هیات نظارت بر مطبوعات، مسئول نظارت بر خبرگزاری‌های داخلی شد

۲۶ دی ۱۳۸۸ | ۱۶:۳۰ کد : ۶۷۰۵ سرخط اخبار
بر اساس این اصلاحیه، مدیرعامل و نویسندگان و تهیه کنندگان مطالب خبرگزاری‌ها حسب مورد...
هیات نظارت بر مطبوعات، مسئول نظارت بر خبرگزاری‌های داخلی شد
ايلنا: رئیس‌جمهور قانون اصلاح ماده 1 قانون مطبوعات مصوب 1364 و اصلاحات بعدی آن که در جلسه علنی هشتم آذر ماه 1388مجلس شورای اسلامی تصویب شده بود را به وزارتخانه‌های دادگستری و فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغ کرد.

به گزارش ايلنا، رییس جمهور در نامه‌ای به وزارتخانه های دادگستری و فرهنگ و ارشاد اسلامی قانون اصلاح قانون مطبوعات ابلاغ را ابلاغ کرد.

بر اساس ماده واحده این قانون، ماده 1 قانون مطبوعات مصوب 1364 و اصلاحات بعدی آن به شرح ذیل اصلاح و یک تبصره به عنوان تبصره 4 به آن الحاق می‌گردد:

الف- عنوان فصل اول به «تعاریف» تغییر می‌یابد.

ب- متن زیر ذیل ماده 1 الحاق می‌گردد:

تبصره 4:خبرگزاری‌های داخلی از حیث حقوق، وظایف، حمایت های قانونی و جرایم و مجازات‌ها و مرجع و نحوه دادرسی، مشمول احکام مقرر در این قانون و اصلاحات آن هستند.

بر اساس این اصلاحیه، مدیرعامل و نویسندگان و تهیه کنندگان مطالب خبرگزاری‌ها حسب مورد دارای همان مسئولیت‌هایی هستند که برای مدیر مسئول و نویسنده مطبوعات منظور شده است.

این اصلاحیه همچنین مرجع نظارت بر خبرگزاری‌ها را، هیات نظارت بر مطبوعات معرفی کرده است.
آیین نامه اجرایی این تبصره ظرف سه ماه بنا به پیشنهاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.

ماده1 قانون مطبوعات مصوب 1364، خبرگزاری‌ داخلی را موسسه‌ای خبری می داند که در زمینه جمع‌آوری، پردازش و انتشار خبر، تحلیل، مصاحبه و گزارش در قالب نوشتار، صدا و تصویر در محیط رقمی (دیجیتال) و یا غیر آن فعالیت می‌ کند.

قانون اصلاح ماده (1) قانون مطبوعات مصوب 1364 و اصلاحات بعدی آن در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ هشتم آذر ماه 1388 مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 18/9/1388 به تایید شورای نگهبان رسیده بود.

رییس جمهور این اصلاحات این قانون را در 21دی ماه به دستگاه های مذکور ابلاغ کرد. 


لاريجانى:  حرکت تروريستى اخيرافتضاح جديدى براى اوباماست

ایسنا- لاريجانى گفت: متاسفانه برآيند اقدامات چند ماهه سران ماجراهاى اخير به ضرر منافع و امنيت ملى ايران بوده و به هر دليل بسترى را تدارک کرده است که بيگانگان فرصت را براى اقدامات ايذايى براى ملت مغتنم بشمارند. هر چند فرزندان انقلاب اسلامى در کمين‌گاه قرار دارند تا مداخله‌گران بيگانه تروريست را جوابى قاطع دهند و من مطمئن هستم نتيجه‌ اين امتحان الهى، چيزى جز توانمندى جمهورى اسلامى نخواهد بود.

 

دکتر على لاريجانى در جلسه علنى امروز صبح - چهارشنبه - مجلس شوراى اسلامى با تسليت شهادت دکتر على‌محمدى با بيان اين مطلب که شهادت اين استاد فيزيکدان اتمى برجسته که در پى ترور ناجوانمردانه صورت گرفت، دردآور بود و ملت ايران را متاثر کرد، به خانواده ايشان و همکاران دانشگاهى تسليت و تعزيت گفت.

رييس مجلس شوراى اسلامى، افزود: به فاصله‌ى چند ساعت يک گروه سلطنت‌طلب بى‌هويت که در امريکا تحت سيطره‌ CIA روزگار مى‌گذرانند، طى اطلاعيه‌اى اقدام تروريستى را به گردن گرفتند. شايد CIA و رژيم صهيونيستى تصور کردند که با اين اطلاعيه‌ بى‌سر و ته مى‌توانند رد گم کنند.

