نیاز قاره سبز به انرژی

۰۳ مهر ۱۳۸۶ | ۲۳:۲۵ کد : ۷۰ سرخط اخبار
ابراز تمایل اروپا به واردات گاز از حوزه خزر
نیاز قاره سبز  به انرژی

آندرس پیبالگر کمیسیر انرژی اتحادیه اروپا گفته است که  ایران، ترکمنستان، آذربایجان و قزاقستان از مهمترین گزینه‌های کاهش وابستگی اتحادیه اروپا به منابع وارداتی انرژی از روسیه هستند.

آقای  پیبالگز گفته که به شرکت گازپروم روسیه اجازه نمی‌دهیم سیاست‌های عرضه انرژی خود را بر اتحادیه اروپا دیکته کند.

 

در حالی که اتحادیه اروپا یک سوم نفت وارداتی و حدود 40 درصد گازطبیعی خود را از روسیه تامین می‌کند، کمیسر انرژی اتحادیه اروپا می گوید  مشکل این است که گازپروم شرکت نفت و گاز روسیه عرضه‌کننده انحصاری گاز است و برای شکستن این انحصار، اروپا باید به دنبال تامین بخشی از نیاز خود از دیگر کشورها باشد.

 

وی خط لوله گاز ترکیه به یونان را که متصل‌کننده  نفت منطقه خزر به اروپا است، از مهمترین راهکارهای اتحادیه اروپا برای واردات گاز از منطقه خزر عنوان می کند.

کارشناسان ایران را یکی از بهترین و کم هزینه ترین مسیرهای عبور انرژی می دانند اما در ادامه مناقشه آمریکا با ایران، ایالات متحده مانع هرگونه ترانزیت انرژی از ایران می شود که مهمترین آن جلوگیری از صدور نفت دریای خزر از راه ایران و جایگزین شدن خط لوله بند باکو به بندر جیحان در ترکیه است. 

 

باوجودی که آمریکا نسبت به برنامه‌های ایران و ترکیه برای همکاری‌های استراتژیک در بخش انرژی ابراز نگرانی می کند، آنکارا برای مشارکت در بخش انرژی با تهران اعلام آمادگی کرده و گفته حاضر است برای انتقال گاز ایران به اروپا بالغ بر 2 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کند.

 

 ترکیه و ایران برای همکاری‌های بلندمدت در بخش انرژی همچون حفاری چاه‌های نفت و گاز، ساخت 3 نیروگاه با سوخت گاز و انتقال نفت و گاز ایران به اروپا موافقت کرده‌اند. عملی شدن توافقات تهران و آنکارا و انتقال گاز ایران از طریق خط لوله به اروپا موجب می‌شود ترکیه به قطب انرژی اروپا و آسیا تبدیل شود.

 

با وجود مخالفت‌های آمریکا، کلیه همکاری‌های ایران و ترکیه در بخش انرژی از طریق سرمایه‌گذاری مشترک صورت خواهد گرفت و ترکیه از هم‌اکنون وعده داده که حاضر است 2 میلیارد دلار برای بازاریابی و اجرایی کردن خط لوله گاز ایران به اروپا سرمایه‌گذاری کند. دیگر مشارکت استراتژیک ایران با ترکیه درباره ساخت 3 نیروگاه با سوخت گاز در ایران است که ظرفیت مجموع آنها به 6 هزار مگاوات خواهد رسید که 2 هزار مگاوات آن به مصرف داخلی ایران و 4 هزار مگاوات نیز صادر خواهد شد.

در طول سفر منوچهر متکی وزیر امور خارجه ایران در فوریه 2007 به ترکیه، تهران از پیشنهادات آنکارا برای مشارکت در انتقال گاز ایران به اروپا استقبال کرد.

ابراز تمایل ترکیه به سرمایه گذاری در بخش انرژی ایران با اعلام دیدگاه اتحادیه اروپا برای متنوع ساختن منابع انرژی خود و کاستن از وابستگی به روسیه وترجیح خرید گاز ایران همراه شده است. ترکیه همچنین برای ساخت پالایشگاه و اکتشاف و بازاریابی نفت ایران در بندر جیحان اعلام آمادگی کرده است تا بدین طریق نفت ایران را از طریق بندر جیحان به بازارهای اروپایی صادر کند.


نظر شما :