پچپچه‌ها/ کشمکش هوایی میان ایران و عراق/ کمیته انضباطی برای خلبانان خاطی

۱۸ مرداد ۱۳۸۸ | ۱۷:۰۹ کد : ۵۳۳۰ اخبار اصلی
تعلیق پروازهای ایران به نجف به دلیل اظهارات رییس سازمان حج و زیارت، اعلام دلیل سقوط هواپیمای ایلوشین مشهد و گسترش خطاهای انسانی در سوانح هوایی، انتقاد یک مقام وزارت راه از رسانه ها به دلیل ناامن کردن آسمان ایران و اظهارنظری جالب درباره توپولوف های جدید، خبرهای این بخش را تشکیل می دهد.
پچپچه‌ها/ کشمکش هوایی میان ایران و عراق/ کمیته انضباطی برای خلبانان خاطی

کشمکش هوایی میان ایران و عراق

سازمان هواپیمایی عراق روز گذشته اعلام کرد، به دلیل اظهارات رییس سازمان حج و زیارت ایران که گفته بود، عراق در انجام پروازها به خاک این کشور سنگ اندازی می‌کند، هر گونه پرواز از فرودگاه‌های ایران به فرودگاه نجف به حالت تعلیق درمی آید.

به گزارش روزنامه الشرق الاوسط ، عقیل کوثر وزیر حمل و نقل عراق در این باره گفت: "طرف عراقی از اظهارات منتسب به رحیم نوعی اقدم نماینده حج و زیارت ایران درباره انتقال زوار به کشورهای دو طرف شگفت زده شده است. وزیران ایران و عراق برای انجام این پروازها با یکدیگر توافق‌نامه امضا کرده بودند. در این زمینه مشکلی از سوی وزارت حمل و نقل ایران دیده نمی شود. اما ظاهرا دخالت‌هایی از سوی سازمان حج و زیارت ایران وجود دارد که مصر است قیمت بلیت‌ها کاهش یابد. در حالی که بر اساس توافقی که با طرف ایرانی داشتیم خطوط هوایی ما وظیفه انتقال نیمی از زوار را دارد و هواپیمایی عراق قیمت بلیت رفت و برگشت را از 375 دلار به 300 دلار هم کاهش داده است."

وی تاکید کرد: "طرف ایرانی این کاهش قیمت را رد کرد و از آقای مالکی خواست که قیمت بلیت 280 دلار شود. اما این قیمت را هم حسین اکبری نماینده سازمان حج و زیارت ایران رد کرد و گفت قیمت باید 240 تا 250 دلار باشد. یکی از نمایندگان سازمان حج و زیارت هم با همین هدف به دفتر نوری مالکی رفت و تلاش کرد او را راضی کند که قیمت 270 دلار را بپذیرد. در آخر دو طرف توافق کردند قیمت بلیت 260 دلار شود. روز دوم اکبری می‌آید و توافق‌نامه را با قیمت جدید امضا می‌کند و می‌خواهد که ظرف 37 روز اجرایی شود. اما بعدا فهمیدیم طرف ایرانی برای اجرایی شدن آن چندان جدی نیست."

کوثر تصریح کرد: "سازمان حج و زیارت ایران نمی خواهد بپذیرد که هواپیمایی عراق هم باید زوار را با نرخ تعیین شده جابه‌جا کند. هواپیمایی عراق تا کنون چند بار خواسته است که تعداد پروازها میان دو کشور افزایش یابد و به سه پرواز در هفته برسد طوری که ما بتوانیم میان بغداد – تهران، نجف – تهران و اربیل – تهران پرواز داشته باشیم اما دولت ایران با این کار موافق نیست و می‌گوید باید تنها یک بار در هفته پرواز داشته باشیم."

کمیته انضباطی برای خلبانان خاطی

شاید همین روزها سازمان هواپیمایی کشوری مجبور شود به سیاق سازمان تربیت بدنی و فدراسیون های ورزشی، اقدام به تاسیس کمیته انضباطی کند. به هر حال میزان خطای انسانی در سوانح هوایی افزایش یافته و زمانی که اعلام می شود طرز نشستن خلبان ها روی صندلی شان موجب بروز سانحه بوده است، باید به فکر کمیته ای برای آموزش و تنبیه خلبان های خاطی بود.

معاون استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی کشوری خطای نیروی انسانی را عامل قطعی بروز سانحه هواپیمای ایلوشین 62 در مشهد اعلام کرده است.

فرامرز سروی در گفتگو با مهر از 4200 نفر ساعت مطالعه و بررسی روی این حادثه سخن گفته و افزوده است: با بررسی نوار FDR ( اطلاعات پرواز هواپیما) و CVR (اطلاعات کابین خلبان) و پارامترهای مختلف دیگری چون سایت سانحه و تماس های برج مراقبت با خلبان مشخص شد از سه عامل سانحه ساز ماشین، محیط و انسان، عامل سوم موجب بروز سانحه ایلوشین 62 در مشهد شد.

