بی تابی برای تحریم

۱۸ مرداد ۱۳۸۸ | ۱۸:۴۳ کد : ۵۳۴۰ اخبار اصلی
پیام غالب تمام اظهار نظرهای روزانه مقام های امریکایی درباره ایران، گذاشتن دو گزینه پیش روی ایران است؛یا پذیرش مذاکرات و کنار گذاشتن بخش های در حساس برنامه اتمی یا پذیرش تحریم های بیشتر.
بی تابی برای تحریم

امریکایی ها برای به نتیجه رساندن سیاست های خود در قبال تهران بی تابی می کنند. تقریباً به طور روزانه اظهار نظری از سوی یکی از مقام های کاخ سفید در ارتباط با ایران منتشر می شود و پیام غالب تمام این اظهار نظرها پیش گذاشتن دو گزینه پیش روی ایران است؛یا پذیرش مذاکرات و کنار گذاشتن بخش های در حساس برنامه اتمی یا پذیرش تحریم های بیشتر.

 گرچه بسیاری از منابع دیپلماتیک انتظار داشتند دولت دموکرات باراک اوباما صبوری بیشتری در مذاکره با جمهوری اسلامی از خود نشان دهد اما مجموعه یی از تحولات کاخ سفید را به ارائه ضرب الاجلی تشویق کرده که تا حدود یک ماه و نیم دیگر به پایان می رسد و تا آن زمان اگر پاسخ ایران به مذاکرات مثبت نباشد گزینه تحریم عملی می شود.

 بسیاری از تحلیلگران می گویند امریکایی ها به دلیل پیش­بینی های فراوان مبنی بر عدم شکل گیری مذاکرات یا ناکامی آن در صورت انجام، از هم اکنون در حال آماده کردن گزینه های تنبیهی هستند.تحریم واردات بنزین به ایران که هفته گذشته در سنای امریکا به تصویب رسید را می توان سندی بر این ادعا دانست.

طرح تحریم واردات بنزین به ایران نخستین بار در دولت جرج بوش مطرح شد و برخی از چهره های سرشناس جمهوریخواه از اعمال تحریم هایی در سطح شورای امنیت سازمان ملل متحد پیرامون واردات بنزین به ایران دفاع می کردند اما اکنون با گذشت تنها هفت ماه از روی کار آمدن دموکرات ها، طرحی در سنای امریکا به تصویب رسیده است که مذاکره مستقیم میان تهران و واشنگتن را تحت تاثیر قرار می دهد.

بسیاری از ناظران پیش از این انتظار داشتند تحریم شرکت های وارد­کننده بنزین به ایران در اوایل سال 2010 و در صورت ناکام ماندن مذاکرات هسته یی میان تهران و واشنگتن به مرحله اجرا گذاشته شود اما اکنون گفته می شود این طرح پس از نشست گروه 20 که در ماه سپتامبر(شهریور) برگزار می شود، اجرا خواهد شد.

 به گفته برخی سناتورهای امریکا اگر ایران در این بازه زمانی در توقف برنامه هسته یی خود و مذاکره با غرب گام های مثبت بردارد، طرح سنای امریکا لغو می شود و در غیر این صورت، این طرح به قوت خود باقی خواهد بود. با این حال مقام های ایرانی با خونسردی نسبت به طرح سنای امریکا واکنش نشان داده اند.

برای نمونه معاون وزیر نفت ایران یک روز پس از تصویب طرح سنا با اشاره به اجرای طرح های توسعه پالایشگاهی کشور و ساخت پالایشگاه های جدید گفته ایران تا یک سال و نیم آینده به صادرکننده بنزین تبدیل می شود. سیف الله جشن ساز برای برطرف کردن نگرانی از تبعات احتمالی تحریم شرکت های صادرکننده بنزین به ایران همچنین ابراز اطمینان کرده که «همه مخازن بنزین کشور پر است و در بنادر مختلف هم کشتی های حامل بنزین پهلو گرفته اند و در انتظار تخلیه هستند».

برخی کارشناسان نیز با اشاره به تحریم های پیشین ایالات متحده در زمینه نفت و گاز ایران تحریم بنزین را چندان جدی تلقی نمی کنند. امریکا از سال 1995 با تصویب طرح موسوم به داماتو در سنای امریکا و متعاقب آن تصویب و اجرای قانون موسوم به ایلسا در سال 1996، نفت و گاز ایران را هدف تحریم های خود قرار داد و طرح تازه سنای امریکا برای تحریم فروش بنزین به ایران تلاشی در همین راستا تلقی می شود.

پیش از تصویب طرح اخیر در سنا، در ماه آوریل نیز گروهی از نمایندگان کنگره با پیشگامی مارک کرک از حزب جمهوریخواه، پیش نویس «قانون پیشبرد تلاش های دیپلماتیک در مورد ایران» را آماده ساختند که به موجب آن نهادهایی که در عرضه، دلالی، بیمه یا تحویل بنزین به ایران نقش دارند یا به ساختن پالایشگاه های تولید بنزین در ایران کمک می کنند، تنبیه خواهند شد. تحلیلگران پیش بینی می کنند طرح سنای امریکا بدون برخورد به مانعی جدی از سوی کنگره و رئیس جمهور نیز مورد تایید قرار گیرد

 باراک اوباما در جریان رقابت های انتخاباتی بارها اظهار داشته بود به جای تهدید به استفاده از نیروی نظامی علیه ایران باید توسعه و فروش منابع نفت و گاز ایران تحریم شود. دنیس راس مشاور ارشد اوباما در امور خلیج فارس و ایران نیز به شدت موافق اعمال تحریم های شدید علیه بخش های توسعه، تجارت و پالایش نفت و گاز ایران است. او اکنون نقشی برجسته در معادلات مربوط به پرونده هسته یی ایران پیدا کرده است.

تنها مساله یی که ممکن است اکنون اسباب تعجب برخی محافل دیپلماتیک را نسبت به تحریم بنزین ایران در شرایط فعلی ایجاد کرده باشد تبلیغات وسیعی است که اوباما مبنی بر آمادگی برای مذاکره بدون پیش شرط با ایران انجام داده بود. وی در هفت ماه گذشته در راستای سیاست مذاکره مستقیم با تهران تلاش هایی مانند ارسال پیام تبریک نوروز به ایرانی ها را نیز ترتیب داد اما شاخه زیتون­هایش خریداری در ایران پیدا نکرد .

مشاوران اوباما به ویژه پس از مشاهده تحولات مربوط به انتخابات ریاست جمهوری در ایران نسبت به انجام مذاکره با مقام های دولت جمهوری اسلامی با لحنی شکاکانه سخن می گویند و از همین روست که تحریم هایی چون تحریم فروشندگان بنزین به ایران را پیش از موعد آماده اجرا کرده اند.

منبع: روزنامه اعتماد- مژگان صادقی

 


نظر شما :