غرب: این دادگاه ما را هدف قرار داده است

۱۸ مرداد ۱۳۸۸ | ۲۲:۲۵ کد : ۵۳۴۱ اخبار اصلی
دادگاه دیروز تهران بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت. به اعتقاد بسيارى از کارشناسان هدف از برگزارى اين دادگاه که در آن يک تبعه فرانسوى و کارمندان سفارت بريتانيا و فرانسه حضور داشتند، دادن پیامی ویژه از ایران به غرب بود.
غرب: این دادگاه ما را هدف قرار داده است

پس از مراسم تنفیذ و تحلیف محمود احمدی نژاد برای آغاز به کار دوره دوم ریاست جمهوری اش و نامه هشدارآمیز رهبران محافظه‌کار به محمود احمدی‌نژاد اکنون دادگاه متهمان ناآرامی‌های پس از انتخابات در صدر خبرهای رسانه‌های جهان قرار گرفته است. تحولات ایران لحظه به لحظه به سمتی می‌رود که بیشتر مورد توجه رسانه‌های جهان باشد. گرچه ما نزدیک به دو ماهی است که در صدر اخبار جهان قرار گرفته‌ایم. 

دومین دادگاه رسیدگی به متهمان ناآرامی‌های اخیر تهران مورد توجه بسیاری از رسانه‌های جهان قرار گرفته است. بسیاری از روزنامه‌ها تصاویر و گزارش این دادگاه را در صفحه نخست خود منتشر کرده‌اند.

سایت میدل ایست آن لاین، با چاپ تصویری از متهمان دادگاه در حالی که دستان خود را مقابل صورت خود گرفته‌اند نوشت، ایران با تشکیل دادگاه دوم متهمان دست داشتن به ناآرامی‌های اخیر و اطلاق نام انقلاب مخملی به آن قصد دارد پیغام تازه‌ای برای غرب بفرستد. آن پیغام این است که ایران چندان به مصالحه با غرب اهمیت نمی‌دهد و همچنان با توطئه‌گران مبارزه می‌کند. نشستن کلوتید ریس تبعه فرانسوی و حسین رسام کارمند ایرانی سفارت بریتانیا در تهران چیزی جز این پیغام را نمی‌رساند.

روزنامه لس آنجلس تایمز نیز با چاپ گزارش تحلیلی مفصلی درباره این دادگاه نوشت، به نظر کارشناسان دادگاه متهمان ناآرامی‌های اخیر بیشتر به خود ایران و اعتبار سیاسی آن ضربه زده است.

این روزنامه دلیل خود را برای ارائه این تحلیل، اتهاماتی می‌داند که دادگاه متوجه غرب کرد و به جای متهمان ایرانی متهمان فرانسوی و فعال در سفارت بریتانیا را به میز محاکمه کشاند.

لس‌آنجلس تایمز با این حال از زبان یک کارشناس فرانسوی امور ایران که به طور مرتب از دهه 1960 به ایران سفر می‌کند و از نزدیک وقایع این کشور را تعقیب می‌کند می‌‌نویسد، این مسئله‌ به ایرانی‌ها مربوط است اما معلوم نیست کدام قدرت گرداننده اصلی این دادگاه محسوب می‌شود.

شبکه الجزیره نیز با پوشش دادن اخبار دادگاه ایران گزارش داد، این دادگاه باعث خشم بریتانیا و فرانسه شد چرا که در آن دو تن از کارمندان و اتباع آنها حضور داشتند. این شبکه اظهارات کلوتید ریس تبعه فرانسوی را اقرار او به حضور در تظاهرات و ارائه گزارش‌های مرتبط با آن به سفارت فرانسه در تهران دانست و ابراز عقیده کرد، این که این دختر فرانسوی می‌گوید از دادگاه طلب رافت و گذشت دارد، نشان می‌دهد که وی اتهام خود را پذیرفته است.

شبکه الجزیره همچنین، باز کردن درهای سفارت فرانسه که نازک افشار به آن اعتراف کرده را نشان از جهت‌گیری سفارت فرانسه به عنوان نمانیده دولت فرانسه در ایران در برابر اتفاقات و ناآرامی‌های اخیر ایران دانست.

روزنامه واشنگتن پست، ارائه 40 صفحه دادخواست علیه افراد حاضر در دادگاه که به انجام حرکت‌های براندازانه متهم شده‌اند را نشان از رویارویی تازه ایران با غرب دانست. به اعتقاد این روزنامه در حالی که اوباما تلاش دارد با ایران وارد مذاکره شود و اروپا نیز از مذاکره غرب با ایران اسقبال کرده، دادگاه اخیر ایران که در کمال ناباوری اروپایی‌ها، تبعه فرانسوی، کارمند سفارت فرانسه و کارمند سفارت بریتانیا در تهران را به پای میز محاکمه کشاند نشان از دارد که ایران چندان به فکر کاهش تنش‌ها با غرب نیست و با هر گونه مخالفتی با خواسته‌هایش برخورد می‌کند. واشنگتن پست پیش‌بینی کرد، این دادگاه ممکن است غرب را وادارد که در تصمیم‌های خود در نوع رابطه با ایران تجدید نظر کند.

