شناور جاسوسى رژيم اسرائيل در خليج فارس!

۲۸ آذر ۱۳۸۸ | ۱۹:۵۸ کد : ۶۴۸۱ سرخط اخبار
يک روزنامه اسرائيلى مدعى حضور شناورهاى جاسوسى اين رژيم در خليج فارس براى کنترل تحرکات ايران شد.
شناور جاسوسى رژيم اسرائيل در خليج فارس!

يک روزنامه اسرائيلى مدعى حضور شناورهاى جاسوسى اين رژيم در خليج فارس براى کنترل تحرکات ايران شد.
به گزارش عصر ايران، روزنامه اسرائيلى يديعوت آحارونوت خبر داده است اسرائيل با استفاده از شناورهاى دريايى بدون سرنشين در آب‌هاى خليج فارس حضور دارد و از طريق نظارت بر تحرکات ايران، به فعاليت‌هاى جاسوسى مى‌پردازد.
بنا بر اين گزارش، اسرائيل در خليج فارس از شناورهاى بدون سرنشين از نوع «بروتکتور» استفاده مى‌کند. اين شناور توسط سازمان پيشرفته سازى تجهيزات جنگى اسرائيل (رفائيل) به روز شده است. بروتکتور، شناورى تندرو، مجهز به سيستم‌هاى رادار و کشف اهداف دريايى است.
اين گزارش ادامه مى‌دهد: مى‌توان سلاح‌هاى مختلفى مانند انواع رگبار را در اين شناورها جاسازى کرد. اين شناور بدون سرنشين همچنين مجهز به دوربين‌هاى فيلمبردارى در روز و شب، ميکروفن، بلندگو و سنسور‌هايى براى کشف هر گونه تهديد است. علاوه بر اين، بروتکتور مى‌تواند محموله‌اى به وزن يک تن را حمل کند بنابراين مى‌توان هرگونه سيستم کشف، تشخيص و شناسايى روى آن نصب کرد.

دعوت انگلیس از ایران برای کنفرانس افغانستان

نخست وزیر انگلیس از دعوت این کشور از جمهوری اسلامی ایران برای حضور در کنفرانس بین المللی افغانستان که ماه آینده در لندن برگزار می شود، خبر داد.
به گزارش خبرگزاری مهر، "دیوید میلی باند" که با بی.بی.سی گفتگو می کرد با اعلام این مطلب در جمع خبرنگاران گفت از "منوچهر متکی " همتای ایرانی خود دعوت کرده تا در این کنفرانس بین المللی که در تاریخ 28 ژانویه (8 بهمن) در لندن و به ریاست "گوردون براون" نخست وزیر انگلیس برگزار می شود، شرکت کند.
سایت خبری Brunei News نیز با مخابره این خبر نوشت : میلی باند اظهار داشت نشست افغانستان به عنوان یک فرصت برای تمام منطقه و در مقیاسی بزرگتر برای تمام جهان است تا از دولت ضعیف افغانستان حمایت کنند و از این راه به این نکته پی ببریم که برای افغانستان چه کاری می توانیم انجام دهیم.
میلی باند در ادامه از حضور 68 گروه از کشورهای جهان در کنفرانس لندن خبر داد و خاطر نشان کرد: تمام اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به همراه سایر کشورهای منطقه و کشورهای اسلامی و سازمانهای بین المللی در این نشست شرکت می کنند.

المستقبل: "سعد الحريرى " به ايران مى‌آيد

روزنامه لبنانى المستقبل وابسته به جريان 14مارس، از سفر نخست وزير لبنان به ايران خبر داد.

