استقبال آمریکا از میانجیگری ترکیه میان غرب و ایران

۲۳ آذر ۱۳۸۸ | ۲۰:۱۸ کد : ۶۴۴۷ سرخط اخبار
رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه ای با تاکید بر اینکه استراتژی وی برای افغانستان باید منجر به نتیجه شود گفت : فرماندهان ارتش باید تا دسامبر 2010 این نکته را تشخیص بدهند که آیا این استراتژی به اهداف خود رسیده است یا خیر.
استقبال آمریکا از میانجیگری ترکیه میان غرب و ایران

معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور اوراسیا از استقبال ایالات متحده از میانجگیری ترکیه میان غرب و ایران خبر داد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه حریت، "فیل گوردون" که در شورای روابط خارجی آمریکا سخنرانی می کرد در ادامه افزود : هر چند اختلاف نظرهایی میان آمریکا و ترکیه درباره موضوع هسته ای ایران وجود دارد اما با این همه واشنگتن از میانجیگری آنکارا میان غرب و تهران استقبال می کند.
معاون وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه افزود : گمان می کنم ترکیه قصد میانجیگری را دارد. آنها ( ترکها ) معتقدند که روابط و ارتباطات ویژه ای با ایران دارند که آمریکا از داشتن آنها محروم است و برای آنکارا مهم است که این نقش را ایفا کند.
گوردون در ادامه افزود : آمریکا از این تصمیم ترکیه استقبال می کند و اگر ترکیه بتواند با هر دو طرف رایزنی کند می تواند در این راه موفق باشد. ترکیه از گذشته روابط خوبی با اسرائیل داشته و در کنار آن با جهان عرب نیز درارتباط بوده است از همین رو فکر می کنم که آنکارا می تواند نقش سازنده ای در این رابطه داشته باشد.   
در همین رابطه، "رجب طیب اردوغان" نخست وزیر ترکیه در دیدار هفته گذشته خود با رئیس جمهوری آمریکا ضمن تاکید بر حق ایران برای استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای گفت: آنکارا آمادگی لازم را برای ایفای نقش یک میانجی در برنامه هسته ای ایران دارد.
"رجب طیب اردوغان" روز دوشنبه در دیدار با  "باراک اوباما" گفت: آنکارا آمادگی لازم را برای ایفای نقش یک میانجی در برنامه هسته ای ایران دارد.
وی در ادامه به انتقاد از عملکرد غرب در قبال ایران و واکنش منفی کشورهای غربی در قبال برنامه صلح آمیز هسته ای این کشور پرداخت.
اردوغان همچنین ضمن مهم ارزیابی کردن امنیت و ثبات ایران برای ترکیه بر حق تهران در استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای تاکید کرد.
اوباما : استراتژی افغانستان باید نتیجه بدهد


رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه ای با تاکید بر اینکه استراتژی وی برای افغانستان باید منجر به نتیجه شود گفت : فرماندهان ارتش باید تا دسامبر 2010 این نکته را تشخیص بدهند که آیا این استراتژی به اهداف خود رسیده است یا خیر.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه نیویورک تایمز، "باراک اوباما" در مصاحبه با شبکه خبری سی.بی.اس با اعلام این مطلب در ادامه گفت : باید این نکته مشخص بشود که اگر این استراتژی به اهداف خود نرسیده ما رویکرد خود را تغییر بدهیم.
وی در ادامه گفت : آمریکا نیازمند همکاری بیشتر از سوی پاکستان برای تحت فشار قرار دادن القاعده است.  
اوباما در ادامه با اشاره به سخنرانی خود در دانشگاه وست پوینت که در آن استراتژی افغانستان را اعلام کرد گفت: سخنرانی من برای این افراد دشوارترین و احساسی ‌ترین سخنرانی بوده که تا به حال انجام داده ‌ام زیرا من برای افرادی سخنرانی می‌ کردم که قرار است در افغانستان مستقر شوند و از طرفی این احتمال وجود دارد که بعضی از آنها به کشور بازنگردند.
اوباما در ادامه خطاب به رهبران افغانستان گفت : ما محدوده زمانی 2011 را از این جهت تعیین کردیم که به مقامات افغانستان بگوئیم ایالات متحده پس از آن قصد تامین امنیت مردم افغانستان را ندارد. این آن چیزی نیست که آمریکا در سال 2001 به خاطر آن وارد افغانستان شد بلکه ما برای تحت تعقیب قرار دادن القاعده به افغانستان رفتیم.