شبکه خبری العربیه نیز با پوشش دادن مفصل دادگاه روز گذشته تهران و اختصاص دادن ساعتی از برنامه خود در بخش بانوراما به این دادگاه، گزارش داد، اروپا از برگزاری این دادگاه این گونه برداشت کرده که هدف این دادگاه خود اروپا است چرا که کارمندان و اتباع اروپایی پشت میز محاکمه‌ قرار داشتند.

در برنامه پانورامای این شبکه نیز کارشناسی از بیروت با نام نجف زاده که ظاهرا از کارمندان سفارت ایران در بیروت است، ماشاءالله شمس الواعظین روزنامه نگار و تحلیلگر و سخنگوی سفارت بریتانیا در دبی حضور داشتند که درباره این دادگاه به اظهار نظر ‌پرداختند. شمس‌الواعظین حضور دختری 23 ساله که معلم زبان در اصفهان بوده است و به عنوان جاسوس در دادگاه حاضر شده را خنده‌دار دانست و گفت، چنین دادگاهی در شان دولت و نظام ایران نیست. آقای نجف زاده هم خطاب به شمس الواعظین گفت، بنا به گفته حسین رسام کارمند سفارت بریتانیا شما پول می‌گرفتید تا برای سفارت بریتانیا کار کنید. شمس الواعظین پاسخ داد، من روزنامه‌نگار و تحلیلگرم و طبیعی است با سفارتخانه‌ها تماس داشته باشم. من با بسیاری از دیپلمات‌ها دوست هستم. سخنگوی سفارت بریتانیا در دبی نیز گفت: «دولت بریتانیا روند دادگاه را به دقت زیر نظر داشته و به زودی وزارت امور خارجه بریتانیا موضع خود را در برابر آن اعلام خواهد کرد.»

روزنامه یو اس ای تودی نیز نوشت، پس از دهن کجی اروپایی‌ها و امریکا به احمدی‌ نژاد با نفرستادن تبریک به وی و اکنون حضور تبعه فرانسوی و کارمندان سفارت بریتانیا و فرانسه در دادگاه ناآرامی‌های اخیر ایران، بر خلاف آنچه تصور می‌شد روابط ایران و غرب رو به تیرگی نهاده است. ظاهرا دولت ایران پس از رویارویی با مخالفان داخلی که به روند انتخابات اعتراض داشته و ناآرامی‌های پس از انتخابات را رقم زدند، اکنون گمان می‌کند غرب از آنها حمایت می‌کند و بنابر این باید زهر چشمی هم به آنها نشان دهد.

روزنامه نیویورک تایمز نیز نوشت، با نبود چهره‌های بارز بازداشت شده اصلاح طلب و مخالف دولت در پشت میز محاکمه دیروز دادگاه تهران و آمدن چهره‌های جدید و وابسته به سفارت‌خانه‌های اروپایی ظاهرا هدف سیاست برخورد دولت ایران با مخالفان از داخل متوجه خارج شده است. اگر این روند را با بازداشت سه تبعه امریکایی در مرزهای ایران در کنار هم بگذاریم به این نتیجه می‌رسیم که ایران می‌خواهد این پیام را به غرب بدهد که نیازی به مصالحه با شما نداریم و اگر بخواهید منافع ما را به خطر بیندازید به مقابله بر می‌خیزیم. با نگرانی که غرب از برنامه‌های هسته‌ای ایران دارد و رفتاری که ایران با اتباع خارجی اتخاذ کرده و آنها را به دادگاه کشانده این گونه برداشت می‌شود که به زودی باید شاهد تغییر در رفتار ایران و غرب با یکدیگر باشیم.

روزنامه النهار نیز نوشت، با تشکیل دادگاه دیروز تهران ما شاهد صحبت‌های جدید و نام‌های تازه‌ای بودیم. در این دادگاه نام متهمانی آورده شد که پیش از این سابقه نداشته است. دادگاه دیروز نه تنها شاهد حضور وابستگان سفارتخانه‌های بریتانیا و فرانسه بود بلکه پای امارات نیز به این معرکه باز شد. ایران می‌گوید، بریتانیا، فرانسه و امارات قصد مداخله در امور داخلیش و پیگیری براندازی نرم علیه نظام را داشتند.           


نظر شما :