سومين نشست مجمع کشورهاى صادرکننده گاز

۱۸ آبان ۱۳۸۸ | ۱۹:۵۲ کد : ۶۲۱۰ سرخط اخبار
نشست کميته اجرايى کارشناسان اعضاى مجمع کشورهاى صادر کننده (GECF) از صبح امروز در قطر آغاز به‌کار کرد.
 سومين نشست مجمع کشورهاى صادرکننده گاز

به گزارش ايسنا، پيش‌تر ازسوى اعضا پيشنهاد شده بود که کميته اجرايى مجمع کشورهاى صادر کننده گاز سالانه حداقل دو نشست در تابستان و زمستان برگزار کند که به‌اين ترتيب نشست قبل در 9 تير ماه تشکيل شده که با توجه به تازه تاسيس بودن اين مجمع، بررسى مسائل ادارى و مالى محورهاى اصلى آن بود.

نشست وزارتى مجمع کشورهاى صادرکننده گاز قرار است ماه دسامبر 2009 در دوحه قطر برگزار شود و در اين نشست درباره انتخاب دبيرکل اين مجمع تصميم گيرى خواهد شد.

همچنين در نشست تير ماه قرار شد تا زمان انتخاب دبيرکل مجمع و با هدف معطل نماندن کارها، رياست اجلاس و اختيارات دبيرکلى در اختيارعبدالله العطيه ـ وزير نفت قطر ـ باشد.

مجمع کشورهاى صادرکننده گاز در دسامبر 2008 ميلادى با تصويب اساسنامه آن در نشست وزارتى مسکو، رسميت يافت که نخستين کميته اجرايى در اسفند سال گذشته تشکيل شد.

 تبادل اطلاعات و تجربه اعضا در زمينه اکتشاف، استخراج، توليد و انتقال گاز طبيعى، بررسى فن‌‏آورى‌‏هاى منجر به کاهش هزينه‌‏هاى توليد گاز، ايجاد ساختار متناسب با تحولات بين‌المللى بازار گاز، بررسى شيوه‌هاى حمل‌‏و‌‏نقل گاز، بررسى وضعيت عرضه و تقاضاى گاز طبيعى در مقايسه با نفت ازجمله اهداف تشکيل مجمع کشورهاى صادرکننده گاز طبيعى است.

فکر ايجاد سازمانى معادل اوپک، اما براى توليدکنندگان و صادرکنندگان گاز طبيعى اولين‌بار در سال 2001 در اجلاسى در تهران مطرح شد و وزيران کشورهاى توليدکننده هر سال با يکديگر ديدار کرده‌اند، اما اين اولين بارى بود که بر سر موازين اوليه عملکرد اين سازمان توافق به دست آمد.

اعضاى مجمع کشورهاى صادرکننده گاز را الجزاير، بوليوى، برونئى، مصر، اندونزى، ايران، ليبى، مالزى، نيجريه، قطر، روسيه، ترينيداد و توباگو، امارات متحده عربى و ونزوئلا تشکيل مى‌دهند. نمايندگان کشورهاى نروژ و قزاقستان نيز به عنوان ناظر در اجلاس مسکو شرکت کردند.

روسيه، ايران، قطر، ونزوئلا و الجزاير در مجموع دو سوم منابع گاز جهان را در اختيار دارند و 42 درصد گاز توليدى جهان را به بازار مى‌فرستند.

هشدار ملک عبدالله به اسرائیل

ایلنا- پادشاه اردن نسبت به ادعاى برخى مقام‌هاى صهيونيست مبنى بر امکان اقدام نظامى عليه ايران هشدار داد.
به گزارش ايلنا به نقل از جرزالم‌پست، «ملک عبدالله دوم» با اعلام اين‌که اقدام نظامى رژيم‌صهيونيستى عليه ايران پيامدهايى «فاجعه‌بار» خواهد داشت، نسبت به ادعاى برخى مقام‌هاى صهيونيست در اين‌باره هشدار داد.
پادشاه اردن همچنين از مقام‌هاى فلسطين و رژيم‌صهيونيستى خواست تا از هر اقدامى که تلاش براى دستيابى به صلح در خاورميانه را به‌مخاطره مى‌اندازد، خوددارى کنند.
ملک عبدالله دوم با اعلام اين‌که مسئله «بيت‌المقدس» خط‌قرمزى جديد محسوب مى‌شود، گفت که مقام‌هاى تل‌آويو بايد اين واقعيت را درک کرده و با آتس بازى نکنند.
وى در ادامه با حمايت از «محمود عباس»، رئيس حکومت خودگردان فلسطين، از وى به‌عنوان «شريکى همه‌جانبه» که در راستاى منافع مردم کشورش فعاليت مى‌کند، نام برد.
ملک عبدالله دوم همچنين در گفت‌وگو با روزنامه «الحيات» تاکيد کرد که چنانچه در آينده نزديک پيشرفتى در مذاکرات صلح حاصل نشود، وضعيتى نگران کننده براى مردم فلسطين و تمام منطقه ايجاد خواهد شد  

