انتقاد سارکوزی از تصمیم سوئیس

۱۸ آذر ۱۳۸۸ | ۱۹:۵۳ کد : ۶۴۱۲ سرخط اخبار
رئیس جمهور فرانسه اعلام کرد: تصمیم اخیر سوئیس مبنی بر ممنوعیت ساخت مناره برای مساجد بر مسائلی سایه افکنده است که باعث توهین به احساسات عمومی می شود.
انتقاد سارکوزی از تصمیم سوئیس

 

رئیس جمهور فرانسه اعلام کرد: تصمیم اخیر سوئیس مبنی بر ممنوعیت ساخت مناره برای مساجد بر مسائلی سایه افکنده است که باعث توهین به احساسات عمومی می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه لوموند فرانسه، "نیکلا سارکوزی" با اشاره به تصمیم اخیر کشور سوئیس، اظهار داشت: به شخصه مخالفتی با ساخت مناره برای مساجد در فرانسه ندارم.

وی افزود: مسئله ممنوعیت ساخت مناره برای مساجد در سوئیس، مسئله ای بسیار پیچیده است که باعث ایجاد سوء تفاهم خواهد شد.

سوئیس اخیرا بر اساس نتایج یک رای گیری که در روز 29 نوامبر(8 آذرماه)  انجام شده بود، ساخت مناره برای مساجد مسلمانان در این کشور که جمعیتی قریب به 400 هزار نفر هستند را ممنوع کرد.
روسیه، دبیر کل اوپک گازی شد


پس از واگذاری مقر دبیرخانه مجمع کشورهای صادرکننده گاز به قطر، "لئونید بوخانوفسکی" نامزد روسیه هم به مدت دو سال به عنوان دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز انتخاب شد.
به گزارش مهر، در حالی ایران، روسیه، نیجریه و ترینیداد و توباگو به عنوان نامزدهای دبیرکلی مجمع کشورهای صادرکننده گاز معرفی شدند که طرف روسی با به کارگیری دیپلماسی فعالتر و جلب نظر سایر اعضا به عنوان دبیرکل این مجمع تا دو سال آینده انتخاب شد.
لئونید نوخانوفسکی معاون شرکت ترانس استروی روسیه در حالی به عنوان دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز انتخاب شد که گفته می شد حجت الله غنیمی فرد معاون سرمایه گذاری شرکت ملی نفت ایران از شانس نخست برای احراز این سمت برخوردار بود.
در همین حال پیشتر سید مسعود میرکاظمی وزیر نفت درباره انتخاب دبیرکل مجمع کشورهای صادر کننده گاز در خصوص انتخاب دبیرکل مجمع کشورهای صادر کننده گاز با اشاره به اینکه تاکنون 6 کشور نامزدهای خود را برای تصدی این پست معرفی کرده اند، گفته بود: در صورتی که در نشست آینده بر روی یکی از نامزدها اجماع نظر باشد دبیر کل انتخاب خواهد شد.
وی با بیان اینکه در صورتی که اعضا در مورد کاندیدای خاصی به اجماع نرسند انتخاب دبیر کل بر اساس ترتیب حروف الفبا انتخاب خواهد شد، اظهار کرده بود: ایران هم برخی از رایزنی های خود را آغاز کرده است.
در نشست تیر ماه مجمع کشورهای صادرکننده گاز قرار شد که تا زمان انتخاب دبیرکل مجمع و با هدف معطل نماندن فعالیتها، ریاست اجلاس و اختیارات دبیرکلی به عبدالله العطیه وزیر نفت قطر واگذار شود.
از دیگر محورهای برگزاری نهمین نشست تعیین بودجه مجمع کشورهای صادرکننده گاز بوده که این موضوع هم اکنون توسط وزیران عضو در حال بررسی است.
ایران، الجزایر، بولیوی، ترینیداد وتوباگو، روسیه، قطر، گینه استوایی، لیبی، مصر، نیجریه، ونزوئلا اعضای مجمع کشورهای صادرکننده گاز هستند.

کاهش بى سابقه محبوبيت سارکوزى

ایرنا- نتايج نظرسنجى موسسه "ايووپ" که فردا (پنجشنبه) در مجله "پارى ماچ" منتشر مى شود، از کاهش بى سابقه محبوبيت "نيکلا سارکوزى" رييس جمهورى فرانسه از زمان تصدى اين پست در سال 2007(1386)تاکنون، نشان دارد.

