فاز جديد عمليات طالبان و نگرانى غرب از دسيابى اين جبنش به سلاح هسته‌اى

۲۱ مهر ۱۳۸۸ | ۰۱:۵۷ کد : ۵۹۸۶ آسیا و آفریقا
حمله مهاجمان طالبان به ستاد فرماندهی ارتش پاکستان نگرانی‌هایی تازه‌ای را از تلاش طالبان برای دست‌یابی به سلاح‌های اتمی برانگیخته است.
فاز جديد عمليات طالبان و نگرانى غرب از دسيابى اين جبنش به سلاح هسته‌اى

دیپلماسی ایرانی: حمله مهاجمان طالبان به ستاد فرماندهی ارتش پاکستان نگرانی‌هایی تازه‌ای را از تلاش طالبان برای دست‌یابی به سلاح‌های اتمی برانگیخته است. به گفته هیلاری رودهام کلینتون وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا اقتدار حکومت پاکستان سخت به خطر افتاده است.

پس از نزدیک به ۲۴ ساعت گروگان‌گیری و درگیری‌های خونین در ستاد فرماندهی ارتش پاکستان در راولپندی که به آزادی ۴۲ گروگان و کشته‌شدن دست‌کم ۲۰ نفر منجر شد، هراس‌های تازه‌ای از نیات و تلاش‌های طالبان برای دستیابی به سلاح‌های اتمی به وجود آمده است.

هیلاری کلینتون در جریان دیدار و گفت‌وگو با دیوید میلی‌بند همتای بریتانیایی خود تصریح کرد که عملیات خونین طالبان در ستاد فرماندهی ارتش پاکستان نشان‌دهنده آن است که اقتدار حکومت این کشور در معرض تهدیدی روزافزون قرار دارد.

وی در عین حال گفت: «علی‌رغم عملیات روزافزون تروریستی در پاکستان و افزایش نگرانی‌ها در زمینه‌های امنیت سیاسی و اجتماعی این کشور در امن و محفوظ بودن سلاح‌های هسته‌ای پاکستان تردیدی نداریم. ما به دولت پاکستان و همچنین به این نکته که ارتش پاکستان سلاح‌های هسته‌ای را تحت کنترل خود دارد، اطمینان داریم.»

دیوید میلی‌بند وزیر امور خارجه بریتانیا نیز ابراز عقیده کرد که این خطر وجود ندارد که سلاح‌های هسته‌ای پاکستان به دست طالبان بیفتد.

این در حالی است که هم‌زمان با آغاز تور اروپایی کلینتون، نیروهای طالبان به ستاد فرماندگی ارتش پاکستان در راولپندی که در چند کیلومتری اسلام‌آباد پایتخت این کشور واقع است، حمله کردند. این سومین عملیات سنگینی است که در عرض یک هفته‌ اخیر روی داده است.

روز دوشنبه نیز انفجار یک خودروی بمبگذاری شده در مقر سربازان ارتش پاکستان در منطقه ای نزدیک وزیرستان باعث کشته شدن حداقل 41 نفر شد.

روز جمعه‌ 9 اکتبر نیز یک سوءقصد انتحاری در بازاری در پیشاور به وقوع پیوست که طی آن ۴۹ نفر کشته شدند. پیش از آن نیز انفجار بمبی در دفتر برنامه‌ تغذیه‌ جهانی وابسته به سازمان ملل پنج نفر را به کام مرگ کشاند.

در همین حال منابع خبری روز شنبه صبح گزارش دادند که شرق افغانستان از کنترل دولت مرکزی خارج و به دست نیروهای افراطی طالبان افتاد. به گزارش شبکه العربیه درگیری‌های شدیدی در این منطقه در جریان است.

در همین رابطه روز جمعه نیروهای امریکایی مستقر در افغانستان اعلام کردند، شمار نیروهای طالبان از سال 2006 تا کنون چهار برابر شده و به رقم بی‌سابقه 25 هزار تن رسیده است.

دولت پاکستان در پی قتل بیت‌الله محسود، رهبر نیروهای طالبان که در ماه اوت امسال بر اثر حمله‌ ارتش امریکا کشته شده بود، به تضعیف طالبان امید بسته بود اما سلسله سوءقصدهای اخیر این امید را نقش بر آب کرده است.

حکیم‌الله محسود برادر بیت الله محسود در حال حاضر رهبری نیروهای طالبان را برعهده گرفته و به تازگی در برابر خبرنگاران در منطقه‌ وزیرستان جنوبی اعلام کرد، نیروهای طالبان با قاطعیت تمام قصد دارند دولت، ارتش پاکستان و نیز مقاصد دیگر در این کشور را هدف قرار دهند.

دولت ایالات متحده امریکا همچنان حکومت پاکستان را زیر فشار قرار می‌دهد تا نیروهایش با فعالیت‌های افراطگرایان در مناطق تحت کنترل آنان مقابله کنند. ارتش پاکستان پس از سه عملیات گسترده‌ بی‌ثمر مدت‌ها از انجام تهاجمی تازه خودداری کرده بود.

طبق ارزیابی کارشناسان نیروهای طالبان و دیگر گروه‌های افراطی وابسته به آن حدود ۱۰ هزار جنگجوی مسلح در منطقه‌ وزیرستان جنوبی در اختیار دارند. رحمان مالک وزیر کشور پاکستان در پی درگیری‌های خونین در راولپندی، ضمن تاکید بر اجتناب‌ناپذیر بودن انجام عملیاتی تهاجمی، افراطگرایان را خطاب قرار داده و گفت: «ما شکستی سنگین به شما وارد خواهیم کرد.»


نظر شما :