 
آماده باش چاوز به ارتش برای جنگ با کلمبیا



تابناک- هوگو چاوز رييس جمهور ونزوئلا روز يکشنبه دستور آماده باش کامل ارتش اين کشور براى جنگى احتمالى عليه کلمبيا را صادر کرد.

شبکه پرس تى وى گزارش داد؛هوگو چاوز در برنامه هفتگى تلويزيونى خود با اشاره به توافق هاى نظامى اخير ميان واشنگتن و بوگوتا گفت: " بهترين راه براى جلوگيرى از جنگ، کسب آمادگى براى جنگ است "

چاوز همچنين خطاب به رييس جمهور امريکا گفت: " امپراطورى امريکا در منطقه بيش از پيش مورد تهديد قرار دارد. آقاى اوباما اشتباه صدور دستور حمله عليه ما از طريق کلمبيا را مرتکب نشو! "

تنش ها ميان کلمبيا و ونزوئلا پس از آن بالاگرفت که در هفته گذشته، چهار مرد موتورسوار با شليک گلوله هاى خود دو نيروى گارد ملى ونزوئلا را در ايستگاه بازرسى نزديک " تاکيرا " در مرز غربى اين کشور با کلمبيا، کشتند؛ که اين اقدام به بسته شدن چندين مرز مشترک ميان دو کشور انجاميد.

ماه گذشته نيز مقامات ونزوئلا 10 تن را به اتهام عضويت در گروه هاى شبه نظامى در شهر تاکيرا دستگير کردند.

تنش ها چنان بالا گرفته است که ونزوئلا روز پنج شنبه 15000 نيروى ارتش خود را در مرزهاى مشترک خود با کلمبيا مستقر کرد.

هوگو چاوز چندى پيش نيز در برنامه تلويزيونى هفتگى خود سندى متعلق به نيروى هوايى امريکا را به نمايش گذاشت که به گفته وى نقشه هاى آتى واشنگتن براى سلطه بر اين منطقه در آن درج شده است.

چاوز گفت: " انها نمى توانند اين مساله را کتمان کنند. جزييات بيشترى دارد افشا مى شود. ارتش امريکا دارد کل کلمبيا را به پايگاه نظامى خود بدل مى سازد "

اين در حالى است که وزير امور خارجه کلمبيا هفته گذشته در چرخش مواضعى آشکار عليه واشنگتن، از توقف طرح افزايش نيروهاى امريکايى در اين کشور خبر داده بود.

برمودس گفته بود:" ما هيچ پايگاه نظامى امريکايى در کلمبيا نخواهيم داشت. در حال حاضر هم تنها 71 پرسنل نظامى از ارتش امريکا در کلمبيا حضور دارد "

در همين حال، آلوارو اوريبه رييس جمهور کلمبيا نيز شب گذشته در واکنش به اين اقدام چاوز در بيانيه اى اعلام کرد، بوگوتا براى جلوگيرى از وقوع چنين جنگى از شوراى امنيت سازمان ملل و سازمان کشورهاى امريکاى جنوبى درخواست کمک خواهد کرد.

ترکيب احتمالى کابينه‌ى لبنان منتشر شد

روزنامه‌ى الحيات اسامى نامزد‌هاى تمامى گروه‌هاى سياسى لبنان را براى ورود به دولت به غير از اسامى نامزد‌هاى جريان ملى منتشر کرد.

به گزارش ايسنا، بر اساس ليست ارائه شده از سوى روزنامه‌ى فرامنطقه‌اى الحيات اهل سنت داراى پست‌هايى به اين شرح هستند.

عدنان القصار، وزير دولت که بايد از سوى رييس جمهور انتخاب شود، ريا الحفار الحسن، وزير دارايى، حسن منيمنه، وزير آموزش و پرورش، رضوان السيد، وزير فرهنگ، محمد الصفدى، وزير اقتصاد.