 

خبرگزارى فرانسه سه شنبه شب از پاريس گزارش داد، تنها 39درصد از پرسش شوندگان از عملکرد سارکوزى راضى و 61درصد ديگر ناراضى بودند.
بر اساس اين گزارش، از زمان برگزارى انتخابات رياست جمهورى فرانسه در ژوئن سال 2007 (خرداد 1386) تاکنون، اين بالاترين ميزان نارضايتى مردم فرانسه از رييس جمهورى شان، تلقى مى شود.
74
درصد از مخالفان عملکرد سارکوزى در رده ى سنى 25تا 34سال، قرار دارند.
اين گزارش مى افزايد، محبوبيت"فرانسوا فيون"، نخست وزير فرانسه هم به طور بى سابقه اى کاهش يافته است، به گونه اى که 55درصد از پرسش شوندگان از عملکرد دو ساله ى او ابراز نارضايتى کرده اند.
اين نظرسنجى به صورت تلفنى و در روزهاى سوم و چهارم دسامبر (12و13آذر) انجام شده است.

تاکید اردوغان به همکاری به ایران

نخست‌وزير ترکيه گفت که اميدوار است واشنگتن درک کند که آنکارا بايد با تهران همکارى داشته باشد.
به گزارش ايلنا به نقل از ترندنيوز، «رجب طيب اردوغان»، در پاسخ به پرسشى درباره گفت‌وگوهاى وى با «باراک اوباما»، رئيس‌جمهورى آمريکا درباره ايران گفت: «ایران، کشور همسایه ما است و دارای تاریخ منطقه‌ای و روابط دیرینه هستیم. البته که باید با ایران همکاری کنیم. امیدوارم که واشنگتن نیز این حقيقت را درک کند».
اردوغان ادامه داد: «به‌طور صريح تاکيد کرده‌ام که ترکیه می‌تواند دروازه ورود به منطقه باشد، برای قرار گرفتن در این مسير نیز امکانات متعددی وجود دارد که باید در نظر گرفته شوند».
نخست‌وزير ترکيه در ادامه تاکيد کرد که کشورش براى کمک به حل ديپلماتيک مسئله هسته‌اى ايران آمادگى دارد.
اردوغان همچنين گفت که هیچ کشورى حق درخواست عدم همکاری ترکيه با ایران را ندار

احمدى‌نژاد: مکان‌يابى 5 سايت هسته‌اى نهايى شد

رئيس دولت با اشاره به اينکه مکان‌يابى پنج سايت هسته‌اى نهايى شده است گفت: 5 سايت ديگر نيز در دست مطالعه است.

به گزارش فارس به نقل از پايگاه اطلاع رسانى دولت، محمود احمدى نژاد در حاشيه جلسه هيأت دولت با اشاره به جوسازيهاى برخى رسانه ها درباره خبر ايجاد ده سايت هسته اى افزود: تصميمات ما مشخص است و امتحان آن نيز سخت نيست و هر حرفى زده ايم عمل کرده ايم.
وى افزود: آن خبرى که اعلام کرديم براى تقابل با تصميم شوراى حکام نبود و از ماههاى قبل، سازمان انرژى اتمى را مسئول کرده بوديم که براى مکان يابى چندين سايت اقدام کند و حتى اخيراً درباره تأخير در اين کار از آنها سؤال کرديم که گفتند در حال مطالعه هستند.
احمدى نژاد با اشاره به اينکه موضع و موضوع هسته اى ما کاملاً روشن است گفت: موضوع هسته اى ما دو سال پيش حل شده است اما برخى کشورها مايلند بحثهايى را ادامه دهند.
وى ادامه داد: کشورهايى مانند ترکيه ، برزيل ، آفريقاى جنوبى و کشورهاى متعدد ديگرى از مواضع ايران به طور کامل حمايت کرده اند چرا که حق با ماست و تلاش مى کنند ديگران را بر سر راه آورند.
احمدى نژاد با اشاره به اينکه اهل منطق هستيم و گفتگوهاى بر اساس منطق را منتهى به نتيجه مى دانيم ادامه داد: از جر و بحث و تندگويى استقبال نمى کنيم و به دنبال حرکت در مسير قانون هستيم و آماده ايم درباره مسائل جهانى گفتگو کنيم اما متأسفانه مناسبات دنيا بر اساس منطق صورت نمى گيرد.
وى گفت: برخى ها مانند انگليس و همچنين رژيم صهيونيستى به دنبال سر و صدا هستند و ريل هاى عوضى در مسير ما مى اندازند و فکر مى کنند مى توانند به نان و نوايى برسند در حالى که در سى سال گذشته هر روز شخصيت آنها زير سؤال رفته است.