وی همچنین گفت: «به ما اطلاعات روشنى از چند روز قبل رسيده بود که سرويس رژيم صهيونيستى با همکارى CIA، دنبال عمليات تروريستى در تهران هستند. شايد تصور مى‌کردند با توجه به برخى مشاجرات داخلى، مجال براى چنين اقدامى يافتند و مى‌توانند هم اساتيد دانشگاه را نگران کنند هم به کارهاى تحقيقاتى هسته‌اى کشور لطمه وارد کنند. تمسک عجولانه‌ى ايالات متحده و رژيم صهيونيستى به چنين گروه بى‌هويتى به عنوان پوشش عملياتى، خود افتضاح جديدى براى آقاى اوباماست.»

رئيس قوه‌ مقننه در ادامه گفت: «فرض کنيم شما توانستيد حداقل خود را با اين اطلاعيه گروه بى‌هويت سرگرم نماييد. حالا در مقابل سوال ديگرى قرار مى‌گيرد که چرا اين گروه تروريست را در ايالات متحده پذيرايى مى‌کنيد. مگر سال‌ها فرياد مبارزه با تروريسم سر نمى‌داديد؟ و چند جنگ در منطقه ما با اين ادعاى دروغين تحميل نکرديد؟ پس چگونه کشور خود را لانه تروريست‌ها کرده‌ايد؟»

وی گفت: «آقاى اوباما بايد خيلى به حال شما تاسف خورد. از آن همه دعاوى انسان‌دوستانه و تغييرات، امروز همان چهره‌ى عقب افتاده‌ى جنگ‌طلبى و اقدامات تروريستى گذشته باقى مانده است و شما خود مى‌دانيد اين اقدامات کثيف از نظر عملياتى سبک و ساده است و بد سرنوشتى را در اين حرکت ماجراجويانه براى خود آغاز کرده‌ايد و عملا اقدامات تروريستى را ترويج کرده‌‌ايد. البته ايالات متحده از بدو پيروزى انقلاب اسلامى از همه روش‌ها در مقابله با ملت ايران استفاده کرد. از اقدامات جدايى‌طلبانه، کمک به گروه‌هاى تروريستى و جنگ تحميلى در ابتداى انقلاب تا ماجراجويى‌هاى مختلف از جمله در مساله هسته‌اى ايران. در سال‌هاى اخير هر آنچه توانستيد در جهت سنگ‌اندازى در مقابل پرونده‌ هسته‌اى ايران دريغ نکرديد. در ظاهر قيافه حق به جانب گرفتند و از همه نهادهاى بين‌المللى بهره جستند تا در اراده ملت ايران در جهت پايدارى در پرونده‌ هسته‌اى خلل وارد کنند. از سياست مفتضح چماق و هويج استفاده کردند تا ملت ايران را خسته کنند. گاه از مذاکره سخن گفتند، گاه قطعنامه صادر نمودند. هر روز با نوعى بازى ديپلماتيک خواست رژيم صهيونيستى را عملى کردند.»

 

وى همچنین گفت: «حال بعد از ناکامى در همه‌ اين روش‌هاى خصمانه، به حذف فيزيکى دانشمندان هسته‌اى روى آوردند. خواهيد ديد که اين اقدامات تروريستى نيز نتيجه‌اى نخواهد داشت و ملت ايران با اراده‌ محکم‌تر از دستاوردهاى هسته‌اى کشور صيانت خواهند نمود. اما اين نقطه سياه نيز در پرونده جنايات امريکا نسبت به ملت ايران ثبت خواهد شد و معلوم نيست اين ماجراجويى پايان مناسبى براى شما داشته باشد. هم‌زمان وزير خارجه‌ امريکا هشدار دادند که تحريم‌هاى آتى عليه ايران، گروه کوچکى از تصميم‌گيرندگان را در برمى‌گيرد که آنها روابط سياسى و تجارى با هم دارند و اين راه، راه هوشمندترى براى تحريم‌هاست. انصافا هوشمندى و ذکاوت از سر تا پاى اين سخنان مى‌بارد. چقدر از مسائل ايران بيگانه هستيد؟ شايد همين مقدار نقد سخنان شما به منفعت ما نباشد. بهتر است همين راه هوشمندانه برويد و مطمئن باشيد ايران روش مشابه شما را دنبال نمى‌کند. بلکه شما را در مقابل شوگ‌هاى منافع ملى آمريکا قرار مى‌دهد.»