از شيعيان، محمد جواد خليفه، وزير بهداشت، محمد فنيش، وزير توسعه ادارى، حسين الحاج حسن، وزير کشاورزى، عدنان السيد حسين يا دکتر على الشامى استاد روابط بين‌الملل در دانشگاه لبنان به عنوان وزير دولت که بايد از سوى رييس جمهور انتخاب شوند و تا به اين لحظه مشخص نشده است کدام يک اين پست را برعهده خواهد گرفت.

از مارونى‌ها، زياد بارود، وزير کشور که اين پست نيز بايد از سوى رييس جمهور انتخاب شود، پطرس حرب، وزير دادگسترى، سليم صايغ، وزير کار، يوسف سعاده، وزير دولت.

اسامى دو مارونى اخير که بايد از سوى جريان ملى آزاد وابسته به ميشل عون تعيين شوند هنوز به طور رسمى اعلام نشده‌اند و امروز دوشنبه معرفى خواهند شد. البته گفته مى‌شود که ابراهيم نجار، وزير کنونى دادگسترى نيز که يک ارتودوکس است در پست خود باقى خواهد ماند.

از ارتودوکسى‌ها، الياس المر، معاون نخست وزير و وزير دفاع ملى که بايد از سوى رييس جمهور انتخاب شود، طارق مترى وزير اطلاع رسانى، عماد واکيم، وزير امور اجتماعي. البته قرار است سرنوشت چهارمين ارتودوکس نيز که آن را رييس جمهور بايد انتخاب کند مشخص شود.

از ميان دروزى‌ها، غازى العريضى، وزير مشاغل، اکرم شهيب، وزير امور مهاجران، وائل ابوفاعور، وزير دولت در امور پارلمان. اين در حالى است که گفته مى‌شود ابوفاعور از سوى رييس جمهور و دولت قرار است به عنوان وزير دولت در امور آوارگان اعلام شود.

از کاتوليک‌ها، ميشل فرعون، وزير محيط زيست، سليم ورده، وزير دولت و کاتوليکى سوم که سهم جريان ملى آزاد است و گفته مى‌شود که ميشل عون، شربل نحاس را براى اين پست انتخاب خواهد کرد.

از ميان ارمنى‌ها، آبراهام داديان، وزير صنايع، جان اوگاسبيان وزير دولت.  

 

عکس/احمدی نژاد در ترکیه







متکى به هند مى‌رود

به گزارش ايسنا قرار است وزير امور خارجه کشورمان با مقامات هند ديدار و گفت‌وگو و در رابطه با مسائل بين المللى و منطقه اى در حوزه هاى اقتصادى و سياسى تباد نظر کند.

به گزارش ايسنا در اين رابطه روزنامه ايشين ايج، چاپ دهلى نيز با اعلام اين خبر که متکى در سفر به هند با مانموهان سينگ، نخست وزير و اس ام کريشنا، وزير امور خارجه هند ديدارى انجام مى دهد عنوان کرده است که اين ديدار قبل از سفر نخست وزير هند به آمريکا انجام مى شود.

اين روزنامه خط لوله انتقال گاز ايران به هند را از مسائل مهم مد نظر مقامات دو کشور اعلام کرده است.

به گزارش ايسنا وزير امور خارجه کشورمان چندى پيش در مصاحبه اى مطبوعاتى در مورد خط لوله‌ى صلح گفته بود: اين ايده‌اى بود که بين ايران، پاکستان و هند مطرح شد. مذاکرات مراحل اساسى خود را طى چند سال قبل طى کرده است. در چارچوب قيمت و ميزان گاز مذاکرات و صحبت‌ها ادامه داشت. دوستان هندى ملاحظاتى را مد نظر داشتند، لذا ايران و پاکستان تصميم گرفتند بخش مربوط به ايران و پاکستان را به صورت دوجانبه نهايى کنند اما اين امکان براى دوستان هندى وجود دارد که در موقع مناسب براى خود به اين مجموعه بپيوندند.

 

دیدار احمدی نژاد با جاسوسان سیا؟!