به گزارش فارس، روزنامه لبنانى "المستقبل " به نقل از "غازى يوسف " يکى از نمايندگان پارلمان لبنان با اشاره به سفر دوره‌اى "سعد حريرى " نخست وزير لبنان نوشت: حريرى سفر دوره‌اى خود را با ديدار از ايران، قاهره و برخى کشورهاى اروپايى تکميل خواهد کرد.
وى گسترش روابط سياسى و اقتصادى با اين کشورها را که به بهبود اوضاع لبنان کمک خواهد کرد، از مهمترين اهداف مورد نظر در سفر دوره‌اى حريرى اعلام کرد.
حريرى امروز براى نخستين بار پس از عهده‌دارى منصب نخست‌وزيرى به دمشق پايتخت سوريه سفر کرد.
حريرى در اين سفر قرار است با "بشار اسد " رئيس جمهور سوريه ديدار و درباره روابط بين دو کشور گفت‌وگو کند.
پيش از اين نيز "ميشل سليمان " رئيس جمهور لبنان براى عرض تسليت به اسد به خاطر درگذشت برادرش به دمشق سفر کرده بود.

طلب هزار میلیارد دلاری ایران از عراق

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که بر اساس برآورد سازمان ملل متحد جمهوری اسلامی ایران یک هزار میلیارد دلار بواسطه خسارات جنگی از عراق طلبکار است.
حجت الاسلام حسین ابراهیمی، رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگوبا خبرنگار مهر به جنجال اخیر برخی رسانه های عربی درباره ادعای تصرف یک چاه نفتی در عراق از سوی جمهوری اسلامی ایران، اشاره کرد و اظهارداشت: ایران کشوری است که از بسیاری از مسائل عراق گذشت کرده است.
وی با بیان اینکه طبق برآورد سازمان ملل عراق به دلیل آغاز جنگ علیه ایران باید هزار میلیارد دلار خسارت به ما پرداخت کند، افزود: ما تاکنون هیچگاه این مسائل را مطرح نکرده ایم و طبیعی است که هیچگاه با عراق منازعه نخواهیم کرد.
ابراهیمی در خصوص انجام مذاکرات بین ایران و عراق بر سر مسئله چاه نفتی، تصریح کرد: قطعا این موضوع از طریق دیپلماسی، مذاکره و گفتگو حل خواهد شد؛ چون قرار نداریم که ارتباطمان با عراق به هم بخورد.



تصرف چاه‌ نفت عراق توسط ايران جنجال خبرى است

سخنگوى وزارت امور خارجه گفت: غربى‌ها به منظور خدشه وارد کردن بر روابط بسيار خوب ايران و عراق جنجال سازى جديدى مبنى بر تصرف چاه‌هاى نفتى عراق توسط نيروهاى ما را مطرح کرده‌اند.
برخى منابع خبرى از قول مقامات عراقى خبر از تصرف تصرف چاه‌هاى نفتى عراق توسط نيروهاى ايرانى خبر دادند.
رامين مهمانپرست در گفت‌و‌گو با ايلنا در پاسخ به سوالى مبنى بر ادعاى رسانه‌هاى غربى مبنى بر تصرف يکى از چاه‌هاى نفت عراق توسط نيروهاى ايرانى با رد اين موضوع گفت: اين ادعا جنجال خبرى است که با هدف مخدوش کردن روابط دوستانه ايران و عراق بيان شده است.
وى افزود:کشور ايران با کشور دوست و برادر عراق روابط در خور توجهى دارد و شايعاتى از اين دست نمى‌تواند بر همکارى‌هاى دوجانبه ما تاثيرگذار باشد.
سخنگوى وزارت امور تصريح کرد: ايران با دولت عراق داراى کميسيون‌هاى مشترکى در زمينه هاى سياسى‏،امنيتى و حتى اقتصادى و فرهنگى است بنابراين تلاش مى‌کند براى جلوگيرى از جنجالى شدن برخى اختلافات فيمابين آنها را در اين کميته‌هاى کارى مورد رسيدگى قرار دهد.
وى با عنوان اين مطلب که ايران هيچگاه از معاهدات و توافقات امنيتى که با همسايگان خود به امضاء رسانده تخطى نمى‌کند، گفت:برهمين اساس بحث تصرف چاه‌هاى نفتى عراق توسط نيروهاى ايرانى صحت ندارد.
مهمانپرست اظهارات برخى از مقامات عراقى که در تاييد اخبار رسانه‌هاى غربى بيان شده است را نيز غير واقعى عنوان کرد و متذکر شد:اين افراد شايعاتى را تاييد مى‌کنند که از کوچکترين مبنايى برخوردار نيست و نمى‌توان شواهد و دليلى براى اثبات آنها داشت.