رييس مجلس شوراى اسلامى، افزود: «سخنان ناسنجيده و سخيفى هم سناتور مک‌کين و ليبرمن درباره‌ حوادث ايران زدند که با حرف‌هاى سبک رئيس‌جمهور ايالات متحده که گفته بود مردم ايران حتى در روزهاى مذهبى با مشت آهنين روبه‌رو شدند از نظر محتوايى نزديک به هم است و اين امر نشان مى‌دهد دو جناح حاکميت امريکا در مقابله با منافع ملى ايرانيان، کاملا هم موضع و در يک راستا عمل مى‌کنند و کسانى که با ساده‌انگارى به تغييرات امريکا دل سپرده بودند، مى‌توانند کژى خام‌انديشى خود را دريابند.»

وى گفت: «مسئولان ايالات متحده بايد بدانند با اين اقدامات موذيانه خلا قدرت سياسى خود را نمى‌توانند پر کنند و بعيد است اين رفتارهاى دوگانه کمکى به حل مشکل بدهى 14 هزار ميليارد دلارى آنان بکند. امروز سئوال ملت عزيز اين است، با چنين شرايطى نبايد از سياستمداران و جناح‌هاى داخل اين انتظار را داشت که در مقابل اين دسايس روشن از منظر ملى به صحنه بنگرند و در دفاع از منافع ملى يکصدا شوند؟ چرا با رفتارها و بيانيه‌هاى خود شرايطى را تدارک مى‌کنيد که فضاى وسوسه‌آميز براى بيگانگان فراهم شود. بنده به دليل سوابق طولانى کارى در مسائل امنيت ملى کشور راحت خدمت سران ماجراهاى اخير عرض مى‌کنم، متاسفانه برآيند اقدامات چند ماهه شما به ضرر منافع و امنيت ملى ايران بوده و به هر دليل بسترى را تدارک کرده است که بيگانگان فرصت را براى اقدامات ايذايى براى ملت مغتنم بشمارند. هر چند فرزندان انقلاب اسلامى در کمين‌گاه قرار دارند تا مداخله‌گران بيگانه تروريست را جوابى قاطع دهند و من مطمئن هستم نتيجه‌ى اين امتحان الهى، چيزى جز توانمندى جمهورى اسلامى نخواهد بود.»

لاريجانى گفت: «اما سخن در اين است که شما آقايان که سابقه‌دار در انقلاب هستيد چرا از منظر ملى به اين رويدادهاى چند ماهه نمى‌نگريد؟ لزومى ندارد که حوادث مختلف که به صورت کنش و واکنش درآمده مجددا شمارش شود يا در بيانيه‌ها مندرج گردد و بنده از مسير همه آنها مطلع هستم. امروز وقتى پاى منافع ملى و امنيت ملى ايران در ميان است و به عينه مى‌بينيد که چه مى‌گويند و چه مى‌کنند، جاى درنگ نيست. تمام مسائل غير از منافع ملى و امنيت ملى بايد به کنارى نهاده شود و همپاى ملت و رهبر معظم انقلاب حضرت آيت‌الله خامنه‌اى در تقابل با بيگانگان و ضدانقلاب سنگر بگيريد.»

رييس مجلس شوراى اسلامى، با تاکيد بر اين مطلب مجال براى ساير بحث‌هاى سياسى وجود دارد، يادآور شد، ماموريت تاريخى و ملى همگان در اين دوره‌ى زمانى، همصدايى با ملت و رهبرى معظم در مبارزه با استکبار و ضدانقلاب و ايجاد فضاى همگرايى و آرامش جهت توسعه‌ کشور مى‌باشد که اميدواريم خداوند اين توفيق را به همه عطا فرمايد.

بروجردى: مجلس پس از تعطيلات کاهش روابط با انگليس را بررسى مى‌کند

ایسنا- رئيس کميسيون امنيت ملى و سياست خارجى مجلس شوراى اسلامى اعلام کرد که گزارش اين کميسيون در مورد طرح کاهش سطح روابط با دولت انگليس پس از تعطيلات هفته آينده مجلس بررسى مى‌شود.

علاءالدين بروجردى در حاشيه جلسه علنى امروز مجلس در جمع خبرنگاران دررابطه با ارائه توضيحى در خصوص علت ارجاع طرح قطع کامل رابطه با دولت انگليس به اين کميسيون گفت: «اين کميسيون طى چند ماه گذشته در چندين جلسه که با حضور مسئولين وزارت امور خارجه برگزار شد، موضوع کاهش روابط با دو لت انگليس را بررسى کرده است.»

