تاسيسات هسته‌اى فردو پيام سياسى روشنى است

۲۷ آبان ۱۳۸۸ | ۲۰:۱۹ کد : ۶۲۹۰ سرخط اخبار
سلطانیه گفت که ساختن دومين تاسيسات غنى‌سازى اورانيوم ايران «پيامى سياسى» از جانب اين کشور است که تصريح مى‌کند تحريم يا حمله احتمالى هرگز برنامه هسته‌اى تهران را متوقف نخواهد کرد.
تاسيسات هسته‌اى فردو پيام سياسى روشنى است

ایلنا- نماينده ايران در آژانس بين‌المللى انرژى اتمى گفت که ساختن دومين تاسيسات غنى‌سازى اورانيوم ايران «پيامى سياسى» از جانب اين کشور است که تصريح مى‌کند تحريم يا حمله احتمالى هرگز برنامه هسته‌اى تهران را متوقف نخواهد کرد.
به گزارش ايلنا به نقل از رويترز، «على‌اصغر سلطانيه» در گفت‌وگو با اين خبرگزارى آمريکايى گفت که بعد از اين‌که ايران آژانس را از دومين تاسيسات هسته‌اى خود آگاه کرد، نگرانى ديده‌بان هسته‌اى سازمان ملل متحد درباره اين‌که ممکن است ايران تاسيسات هسته‌اى بيشترى را مخفى کرده باشد، نادرست، غيرعادلانه و قضاوتى سياسى فراتر از اختيارات اين نهاد است.
سلطانيه همچنين گفت که اقدام ايران مبنى بر اعلام ساخت تاسيسات هسته‌اى «فردو» در ماه سپتامبر گذشته، حاکى از پايبندى ايران به تعهد خود مبنى بر شفافيت در قبال آژانس است.
وى ادامه داد: «تاسيسات جديد فردو پيامى سياسى است مبنى بر اين که که نه تحريم‌هاى شوراى امنيت سازمان ملل متحد و نه تهديد به اقدام نظامى نمى‌تواند برنامه غنى‌سازى اورانيوم تحت نظارت آژانس را متوقف کند».
نماينده ايران در آژانس انرژى اتمى افزود: «بنابراين پيام ما به برخى کشورهاى غربى که با اين واقعيت کنار نيامده‌اند اين است که اين حقيقت را بپذيرند؛ برنامه غنى‌سازى اورانيوم ايران به هر قيمتى تحت نظارت آژانس بين‌المللى انرژى اتمى و براى مقاصد صلح‌آميز ادامه پيدا خواهد کرد».
وى همچنين گفت: «تاسيسات فردو، پايگاهى احتياطى و مرکزى تکميلى براى نطنز است تا روند غنى‌سازى اورانيوم ما هرگز متوقف نشود. هدف ما تنها اين است که پايگاهى امن‌تر و محافظت شده‌‌تر داشته باشيم».
سلطانيه تاکيد کرد که ايران، آژانس بين‌المللى انرژى اتمى را طى اقدامى فراتر از آنچه نسبت به آن ملزم بود، از ساخت تاسيسات فردو آگاه کرد.