خوشحالی سارکوزی از اظهارات احمدی نژاد

عصر ایران - نیکولا سارکوزی رئیس جمهوری فرانسه از اظهارات محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری ایران درباره وضعیت تبعه فرانسه خانم"کلوتیلد ریس"  ابراز خشنودی کرد.
به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری ها،  ریس به اتهام دخالت در حوادث پس از انتخابات ایران بازداشت و هم اکنون با وثیقه آزاد شده ولی دادگاه این شهروند فرانسوی نیز در جریان است.
سارکوزی که در کنفرانس مطبوعاتی در حاشیه نشست تغییرات آب و هوا در شهر کپنهاگ دانمارک سخن می گفت، گفت: اظهارات احمدی نژاد درباره ریس، وی را از اتهاماتش تبرئه می کند.  من از این اظهارات احمدی نژاد بسیار خوشحالم چرا که با این گفته ها ، وی کلوتید ریس را تبرئه می کند.
سارکوزی ادامه داد: به نظر می رسد براساس اظهارات احمدی نژاد ، "کلوتید ریس" نه به دلیل اقدامات خود بلکه به دلیل عملکرد سران فرانسه بازداشت شده بود. پس او بی گناه است. این سخنی است که از ابتدای بحران تاکنون از گفتن آن دست برنداشتم.
 سارکوزی اضافه کرد: احمدی نژاد نمی توانست بهتر از این در باره این موضوع سخن بگوید و چیزی بهتر از این را نشان دهد.
رئیس جمهوری فرانسه تصریح کرد: کلوتید ریس 22 ساله به هیچ عنوان جاسوس نبود .  از سخنان احمدی نژاد در این باره تقدیر می کنم. پس اگر ریس بازداشت شده به دلیل اشتباه سران فرانسه بوده و نه عملکر د خود این فرد.
سارکوزی در پاسخ به این سوال که آیا به خواسته های ایران پاسخ مثبت می دهد یا نه گفت: نمی خواهم هیچ اقدامی را رسمی کنیم. امیدوارم کلوتید ریس به فرانسه بازگردد. او زن جوان، شیفته ایران و دوستدار تمدن و زبان این کشور است. لیاقت او بیش از این است که بدون  هیچ مدرکی بازداشت شود. اگر رئیس جمهور ایران به این موضوع اعتراف کرده اقدام خیلی خوبی است پس امیدوارم بتوانیم این مسئله بسیار دردناک را حل کنیم. مسئله ای که خیلی طول کشیده است.
گفتنی است پس از اظهارات احمدی نژاد درباره وضعیت شهروند فرانسوی کلوتید ریس، وزارت امور خارجه فرانسه نیز اعلام کرد: این وزارتخانه همچنان منتظر اعتراف ایران به بیگناهی کلوتیلد ریس است.
برنار فالیرو سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه گفت: شهروند ما بیگناه است و منتظریم تا دستگاه قضایی ایران این موضوع را تایید کند تا کلوتیلد ریس بتواند به سرعت به فرانسه بازگردد.
احمدی نژاد دیروز جمعه به خبرگزاری فرانسه گفته بود: ایران فعلا خواهان آزادی خانم جوان فرانسوی کلوتیلد ریس است اما این موضوع بستگی به سران فرانسه دارد.
کلوتید ریس شهروند فرانسوی مدرس در دانشگاه اصفهان در روز اول ژوئیه گذشته به دلیل مشارکت در تظاهرات پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران بازداشت شد اما پس از آن  در روز 16 اگوست به شرط بقا در سفارت فرانسه در تهران، با قرار وثیقه آزاد شد. وی هم اکنون در انتظار صدور حکم قضائی خود است.
ریس در دادگاه ایران به جمع آوری اطلاعات و تشویق اغتشاشگران در تظاهرات پس از انتخابات متهم است.