وى با تاکيد بر اين‌که کميسيون به کاهش روابط با دولت انگليس اصرار دارد، در عين حال به جلسه شب گذشته اعضاى کميسيون امنيت با وزير امور خارجه و معاونان وى اشاره کرد و گفت: «در اين جلسه بار ديگر موضوع را بررسى و به کاهش روابط با دولت بريتانيا تاکيد شد.»

نماينده مردم بروجرد با تاکيد به اين‌که بازنگرى در روابط با دولت انگليس موضوعى نيست که يک شبه در مجلس مطرح شده باشد، افزود: «اين موضوع قطارى است که مدتى است به راه افتاده، با توضيحاتى که در اين زمينه به رئيس مجلس ارائه شد، ايشان قانع شد که طرح ارائه شده از سوى جمعى از نمايندگان مبنى بر قطع کامل رابطه با انگليس به اين کميسيون ارجاع و پس از بررسى‌ها به مجلس گزارش شود.»

خبرنگارى از بروجردى پرسيد که آيا قطع يا کاهش روابط با انگليس تامين کننده منافع ملى ايران خواهد بود يا خير که وى پاسخ داد، طراحان دلايل متعددى در خصوص کارشکنى‌ها و اقدامات دولت انگليس عليه ملت ايران دارند و البته برخى از ديپلمات‌هاى آنان از ايران خارج شدند.

بروجردى با بيان اين‌ که اين اقدامات نشان دهنده دخالت‌هاى خارج از کنوانسيون وين دولت انگلستان در مورد ايران است، در عين حال در پاسخ به اين سئوال که با توجه به ترديدهاى زياد شهروندان دو کشور و نيز حضور برخى از فرزندان مقامات ايران در خاک بريتانيا مجلس قصد ندارد براى محدود سازى اين گونه روابط فکرى کند گفت: «اگر چه تردد شهروندان ايرانى به انگليس زياد است و بسيارى براى امور درمانى و تحصيلى به اين کشور رفت‌و‌آمد دارند، اما جمهورى اسلامى ايران آمادگى اين را دارد که اين ظرفيت را در صورت توطئه‌هاى انگليس به ساير کشورها منتقل کند که اين موضوع به مسئولان وزارت امور خارجه نيز منعکس شده است.»

بروجردى در پاسخ به اين سوال که آيا وزارت امور خارجه موافق داشتن روابط سياسى با دولت انگليس در سطح فعلى است، گفت: «وزارت امور خارجه اصل داشتن رابطه با لندن را قبول دارد و انتخاب سفير جمهورى اسلامى در اين کشور نيز نشان مى‌دهد که مى‌خواهد روابط در سطح سفير باشد، اما مجلس حقوق و وظايف خود را دارد و به طور قطع حقوق و خواسته‌هاى ملت ايران را پيگيرى مى‌کند.»

بروجردى همچنين تاکيد کرد که تصميم نهايى در خصوص سطح روابط با دولت انگليس منوط به کسب نظر شوراى عالى امنيت ملى است .

سیاست حذفی وزارت بازرگانی برای مدیریت واردات

خبر- تقلای وزارت بازرگانی برای جلوگیری از واردات بی رویه رنگ جدیدی به خود گرفته است.

در حالی که چندی پیش وزیر بازرگانی به عدم توانایی وزارتخانه متبوع خود مبنی بر کنترل مرزهای ورود کالا اذعان کرد، در تصمیمی جدید، وزارت بازرگانی اقدام به حذف 220 قلم کالا از لیست کالاهای وارداتی کرده است.

در راستای سیاست‌های مدیریت واردات در وزارت بازرگانی از پنج هزار و 500 قلم کالای وارداتی، 220 قلم کالا از لیست حذف شده است.

براساس بازنگری در محصولات وارداتی که در دولت دهم صورت گرفت؛ با تاکید بر ورود کالاهای با کیفیت در گروه‌های کالایی، برخی از اقلام کالایی حذف شدند و به این ترتیب میزان واردات کشور پنج میلیارد دلار طی 9 ماه امسال کاهش یافت.

در 9 ماه سال جاری 37 میلیارد دلار واردات به کشور صورت گرفت که در مقایسه با سال قبل با واردات 42 میلیارد دلار، 13 درصد کاهش محاسبه شده است.

از این میزان واردات، 10 قلم کالای اولیه، شامل شمش فولاد، کنجاله سویا، ذرت، گندم و بنزین با ارزشی معادل 7 میلیارد دلار 20 درصد از کل واردات را شامل شده است.

