ترور مقام عالی رتبه حماس و تنش در روابط اروپا و اسرائیل

۰۴ اسفند ۱۳۸۸ | ۱۳:۴۳ کد : ۷۰۳۶ اروپا
پای اتحادیه اروپا به ماجرای ترور یکی از مقام‌های عالی رتبه حماس در دبی کشیده شده است. به گزارش منابع خبری، ‌یکی از مظنونان به قتل محمود المبحوح، دارای گذرنامه آلمانی بوده و یک نفر دیگر نیز گذرنامه ایرلندی داشته است.
ترور مقام عالی رتبه حماس و تنش در روابط اروپا و اسرائیل

دیپلماسی ایرانی: پای آلمان به ماجرای ترور یکی از مقام‌های عالی رتبه حماس در دبی کشیده شده است. به گزارش منابع خبری، ‌یکی از مظنونان به قتل محمود المبحوح، دارای گذرنامه آلمانی بوده است. به همین دلیل دادستانی شهر کلن پرونده را بررسی می‌کند.

پس از قتل محمود المبحوح، یکی از اعضای برجسته تشکیلات فلسطینی حماس، فضای سیاسی میان اسرائیل و کشورهایی که به نوعی در این موضوع درگیر بودند، غبارآلود شده است.

در همین رابطه مایکل مارتین، وزیر امور خارجه ایرلند روز دوشنبه ۲۲ فوریه با آویگدور لیبرمن، همتای اسرائیلی خود در بروکسل (بلژیک) دیدار می‌کند.

بنا بر اعلام وزارت خارجه ایرلند، این دیدار به درخواست طرف ایرلندی انجام می‌شود. مارتین می‌خواهد بداند که چرا و چگونه ۵ گذرنامه ایرلندی در قتل مقام حماس به کار گرفته شده‌اند. شماره‌ این گذرنامه‌ها جعلی نبوده، اما نام‌ها غیرواقعی هستند.

وزیر امور خارجه ایرلند قبل از دیدان با آویگدور لیبرمن اعلام کرد، در گفت‌وگوهای خود با همتای اسرائیلی‌اش نگرانی‌های عمیق خود را مطرح خواهد کرد.

وی همچنین گفت: «تمام تلاش خود را برای روشن‌شدن و کنترل پی‌آمدهای منفی این مشکل بسیار مهم به‌ کار خواهد بست.»

وزیران امور خارجه دیگر اعضای اتحادیه اروپا نیز بر ضرورت گفت‌وگوها با لیبرمن در بروکسل تاکید کردند.

گیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان نیز خواستار روشن‌شدن هر چه سریع‌تر موضوع شد. به گفته او، پای دولت آلمان نیز به این قتل کشیده شده، زیرا یکی از ۱۱ تن مظنون به قتل، گذرنامه آلمانی داشته است.

به گفته گونتر فلد، سخنگوی دادستانی شهر کلن آلمان این مرجع از روز جمعه ۱۹ فوریه در حال بررسی موضوع جعل گذرنامه است.

به گزارش مجله اشپیگل، گذرنامه آلمانیِ یادشده روز ۱۸ ژوئن ۲۰۰۹ در شهر کلن صادر شده است. این گذرنامه را فردی به نام میشائل بودن‌مایر تقاضا کرده است. او در جریان این تقاضا یک گذرنامه‌ اسرائیلی صادرشده در سال ۲۰۰۸ و سند ازدواج پدر و مادرش را ارائه کرده است.

خانواده این فرد، تباری آلمانی دارند و تحت تعقیب نازی‌ها بوده‌اند. اما در آدرسی که از این فرد در شهر کلن ثبت شده، شخصی با این مشخصات زندگی نمی‌کند.

در این میان اخباری منتشر شده که نشان می‌دهد تصمیم برای قتل عضو ارشد حماس، از سوی سرویس امنیتی اسرائیل در نشستی در مقر موساد در شمال تل‌آویو گرفته شده است. رسانه‌های اسرائیل این اخبار را با تکیه بر گزارش نشریه ساندی تایمز منتشر کرده‌اند. گزارش این نشریه با جزئیات توضیح می‌دهد که در نشست یادشده، علاوه بر برخی ماموران امنیتی، همچنین میر داگان، رئیس موساد و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل نیز حضور داشته‌اند.

به نوشته ساندی تایمز از قول مقام‌های امنیتی اسرائیل، نتانیاهو در جریان برنامه‌ ترور المبحوح قرار می‌گیرد و با عبارت «مردم اسرائیل به شما اعتماد دارند، موفق باشید»، موافقت خود با این عملیات را بیان می‌کند.

به احتمال در این نشست به اطلاع نخست‌وزیر می‌رسد که عملیات پیش‌تر در هتلی در تل‌آویو به‌صورت مخفی تمرین شده و فاقد هرگونه پیچیدگی یا خطر خاصی است.

با وجود انتشار اخباری مبنی بر پیامدهای دیپلماتیک منفی این ماجرا دنی آیالون، قائم مقام وزیر امور خارجه اسرائیل این ادعا را رد می‌کند و می‌گوید: «من هیچ‌گونه بحرانی در روابط با متحدان اروپایی پیش‌بینی نمی‌کنم».

او هم‌زمان بار دیگر تاکید کرد که هیچ مدرکی دال بر دست‌داشتن کشورش در قتل المبحوح وجود ندارد.

المبحوح روز ۱۹ ژانویه ۲۹ دی در هتلی در دبی کشته شد. دست‌اندرکاران تحقیق احتمال می‌دهند که این قتل کار سرویس امنیتی اسرائیل (موساد) باشد.

رئیس پلیس دبی می‌گوید که ۹۹ درصد از این موضوع مطمئن است. پلیس دبی در روزهای اخیر تصاویری از دوربین‌های مداربسته در محل ترور و رونوشتی از گذرنامه‌های افراد مظنون را منتشر کرد. در این عملیات ظاهرا ۱۱ نفر دست داشته‌اند که از گذرنامه‌های اروپایی استفاده کرده‌اند. مظنون‌ها تحت تعقیب پلیس بین‌الملل قرار دارند.


نظر شما :