آماده بررسى پيشنهادها برای مبادله سوخت هستيم

وزير امور خارجه جمهورى اسلامى ايران با بيان اينکه پيشنهاد اخير تهران مبنى بر تبادل سوخت هسته اى در جزيره کيش روى ميز است، تاکيد کرد: آماده بررسى پيشنهادهاى طرف هاى مقابل درخصوص تبادل سوخت هستيم.
"منوچهر متکى" اين مطلب را در گفت وگو با ايرنا مطرح و تصريح کرد که پيشنهاد ايران براى تبادل سوخت هسته اى در جزيره کيش ناشى از حسن نيت تهران و فرصتى براى طرف مقابل است.
متکى پيش از اين نيز اظهار داشته بود: ما اصرارى بر پذيرش پيشنهاد معاوضه سوخت در کيش از سوى طرف هاى مقابل نداريم و هدف از اين پيشنهاد گشودن راهى براى طرف مقابل بود.
به گفته رييس دستگاه ديپلماسى ايران، تهران هنوز پاسخ رسمى براى اين پيشنهاد دريافت نکرده است.



کره‌شمالى دريافت نامه اوباما را تاييد کرد

کره‌شمالى دريافت نامه رئيس‌جمهور آمريکا به رهبر اين کشور در جريان سفر فرستاده ويژه واشنگتن به پيونگ‌يانگ را تاييد کرد.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزارى "يونهاپ " کره جنوبى، يک مقام کره‌شمالى دريافت نامه "باراک اوباما " به کيم جونگ ايل رهبر کره شمالى از طريق "استفان بوسورث " را تاييد کرد.
وى افزود: در اين نامه اوباما با ابراز تمايل براى پايان يافتن فعاليت‌هاى کره‌شمالى، پيشنهاد کرده است تا در صورت تحقق اين خواسته، آمريکا روابط خود را در حوزه‌هاى اقتصادى و سياسى با اين کشور گسترش خواهد داد.
وزارت امور خارجه آمريکا نيز چند روز پيش ارسال نامه اوباما به رهبر کره شمالى را تاييد کرده است ولى از ارائه توضيح درباره محتويات اين نامه امتناع کرده بود.
"
استفان بوسورث " سفير سابق آمريکا در کره جنوبى که در حال حاظر نماينده ويژه آمريکا در امور کره‌شمالى است در سفرى سه روزه به همراه نماينده آمريکا در مذاکرات شش جانبه، از پايگاه نظامى آمريکا در کره‌جنوبى به مقصد کره شمالى پرواز کرد تا تلاش کند کره‌شمالى را به مذاکرات شش جانبه بازگرداند.
در سال 2008 روند مذاکرات شش جانبه مربوط به برنامه هسته اى کره شمالى که در سال 2003 آغاز شده بود، با ايجاد جبهه آشکار طرفدار آمريکا شامل ژاپن و کره جنوبى، که باعث ناخرسندى پيونگ يانگ شد، به بن بست رسيد و مقامات کره شمالى بار ديگر به سمت توسعه برنامه هسته‌اى گذشته خود روى آوردند.

