دولت جديد سودان تشکيل شد

۲۵ خرداد ۱۳۸۹ | ۱۹:۵۲ کد : ۷۸۰۹ سرخط اخبار
دولت جديد سودان تشکيل شد

 

در حاليکه 7 هفته از برگزارى انتخابات رياست جمهورى سودان مى گذرد،به موجب حکم صادره از سوى رئيس جمهور سودان، دولت ائتلافى اين کشور متشکل از 35 وزير تشکيل شد.

به گزارش فارس به نقل از پايگاه خبرى "الجزيره "، پس از گذشت 7 هفته از برگزارى انتخابات رياست جمهورى سودان که "عمر البشير "، از حزب کنگره ملى در آن به پيروزى رسيد، به موجب حکم صادره از سوى رياست جمهورى، دولت ائتلافى با 35 وزير و 42 معاون وزير تشکيل شد.

دولت جديد از 35 وزير تشکيل شده است، درحاليکه دولت قبلى 31 وزير داشت.

جنبش آزاديبخش خلق سودان با 9 پست وزارتى از جمله وزارت نفت، در دولت مشارکت دارد و حزب کنگره ملى حاکم نيز وزارتخانه هايى چون دفاع، کشور، اطلاعات، خارجه و وزارت امور رياست جمهورى را در دست دارد.

در دولت جديد "لوال دينق "، از جنوب سودان وزير نفت تعيين شده است، وى پيش از اين پست معاون وزير دارايى را داشت.

همچنين "على کرتى "، از اعضاى حزب کنگره ملى که در دولت قبلى معاون وزير امور خارجه بود، اينک به عنوان وزير خارجه منصوب شده است.

اين احتمال وجود دارد که دولت فعلى سودان، آخرين دولت متحد اين کشور باشد، زيرا همه پرسى جنوب در سال 2011 برگزار مى شود و ممکن است گزينه جدايى در اين همه پرسى انتخاب شود.

دولت جديدى که تشکيل شده است با مجموعه اى از چالش ها ازجمله همه پرسى جنوب، پرونده دارفور در غرب سودان و درگيريهاى جنوب اين کشور مواجه است.

در زندان شکنجه نشدم

لوتيلد ريس متهم فرانسوى که مدتى را به علت حضور در تجمعات غيرقانونى و ارسال تصاوير آن به خارج از کشور در بازداشت به سر مى‌برد، در گفتگو با راديو فرهنگ فرانسه درباره دوران بازداشت و محاکمه خود در ايران سخن گفت.

به گزارش آتی نیوز وى در ادامه گفت: در زمان محاکمه احساس مى کردم در روز قيامت هستم.

به گفته ريس، وى در اتاق کوچکى با هشت متر مربع مساحت ساکن بود که تنها يک دستشويى و زيرانداز موکت داشته و هرکس دو پتو و يک مسواک در اختيار داشت.

اين شبکه راديويى که مدام، ريس را يک اين مدرس جوان فرانسوى مى‌خواند از وى درباره شکنجه در دوران بازداشت پرسيد که ريس پاسخ داد: يکى از نخستين جملاتى که من از هم سلولى هايم پرسيدم اين بود که آيا شکنجه شده‌اند؟ آنها خيلى سريع به من اطمينان دادند که شکنجه اى در کار نبوده است.

به گفته وى، هم سلولى هايش که سه دختر بودند مرتب مى خنديدند.

در پايان اين مصاحبه، وقتى که خبرنگار فرانسوى با اصرار از کلوتيلد ريس خواست درباره سختى‌هاى آن دوران بگويد، وى بدون اشاره به اقامت دراز مدت در سفارت فرانسه در ايران تنها توانست چنين موضوعى را مطرح کند: از نظر فيزيکى آنها مرا تهديد نکردند اما باور کنيد فشارهاى روحى به من وارد مى شد !

 تلاش برای ترور پوتین در ترکیه 

 

يک روزنامه‌ى ترکى زبان از ناکامى تلاش يک چچنى براى ترور ولاديمير پوتين در جريان حضورش در سومين کنفرانس سيکا که اخيرا در استانبول برگزار شد خبر داد.

به گزارش ايسنا، روزنامه صباح - چاپ ترکيه - نوشت: سازمان اطلاعات ترکيه اطلاعاتى را در خصوص ورود يکى از اعضاى يک جنبش چچنى به استانبول با هدف اجراى ترور ولاديمير پوتين، نخست وزير‌ روسيه به دست آورده بود.