بيانيه وزيران امور خارجه اتحاديه اروپا عليه ايران

وزيران امور خارجه اتحاديه اروپا اعلام کردند در صورتى که ايران مانع پيشرفت در تلاش‌ها براى حل مساله هسته‌يى اين کشور شود، به اعمال تحريم‌هاى جديد عليه تهران دست خواهند زد.
به گزارش ايسنا، اسکاى نيوز گزارش داد: وزيران امور خارجه‌ى اتحاديه‌ى اروپا روز سه‌شنبه در بيانيه‌اى اعلام کردند، آنچه را که «قصور مداوم ايران در بر آوردن تعهدات بين المللى‌اش و عدم تمايل ظاهرى ايران به دنبال کردن مذاکرات» خواندند ادامه يابد، پاسخى روشن از جمله از طريق اقدامات مقتضى را در پى خواهد داشت.
اين بيانيه به نشست کامل اتحاديه اروپا که روزهاى پنجشنبه و جمعه برگزار مى‌شود، فرستاده مى‌شود.
بنابراين گزارش، اين بيانيه با اشاره به احتمال تحريم‌هاى بيشتر سازمان ملل عليه تهران مى‌افزايد: اتحاديه اروپا از اقدام شوراى امنيت سازمان ملل در صورتى که ايران هم چنان به همکارى نکردن با جامعه بين المللى بر سر برنامه هسته‌يى اش ادامه دهد، حمايت خواهد کرد.
مايکل اشپيندگر، وزير امور خارجه اتريش در اين باره گفت که اتحاديه اروپا قطعنامه‌اى را براى تحريم‌هاى جديد در برابر شوراى امنيت قرار خواهد داد.
خبرگزارى اتريش به نقل از وى افزود: اگر اين قطعنامه تصويب نشود، يا به طور گسترده از آن حمايت نشود، اتحاديه اروپا مى‌تواند به طور يکجانبه در خصوص تحريم‌ها عليه ايران تصميم گيرى کند.
وى ادامه داد: شکيبايى جامعه بين الملل هنوز هم وجود دارد، اما به مويى بند است.
شوراى امنيت تاکنون سه دور تحريم عليه ايران به دليل انجام غنى سازى اورانيوم در اولين مرکز (غنى سازى) در نطنز اعمال کرده است. وزيران امور خارجه اروپايى پس از نشست بروکسل توافق کردند که اين اتحاديه «هم چنان آماده مذاکره با ايران در راستاى رسيدن به يک راه حل از طريق مذاکره براى اين مساله است» مادامى که تهران «تصميمات ملموس در جهت اين هدف اتخاذ کند».

 

وزيران امور خارجه در اين بيانيه از ايران خواستند به طور کامل به قطعنامه‌هاى شوراى امنيت پايبند باشد و ادعا کردند که ساخت تاسيسات قم نقض تعهدات ايران بود.
اين متن که مورد تصويب قرار گرفته است مى‌افزايد که وزيران امور خارجه اتحاديه اروپا بايد گزينه‌هايى را براى گام‌هاى بعدى «در نشست‌شان در ماه ژانويه در نظر بگيرند».
حاضران در اين نشست هم چنين مدعى «نقض حقوق بشر» در ايران شدند.
متن بيانيه هم چنين براى امنيت نمايندگان و شهروندان اروپايى در ايران که مورد محاکمه قرار گرفته‌اند ابراز نگرانى کرد و در اقدامى مداخله‌جويانه آزادى فورى آنها را خواستار شد.
اين بيانيه افزود: هر گونه اقدام عليه يک کشور عضو اتحاديه اروپا اقدام عليه کل اتحاديه اروپا در نظر گرفته مى‌شود.

