نامه ۸۶ نویسنده و روزنامه‌نگار فرهنگی به دادستان تهران درباره جواد ماه‌زاده

۲۹ خرداد ۱۳۸۹ | ۰۴:۵۱ کد : ۷۸۱۵ سرخط اخبار
نامه ۸۶ نویسنده و روزنامه‌نگار فرهنگی به دادستان تهران درباره جواد ماه‌زاده

به نام خداوند بخشنده مهربان

جناب آقای جعفری دولت‌آبادی
دادستان محترم تهران

با سلام و احترام

به استحضار می‌رساند، آقای جواد ماه‌زاده، منتقد ادبی و نويسنده جوان کشورمان که از ۲۹ مهرماه سال گذشته و در پی حوادث پس از انتخابات رياست جمهوری بازداشت شده است، علی‌رغم صدور حکم قطعی همچنان در زندان به سر می‌برد و برخلاف روال مرسوم که با مرخصی زندانيان پس از برگزاری دادگاه موافقت می‌شود، وی تاکنون از اين امکان قانونی محروم مانده است. انتظار ما امضاکنندگان نامه که جمعی از منتقدان و نويسندگان و روزنامه نگاران ادبی کشور هستيم، از جنابعالی و ديگر دست‌اندرکاران قوه قضاييه رعايت حقوق قانونی نامبرده بوده و اميدواريم که ضمن موافقت با مرخصی اين نويسنده جوان زمينه آزادی دايمی وی را نيز فراهم کنيد.

پيشاپيش از توجه شما سپاسگزاريم.

امضا:

۱- آذر شبنم
۲- آذر شکوفه
۳- آران زهرا
۴- آشور محمد
۵- آموسا مريم
۶- احديت شهره
۷- اميرآباديان نزهت
۸- امين‌زاده دلارام
۹- ابراهيم‌زاده فرزانه
۱۰- اکبريانی محمدهاشم
۱۱- اميرشاهی افشين
۱۲- اميری ناتاشا
۱۳- انصاری‌فر هوشيار
۱۴- بابايی سما
۱۵- باقری بهنام
۱۶- بزرگيان علی
۱۷- بسکی سهيلا
۱۸- بورقانی سهام‌الدين
۱۹- بهاری امير
۲۰- بهره‌مند شيما
۲۱- بهنام عليرضا
۲۲- بی‌نياز فتح‌الله
۲۳- تاجيک محمد
۲۴- تراکمه يونس
۲۵- جديری سپيده
۲۶- جزينی محمدجواد
۲۷- جعفری حميد
۲۸- جعفری مهری
۲۹- چهلتن اميرحسن
۳۰- حبيبی حامد
۳۱- خديوی مهين
۳۲- خسروی مازيار
۳۳- خورشيدفر اميرحسين
۳۴- درمنکی خليل
۳۵- دواچی آزاده
۳۶- راد نيما
۳۷- رستمی نيلوفر
۳۸- رسولی مرضيه
۳۹- رضايی‌زاده پدرام
۴۰- رنجبر کوروش
۴۱- زرين رويا
۴۲- زمانی محمدرضا
۴۳- سناپور حسين
۴۴- سوری پوريا
۴۵- سيدآبادی علی‌اصغر
۴۶- شروقی علی
۴۷- شفاعی آرش
۴۸- صاحبان زند سجاد
۴۹- صادقی کمال
۵۰- صادقی ميترا
۵۱- طاهری فرزانه
۵۲- عابدی احسان
۵۳- عاطفه جواد
۵۴- عامری رضا
۵۵- عباسپور سعيد
۵۶- علی‌پور سعيده
۵۷- علی‌پور ميثم
۵۸- غلامی عليرضا
۵۹- فاتحی مهدی
۶۰- فخريان مانلی
۶۱- فرجی محسن
۶۲- فرهاديان سروش
۶۳- فغفوری گيسو
۶۴- فلاح مهرداد
۶۵- فولادی‌نسب کاوه
۶۶- قرايی سميرا
۶۷- قلی‌پور محمود
۶۸- قهرمان آزيتا
۶۹- کيهان خجسته
۷۰- گلشيری باربد
۷۱- گله‌داران ليلی
۷۲- محمدی کامران
۷۳- مخبر عباس
۷۴- مرادی آرزو
۷۵- مسعودی‌نيا علی
۷۶- ملک‌پور الهام
۷۷- منصوری مريم
۷۸- موسوی مزدک
۷۹- ناجيان سپينود
۸۰- نراقی سولماز
۸۱- نصرت مينو
۸۲- نوروزی ياسر
۸۳- ولی‌زاده محمد
۸۴- هوشمندزاده پيمان
۸۵- يزدانی‌خرم مهدی
۸۶- يوسفی مجيد

روسیه: تحریم‌های یکجانبه علیه ایران تاسف باراست!