اين روزنامه نوشته است: سازمان اطلاعات ترکيه اين اطلاعات را به سازمان اطلاعات روسيه قبل از ورود پوتين به استانبول منتقل کرده بود.

پايگاه اينترنتى المحيط گزارش داد: تدابير امنيتى شديد در تمامى مراکز ايست بازرسى در مرزهاى زمينى به منظور ممانعت از انجام عمليات انتحارى از سوى اين مظنون چچنى اتخاذ شده و نتيجه اين تدابير آن بود که هيچ‌گونه ناامنى در ترکيه رخ نداد.

کنفرانس همکارى و تحکيم اعتمادسازى در آسيا(سيکا) در هشتم ژوئن در استانبول به کار خود پايان داد.

موافقت با تحریم های مستقل اروپا علیه ایران

بی بی سی - وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز دوشنبه با اعمال تحریم های بیشتری علیه ایران موافقت کرده و همزمان مسئول سیاست خارجی این اتحادیه خواهان ادامه گفتگو با تهران شده است.

گایدو وسترول وزیر خارجه آلمان در نشست لوکزامبورگ گفت تحریم های جدید شامل مواردی بیش از تحریم های اخیر شورای امنیت علیه ایران خواهد بود.

وی گفت این تحریم ها در حوزه تجارت بخصوص کالاهایی که قابلیت استفاده دوگانه و بکارگیری در برنامه اتمی ایران دارد خواهد بود.

علاوه بر این محدودیت های بیشتری در زمینه نقل و انتقالات مالی و بیمه های باری دریایی و هوایی ایران اعمال می شود.

وزیر خارجه آلمان گفت برخی کشورهای اروپایی می پرسند این تحریم ها بر روی تجارت آنها با ایران چه اثری می گذارد، اما باید پرسید بمب اتمی در دست ایران چه اثری بر روی اروپا می گذارد.

پیش از او نیز ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا، در نخستین ملاقات با همتایان اروپائیش گفت اتحادیه اروپا باید رهبری قدرتمندی در مقابله با برنامه اتمی ایران از خود نشان دهد و گام های بیشتری در این زمینه بردارد.

در همین حال کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اروپا، طی نامه ای به سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران خواستار مذاکره با تهران شده است.

در این نامه که توسط خبرگزاری فرانسه منتشر شده خانم اشتون گفته حاضر است "هر چه سریعتر" با آقای جلیلی ملاقات کند.

در متنی که توسط برخی خبرگزاری ها از نشست وزرای خارجه در لوکزامبورگ منتشر شده اتحادیه اروپا سرمایه گذاری و انتقال فناوری، تجهیزات و خدمات به صنایع نفت و گاز ایران را محدود می کند.

برخی کشورهای اروپایی همچون سوئد نسبت به تاثیر تحریم ها ابراز تردید کردند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد چهارشنبه گذشته دور چهارم تحریم های ایران را تصویب کرد.

قطعنامه جدید به دولتها اجازه می دهد کشتی هایی که احتمال می رود حاوی کالاهایی برای برنامه اتمی ایران باشد را متوقف و بازرسی کنند.

علاوه بر این افراد و شرکت های بیشتری در فهرست اشخاص حقیقی و حقوقی مرتبط با برنامه هسته ای ایران قرار گرفته است.

متکى به اعضاى شوراى امنيت نامه ارسال مى‌کند

سخنگوى وزارت خارجه از ارسال نامه‌هايى توسط منوچهر متکى به اعضاى شوراى امنيت خبر داد و گفت: متکى در اين نامه‌ها مراتب اعتراض جمهورى اسلامى ايران را به رويکرد غيرمنطقى در صدور قطعنامه اعلام و مواضع کشور را تبيين خواهد کرد.

به گزارش فارس، رامين مهمان‌پرست سخنگوى وزارت خارجه پيش از ظهر امروز سه شنبه در نشست هفتگى با خبرنگاران، با بيان اينکه وزارت امور خارجه اقدام همه کشورهايى که در موضوع قطعنامه عليه ملت ايران راى دادند مطرود مى‌داند، گفت: وزير خارجه نامه‌هايى را به همه اعضاى شوراى امنيت ارسال خواهد کرد و مراتب اعتراض جمهورى اسلامى را به اين رويکرد غير منطقى اعلام و مواضع کشور را تبيين خواهد کرد.

مهمان‌پرست در خصوص درخواست اشتون براى ديدار با جليلى نيز خاطرنشان کرد که اين موضوع در دست بررسى است.  


نظر شما :