به گزارش ايسنا، اين بيانيه در حالى منتشر مى‌شود که آژانس بين المللى انرژى اتمى کليه فعاليت‌هاى هسته‌يى ايران را زير نظر دارد و عدم انحراف آن از مسير صلح‌آميز را تاييد کرده است.
کارشناسان تاکيد دارند که ناکارآمدى تحريم‌ها عليه دولت‌ها امرى اثبات شده است و اين تحريم‌ها فقط فشار را بر ملت‌ها افزايش مى‌دهد و راه حل مساله هسته‌يى ايران را تداوم مذاکراتى مى‌دانند که غرب در آن کارشکنى کرده است.

واکنش عربستان به اظهارات متکی

وزارت خارجه عربستان به اظهارات ديروز "منوچهر متکى " وزير امور خارجه ايران مبنى بر دست داشتن رياض در ربوده شدن "شهرام اميرى " تبعه ايرانى واکنش نشان داد.
به گزارش فارس "اسامه نقلى " رئيس بخش اطلاع‌رسانى وزارت خارجه عربستان به روزنامه "الشرق الأوسط " گفت که عربستان هر سال پذيراى يک ميليون زائر ايرانى است و همانند ساير کشورها تحت نظارت هيئت‌هاى رسمى کشور خود هستند که در امر اسکان و ارتباطات آنان نظارت دارد.
وى افزود: پس از ناپديد شدن شهرام اميرى در شهر مدينه، عربستان تمامى بيمارستان‌ها، هتل‌ها و مراکز مکه مکرمه و حتى محل سکونت او را بازرسى کرد اما هيچ مدرکى پيدا نشد و همين امر سوال‌هاى زيادى در رابطه با شرايط و چگونگى ناپديده شدن وى از محل هيئت ايرانى و ارتباطات وى ايجاد کرده است و ما اين مطالب را به هيئت ايرانى و سفارت ايران ابلاغ کريم اما تاکنون پاسخ رسمى از تهران دريافت نکرده‌ايم.
الشرق الأوسط همچنين به نقل از يک مسئول وزارت خارجه آمريکا نوشت که هيچ اطلاعاتى از اميرى در دست نيست.
"
منوچهر متکى " وزير خارجه ايران ديروز در نشست مطبوعاتى با همتاى اماراتى خود در پاسخ به خبرنگارى در رابطه با اخبار منتشر شده مبنى بر اينکه عربستان شهرام اميرى را تحويل آمريکايى‌ها داده،با اشاره به ناپديد شدن شهرام اميرى در پى سفرش به حج عمره، اظهار داشت: بسيار طبيعى است که ما از عربستان مشخص شدن وضعيت آقاى اميرى و بازگرداندنش به ايران را مطالبه کنيم.
وزير خارجه با بيان اينکه بر اساس اسناد، مدارک و شواهدى که از مدت‌ها قبل اعلام کرديم آمريکايى‌ها در ربايش شهرام اميرى دست داشتند و اين کار توسط آنها انجام شد، تصريح کرد: مطالبه ما براى بازگشت آقاى اميرى به ايران از مسئولين و دولت آمريکا نيز هست.

استفاده ابزاری روسیه و قطر از ذخایر گازی ایران

سخنگوی اسبق اوپک با بیان اینکه ایران با ترازی منفی به عضویت مجمع کشورهای صادرکننده گاز درآمده است، گفت: ادامه این روند می تواند ذخایر گازی ایران را به ابزاری در اختیار سیاستهای روسیه و قطر تبدیل کند.
به گزارش مهر، حمید ظاهری در سمینار دانشجویی "دبیرخانه اوپک و روش کار آن" در دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به نقش محوری ایران در تشکیل سازمان اوپک و چگونگی گردش کار دبیرخانه این سازمان، گفت: در شوک اول و دوم نفتی تمایل کشورهای غربی برای اقتصادی کردن منابع نفتی تازه کشف شده، اوضاع بحرانی اقتصاد غرب و حرکت تدریجی بانکهای آمریکا به ورشکستگی و تمایل غرب به فروش اسلحه به کشورهای نفت خیز در ازای درآمدهای نفتی 4 دلیل مهمی بود که نشان می دهد رهبران غرب بیش از اعضای اوپک در افزایش قیمت نفت تاثیر گذار بوده اند.
سخنگوی سازمان اوپک در دهه های 70 و 80 میلادی افزود: اما در نهایت با اتهام ناروای تلاش برای گران کردن نفت نصیب کشورهای عضو اوپک شد.
ظاهری یادآور شد: بررسی  عملکرد اوپک و تلاش غرب برای تسلط بر روند تصمیم سازی در سازمان اوپک نشان می دهد که اگر اوپک در دهه 60 میلادی تشکیل نمی شد کشورهای نفت خیز غربی قطعا پیشگام ایجاد چنین سازمانی برای اجرای اهداف خود می شدند.
وی تصریح کرد: سالهای 1973 تا 1984 میلادی را به دلیل تاثیرگذاری اوپک در فضای تجارت جهانی انرژی می توان "عصر طلایی اوپک" نامید اما از سال 1984 میلادی به بعد به دلیل افزایش اختلاف میان اعضا و عدم اجماع در تصمیمهای کلان این سازمان قدرت اثر گذاری خود در سطح معادلات بین المللی را از دست داد و از آن پس به عنوان تامین کننده دوم نیاز جهانی نفت مطرح است.