عضو جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی گفت:حرف‌هایی که کروبی درباره دیدار احمدی نژاد با 50 شخصیت مهم آمریکایی زده‌اند، درست نیست. این دیدار با گروهی از اندیشمندان و خبرنگاران آمریکایی صورت گرفته است که البته بنده اعتقاد دارم خبرنگارانی که در چنین دیدارهایی حاضر می شوند، جاسوس سیا هستند.
مجتبی شاکری در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، افزود: چنین دیدارهایی مسبوق به سابقه است و در دوران هاشمی و خاتمی هم انجام می‌گرفت.
وی افزود: در واقع سرویس‌های اطلاعاتی انگلیس، فرانسه و آمریکا برای طرح سوالات هدفمند خویش، از طریق خبرنگاران مسائل مدنظر خویش را طرح می‌کنند.
شاکری در خصوص اینکه اگر چنین موضوعی صحت داشته باشد، چه ضرورتی دارد که روسای جمهور ایران با جاسوسان سیا دیدار کند، گفت: اینکه ملاقات دو بخش از نظام نیست، یک شیوه معمول ارتباطی است که در این میان، سرویس های جاسوسی از آن بهره می‌گیرند.
وی درباره نگرش و تمایل دولت به موضوع رابطه با آمریکا، گفت: اعتقاد دارم که حرف‌های احمدی‌نژاد درباره رابطه با آمریکا، حرف نظام است. نظام تصمیم دارد که اگر در نوع رفتار آمریکا با ملت و دولت ایران تغییر واقعی صورت گیرد، رابطه برقرار شود.
عضو جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی در پاسخ به اینکه چرا علیرغم عدم تغییر سیاست‌های آمریکا، دولت مشتاق برقراری رابطه است، گفت: کسانی که چنین ادعایی دارند، باید مصداق بیاورند، ضمن اینکه در این موارد سیاست‌های اعلامی و تصمیم‌گیری در حوزه صلاحیت مقام معظم رهبری است و دولت به عنوان جزئی از نظام، در این چارچوب رفتار خواهد کرد.
شاکری در پاسخ به اینکه تا چه حد واقعیت‌های خارجی مانند احتمال تحریم، جنگ و یا مسائل هسته‌ای بر روند تصمیم گیری ایران در مورد رابطه با آمریکا تاثیر دارد، گفت: ما تجربه های بسیار سخت تری را پشت سر گذاشته‌ایم. جنگ سخت و تحریم‌های بسیار شدید در دوران ضعف ما اعمال شد ولی کارآیی نداشت. پرونده‌هایی چون میکونوس را تجربه کردیم، الان که در وضعیت قدرت و قوت هستیم و چنین مسائلی اثربخش نیستند، نظام با معیار و بر اساس منافع خودش تصمیم می‌گیرد.
وی تاکید کرد: پس از انتخابات ریاست جمهوری اخیر، قدرتمندی نظام بسیار افزایش یافته است و باید قرن‌ها بگذرد تا در آمریکا و اروپا انتخاباتی به این شکوه و قدرت برگزار شود.

شاکیان موسوی 144 نفر شدند

حجت‌الاسلام و المسلمين حميد رسائى عضو فراکسيون اصولگرايان مجلس شوراى اسلامى در گفت‌وگو با فارس آخرين وضعيت شکايت 100 نماينده از موسوى را تشريح کرد.
وی گفت: نمايندگان شکايت‌کننده از موسوى همچنان در پيگيرى شکايت خود از وى مصر هستند و هنوز نيز نمايندگان زيادى براى امضاى شکايت از موسوى به ما مراجعه مى‌کنند.
وى تاکيد کرد که برخلاف نامه‌هاى ديگر که معمولا تهيه‌کنندگان آن براى جمع‌آورى امضا، به تک تک نمايندگان مراجعه مى‌کنند،برای این نامه خود نمایندگان به ما مراجعه می کنند.

 

رسایی با اشاره به افزایش تعداد نمایندگان شاکی، گفت:« در مرحله اول نامه شکايت از موسوى را حدود 100 نماينده امضاء کردند و پس از انتشار اين خبر به دليل آنکه قبل از تعطيلات نمايندگان بود، تقريبا 10 امضاى ديگر به آن اضافه شد و پس از تعطيلات مجلس در هفته گذشته امضاى شکايت از موسوى به حدود 130امضا رسيد».
رسایی هم چنين از افزايش تعداد نمايندگان امضاکننده شکايت از موسوى به 144 نفر در حال حاضر خبر داد.

وی با تاکید که امضا کنندگان این شکایت از گرایشات مختلف هستند، گفت:«در ميان نمايندگان امضا کننده شکايت از موسوى از اعضاى هيئت رئيسه و نيز از نمايندگان حامى موسوى در ايام انتخابات به چشم مى‌خورد».
رسایی علت شکایت نمایندگان حامی میر حسین از وی را حوادث پس از انتخابات به ويژه حوادث روز قدس و 13 آبان و بيانيه‌هاى موسوى عنوان کرد.

