پچپچه ها/ تی شرت های ایرانی برای طرفداران دکتر عبدالله

۰۴ مرداد ۱۳۸۸ | ۰۴:۵۲ کد : ۵۲۳۱ آسیا و آفریقا
استفاده از تی شرت های تولید ایران در تبلیغات انتخاباتی عبدالله عبدالله و اعلام آمادگی طالبان برای گفتگو با رییس جمهور افغانستان، اتفاقاتی است که در مسیر انتخابات این کشور خبرساز بوده است.
پچپچه ها/ تی شرت های ایرانی برای طرفداران دکتر عبدالله

تی شرت های ایرانی برای طرفداران دکتر عبدالله

شنیده شده است که یکی از نمایندگان مردم در پارلمان هرات، سه هزار تی شرت آبی رنگ منقوش به تصویر دکتر عبدالله عبدالله - نامزد ریاست جمهوری افغانستان – را از ایران وارد هرات کرده و در روز استقبال از وی در هرات در میان مردم پخش کرده است. گویا مبلغ هزینه شده برای این تی شرت ها از جانب عبدالله به این نماینده پارلمان داده شده است.

از زمانی که عبدالله رنگ آبی را به عنوان نماد تبلیغاتی خود در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان انتخاب کرده، کلیه پوسترها و بنرها و اقلام تبلیغاتی مربوط به او با این رنگ عرضه شده است.

تی شرت های وارده از ایران اظهارنظرهای مختلفی را در محافل و رسانه های افغان برانگیخته است. اکثرا بر این اعتقادند که این مسئله هیچ ارتباطی به حمایت ایران از عبدالله ندارد و همان طور که چین و هند، پیراهن و البسه فراوان به افغانستان سرازیر می کنند، ایران نیز می تواند به این امر اقدام کند.

اعلام آمادگی طالبان برای مذاکره با کرزی

بعد از اینکه حامد کرزی در چند مرحله از تصمیم برای گفتگو با شورشیان طالبان خبر داد، سرانجام سران طالبان و عناصر اصلی این گروه آمادگی خود را برای مذاکرات دیپلماتیک با رییس جمهوری افغانستان اعلام کردند. این نتیجه پس از مذاکرات اسلام آباد با مقامات طالبان به دست آمد.

پرویز مشرف رییس جمهور سابق پاکستان به شبکه اسکاى نيوز انگليس گفت: همان گونه که مقامات پاکستان در چند روز اخیر اعلام کردند، پس از مذاکرات و گفتگوی اسلام آباد با مقامات طالبان بالاخره دولت پاکستان موفق شد نظر طالبان را برای گفتگو با رئیس دولت افغانستان جلب کند.

عدم موافقت طالبان با خلع سلاح یکی از بزرگ ترین مشکلات کرزی بوده است. به عقیده کارشناسان اگر این گفتگوها تحقق یابد می تواند به نفع کرزی در رقابت های انتخاباتی اش باشد چرا که صلح و مذاکره با طالبان یکی از شعارهای اصلی اوست. همچنین کرزی در صورت موفقیت قادر خواهد بود اعتماد پشتون ها را که اکثريت مناطق جنوب - بويژه قندهار - را در کنترل دارند، به خود جلب کند.


نظر شما :