دبیرکل اوپک نفت حق ایران است

وی همچنین درباره دلایل عدم کسب سمت دبیرکلی اوپک از سوی ایران توضیح داد: اولین دبیر کل سازمان اوپک "فواد روحانی" از ایران انتخاب شد و از آن پس قرار شد دبیر کل بر اساس فهرست حروف الفبای کشورهای عضو انتخاب شوند که بر همین اساس سال 1983 میلادی موعد دبیرکلی ایران بوده است اما مقامات وقت وزارت نفت ایران به دلیل عدم اجماع بر روی یک گزینه نتوانستند این فرصت تاریخی را برای کشورمان به ارمغان بیاورند.
وی در ادامه افزود: کسب کرسی دبیرکلی اوپک حق مسلم و طبیعی ایران است چرا که ایران اصلا جزو هیات موسس و در دوره ای پرنفوذ ترین عضو اوپک بوده است اما طی 26 سال گذشته هرگز اقدام شایسته ای برای استیفای حقوق ایران در اوپک از سوی مسئولان وزارت نفت به عمل نیامده است.

عضویت ایران در مجمع کشورهای صادرکننده گاز با ترازی منفی

وی در پایان به مقایسه میان کارکردهای مشابه اوپک نفت و مجمع تازه تاسیس کشورهای صادرکننده گاز پرداخت و افزود: ایران در حالی در مجمع کشورهای صادرکننده گاز عضو شده است که دارای تراز گازی منفی است.
سخنگوی اسبق سازمان اوپک با اشاره به اینکه در حال حاضر ایران بیشتر یک وارد کننده گاز محسوب می شود تا صادر کننده تاکید کرد: ادامه این روند می تواند ذخایر گازی انبوه ایران را به  ابزاری در اختیار سیاست های کشورهایی نظیر روسیه و قطر  تبدیل کند که باید با تدبیر بیشتر مسئولین، ایران را به جایگاه شایسته ای در بازار جهانی گاز برسانند.

اخبار قبلی

خاتمی: برای ستمی که به جمهوری اسلامی می‌شود غصه می‌‌خورم
فرانسه خواستار تحريم‌هاى شديدتر عليه ايران شد
پیگیری پرونده چهار دیپلمات در دستگاه دیپلماسی
اعلام راهبرد جدید آمریکا در افغانستان توسط اوباما
سفر پنهانی برای پرونده هسته‌ای ایران
احمدی نژاد: توانایی تولید سوخت را داریم ولی آن را می خریم
واکنش سخنگوى وزارت امور خارجه به اظهارات امير امارات
ارمنستان توسط آذربایجان تهديد شد
جلالی: نمی‌توانيم به غرب اعتماد کنيم
تاسيسات هسته‌اى فردو پيام سياسى روشنى است
چین هم ایران را به اوباما فروخت!
اظهار نظر روسها غیر عادی است
امریکا و روسیه، ناراضی از عدم پاسخگویی ایران
اوباما رفتار کره شمالى را خصمانه خواند
زاویه دستگاه دیپلماسی از آرمانهای انقلاب
مهمانپرست، سخنگوی جدید وزارت خارجه
سومين نشست مجمع کشورهاى صادرکننده گاز
شاکری: معترضين به انتخابات عددى نيستند
روسها هم ایران را تهدید می کنند!
امیر قطر، فردا در تهران


نظر شما :