به گفته وی، خلبان دستورالعمل های پروازی مندرج در کتاب هواپیما را هنگام نشستن رعایت نکرده و کادر پروازی نیز حین تقرب و فرود آمدن روی باند شماره 13 فرودگاه تمرکز لازم را نداشته است.

شباهت ادله اعلام شده با رفتار یکی از شخصیت های سریال های طنز تلویزیونی (معروف به شصت چی) کاملا تصادفی است.

توپولوف غربی خوب است یا بد؟

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) در واکنش به ورود چند فروند هواپایمای توپولوف جدید از روسیه به ایران گفته است: توپولوف های 204 که به زودی به ناوگان شرکت هواپیمایی ایرتور وارد می شوند، نو بوده و شبیه هواپیماهای 320 هستند. فضای داخلی آنها نیز از نوع غربی است و فقط اسمش توپولوف است و قابل مقایسه با توپولوف 154 نیست. نگران نباشید.

اولا همین جمله آخر که "نگران نباشید" هزار معنی می دهد. ثانیا بالاخره نفهمیدیم چیز غربی خوب است یا بد. یعنی اینکه ایشان گفته اند فضای داخلی آنها غربی است یعنی سوار شویم یا نشویم. سوم اینکه اگر اینها این همه تغییر دارد و همان توپولوف سابق نیست و فقط اسمش توپولوف است دیگر چرا اسمش را توپولوف گذاشته اند.

انتقاد دولت از هواپیماهراسی رسانه ها

در روز خبرنگار و در حالی که تلاش خبرنگاران ایرانی درباره حوادث یکی دو ماه گذشته به اتفاقات جدیدتری منجر شده است، یکی از مسئولان وزارت راه به انتقاد از انتقادات رسانه ها پرداخته و آنان را به ترویج هواپیماهراسی در میان مردم متهم کرده است.

مديرکل فرودگاه بين‌المللى امام‌خمينى به ايسنا گفته است: "موضوع سوانح هوايى را بيش از حد بزرگ کرده‌ايم و اين بحث طى چند روز اخير به سخره گرفته شد در حالى که صنعت حمل‌ونقل هواپيمايى چيزى براى مخفى کردن از مردم ندارد و پروازهاى ما از استانداردهاى ايمنى جهانى برخوردار است و نبايد با سقوط يک هواپيما همه تلاش بخش زير سؤال رود و مردم را از سفرهاى هوايى ترساند."

اگر صنعت حمل‌ونقل هواپيمايى چيزى براى مخفى کردن از مردم ندارد، معلوم نیست چرا زمانی که خبرنگاران در هنگام سوانح هوایی سعی در یافتن مسئولان دارند، هیچ یک به نتیجه نمی رسند. شاید انتقاد اصلی این مقام هواپیمایی نیز بیشتر ناظر بر همین موضوع باشد. ضمن اینکه تاکنون تلاشی برای درست نمایی دستاوردها و افتخارات صنایع هوایی از سوی خبرنگاران مشاهده نشده و آنان غالبا می کوشند اعتماد مردم را سلب کنند و به همین علت است که سفرهای ریلی طی یک ماه گذشته رشد فزاینده ای داشته و یکی از فوتبالیست های مشهور کشورمان نیز به مسئولان تیم خود اعلام کرده است که در تمام سفرهای فوتبالی تیمش با خودروی شخصی می آید و به همراه تیم با هواپیما سفر نمی کند.

رضا قديمى مديرکل فرودگاه امام‌ خمينى در ادامه صحبت هایش درباره افزايش بروز نقايص فنى در پروازها و فرودهاى اضطرارى يا احتياطى طى چند روز اخير، گفته است: "فرود اضطرارى و بروز نقص فنى مختص اين ايام نيست بلکه در طول سال بوده اما در اين ايام متأسفانه رسانه‌اى شد. فرود اضطرارى بخشى از حمل‌ونقل هوايى است که رسانه‌اى شدن آن باعث ايجاد رعب و وحشت در بين مردم مى‌شود در حالى که در هيچ جاى دنيا اين موضوع‌ها را رسانه‌اى نمى‌کنند."

وى تصريح کرد: "در هيچ جاى دنيا با سانحه هوايى اين گونه برخورد نمى‌شود و خيلى دردآور است که در پى بروز يک سانحه تلاش هزاران نفر فعالان اين صنعت، ايمنى هوانوردى و اعتماد مردم زير سؤال برود." ظاهرا این مقام مسئول نمی داند که چگونه سوانح و خطاهای انسانی موجب تعطیلی روزنامه ها و حتی انجمن صنفی روزنامه نگاران می شود؛ ضمن اینکه در اغلب موارد به مورد سانحه و خطا نیز اشاره ای نمی شود.


نظر شما :