انگلیس آزادی دیپلمات سابق ایران را بررسی می کند

یک روزنامه انگلیس از بررسی آزادی دیپلمات سابق ایرانی در کابینه انگلیس خبر داد.
به گزارش عصر ایران، روزنامه "میل ان صندی" چاپ لندن در جدیدترین شماره خود نوشت: کابینه انگلیس هم اکنون در حال بررسی آزادی نصرالله تاجیک دیپلمات سابق ایران از زندان های خود است.
بنابر این گزارش، تاجیک که سمت سفیر ایران در اردن را در کارنامه خود دارد؛ به اتهام "تسلیح گروه های تروریستی" در انگلیس در زندان به سر می برد.
این روزنامه اضافه می کند: تهران از لندن می خواهد در مقابل اقدام چندی پیش ایران در آزادی اتباع انگلیسی بازداشت شده در خلیج فارس، اقدام به مثل کند.
در ماه گذشته نیروهای مرزبانی ایران پنج تبعه انگلیس را به اتهام ورود غیرمجاز به مرزهای دریایی ایران بازداشت کرد اما پس از گذشت چند روز، آنها آزاد شدند.
این اتباع انگلیسی، افراد غیرنظامی و در حال انجام کشیترانی با بادبان بودند. آنها قرار بود در قالب مسابقه ورزشی از ساحل بحرین به دبی بروند.
واشنگتن از ماه ها پیش اصرار داشت انگلیس دیپلمات ایرانی را به آمریکا تحویل دهد.
پیش از این نیز ایران از اقدام آمریکا در انتقال 11 شهروند ایرانی به این کشور خبر داده بود. پس از آن برخی رسانه ها از نزدیکی انتقال تاجیک به آمریکا خبر به میان آوردند اما هنوز در این زمینه خبر رسمی منتشر نشده است.
نصر الله تاجیک هم اکنون از بیماری شدیدی رنج می برد. وکلای تاجیک هم در انگیس بارها سعی کردند با توسل به دلایل مختلف زمینه آزادی وی را فراهم سازند یا دستکم مانع از انتقال او به آمریکا شوند.
آمریکا به طور مشخص تاجیک را متهم کرده است در "فروش تجهیزات نظامی به افراط گرایان اسلامی" نقش مهمی را ایفا کرده است.
انگلیس این دیپلمات سابق ایرانی را در سال 2006 بازداشت کرد. هم اکنون درخواست تجدیدنظری در باره انتقال تاجیک به آمریکا در دادگاه های انگلیس در جریان است که هنوز نتیجه آن مشخص نشده است.

سقوط یک پله ای ايران در جدول دارندگان ذخاير نفتى

درحالى که ايران سال‌هاست که به عنوان دارنده دومين ذخاير نفتى دنيا پس از عربستان مطرح است، سايت رسمى سازمان اوپک با ارائه آمارهايى جديد، جايگاه ايران را به رتبه سوم اين جدول و پس از ونزوئلا نزول داده است.
به گزارش ايسنا، سازمان اوپک با ارائه نمودارها و جداولى که براساس تازه‌ترين آمارها و تنظيم شده تا پايان سال 2008 ميلادى است، اعلام کرده که عربستان با دارا بودن 264 ميليارد بشکه ذخاير تثبيت شده نفت معادل 25.8 درصد ذخاير نفتى کل جهان، دارنده بزرگترين ذخاير نفتى جهان است.
اما درحالى‌که چندين سال است ايران به عنوان دومين دارنده ذخاير نفتى جهان شناخته مى‌شود، اوپک رسما اعلام کرده است ونزوئلا از ذخاير نفتى تثبيت‌شده بالغ بر 172 ميليارد بشکه (معادل 16.8 درصد کل ذخاير نفتى جهان) برخوردار است و دارنده دومين ذخاير نفتى دنيا بالاتر از ايران است. در اين گزارش، ذخاير نفتى ايران 138 ميليارد بشکه و معادل 13.4 درصد کل ذخاير نفتى دنيا برآورد شده که ايران را در جايگاه سوم اين جدول قرار مى‌دهد.
کشورهاى عراق، کويت و امارات نيز به ترتيب با دارا بودن 11.2 درصد، 9.9 درصد و 9.6 درصد از کل ذخاير نفتى دنيا، در رتبه‌هاى بعدى قرار دارند.
ونزوئلا پيش‌تر در جايگاه پنجم دارندگان ذخاير نفتى جهان قرار داشت و ذخاير نفتى اين کشور درحدود 99 ميليارد بشکه ارزيابى مى‌شد. مقامات ايرانى هنوز اظهارنظرى درخصوص اين موضوع نداشته‌اند.  