دولت روسیه با وجود رای مثبت به قطعنامه ضد ایرانی شورای امنیت در عین حال از اعمال تحریمهای یکجانبه آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران به شدت انتقاد کرد.   به گزارش خبرگزاری مهر، اقدام یکجانبه دولت آمریکا و اتحادیه اروپا در اعمال تحریمهای یکجانبه علیه ایران، با وجود تصویب قطعنامه ضدایرانی شورای امنیت، انتقاد روسیه را به همراه داشته است. خبرگزاری اینترفکس روسیه با انتشار این خبر و به نقل از "سرگئی ریابکوف" معاون وزیر امور خارجه این کشور نوشت: ما به شدت متاسفیم که نه ایالات متحده و نه اتحادیه اروپا به خواسته های ما برای خودداری از چنین اقدامی، توجه نکردند. وی هشدار داد که این تحریمها ممکن است بر همکاری در حل موضوع هسته ای ایران تاثیر منفی بگذارد. مقامهای اتحادیه اروپا در پایان نشست امروز پنجشنبه خود در بروکسل بیانیه ای را مبنی بر اعمال تحریمهای یکجانبه علیه ایران، منتشر کردند. این تحریمها با وجود صدور قعطنامه چهارم شورای امنیت سازمان ملل متحد و با هدف اعمال فشارهای بیشتر بر ایران از سوی کشورهای اروپایی تصویب شده است. اقدام اروپاییها به زعم آنها، نشان دهنده نگرانی های موجود درباره ادامه برنامه هسته ای ایران است. این در حالی است که روز گذشته نیز دولت آمریکا از تهیه فهرست شرکتهای ایرانی مشمول تحریمهای یکجانبه این کشور خبر داد. طبق این گزارش تحریمهای مورد نظر اتحادیه اروپا شامل ممنوعیت سرمایه گذاری، کمکهای فنی و انتقال فناوری در حوزه صنایع نفت و گاز است.

البته روسیه با رای مثبت به قطعنامه ضد ایرانی اخیر شورای امنیت، در معرض انتقادهای گسترده مقامها و شخصیتهای سیاسی جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است.   ایران به تهدیدی  منطقه‌ای و بین‌المللی تبدیل شده است!

وزیر دفاع انگلیس در اظهاراتی مدعی شد: ایران به تهدیدی خطرناک تر از حکومت صدام در عراق تبدیل شده است.

به گزارش عصر ایران به نقل از سایت خبری "الیوم السابع" مصر، "ولیام فوکس" وزیر دفاع انگلیس روز گذشته در گفت وگوی تلویزیونی مدعی شد: سرکوب  معترضان  پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران برای هیچ کس خوشایند نبود . ایران در امور داخلی برخی دولت ها دخالت می کند تا نفوذ و حمایت خود را از گروه هایی که برای اکثر ما مورد پذیرش نیستند؛ تقویت کند.

فوکس افزود: ایران به تهدیدی در دو سطح منطقه ای و بین المللی تبدیل شده است.

وی گفت :  دست یابی ایران به سلاح هسته ای به معنای پایان معاهده منع گسترش سلاح هسته ای است . کسب سلاح هسته ای توسط ایران شرایطی را برای تسلیح هسته ای در خطرناک ترین نقاط جهان فراهم می کند و در این صورت ما به دوران جنگ سرد باز می گردیم.

وزیردفاع انگلیس در ادامه ادعاهای خود افزود: ایران با بسیاری از تعهدات معاهده منع گسترش سلاح هسته ای مخالفت کرده است. ایران برنامه فعالیت های هسته ای خود را اعلام نکرد تا اینکه منابع خارجی آن را فاش کردند و با این اقدام اعتماد جامعه بین الملل را از دست داد.

فوکس در عین حال با اعلام موافقت خود با دست یابی ایران به برنامه های صلح آمیز هسته ای گفت: اما صبر جامعه جهانی از  سیاست های ایران در حال لبریز شدن است.

وی در ادامه اظهارات مغرضانه خود گفت با اعلام اینکه " از مقامات ایرانی می خواهد تا منافع ملت ایران را نسبت به آرمان های خود مقدم بدارند " گفت :  ملت ایران هزینه سیاست های دولت ایران را پرداخت می کند.