البرادعی:توافق پنهانی در کار نیست

ايلنا-«محمد البرادعى»، مديرکل آژانس بين‌المللى انرژى هسته‌اى، گزارش روزنامه انگليسى «تايمز» درباره توافق سرى وى با تهران را تکذيب کرد.
به گزارش ايلنا به نقل از خبرگزارى آنسا، البرادعى که در شهر «آسيسى»ايتاليا درباره ادعاى روزنامه انگليسى تايمز که از توافق سرى ميان وى و دولت ايران خبر داده بود، گفت: «مقاله روزنامه تايمز لندن کاملا جعلى است».
مديرکل آژانس بين المللى انرژى هسته‌اى خطاب به خبرنگاران، افزود: «چنين چيزى نشنيده‌ام و بار ديگر تکرار مى‌کنم که هيچ توافقى (سرى) وجود ندارد».
وى تصريح کرد: «ما سرگرم تلاش براى رسيدن به توافق ميان آمريکا، روسيه، فرانسه و ايران هستيم اما تاکنون هيچ توافقى انجام نگرفته ولى خوشحال مى‌شوم بگويم که به يک تفاهم رسيده‌ايم».
همچنين «ژيل تودور»، سخنگوى آژانس بين‌المللى انرژى اتمى با اشاره به گزارش روزنامه تايمز، گفت: «اين ادعاها کاملا بى‌پايه و اساس هستند. باعث تاسف است که اين روزنامه انگليسى بدون ارزيابى و نقل از منبعى موثق اقدام به انتشار اين داستان کرده است».
روزنامه انگليسى تايمز گزارش داده بود که مدير کل آژانس بين‌المللى انرژى اتمى براى گفت‌وگو درباره لغو تحريم‌ها عليه ايران و مجوز براى ادامه قسمت عمده‌اى از فعاليت‌هاى هسته‌اى، ديدارى محرمانه با مقام‌هاى رسمى اين کشور داشته است.
تايمز گزارش داد که پيش‌نويس 13 ماده‌اى توافق آژانس ماه سپتامبر گذشته توسط «محمد البرادعى» ارائه شد تا پيش از ترک سمت مديرکلى آژانس براى حل مسئله هسته‌اى ايران تلاش کرده باشد.
آژانس بين‌المللى انرژى اتمى وجود چنين مدرکى را تکذيب کرده است ولى روزنامه تايمز اعلام کرده است که نسخه‌اى از اين طرح پيشنهادى را دريافت کرده است.
بنا بر اين گزارش، مفاد اين طرح از شوراى امنيت سازمان ملل متحد مى‌خواهد تا سه دور تحريم‌هاى جارى عليه ايران و همچنين پنج قطعنامه‌اى که از اين کشور مى‌خواهد برنامه غنى‌سازى اورانيوم خود را متوقف کند، لغو شود.
اين توافق‌نامه همچنين به ايران اجازه مى‌دهد که برنامه غنى‌سازى خود را به عنوان بخشى از برنامه مديريت بين‌المللى بانک سوخت هسته‌اى تحت نظارت شديد آژانس بين‌المللى انرژى اتمى ادامه يا حتى گسترش دهد.
به نوشته روزنامه تايمز در اين طرح آمده است: «طرفين تصميم دارند کنسرسيومى بين‌المللى براى غنى‌سازى اورانيوم هم در داخل ايران و هم خارج از اين کشور را پايه‌ريزى و آغاز کنند».
بنا بر اين گزارش، در بخش ديگرى از اين طرح آمده است که چنانچه ايران به ساير قسمت‌هاى توافق عمل کند، امضاکنندگان سند از شوراى امنيت مى‌خواهند تا تحريم‌ها عليه اين کشور را لغو کند.

آمریکا:از گرفتن اورانیوم از ایران ناامید شدیم  

آینده-وزارت امور خارجه آمریکا در مورد احتمال ارائه پاسخی رسمی از سوی ایران به پیشنهاد ارسال اورانیوم غنی شده به خارج از این کشور برای تبدیل به سوخت هسته ای ابراز تردید کرده است.

به گزارش بی بی سی یان کلی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز سه شنبه ۲۶ آبان (۱۷ نوامبر) گفت: "امیدواریم ایران به این پیشنهاد رسما پاسخ دهد، اما با توجه به این که تاکنون پاسخ نداده است و به طور کلی از الزاماتی که در توافق آژانس آمده پیروی نمی کند، راستش خیلی مطمئن نیستیم که پاسخی رسمی دریافت کنیم".

او گفت هنوز نمی توان اعلام کرد که ایران این پیشنهاد را رد کرده، چون هنوز رسما این کار را نکرده است، اما افزود: "فکر می کنم که به تدریج بر میزان ناامیدی اضافه می شود".

آشکار شدن وجود یک مرکز در حال ساخت برای غنی سازی اورانیوم در نزدیکی قم، پرونده اتمی ایران را در طی ماه های گذشته بار دیگر در مرکز توجه قرار داده است.

محمد برادعی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی پس از چند دور مذاکره میان نمایندگان ایران و گروه ۱+۵، پیشنهاد داد که ایران ۷۵ درصد ذخیره اورانیوم غنی شده خود را به خارج بفرستد و به جای آن سوخت قابل استفاده در رآکتور اتمی تهران دریافت کند.

این در حالی است که پیشنهاد ارسال اورانیوم غنی شده به خارج از ایران برای تبدیل به سوخت، ابتدا توسط محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران مطرح شده بود.

او روز ۸ مهر، یک روز پیش از آغاز مذاکرات ایران و ۱+۵ در ژنو، در جمع خبرنگاران گفته بود: "ما حتی آمادگی داریم که مواد ۳.۵ درصد را بدهیم و آنها آن را تا ۱۹.۷۵ یا ۲۰ درصد غنی کنند و به ما تحویل دهند".

بعدا برخی مقامات ایران، مانند علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی گفتند که پیشنهاد آقای برادعی برای فریب ایران و خارج کردن ذخیره اورانیوم از دست مقامات این کشور بوده است.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا اخیرا گفته است که فرصت ایران برای پاسخ دادن به پیشنهاد تبادل سوخت آقای برادعی در حال پایان یافتن است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم با تأکید بر اینکه "فرصت ایران بسیار کوتاه است"، می گوید: "روشن است که داریم مجبور می شویم با توجه به عدم دریافت پاسخ رسمی از ایران، موضوع را بررسی کنیم".