متکی: اصراری برای پذیرش پیشنهادمان نداریم

وزير خارجه کشورمان گفت: جمهورى اسلامى اصرارى در پذيرش پيشنهاد خود براى تبادل 400 کيلوگرم اورانيوم در کيش را ندارد و ما خواستيم يک راهى برايشان باز کنيم.

به گزارش فارس، منوچهر متکى وزير خارجه کشورمان بعد از ظهر امروز در نشست مطبوعاتى مشترک با همتاى آذربايجانى خود در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در خصوص رد پيشنهاد ايران براى مبادله 400 کيلوگرم اورانيوم در کيش توسط آمريکايى‌ها و اظهارات کلينتون مبنى بر تشديد تحريم‌ها عليه ايران اظهارداشت: اين پيشنهاد که از قبل نيز در گفتگوهاى دو جانبه با برخى از طرف‌ها مورد بحث قرار گرفته بود به عنوان حسن نيتى از سوى ايران براى گشودن بن‌بستى که عملکرد طرف‌هاى مقابل براى آنها ايجاد کرده بود، بود، لذا ما اصرارى در پذيرش پيشنهادمان نداريم و خواستيم يک راهى را برايشان باز کنيم.
متکى گفت: اين گام يک فرصت براى آنها بود و نمى‌توانيم اصرار کنيم که حتماً بپذيرند.
وزير خارجه در عين حال افزود: بعد از طرح اين موضوع ما هنوز به صورت روشن پاسخ رسمى دريافت نکرده‌ايم.
وى در پاسخ به سوال ديگر خبرنگار فارس در مورد آمادگى ايران براى تبادل 3 جاسوس آمريکايى بازداشت شده در ايران با شهروندان ايرانى ربوده شده توسط آمريکايى‌ها اظهار داشت: بازجويى و محاکمه 3 شهروند آمريکايى که با اهداف مشکوکى ورود غيرقانونى به ايران داشتند ادامه دارد و آنها توسط سيستم قضايى ايران محاکمه خواهند شد و احکام قضايى مربوطه در مورد آنها صادر مى‌شود.

خبر همکاری امیری یعنی تایید ربودن او توسط امریکا

سخنگوى وزارت امور خارجه گفت: خبرهمکارى شهرام اميرى با نيروهاى آمريکايى اظهارات مقامات کشورمان مبنى بر دست داشتن نيروهاى امنيتى کاخ سفيد در ربودن اين تبعه ايرانى را تاييد کرد.
رامين مهمانپرست در گفت‌و‌گو با خبرنگار ايلنا، با بيان اينکه خبر همکارى شهرام اميرى با بازرسان آژانس و ارايه اطلاعات سايت فردو به نيروهاى آمريکايى به نقل از منابع امنيتى اروپا بيان شده است، گفت: اين خبر نشان دهنده صحت اظهارات مقامات ايرانى مبنى بر دست داشتن نيروهاى امنيتى آمريکايى در ربودن شهرام اميرى تبعه ايرانى بوده است.
وى افزود: نيروهاى امنيتى اروپا بر اساس اطلاعاتى که نيروهاى امنيتى امريکا در اختيار آنها قرار داده اند خبر همکارى شهرام اميرى با بازرسان آژانس را مطرح کرده اند.
سخنگوى ورارت امور خارجه تصريح کرد: انتشار خبر همکارى تبعه ايرانى ربوده شده در عربستان با نيروهاى آمريکايى اثبات کننده اظهارات مقامات کشورمان مبنى بر آگاهى نيروهاى امنيتى کاخ سفيد از وضعيت اين فرد است.
وى تاکيد کرد: با ارزيابى مباحث فوق در مى‌يابيم که نيروهاى آمريکايى خلاف ادعاهاى پيشين خود از سرنوشت شهرام اميرى اطلاع دارند و پس از آن بايد پاسخگوى سووالات مقامات کشورمان در خصوص اين تبعه ايرانى باشند.