وزیر دفاع انگلیس درپاسخ به سوالی درباره امکان گرایش کشورهای غربی به سرنگونی حکومت ایران تاکید کرد: من به دنبال این هدف نیستم و تنها به دنبال تغییر سیاست های دولت ایران و وادار کردن آنها به در پیش گرفته نظر ملت ایران است .

وی درباره افزایش تحریم های شورای امنیت علیه ایران هم گفت:" این مسئله به سازمان ملل و شورای امنیت باز می گردد، حتما می بایست به دنبال توافق بین المللی بزرگتری باشیم . برخی معتقدند که تعدادی از کشورها سرنوشت شورای امنیت را برای تحمیل تحریم ها عیله ایران در اختیار دارند.

وزیر دفاع انگلیس همچنین از ایران خواست در زمینه ارسال کمک های انسان دوستانه به غزه خویشتنداری به کار گیرد و بحران را افزایش ندهد و از تحریک زایی بپرهیزد.

وی افزود: انگلیس تلاش های گسترده ای را برای انجام تحقیق گسترده و همه جانبه درباره حادثه ناوگان آزادی غزه به کار گرفت.

وزیر دفاع انگیس با رد گزینه حمله نظامی علیه ایران گفت که بکار گیری سیاست تعقل آمیز بهتر استدرصورتی که ایران به درخواست های جامعه بین المللی توجه نکند، جامعه جهانی هیچ گونه امتیازی را به ایران نخواهد داد. وی از مقامات ایران خواست برای کاهش شدت بحران ، امتیازهایی را ارائه کنند.
سلام فياض، بودجه نيروگاه غزه را به سرقت مى‌برد

دولت منتخب فلسطين امروز تاکيد کرد که دولت انتصابى تشکيلات خودگردان فلسطين به رياست "سلام فياض " بودجه تنها نيروگاه برق نوار غزه را به سرقت مى‌برد. به گزارش فارس به نقل از شبکه تلويزيونى "الجزيره " قطر، "طاهر النونو " سخنگوى دولت منتخب فلسطين گفت: تشکيلات خودگردان فلسطين مسئول بحران دوباره برق در نوار غزه است زيرا به کاستن از ميزان سوخت لازم براى فعاليت نيروگاه برق اين منطقه ادامه مى‌دهد.
وى افزود: دولت انتصابى سلام فياض بودجه خريد سوخت مورد نياز نيروگاه غزه را به سرقت مى‌برد و بين کارمندان طرفدار خود تقسيم مى‌کند.
منطقه نوار غزه به علت محاصره شديد چهار ساله رژيم صهيونيستى و اقدام مصر در بستن گذرگاه "رفح " در مرز خود با اين منطقه با بحران انسانى شديدى روبرو است.
طاهر النونو در بخش ديگرى از سخنان خود گفت: دولت منتخب فلسطين از نزديک همه طرح‌هاى مطرح شده درباره محاصره غزه از تلاش جدى براى پايان دادن به محاصره تا تلاش براى مديريت محاصره و جنبه قانونى بخشيدن به آن را زير نظر دارد.
وى تاکيد کرد: دولت منتخب فلسطين تنها از طرحى حمايت مى‌کند که به محاصره نوار غزه به طور کامل پايان دهد و هرگونه تلاش ديگرى براى ادامه محاصره يا جنبه قانونى بخشيدن به آن را نمى‌پذيرد.
رژيم صهيونيستى از چهار سال پيش تاکنون با اعمال محاصره عليه نوار غزه گذرگاههاى اين منطقه را به روى فلسطينيان بسته است. دولت مصر نيز با وجود درخواست‌هاى مکرر مردم کشورهاى عربى و اسلامى، از بازگشايى دائم گذرگاه رفح به عنوان تنها گذرگاه ارتباطى فلسطينيان با جهان خارج خوددارى مى‌کند.
مسئولان مصرى اين گذرگاه را تنها براى مدت اندکى باز کرده و بار ديگر مى‌بندند و اجازه ورود کمک‌هاى بشردوستانه کمى به اين منطقه داده‌ مى‌شود که اين وضعيت، مردم نوار غزه بويژه بيماران و مجروحان فلسطينى را با مشکل جدى مواجه کرده‌ است.
دولت مصر در راستاى تشديد محاصره غزه درحال احداث ديوارى فولادى با همکارى آمريکا در مرز خود با نوار غزه است که اين ديوار با عمق بيش از 20 تا 30 متر در زير زمين ساخته مى‌شود و 9 تا 10 کيلومتر نيز طول دارد.
اين ديوار داراى سيستم‌هاى حس‌گر است که هرگونه تلاش براى تخريب آن را به مسئولان مصرى اطلاع مى‌دهد و مصر همچنين کانال آبى را در طول اين ديوار ايجاد خواهد کرد.