حکم دستگیری وزیر کشور پاکستان

تابناک- دادگاهی در پاکستان حکم دستگیری رحمان ملک ، وزیر کشور پاکستان را صادر کرد.
پرس تی وی نوشت:بر پایه گزارش منتشر شده، حکم دستگیری صادر شده که علیه 52 تن از جمله شماری از وزرای دولت فدرال و دیگر مقاملات کلیدی کشور صادر شده است.
چندی پیش نیز سازمان ضداختلاس پاکستان نیز از خروج چاندری احمد مختار، وزیر دفاع کشور در فرودگاه بین المللی پاکستان جلوگیری کرد . وی در آۀن هنگام عازم دیداری از کشور چین بود.
به دنبال حکم اخیر دادگاه عالی پاکستان مبنی بر لغو مصونیت قضایی عاصف علی زرداری، رئیس جمهور و بسیاری دیگر از مقامات دولتی نزدیک به 250 تن از شخصیتهای پاکستانی از کشور ممنوع الخروج شده اند.
در سال 2007 قانون آشتی ملی پاکستان به زرداری و همسر فقید و نخست وزیر سابق کشور، بینظیر بوتو اجازه داد بدون پیگیرد قانونی به کشور بازگردند.
با این حال لغو این مصونیت از سوی دادگاه عالی هم اکنون آزادی و مقام زرداری به عنوان رئیس جمهور و برخی همکاران نزدیک وی را با خطر جدی روبرو کرده است.
این واقعه در حالی رخ می دهد که کشور پاکستان هنوز در خشونتهای ناشی از درگیری دولت و شبه نظامیان طرفدار طالبان فرورفته است.

میزان خرید سوخت ایران ربطی به امریکا ندارد

احمدی نژاد ضمن توصيه به نظام سلطه در خصوص عدم دخالت در مسائل

ايران اظهار داشت:مخالفت نظام سلطه با اراده ملت ايران، به افزايش همبستگى و پيشرفت روز افزون ايرانيان منجر مى‌شود. به گزارش ايلنا، محمود احمدى‌نژاد شامگاه جمعه در گفت‌وگو با خبرگزارى فرانسه ضمن تبريک سالروز ميلاد حضرت مسيح (ع) ، در پاسخ به سوالى مبنى بر اينکه آمريکا،پيشنهاد ايران براى تحويل 400 کيلوگرم اورانيوم در کيش را رد کرده و خواستار تحويل 1200کيلوگرم اورانيوم شده است،گفت: اصل پيشنهاد خريد سوخت از جانب ايران بوده است و اين در حالى‌است که ايران مى‌تواند سوخت را در داخل کشور تهيه کند.
احمدى‌نژاد با بيان اينکه پيشنهاد خريد سوخت از سوى ايران فرصتى براى دولت آمريکا براى برقرارى تعامل به جاى تقابل بود،گفت:براى يک مبادله عادى شرايط سنگين براى ما ايجاد مى‌کنند، در حالى‌که بر اساس مقررات آژانس بين‌المللى انرژى اتمى موظف هستند سوخت را بفروشند و پولش را دريافت کنند.
وی ضمن ابراز تعجب از اينکه ايران براى انجام کارهاى عادى و قانونى متهم به عدم همکارى مى‌شود،اظهار داشت: به دولت آمريکا ارتباطى ندارد که ايران قصد دارد چه ميزان سوخت خريدارى کند.
احمدی نژاد با تأکيد بر اينکه غربى‌ها خريد سوخت از سوى ايران را به تبليغ عليه ايران تبديل کرده‌اند،گفت:مردم ايران نسبت به اين اقدام غربى‌ها واکنش نشان داده‌اند، زيرا غربى‌ها بى‌صداقتى نشان دادند و متأسفانه اقدامات خود را تکذيب نکرده و تلويحا تأييد نيز کرده‌اند.
رييس‌جمهور تصريح کرد: ايجاد فضاى تهديد از سوى غرب نتيجه‌اى ندارد. برخى کشورهاى زورگو بايد با ادبيات احترام آميز و قانونى با همه ملت‌ها از جمله ملت ايران رفتار کنند.
احمدى‌نژاد با بيان اينکه ايران به دليل حرکت در چارچوب قانون و عدم تجاوز به حقوق ديگران همواره با شجاعت اقدمات و برنامه‌هاى خود را اعلام مى‌کند، تصريح کرد: ايران اعلام کرد توليدسوخت را صنعتى کرده ، ده مرکز جديد ايجاد کرده ، غنى‌سازى را در خاک خود انجام داده و با فناورى هسته‌اى برق توليد مى‌کند و همه اين اقدامات را انجام خواهد داد و از هيچ قدرتى از جمله آمريکا نمى‌ترسد.
رييس‌جمهور در پاسخ به سوالى مبنى بر اينکه عدم همکارى ايران با «1+5» تهران را در جهان منزوى خواهد کرد، اظهار‌داشت: امروز ايران در مسائل و معادلات جهانى اثرگذار است و حتى تحريم ايران نيز در حقيقت محروم کردن غربى‌ها است.