بنابر اظهارات معاون کل سازمان توسعه تجارت،اقدام جدید وزارت بازرگانی پس از تشکیل کارگروه مدیریت واردات رنگ اجرایی به خود می گیرد.

خلیج العربی،‌ در کتاب‌های درسی عراق خلیج فارس می‌شود

ایسنا- وزیر آموزش و پرورش عراق تصمیم گرفته است نام "خلیج عربی" را در کتب درسی تمامی مقاطع تحصیلی حذف و آن را تبدیل به "خلیج فارس" کند.

به گزارش به نقل از پایگاه اینترنتی المحیط، خضیر الخزاعی، وزیر آموزش و پرورش عراق در راستای تغییرات اساسی، تاریخی و جغرافیایی در سیاست خارجی این کشور تصمیم گرفته است نام "خلیج عربی" را از تمام کتب درسی تمام عراق حذف کرده و آن را به خلیج فارس تغییر دهد.

اخبار حاکی از آن است که الخزاعی خود بر انتشار کتب تحصیلی عراق نظارت دارد.

پیام خاتمی در پی ترور استاد دانشگاه تهران

تابناک- محمد خاتمی رئیس‌جمهور سابق کشورمان در پیامی با تسلیت شهادت دکتر علی محمدی، تأکید کرد، دست پلیدی که به این جنایت اقدام کرد، بدون تردید دشمن ایران و ملت و خواستار ایجاد و بسط بحرانی است که برای همه زیان‌بار است.

 

به گزارش روابط عمومی دفتر سید محمد خاتمی؛ متن کامل این پیام بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

سرکار محترم خانم منصوره کرمی

شهادت جانگداز عالم وارسته و اندیشمند متعهد و متبحر و خدمتگزار ارزنده عرصه علم و ایمان و فرزند فرزانه ملت بزرگوار حضرت اقای دکتر مسعود علی محمدی؛ جان همه دوستداران دانش و فرهنگ و اسلام وایران را داغدار کرد و بار دیگر چهره کریه تروریسم را نشان داد.

دست پلیدی که به این جنایت اقدام کرد،بدون تردید دشمن ایران و ملت و خواستار ایجاد و بسط بحرانی است که برای همه زیان بار است. می‌دانم که در این مصیبت بزرگ جانتان آزرده است، ولی توکلتان به حضرت حق، تسلی بخش دل‌داغدار شما و فرزندان عزیز آن سفر کرده گرامی است.

از درگاه حضرت حق برای آن فقید سعید علو درجات و برای بازماندگان معزز صبر و اجر و سلامتی و برای اسلام و ایران سربلندی و امنیت و پیشرفت مسالت دارم.

راه شهید پر رهرو باد

سید محمد خاتمی

 

توصیه احمدی نژاد به عربستان در اهواز

واحد مرکزی خبر- رئیس جمهور در ادامه سخنرانی خود در جمع مردم اهواز گفت: «این روزها سالروز حماسه غزه است، می‌خواهم یک سوال مطرح کنم، چرا رژیم صهیونیستی در منطقه ما تاسیس شد؟ چرا این رژیم دائم مرتکب جنگ و تجاوز می شود؟ چرا عراق اشغال شد؟ چرا افغانستان و چرا پاکستان؟ و چرا امروز نغمه‌های فتنه و آتش جنگ از یمن برخاسته است؟ در هر یک از این مناطق هر گاه مطالعه شود، رد پای استعمار، استکبار و دولت های امریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی را مشاهده می‌کنیم. پاسخ سوال روشن است؛ دشمنان بشر و مستکبران از دیرباز در پی تسلط بر منطقه خاورمیانه بوده‌اند؛ منطقه خاورمیانه سه ویژگی بسیار مهم و تعیین کننده دارد.»

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود در جمع مردم اهواز گفت: «خاورمیانه همواره مرکز تمدن، فرهنگ و اندیشه بوده است؛ همه پیامبران الهی در منطقه خاورمیانه مبعوث شده اند؛ اینجا کانون فرهنگ، تمدن، اندیشه و اخلاق است.»

احمدی نژاد با اشاره به ویژگی دوم خاورمیانه افزود: «منطقه ما مرکز انرژی دنیاست هر کس بخواهد بر جریان انرژی دنیا مسلط شود باید بر خاورمیانه مسلط شود. ویژگی سوم این است که خاورمیانه چهارراه ارتباطی شرق، غرب، شمال و جنوب عالم است، هر قدرت و کشوری که بخواهد در مد


نظر شما :