باشد. وزیر امور خارجه همچنین در نشست شورای وزیران طی ایراد یک سخنرانی مواضع و راهکارهای پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران به منظور ارتقاء سطح همکاری ها میان کشورهای گروه دی هشت را تشریح خواهد کرد.



حکم دستگیری رجوی صادر شد


دادگاه عالی جنایی عراق حکم دستگیری مسعود رجوی و 37 نفر دیگر از اعضای فرقه منافقین از جمله مریم رجوی و امیر کاظمی، یکی از معاونین رجوی را صادر کرد.

به گزارش ایسنا بر اساس ماده 12 از قانون دادگاه جنایی عراق، وزارت کشور عراق و اینترپل مامور به دستگیری و انتقال این افراد به دادگاه خواهند شد.

بر پایه این خبر از آن‌جایی‌که حاکمیت دولت عراق در دیالی به رسمیت شناخته شده و امنیت کمپ عراق جدید (پادگان اشرف) در خالص، به طور کامل بر عهده نیروهای انتظامی عراق قرار گرفته است، این نیروها جایگزین نیروهای آمریکایی شدند که از زمان سقوط رژیم سابق در سال 2003 تا کنون در داخل این کمپ مستقر شده بودند. روز جمعه گذشته مراسمی رسمی با حضور مقامات نیروهای انتظامی و ارتش عراق و آمریکا در داخل کمپ عراق جدید (اشرف) برگزار گردید، بنا بر قرارداد حفاظتی امضاء شده بین دولت‌های عراق و ایالات متحده آ‌مریکا این کمپ در راستای استقرار کامل حاکمیت ملی عراق بر سرزمینش به نیروهای عراقی تحویل داده شد و باقیمانده نیروهای آمریکایی نیز این اردوگاه را ترک کردند تا نیروهای عراقی مسئولیت امنیت این کمپ را همچون دیگر نقاط سرزمین عراق بر عهده بگیرند و در حال حاضر نیروهای ارتش و نیروهای انتظامی عراق مسئولیت کامل کمپ اشرف را بر عهده گرفتند.

ابراز رضایت علاوى از مذاکره با بايدن


رئيس فهرست العراقيه پس از ديدار با معاون رئيس جمهور آمريکا مذاکرات خود با وى را سازنده و مثبت توصيف کرد.

به گزارش فارس به نقل از شبکه بى‌بى‌سى، "اياد علاوى " رئيس فهرست "العراقيه " پس از ديدار با "جو بايدن " معاون اوباما در جمع خبرنگاران بدون اشاره به دخالت آشکار دولت آمريکا در روند تشکيل دولت عراق گفت که مذاکراتى سازنده با بايدن داشته است.
اظهارات علاوى در حالى صورت مى‌گيرد که بنا بر نظر کارشناسان سفر مقامات آمريکايى در چنين شرايط حساسى در آستانه تشکيل دولت جديد، قطعاً به ‌‌منظور دخالت در امور داخلى عراق انجام شده و طبق توافقنامه‌ امنيتى، مسئولان آمريکايى حق دخالت در تشکيل دولت عراق را ندارند.آمريکا و عربستان بسيار مايلند، خلأ حضور نيروهاى آمريکايى در عراق، با نخست وزيرى علاوى پر شود.
رئيس فهرست العراقيه در ادامه افزود: در اين ديدار درباره مسائل کلى از جمله مسائل کشور و مسائل منطقه‌اى گفت‌وگو کرديم.
وى تاکيد بر تشکيل سريع‌تر دولت جديد عراق را از محورهاى اصلى مذاکراتش با بايدن توصيف کرد و تصريح کرد: در اين نشست پيشنهادى از سوى معاون رئيس جمهور آمريکا مطرح نشد.
علاوى در پايان تصريح کرد که در اين نشست مذاکراتى بى پرده و صريح با طرف آمريکايى داشت است که بسيار مثبت و سازنده بوده است و بر حمايت از دموکراسى و نتايج انتخابات در آن تاکيد شده است.
"
جوزف بايدن " روز شنبه در سفرى غيرمنتظره به عراق سفر کرد و به طور جداگانه با نخست وزير عراق و رئيس فهرست «العراقيه» ديدار کرد.


نظر شما :