چاوز: تهدید ایران یعنی تهدید ونزوئلا و بولیوی

تابناک- هوگو چاوز رئیس جمهور ونزوئلا در دیدار با همتای بولیویایی خود گفت: تهدید آمریکا علیه ایران به منزله تهدید ونزوئلا و بولیوی است و ما این پیام را به خوبی درک می کنیم.
به گزارش رویترز، بخشی از اظهارات مقامات آمریکایی علیه ایران، در واقع علیه کشورهای پیشرو در امریکای لاتین است.
این گزارش می افزاید: چاوز به مورالس رئیس جمهور بولیوی که بار دیگر به ریاست جمهوری برگزیده شده، توصیه کرده در دور جدید ریاست جمهوری، رابطه خود با ایران را مستحکم تر کند.

جسارت بی سابقه دولت امارات در خاک ایران

جشن روز ملی امارات که قرار بود توسط کنسولگری این کشور در بندرعباس برگزار شود بار دیگر به صحنه ای برای خیالبافی و هتاکی مقامات اماراتی مبدل شد.
به گزارش پرچم: کنسول امارات در بندرعباس که تدارک برگزاری جشنی بزرگ را در 16 آذر ماه به مناسبت روز ملی امارات در یکی از هتل های مجلل این شهر دیده بود با ارسال پاکت هایی به مقامات کشوری و لشگری بندرعباس از آنان دعوت می کند تا در این جشن بزرگ شرکت کنند.
مسئولان محلی بندرعباس پس از بازگشایی پاکت و بسته حاوی دعوتنامه مشاهده می کنند که در آن کتابی قرار داده شده که در نقشه های موجود در آن خلیج فارس با لفظ جعلی ( خ ل ی ج ع ر ب ی ) نوشته شده و درباره جزایر سه گانه نیز نوشته شده که این جزیره ها از سالیان پیش توسط ایران اشغال شده است!!
این توهین کنسولگری امارات که در خاک جمهوری اسلامی اقدام به توهین و تجاوز به کیان مرزهای اسلامی کرده بود با واکنش تند و قاطع مسئولان کشوری و لشگری این استان روبرو شد به طوری که در روز برگزاری جشن هیچ شخصی اعم از مسئولین و مردم عادی در آن شرکت نکردند و کنسول این کشور جشنی چند ساعته را به تنهایی و بدون حضور میهمانان مدعو برگزار کرد.
جالب اینکه با گذشت چند روز از این واقعه و هشدارهای تند مقامات استانی به کنسول امارات برای تکرار نشدن چنین وقایعی وی طی ملاقات با چند تن از مقامات بندرعباس این رخداد را اتفاقی و سهوی! خوانده و از این بابت عذرخواهی کرده است.

 

اخبار قبلی

صادرات مشکوک زيمنس به ايران!
روسیه مقصر شروع جنگ در عراق
انتقاد سارکوزی از تصمیم سوئیس
خاتمی: برای ستمی که به جمهوری اسلامی می‌شود غصه می‌‌خورم
فرانسه خواستار تحريم‌هاى شديدتر عليه ايران شد
پیگیری پرونده چهار دیپلمات در دستگاه دیپلماسی
اعلام راهبرد جدید آمریکا در افغانستان توسط اوباما
سفر پنهانی برای پرونده هسته‌ای ایران
احمدی نژاد: توانایی تولید سوخت را داریم ولی آن را می خریم
واکنش سخنگوى وزارت امور خارجه به اظهارات امير امارات
ارمنستان توسط آذربایجان تهديد شد
جلالی: نمی‌توانيم به غرب اعتماد کنيم
تاسيسات هسته‌اى فردو پيام سياسى روشنى است
چین هم ایران را به اوباما فروخت!
اظهار نظر روسها غیر عادی است
امریکا و روسیه، ناراضی از عدم پاسخگویی ایران
اوباما رفتار کره شمالى را خصمانه خواند
زاویه دستگاه دیپلماسی از آرمانهای انقلاب
مهمانپرست، سخنگوی جدید وزارت خارجه
سومين نشست مجمع کشورهاى صادرکننده گاز


نظر شما :