چاوز: احمدى‌نژاد به ونزوئلا مى‌آيد

ایلنا- رئيس‌جمهورى ونزوئلا گفت که رئيس دولت دهم ايران سال جارى ميلادى براى تقويت روابط دوجانبه طى سفرى رسمى عازم کاراکاس مى‌شود.
به گزارش ايلنا به نقل از شين‌هوا، «هوگو چاوز» در ديدار با «احمد سبحانى»، سفير ايران در ونزوئلا با اشاره به پروژه مشترک دو کشور و اعلام اين‌که 240 منزل مسکونى آماده تحويل شده است، گفت که از «محمود احمدى‌نژاد» مى‌خواهد تا در مراسم افتتاحيه اين منازل، وى را همراهى کند.
احمدى‌نژاد قرار بود ماه مى گذشته به آمريکاى لاتين سفر کند ولى اين برنامه به دليل انتخابات رياست‌جمهورى ايران که 12 ژوئن برگزار شد، به تعويق افتاد.
چاوز ماه سپتامبر گذشته طى سفرى که در آن 200 توافق‌نامه همکارى در زمينه بهداشت، نفت، تجارت، مسکن، غذا و امور مالى امضا شد، از ايران ديدن کرد.

 
20 ميليون دلار براى افشای اقدامات ضد حقوق بشر آمريکا



حجت‌الاسلام حسين سبحانى‌نيا عضو هيئت رئيسه کميسيون امنيت ملى و سياست خارجى مجلس شوراى اسلامى در گفت‌وگو با فارس با اشاره به جلسه عصر روز گذشته کميسيون متبوعش اظهار داشت: در جلسه عصر امروز بررسى طرح يک فوريتى اعلام روز 29 دى ماه به عنوان روز غزه نماد مقاومت فلسطين در دستور کار کميسيون امنيت ملى قرار داشت که به تصويب نمايندگان رسيد و مقرر شد اين روز از تاريخ هجرى شمسى به تاريخ قمرى تبديل شود.
به گفته وى رسيدگى به طرح يک فوريتى افشاى نقض حقوق بشر از سوى آمريکا در جهان امروز نيز در دستور کار کميسيون قرار داشت که طرح مذکور نيز رأى آورد و به تصويب اعضاى کميسيون امنيت ملى رسيد.
وی همچنین گفت: بر اساس طرح مذکور مقرر شد بودجه‌اى به مبلغ 20 ميليون دلار در اختيار دستگاه‌هاى ذى‌ربط قرار داده شود تا به افشاى اقدامات ضد حقوق بشر آمريکا بپردازند، آمريکا پيش از اين بودجه‌اى بالغ بر 55 ميليون دلار را براى اقداماتى عليه ايران تصويب کرده بود، ما با تصويب اين طرح از سوى نمايندگان مجلس مى‌توانيم از خود در سطح منطقه و بين‌المللى دفاع کرده و اقدامات آمريکايى‌ها را خنثى کنيم.

اخبار قبلی

شاکری: معترضين به انتخابات عددى نيستند
روسها هم ایران را تهدید می کنند!
امیر قطر، فردا در تهران
128نماینده، شاکی از میرحسین
ايران «پاسخى پيش‌برنده» به پيشنهاد آژانس بدهد
برای تامین سوخت نباید امتیاز بدهیم
دولتی ها روایتگر مستند هسته ای بودند
انتقاد شديد از هتک حيثيت موسوى و کروبى
توقیف‌کشتی‌ایرانی به اتهامحملسلاح ‌‌برایشیعیانیمن
 
11 ايرانى در پاکستان دستگير شدند
برای 30 کیلو سوخت نباید همه اورانیوم غنی شده را بدهیم
باهنر: رهبرى مخالف مذاکره با آمريکاست
فرصت 2 روزه ایران برای واکنش به پیش نویس
آزادی مطبوعات در ایران:رتبه سوم از آخر
کسری بودجه 14 میلیارد دلاری دولت
انتخابات افغانستان به دور دوم کشیده شد
هاشمی رفسنجانی سردار فداکار جمهوری اسلامی است
انبارلويى: وابستگى موسوى،خاتمى و کروبى به بيگانگان و منافقين محرز است
نبوی: حاميان موسوی پايبند جمهوری اسلامی اند
کلينتون براى گفت‌وگو درباره ايران به روسيه مىرود
کلینتون: تا ابد منتظر ایران نمی مانیم


نظر شما :