رآکتور بومى مى‌سازیم

رييس سازمان انرژى اتمى گفت: در حال طراحى رآکتورى مشابه رآکتور تهران هستيم و اميدواريم طراحى آن تا پايان امسال به اتمام برسد. على‌اکبر صالحى در گفت‌وگو با ايسنا، افزود: در حال طراحى رآکتورى مشابه رآکتور تهران با توانى بالاتر از آن (احتمالا 20 مگاوات) هستيم و اميدواريم طراحى آن تا پايان سال جارى به اتمام برسد و بخش طراحى تفصيلى آن سال آينده انجام شود و در پايان سال آينده (1390) عمليات اجرايى براى ساخت رآکتور آغاز شود. صالحى گفت: عمليات طراحى و ساخت اين رآکتور احتمالا حدود پنج سال زمان مى‌برد. وى با بيان اين که اين رآکتور بومى است و مشابه رآکتور تهران خواهد بود، درباره تامين سوخت اين رآکتور گفت: ما در آينده سوخت براى رآکتور جديد را تامين مى‌کنيم رييس سازمان انرژى اتمى درباره مکان اين رآکتور گفت: قاعدتا رآکتور را در جايى مى‌سازيم که براى توليد راديوداروها و مصرف آن‌ها براى احتياج بيماران موثر باشد. صالحى درباره ادامه کار رآکتور تهران به خبرنگار ايسنا گفت: رآکتور تهران کارش را با سوخت‌هايى که دارد و در آينده نيز سوخت جديد براى آن تامين مى‌شود، ادامه مى‌دهد و حداقل تا 15 سال آينده به کار خود ادامه خواهد داد. او گفت: رآکتورهاى جديد مشابه رآکتور تهران ساخته خواهند شد چرا که اين اقدام سهل‌ الوصول و طراحى آن ساده است. رييس سازمان انرژى اتمى ادامه داد: در حال راه‌اندازى کارخانه توليد صفحه سوخت هستيم و از آن‌جايى که گلوگاه کار بر روى توليد، صفحه سوخت است اميدواريم بتوانيم در چهار پنج سال آينده شاهد بهر‌بردارى از اين رآکتور و ديگر رآکتورها باشيم. به گزارش ايسنا، صالحى هم‌چنين امروز در نخستين همايش تهيه و کنترل راديو داروها در سازمان انرژى اتمى گفت: در حال طراحى راکتورى با قدرتى بيش‌تر از راکتور تهران براى توليد راديوداروها هستيم. او افزود: ايران در بين کشورهاى منطقه و جهان اسلام با داشتن حدود 50 سال تجربه در دانش و فن‌آورى هسته‌يى از توانايى‌هاى علمى و امکانات بسيار بيش‌ترى براى توليد راديو ايزوتوپ برخوردار است. وى اضافه کرد: تصميم ما بر اين است که با راه‌اندازى راکتورهاى متعددى در شمال، جنوب، شرق و غرب کشور براى توليد راديوداروها براى فروش و صادرات اين داروها به کشورهاى منطقه و کشورهاى اسلامى که بسيار به آن‌ها نيازمندند و در مضيقه هستند کمک کنيم. رييس سازمان انرژى اتمى به وجود 3 هزار مرکز پزشکى و 2 هزار مرکز صنعتى که با داروها و محصولات هسته‌يى فعاليت مى‌کنند اشاره کرد و گفت: اثرگذارى و فعاليت انرژى اتمى در عرصه صنعت ، کشاورزى و پزشکى روز به روز در حال افزايش است و ما بايد کارى کنيم تا مردم از اين خدمات انرژى اتمى با خبر بشوند. صالحى افزود: در مقابل سياست دو پهلوى فشار و گفت‌وگويى که کشورهاى غربى و آن‌ها که خيرخواه ايران نيستند به کار گرفته‌اند ما نيز راهبردى دو گانه را در پيش رو داريم. وى اين راهبرد را در قدم اول گفت‌وگو از سر صدق و در قدم دوم پيشبرد تحولات هسته‌يى براى مقابله با فشارهاى مخاصمان دانست. رييس سازمان انرژى اتمى با بيان اين که در عرصه کاربردهاى پزشکى هسته‌يى در کشور روز به روز بر توليد انواع راديوداروها افزوده مى‌شود اضافه کرد: براساس قرارداد ملى به نام طرح ملى راديو داروها که با معاونت علمى و فن‌آورى رياست‌جمهورى منعقد شده قرار است 20 فقره راديودارو در ايران توليد شود.