لاریجانی فردا به مصر می‌رود

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی برای شرکت در جلسه کمیته بازنگری و اصلاح اساسنامه اتحادیه‌ بین‌المجالس کشورهای اسلامی، فردا عازم مصر خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری مهر ، در اجلاس گذشته روسای مجالس کشورهای عضو اتحادیه‌ بین‌المجالس اسلامی در بهمن‌ماه 1386 در قاهره، اعضای شرکت کننده طی قطعنامه‌ای بر ضرورت اصلاح اساسنامه‌ این اتحادیه تاکید کردند.
در پی صدور این قطعنامه کمیته‌ای متشکل از مصر به عنوان رئیس کمیته و کشورهای ترکیه، ایران، کویت، نیجر، آذربایجان و اوگاندا به منظور بازنگری و اصلاح اساسنامه تشکیل شد.
نخستین نشست این کمیته در سال گذشته در الجزایر در سطح کارشناسی برگزار شد و طی آن بخش‌های مختلف اساسنامه و پیشنهادهای ارائه شده در خصوص اصلاح آن مورد بررسی قرار گرفت.
بر این اساس مقرر شد که اجلاس نهایی در مصر و به ریاست "فتحی سرور" رئیس مجلس این کشور و در سطح روسای مجالس عضو کمیته‌ اصلاح اساسنامه برگزار شود.
اجلاس مذکور طی روزهای یکشنبه و دوشنبه 29 و 30 آذرماه برگزار می‌شود و لاریجانی نیز به همین منظور روز فردا 29 آذر به مصر سفر خواهد کرد.

مدودف و اوباما مساله‌ى هسته‌يى ايران را بررسى کردند
   

سران آمريکا و روسيه در ديدار با يکديگر درباره‌ى ايران گفت‌و‌گو کردند.
به گزارش ايسنا، خبرگزارى نووستى به نقل از سرگئى پريخودکو، دستيار رييس جمهور روسيه اعلام کرد که ديميترى مدودف و باراک اوباما سران روسيه و آمريکا روز جمعه در ديدارى دوجانبه در کپنهاگ به بررسى مساله‌ى هسته‌يى ايران پرداختند.
پريخودکو گفت: ما درباره‌ى ادامه همکارى‌هاى روسيه و آمريکا در حل مسايل مربوط به برنامه‌ى هسته‌يى ايران به تبادل نظر پرداختيم.
آمريکا و متحدانش مدعى‌اند که
ايران تحت پوشش برنامه‌ى صلح آميز هسته‌يى مشغول ساخت سلاح هسته‌يى است، اما مقامات ايرانى با رد اين اتهامات بارها اعلام کرده‌اند که برنامه‌ى هسته‌يى اين کشور صرفا جهت رفع نيازهاى انرژى است.

