امریکا مدعی شد:

ایران و پاکستان به طالبان کمک می‌کنند

۳۱ شهریور ۱۳۸۸ | ۱۷:۲۷ کد : ۵۷۵۵ آسیا و آفریقا
ژنرال استنلی ای. مک‌کریستال، در یک گزارش مشروح که اوایل ماه جاری به کاخ سفید ارسال شده بود نوشته است که شورشیان طالبانی در افغانستان توسط برخی عناصر از سازمان‌های اطلاعاتی حمایت می‌شوند.
ایران و پاکستان به طالبان کمک می‌کنند

دیپلماسی ایرانی: فرمانده ارتش امریکا در افغانستان مدعی شد که شواهدی دارد که ثابت می‌کند، شبکه‌های جاسوسی ایران و پاکستان از گروه‌های شورشی حمایت می‌کنند.

ژنرال استنلی ای. مک‌کریستال، در یک گزارش مشروح که اوایل ماه جاری به کاخ سفید ارسال شده بود نوشته است که شورشیان طالبانی در افغانستان توسط برخی عناصر از سازمان‌های اطلاعاتی حمایت می‌شوند.

مک‌کریستال پا را فراتر از این می‌گذارد و در ادامه گزارش خود می‌نویسد که سازمان اطلاعات داخلی پاکستان و نیروهای قدس در ایران از جمله نیروهایی هستند که در تلاش هستند تا به موقعیت امریکا آسیب برسانند و حکومت مرکزی کابل را سست کنند.

این بحران در ارتباط با پاکستان موضوع بسیار حساسی است چرا که پاکستان همکاری‌های بسیار نزدیک نظامی با امریکا برای مقابله با شورشی‌های منطقه شرقی در پاکستان دارد.

مک‌کریستال همچنین می‌نویسد: شورشیان افغانستان به طور مشخص و واضح از پاکستان حمایت می‌کنند. او همچنین اضافه می‌کند که رهبران اصلی گروه‌های عمده طالبان توسط ISI  پاکستان حمایت می‌شوند. ISI روابط طولانی با طالبان دارد اما مقامات پاکستانی مرتبا ادعا می‌کنند که پس از 11 سپتامبر این روابط از بین رفته است.

به تازگی، ISI یکی از هم‌پیمانان کلیدی امریکا در دستگیری اعضای اصلی القاعده بودند که از جمله می‌توان به خلید شیخ محمود، مغز متفکر حملات 11 سپتامبر نام برد. اما مقامات امریکایی همچنان از رابطه میان گروه‌های جاسوسی و گروه‌های طالبان گله‌مند هستند.

این مسئله همچنین سال گذشته نیز مطرح شد، زمانی که مایکل، جی. مولن، رئیس ستاد مشترک ارتش در افغانستان و سایر مقامات امریکایی به به طور محرمانه‌ای تایید کردند که پاکستان و ISI در بمب‌گذاری انتحاری در سفارت هند در کابل دست داشتند.

تا آن زمان، مقامات امریکایی همواره در تلاش بودند که هرگونه رابطه سیستم‌های اطلاعاتی پاکستان را برای ایجاد تنش در روابط منع کنند. در عوض، مقامات امریکایی در ماه‌های اخیر اعلام کردند که ISI پس از حمله ترورسیتی به یکی از مواضع خود در لاهور اکنون تلاش بیشتری برای مبارزه با شورشیان انجام می‌دهد.

اظهارات مک‌کریستال اولین اطلاعاتی از این دست است که در ماه‌های اخیر به صورت عمومی منتشر می‌شود و نشان از حمایت ISI از شبکه‌های تروریستی دارد.

تحلیلگران معتقدند که ISI این روابط را بروز داده است تا عقب‌نشینی امریکا را به تاخیر بی‌اندازد و نشان دهند که نفوذ هند در افغانستان را افزایش یافته است.

پول پیر، مقام سابق ارشد CIA می‌گوید در ارتباط با ISI هم نگرانی وجوددارد و هم انگیزه.

ایران به طور سنتی با طالبان در ارتباط بوده است و گزارش مک‌کریستال نشان می‌دهد که تهران نقشی چند پهلو در افغانستان بازی می‌کند. از یک سو به توسعه در این کشور کمک می‌کند و از سوی دیگر به گروه‌های شورشی کمک می‌کند تا نیروهای امریکایی را هدف قرار دهند.

مک‌کریستال در گزارش خود می‌نویسد: نیروهای ایرانی قدس پیوسته شبه نظامیان طالبانی را آموزش می‌دهند و به آنها کمک‌های نظامی می‌رسانند.

مک‌کریستال به جزئیات بیشتری در ارتباط با چیستی این کمک‌ها اشاره‌ای نکرده است. اما برخی معتقدند که ایران در کنار آموزش شبه نظامیان طالبان به آنها بمب‌های کنار جاده‌ای می‌دهند.

بروس هافمن کارشناس تروریسم در دانشگاه جورج تاون می‌گوید ایران می‌خواهد پای امریکا را ببندد و آنها را مشغول نمایش دیگری کند. از دیدگاه ایران، افغانستان اکنون در شرایط تاریخی قرار دارد و می‌خواهد از این فرصت استفاده کند.

منبع:لس‌آنجلس تایمز


نظر شما :