آمریکا:از گرفتن اورانیوم از ایران ناامید شدیم

کاظم جلالی با اشاره به جلسه صبح امروز کميسيون امنيت با صالحى و معاون رئيس جمهور، گفت: به دليل اختلاف سال ميلادى و شمسى نمى‌توان زمان دقيقى را براى راه اندازى نيروگاه بوشهر اعلام کرد.  

به گزارش فارس، کاظم جلالى سخنگوى کميسيون امنيت ملى و سياست خارجى مجلس امروز چهارشنبه در صحن علنى در جمع خبرنگاران اظهار داشت: روز گذشته کميسيون امنيت ملى بحث‌هايى درباره نيروگاه اتمى بوشهر و نوع روابط ايران و روسيه مطرح کرد.
وى افزود: سئوال‌هاى بسيارى در افکار عمومى به دليل اظهار نظر دو مقام روسى درباره اس -300 و اينکه نيروگاه اتمى بوشهر تا پايان سال 2009 به بهره بردارى نمى‌رسد بوجود آمد و مبناى نگرانى افکار عمومى شد.
مخبر کميسيون امنيت ملى و سياست خارجى مجلس با اشاره به نشست صبح امروز اعضاى کميسيون امنيت ملى و سياست خارجى مجلس با رئيس سازمان انرژى اتمى، تصريح کرد: صالحى در کميسيون اعلام کرد که طى ماه‌هاى آينده نيروگاه اتمى بوشهر مراحل اوليه کار خود را آغاز خواهد کرد که يکى از اولين کارهاى اين نيروگاه قرار گرفتن سوخت در قلب راکتور است.
وی در پاسخ به سئوال خبرنگارى درباره اينکه آيا تا پايان سال جارى شمسى نيروگاه اتمى بوشهر به بهره‌بردارى خواهد رسيد، گفت: به دليل اختلاف سال ميلادى و شمسى نمى‌توان زمان دقيقى را براى راه اندازى اين نيروگاه اعلام کرد همانطور که رئيس سازمان انرژى اتمى نيز به لحاظ زمان در جلسه امروز هيچ وعده اى را مطرح نکرد.
وى با بيان اينکه بحثها درباره واگذارى سامانه موشکى اس -300 همچنان با برگزارى جلساتى با مسئولان پيگيرى خواهد شد، گفت: در خصوص نيروگاه اتمى بوشهر اميدواريم روسها التهاب آفرينى نکنند و از ايجاد نگرانى در افکار عمومى خوددارى کنند. از مسئولان سازمان انرژى اتمى نيز خواسته‌ايم که مسئله راه اندازى نيروگاه بوشهر با جديت دنبال شود.
جلالى در پايان ابراز اميدوارى کرد که نيروگاه اتمى بوشهر که تاريخچه طولانى دارد و 14 سال از زمان انعقاد قرارداد آن با روس‌ها مى‌گذرد و نماد همکارى ايران و روسيه است هر چه زودترتکميل و به بهره بردارى برسد.

اخبار قبلی

چین هم ایران را به اوباما فروخت!
اظهار نظر روسها غیر عادی است
امریکا و روسیه، ناراضی از عدم پاسخگویی ایران
اوباما رفتار کره شمالى را خصمانه خواند
زاویه دستگاه دیپلماسی از آرمانهای انقلاب
مهمانپرست، سخنگوی جدید وزارت خارجه
سومين نشست مجمع کشورهاى صادرکننده گاز
شاکری: معترضين به انتخابات عددى نيستند
روسها هم ایران را تهدید می کنند!
امیر قطر، فردا در تهران
128نماینده، شاکی از میرحسین
ايران «پاسخى پيش‌برنده» به پيشنهاد آژانس بدهد
برای تامین سوخت نباید امتیاز بدهیم
دولتی ها روایتگر مستند هسته ای بودند
انتقاد شديد از هتک حيثيت موسوى و کروبى
توقیف‌کشتی‌ایرانی به اتهامحملسلاح ‌‌برایشیعیانیمن

 
11 ايرانى در پاکستان دستگير شدند
برای 30 کیلو سوخت نباید همه اورانیوم غنی شده را بدهیم
باهنر: رهبرى مخالف مذاکره با آمريکاست
فرصت 2 روزه ایران برای واکنش به پیش نویس
آزادی مطبوعات در ایران:رتبه سوم از آخر


نظر شما :