ساخت یکی از بزرگترین پایگاه‌های امنیتی سیا در افغانستان

۰۱ مهر ۱۳۸۸ | ۱۵:۵۵ کد : ۵۷۶۶ آسیا و آفریقا
در حال حاضر حدود ۷۰۰ نفر از کارمندان سازمان سیا در افغانستان به طور فعال حضور دارند و به زودی ماموران، تحلیلگران و نیروهای شبه‌نظامی بیشتری به افغانستان گسیل خواهند شد تا مقدمات تاسیس یکی از بزرگترین پایگاه‌های امنیتی امریکا در دنیا را در افغانستان به وجود آورند.
ساخت یکی از بزرگترین پایگاه‌های امنیتی سیا در افغانستان

دیپلماسی ایرانی: دولت ایالات متحده امریکا تصمیم دارد فعالیت سازمان امنیت کشور – سیا – را در افغانستان گسترش دهد.

به گزارش لوس آنجلس تایمز قرار است ماموران، تحلیل‌گران و نیروهای شبه‌نظامی سازمان سیا به کمک ارتش امریکا به افغانستان فرستاده شوند تا موضوع چگونگی گسترش فعالیت‌های سی‌آی‌ای در این کشور مورد بررسی قرار گیرد. 

به گفته منابع نزدیک به دولت امریکا یکی از بزرگترین پایگاه‌های امنیتی سی‌آی‌ای در خارج از این کشور در افغانستان ایجاد خواهد شد.

به گفته این منابع در حال حاضر حدود ۷۰۰ نفر از کارمندان سازمان سیا در افغانستان به طور فعال حضور دارند و به زودی ماموران، تحلیلگران و نیروهای شبه‌نظامی بیشتری به افغانستان گسیل خواهند شد تا مقدمات تاسیس یکی از بزرگترین پایگاه‌های امنیتی امریکا در دنیا را در افغانستان به وجود آورند. اعزام این تعداد نیرو به خارج در تاریخ این سازمان بی‌سابقه است.

این اقدام بنا به خواست ژنرال استنلی مک کریستال فرمانده نیروهای امریکائی در افغانستان صورت می‌گیرد. ژنرال مک کریستال سازمان سیا را تحت فشار قرار داده است تا اطلاعات‌اش را در مورد طالبان بهتر و تکمیل‌تر ارائه کند.

براساس آخرین تحلیل منابع امریکائی از طالبان، این نیرو در قدرتمندترین وضعیت خود پس از سرنگونی‌ در سال ۲۰۰۱ قرار دارد. به گفته یک کارمند ارشد وزارت دفاع امریکا به نظر می‌رسد منابع انسانی و مالی طالبان پایان ناپذیر هستند. این در حالی است که منابع رسمی تعداد ستیزه‌جویان طالبان را بین ۱۵ تا ۲۰ هزار نفر برآورد کرده‌اند.

در کنار سازمان سیا قرار است بر پرسنل اداره امنیت ملی رکن دوم اطلاعات ارتش نیز افزوده شود. این نیرو به کنترل مکالمات تلفنی و ایمیل‌ها می‌پردازد.

در عین حال نیروهای ارتش امریکا در افغانستان تا پایان سال جاری به ۶۸ هزار نفر افزایش خواهد یافت. ژنرال مایک مولن رئیس ستاد ارتش و رابرت گیتس وزیر دفاع امریکا در سخنان اخیر خود قبل از هر چیز به افزایش نیروهای پیاده اشاره کردند و گفتند این نیروها باید در نبرد صحرائی و تن به تن مورد استفاده قرار گیرند.

از سوی دیگر سرهنگ یورگ فولمر از فرماندهان ارشد ارتش آلمان در افغانستان که به زودی مدت ماموریت‌اش در افغانستان به پایان می‌رسد، با انتشار گزارشی به ۱۵۵ مورد از کمبودهای نیروهای آیساف در افغانستان اشاره ‌کرد. این کمبود‌ها شامل نیروی انسانی، هلی‌کوپتر، خودرو‌های زره‌پوش و حتی تسلیحات می‌شود.

به گفته سرهنگ فولمر از ماه ژانویه تا ژوئیه ۳۸ خودروی زره پوش از کار افتاده‌اند که هنوز چیزی جایگزین آنها نشده است. وی از دولت آلمان خواسته است تا در جهت رفع کمبودها هر چه سریع‌تر اقدام کند.


نظر شما :