گسترش ناامنى سلامت انتخابات مجلس افغانستان را تهديد مى کند

۰۲ تیر ۱۳۸۹ | ۱۹:۴۷ کد : ۷۸۶۱ آسیا و آفریقا
نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان می‌خواهد بخاطر نبود امنیت در افغانستان نیروهای خارجی خود را از این کشور خارج کند. ناامنی انتخابات پارلمانی سال جاری در افغانستان را هم با چالش روبه‌رو کرده است.
گسترش ناامنى سلامت انتخابات مجلس افغانستان را تهديد مى کند

دیپلماسی ایرانی:‌ نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان می‌خواهد بخاطر نبود امنیت در افغانستان نیروهای خارجی خود را از این کشور خارج کند. ناامنی انتخابات پارلمانی سال جاری در افغانستان را هم با چالش روبه‌رو کرده است.

در آستانه انتخابات پارلمانی در افغانستان که قرار است در روز ۲۷ شهریور ماه سال جاری برگزار شود، وضعیت امنیتی درافغانستان نابسامان است. امروز سه شنبه (یک تیر) فهرست نهایی نامزدهای انتخاباتی توسط کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان اعلام شد تا مبارزات انتخابات پارلمانی را آغاز کنند. اما مجلس نمایندگان افغانستان از وضعیت امنیتی در افغانستان ابراز نگرانی کرده و معتقد است که اگر این وضع بهبود نیابد، برگزاری انتخابات پارلمانی با مشکل جدی مواجه خواهد شد.

یونس قانونی، رئیس مجلس افغانستان در حضور نمایندگان گفت: «به دلیل مشکلات امنیتی در مورد برگزاری انتخابات شفاف هم شک دارد و هم نگران است.»

از سوی دیگر چندی پیش وزارت امور داخله افغانستان (وزارت کشور) اعلام کرد که ۱۱۴ شهرستان افغانستان با تهدید جدی روبه‌رو هستند و ۸ شهرستان در تصرف مخالفین دولت قرار دارند. سخنگوی طالبان نیز هشدار داده است که این گروه افرادی را در تمام ولایات افغانستان به عنوان استاندار (والی) انتخاب کرده‌اند واین افراد به زودی کارشان را آغاز خواهند کرد.

عملکرد جدید سازمان ملل متحد نسبت به وضعیت بد امنیتی مردم را بیشتر نگران کرده است. چنانچه نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان هزار نفر از نیروهای خارجی‌اش را از افغانستان به کویت انتقال می‌دهد. این نمایندگی انگیزه عملکردش را برای خروج این نیروها، نبود مراکز امن برای آنها عنوان کرده است.

با برخورد ضعیف دولت و نیروهای ائتلاف در مقابل طالبان مردم ازاین موضوع می ترسند که طالبان دوباره در افغانستان حاکم شود. روز گذشته نیز سرپرست شهرستان سید آباد ولایت میدان وردک از سوی طالبان سربریده شد و جسد وی در نزدیکی ساختمان این شهرستان به دست آمد.

کمیسیون مستقل انتخابات نیز مشکلات امنیتی را مشکل اصلی فراروی انتخابات دانسته و می‌گوید، قرار است تا 10 روز دیگر نهادهای امنیتی از چگونگی تأمین امنیت انتخابات پارلمانی در این کمیسیون گزارش دهند.

زمان برگزاری انتخابات پارلمانی افغانستان را روز ۲۷ شهریور سال جاری تعیین کرده‌اند. در این انتخابات از میان حدود ۲۶۰۰ نامزد ۲۴۹ نماینده انتخاب خواهند شد. اما مشکلات امنیتی برگزاری انتخابات را در محل‌های ناامن ناممکن می سازد و گمان بر این است که گذاشتن صندوق در این مناطق با مشکل مواجه خواهد شد. کارشناسان بر این باورند که با وجود این معضلات، برگزاری انتخابات پارلمانی غیرعادلانه خواهد بود.


نظر شما :