مرز ایران باز شد، افغان‌ها بدون پاسپورت وارد شدند!

۱۳ مهر ۱۳۸۸ | ۱۶:۲۱ کد : ۵۸۸۱ آسیا و آفریقا
چند روزی است که برخی رسانه های افغانستان پیگیر صحت و سقم شایعه ای هستند که از ورود بدون ویزای تعداد زیادی از افغان ها به ایران حکایت می کند. این اخبار می گوید روز 11 مهر 350 نفر از افغان ها از مرز دوغارون بدون پاسپورت و ویزا وارد ایران شده اند.
مرز ایران باز شد، افغان‌ها بدون پاسپورت وارد شدند!

شبکه اطلاع رسانی افغانستان گزارش داده است، در روز 11/7/1388 تعداد 350 نفر از شهروندان افغان از طریق مرز دوغارون بدون پاسپورت و ویزا وارد ایران شده اند.

بنا بر همین گفته ها عده بی شماری از افغان ها نیز به سوی مرز ایران در حرکت اند به طوری که کرایه هر فرد که از 150 الی 250 افغانی بود در دو روز اخیر به 500 تا 600 افغانی رسیده است.

طبق یک خبر دیگر روز 12/7/1388 نیروهای پلیس و اردوی ملی افغانستان دست به بازداشت افرادی زدند که بدون پاسپورت می خواستند از مرز عبور کنند و وارد ایران شوند. به همین دلیل آن روز مرز ایران از طرف دولت افغانستان بسته بوده است.

هنوز علت باز بودن راه ایران از سوی مرزبانان ایرانی مشخص نشده است و مسئولان هرات نیز در این زمینه هیچ مطلبی را عنوان نکرده اند.

این پایگاه خبری طی تماس تلفنی با کنسولگری ایران این موضوع را بررسی کرده است اما مسئولان این نمایندگی سیاسی گفته اند که این موضوع یک شایعه بیش نیست و حدود 70 تن از این مردم در داخل مرز ایران در منطقه بازرسی 17 شهریور بازداشت شده و بعدا رد مرز شدند و روز 12 مهر نیز بیش از 2000 نفر خانوادگی و مجرد در حاشیه مرز منتظر باز شدن مرز بوده اند.

این گزارش می افزاید، عده کثیری از کنار خاکریز مرز بغل گمرک به راحتی عبور کرده اند.


( ۲ )

نظر شما :