49ميليارد دلار،درآمد نفت ايران

اداره اطلاعات انرژى آمريکا در جديدترين گزارش خود درآمد نفتى ايران و اوپک يک ماه قبل از پايان سال 2009 ميلادى را به ترتيب 49 و 512 ميليارد دلار اعلام کرد.
به گزارش فارس، درآمد نفتى ايران در 11 ماهه 2009 يعنى از ژانويه تا نوامبر اين سال تنها معادل 59 درصد کل درآمد نفتى اين کشور در سال 2008 بوده است.
کل درآمد صادرات نفت ايران در سال 2008 ميلادى 82 ميليارد دلار اعلام شده است. اين رقم براى ماه هاى ژانويه تا نوامبر 2009 ، 49 ميليارد دلار گزارش شده است.
در ماه نوامبر، آبان سال جارى نيز 6 ميليارد دلار از محل فروش نفت درآمد عايد ايران شده است.
اداره اطلاعات انرژى امريکا در جديدترين گزارش خود همچنين اعلام کرد درآمد نفتى 12 عضو اوپک در 11 ماهه سال 2009 به 512 ميليارد دلار رسيده است. اين رقم در سال قبل 965 ميليارد دلار اعلام شده بود. اين گزارش پيش بينى مى کند کل درآمد اوپک در سال 2009 به 575 ميليارد دلار برسد.
کاهش شديد قيمت نفت و اقدام اوپک در کاهش سقف توليد خود باعث افت شديد درآمدهاى نفتى کشورهاى عضو اين سازمان از جمله ايران طى 11 ماهه سال جارى ميلادى شده است.
درآمد اوپک براى سال 2010 نيز 759 ميليارد دلار پيش بينى شده است.
بر اساس اين گزارش ايران از نظر حجم درآمدهاى نفتى دومين عضو اوپک طى 11 ماهه 2009 بوده است.عربستان 139 ميليارد دلار از محل فروش نفت خام طى اين مدت درآمد کسب کرده و در جايگاه نخست قرار گرفته است. امارات نيز در اين مدت 46 ميليارد دلار از محل فروش نفت خام درآمد کسب کرده و رتبه سوم را به خود اختصاص داده است.
درآمد نفتى کويت طى اين مدت 41 ميليارد دلار و قطر 21 ميليارد دلار اعلام شده است.
درآمد نفتى عراق نيز 33 ميليارد دلار،‌ليبى 31 ميليارد دلار، الجزاير 38 ميليارد دلار،‌آنگولا 38 ميليارد دلار،‌نيجريه 41 ميليارد دلار، ‌ونزوئلا 30 ميليارد دلار و اکوادور 5 ميليارد دلار برآورد شده است.
بر اساس اين گزارش اگرچه ايران پس از عربستان بيشترين درآمد نفتى در ميان اعضاى اوپک را دارد اما از نظر درآمد سرانه نفتى جزء سه کشور آخر قرار دارد. نيجريه با درآمد سرانه نفتى 287 دلارى کمترين درآمد سرانه نفتى طى ماه هاى ژانويه تا نوامبر 2009 را داشته است. پس از اين کشور، اکوادور با 373 دلار و ايران با 734 دلار به ترتيب رتبه هاى دوم و سوم را به خود اختصاص داده اند.
قطر با درآمد سرانه نفتي22 هزار و 280 دلارى بيشترين رقم را به خود اختصاص داده است.

اخبار قبلی

نامه خصوصی اوباما به رهبر کره شمالی
ضارب برلوسکونی برایش نامه عذرخواهی فرستاد
استقبال آمریکا از میانجیگری ترکیه میان غرب و ایران
صادرات مشکوک زيمنس به ايران!
روسیه مقصر شروع جنگ در عراق
انتقاد سارکوزی از تصمیم سوئیس
خاتمی: برای ستمی که به جمهوری اسلامی می‌شود غصه می‌‌خورم
فرانسه خواستار تحريم‌هاى شديدتر عليه ايران شد
پیگیری پرونده چهار دیپلمات در دستگاه دیپلماسی
اعلام راهبرد جدید آمریکا در افغانستان توسط اوباما
سفر پنهانی برای پرونده هسته‌ای ایران
احمدی نژاد: توانایی تولید سوخت را داریم ولی آن را می خریم
واکنش سخنگوى وزارت امور خارجه به اظهارات امير امارات
ارمنستان توسط آذربایجان تهديد شد
جلالی: نمی‌توانيم به غرب اعتماد کنيم
تاسيسات هسته‌اى فردو پيام سياسى روشنى است
چین هم ایران را به اوباما فروخت!
اظهار نظر روسها غیر عادی است
امریکا و روسیه، ناراضی از عدم پاسخگویی ایران
اوباما رفتار کره شمالى را خصمانه خواند


نظر شما :