ایران 2 روز دیگر جواب اشتون را می‌دهد

  معاون سیاست خارجی شورای عالی امنیت ملی اعلام کرد که ایران در 2 روز آینده به درخواست رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای دیدار با دبیر شورای عالی امنیت ملی پاسخ خواهد داد. به گزارش خبرنگار مهر، علی باقری امروز چهارشنبه در حاشیه برگزاری همایش تخصصی انرژی هسته ای ایران چالش ها و چشم اندازهای پیش رو در جمع خبرنگاران گفت: در خصوص درخواست اشتون برای ملاقات با جلیلی در حال بررسی هستیم و در یکی دو روز آینده پاسخ آن را خواهیم داد. وی همچنین در رابطه با برگزاری کنفرانس بین المللی مبارزه با تروریسم در ایران نیز گفت: این کنفرانس پاییز برگزار می شود.

متکى: ايران پيام جديدى براى مديريت جهان دارد

وزير امور خارجه کشورمان با بيان اينکه ايران پيام جديدى براى مديريت جهان دارد، گفت: طرف مقابل ناچار است در برابر گفتمان حق‌جويانه و عدالت طلبانه ما تسليم شود. به گزارش اداره کل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه، با توجه به نامگذارى سال 1389 از سوى رهبر معظم انقلاب به عنوان سال «همت مضاعف، کار مضاعف» و تلاش وزارت امور خارجه کشورمان براى تضمين اجراى رهنمودهاى معظم له در حوزه سياست خارجى، دومين نشست هم‌انديشى وزير امور خارجه و کارشناسان اين وزارتخانه در سال جارى با عنوان «الزامات پشتيبان ديپلماسى تحول‌گرا، همت مضاعف، کار مضاعف» ديروز (سه‌شنبه) برگزار شد. منوچهر متکى وزير امور خارجه در اين نشست اظهار داشت: ما پيام جديدى براى مديريت جهان داريم و برخى از کشورها به پذيرفتن حرف مخالف حتى اگر به حق و منطقى باشد، عادت نکرده‌اند، ولى طرف مقابل ناچار است در برابر گفتمان حق‌جويانه و عدالت طلبانه ما تسليم شود و رساندن اين پيام جهانى نيازمند يک دستگاه ديپلماسى مومن، عاشق، باانگيزه، مجهز، کارآمد و صاحب انديشه است. وزير امور خارجه افزود: صحنه ديپلماسى عرصه کارزار سياسى است و موفقيت در اين کارزار، مستلزم انگيزه با اعتقاد به اين اصل است که برتر از اسلام و نظام ولايى بر آمده از آن، چيزى وجود ندارد و ما براى دفاع از تماميت اين نظام و منافع آن، ماموريتى الهى داريم. وى خاطرنشان کرد: تحرکات ديپلماتيک کشورمان در عرصه بين‌المللى به خوبى نشان مى‌دهد که امروز کشور ما يک ديپلماسى فعال تحول‌گرا و اثرگذار را پيگيرى مى‌کند و تحقق اهداف رفيع اين سياست، در سايه همت مضاعف و کار مضاعف دست يافتنى است. وزير امور خارجه تصريح کرد: همه کارکنان دستگاه ديپلماسى بايد حضور در دستگاه ديپلماسى را براى خدمت فى سبيل‌ الله يک موهبت الهى بدانند و خود را به ضرورت‌هاى ديپلماسى جهان تجهيز کنند، خلاق و مبتکر باشند و خودشان را نماينده يک نظام اسلامى و ولايى ناب و ميراث‌دار امام و شهيدان بدانند. در اين نشست هم‌انديشى جمعى از کارشناسان وزارت امور خارجه به نمايندگى از کارکنان اين وزارتخانه و همچنين اعضاى نمايندگى‌هاى سياسى کشورمان در خارج از کشور نظرات خود در خصوص تحقق عملى «همت مضاعف، کار مضاعف» در وزارت امور خارجه را بيان کرده و از ابتکار نشست‌هاى مستقيم هم‌انديشى استقبال کردند. کارشناسان همچنين راهکارهاى تقويت تعاملات هدفمند بدنه کارشناسى با سطوح مختلف مديريتى را با وزير امور خارجه کشورمان مطرح کردند.


نظر شما :